Gjest lilletroll Skrevet 17. oktober 2004 #1 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg synes det er VELDIG vanskelig å avgjøre når barnet er for sykt til å dra i barnehagen. Datteren vår på tre er veldig snørrete, hoster og verker i øynene tror jeg. Allmenn tilstanden er derimot helt grei. Ville dere hatt henne hjemme en dag eller to, eller sendt henne i barnehagen? (Nå kan det jo endre seg mye til i morgen, men om en skal være hjemme må det planlegges litt :-?)
Gjest Kari N Skrevet 17. oktober 2004 #2 Skrevet 17. oktober 2004 Så lenge allmenntilstanden virker bra, så er ikke litt snørr og hoste noe i veien for å la barnet dra til barnehagen. Men om du tviler litt, så må dere vel bare forberede dere på at hun kanskje blir sykere. Av og til er det ikke så lett å vurdere når barnet er hjemme. Å komme til barnehage med høy aktivitet og mange barn og mye stål og støy kan være mye mer slitsomt enn å være hjemme. Sender du henne i barnehagen kan du kanskje avtale med personale å følge litt ekstra godt med, og be de ringe deg om hun virker syk og slapp?
Gjest lilletroll Skrevet 17. oktober 2004 #3 Skrevet 17. oktober 2004 Bare på den timen som er gått siden jeg skrev det opprinnelige innlegget har almenntilstanden blitt betraktelig verre....Det som er problemet når det kommer til i morgen tidlig, er at om hun har sovet hele natten er det vanskelig for oss å vite allmenntilstanden i morgen tidlig på de ti minuttene hun er våken før vi kjører i barnehagen.... :-? Jeg vil IKKE vekke henne for å finne ut av den almenntilstanden.... Så da er det vel bare og se det an utover kvelden, og avtale med at de ringer fra barnehagen om de synes hun er for dårlig...
Gjest Anonymous Skrevet 17. oktober 2004 #4 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg syns faktisk du skal la henne være hjemme i morgen. Jeg jobber i bhg selv, og barna har det absolutt bedre hjemme enn i såpass masetet omgivelser som en bhg er. Dessuten smitter hun de andre også.... Hvis det renner puss fra øyet må du ta henne til legen, i vår bhg går det mye øyekatarr nå, og det er utrolig smittsomt. Da må hun være hjemme til dere har dryppet øyet i 1-2 døgn.
Gjest MrsL Skrevet 17. oktober 2004 #5 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg syns faktisk du skal la henne være hjemme i morgen. Jeg jobber i bhg selv, og barna har det absolutt bedre hjemme enn i såpass masetet omgivelser som en bhg er. Dessuten smitter hun de andre også.... Hvis det renner puss fra øyet må du ta henne til legen, i vår bhg går det mye øyekatarr nå, og det er utrolig smittsomt. Da må hun være hjemme til dere har dryppet øyet i 1-2 døgn.
Væren Skrevet 17. oktober 2004 #6 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg er selv både førskolelærer og trebarnsmamma, og kjenner meg godt igjen i problemstillingen din, lilletroll! Nå er ungene mine store, og langt over barnehagealder. Men hadde du visst alle de gangene jeg og mannen min har strevd med å ta de rette avgjørelsene mht. hva som er best for barna i slike tilfeller!!! Kalde, mørke morgener, klagende barn og dårlig samvittighet overfor jobben... Huff... :-( Og som du sier; særlig vanskelig å bedømme hva som er best når barnet blir vekket og kanskje er like trøtt som syk... Snørrete og hostete unger har vi mye av i barnehagen nå for tida. Det følger med høsten. Og snørr og hoste i seg selv behøver ikke å være grunn for å holde barnet hjemme. Det er - som det er blitt sagt her allerede - allmenntilstanden til barnet som må være utslagsgivende! Og selvfølgelig feber. Barn med feber har ingenting i barnehagen å gjøre! Ofte kan det være krevende og slitsomt for en liten kropp å oppholde seg en hel dag i barnehagen når formen ikke er på topp. Husk at det er mange mennesker å forholde seg til, og et helt annet støynivå enn hjemme. Mange ganger må vi ringe etter foreldrene når det lir utpå dagen. Foreldrene stakkars, de unnskylder seg med at "hun virket så opplagt hjemme, vi trodde hun var blitt bedre!!!". Men det er ikke så lett å være mamma og pappa alltid. Derfor ringer vi heller når vi føler barnet hadde hatt det bedre hjemme. Det går an å gjøre avtale med personalet i barnehagen om at de tar kontakt ved behov. Når det gjelder i morgen, synes jeg du rett og slett skal stole på magefølelsen din. Hvis samvittigheten din forteller deg at veslejenta egentlig burde fått ha dagen hjemme, så skal du holde henne hjemme med god samvittighet! Av og til tror jeg at ved å holde barnet hjemme i tvilstilfeller, så sparer vi kanskje barnet og oss selv for et lengre sykefravær etterpå. Det er noe med det å få lov til å ta tiden til hjelp og få lov til å komme seg til hektene! Håper hun snart blir bedre, da!
Andrine22 Skrevet 17. oktober 2004 #7 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg syns faktisk du skal la henne være hjemme i morgen. Jeg jobber i bhg selv, og barna har det absolutt bedre hjemme enn i såpass masetet omgivelser som en bhg er. Enig. Jobber i bhg selv.
Gjest lilletroll Skrevet 17. oktober 2004 #8 Skrevet 17. oktober 2004 Takk for alle gode svar. Avgjørelsen er tatt - godjenta blir hjemme i morgen.
Gjest StoreSky Skrevet 17. oktober 2004 #9 Skrevet 17. oktober 2004 ÅÅ det der er så vanskelig... Men som flere sier: Å være i barnhage er mer slitsomt enn å være hjemme. Smitte er ikke så morsomt nei! Puss fra øyet er ofte øyekatarr og da SKAL barnet være hjemme til det har brukt medisin en dag (ikke smitter lenger). Men snørr og tørr hoste er ikke farlig! DET klarer vi å "tørke unna"... Men ikke krev at barnet skal være inne, eller ikke ha samme aktiviteter som de andre i barnehagen....
Gjest lilletroll Skrevet 17. oktober 2004 #10 Skrevet 17. oktober 2004 Men ikke krev at barnet skal være inne, eller ikke ha samme aktiviteter som de andre i barnehagen.... Er det noen foreldre som gjør det? :o Nei DET hadde vi ikke tenkt å gjøre om vi hadde valgt å sende henne i barnehagen da!! Enten får hun være med på det samme som de andre, eller så får hun være hjemme!!
Gjest Anonymous Skrevet 18. oktober 2004 #11 Skrevet 18. oktober 2004 Men ikke krev at barnet skal være inne' date=' eller ikke ha samme aktiviteter som de andre i barnehagen....[/quote'] Det sier de faktisk til oss i barnehagen vår, at om lillemann ikker virker helt på topp, men ikke er syk så kan vi godt sende han men be dem om å holde han inne... Syns det virker helt sprøtt! Det må jo være å be om merarbeid for seg selv? (Vi gjør det ikke da, om han ikke er i form så er han hjemme)
Mistyen Skrevet 18. oktober 2004 #12 Skrevet 18. oktober 2004 Når det gjelder i morgen, synes jeg du rett og slett skal stole på magefølelsen din. Hvis samvittigheten din forteller deg at veslejenta egentlig burde fått ha dagen hjemme, så skal du holde henne hjemme med god samvittighet! Av og til tror jeg at ved å holde barnet hjemme i tvilstilfeller, så sparer vi kanskje barnet og oss selv for et lengre sykefravær etterpå. Det er noe med det å få lov til å ta tiden til hjelp og få lov til å komme seg til hektene! Fornuftig sagt!! Jeg tenker som så at det er bedre for lille med en dag for mye hjemme enn en dag for lite. Og ha dårlig samvittighet ovenfor jobben, er bare dumt. Min lille kommer først av alt!!(Og det gjelder sikkert for dere andre mødre også ) Håper lillejenta di blir fort frisk igjen.
Gjest Anonymous Skrevet 21. oktober 2004 #13 Skrevet 21. oktober 2004 Nå er jeg vel litt sent ute i denne diskusjonen, men ville bare si som hun over her et sted, at om det verker fra øynene (mer enn vanlig morgenverk), så ring legekontoret med en gang for å få øyedråper. Slik øyekatarr er noe skikkelig herk og veldig smittsomt. Hvis en får det så skal du være sikker på at flere får det. Og det er vanskelig å bli kvitt hvis en ikke tar tak i det med en gang. Barna smitter hverandre om og om igjen. Så hvis barnet har verkende øyne, ikke send barnet i barnehage. Barnet kan først gå i barnehagen dagen etter at behandling er påbegynt. Det finnes både smittsom og ikke-smittsom øyekatarr, men erfaring tilsier at det hos barnehagebarn mest sannsynlig er smittsomt. Og husk å si ifra til barnehagen!
mrs williams Skrevet 12. november 2004 #14 Skrevet 12. november 2004 hold ungen din heime heller ein dag for mykje, enn ein dag for lite. Sende du ungen i bhg, for tidleg resulterar det berre i at du kjem til å bli ringt opp i løpet av dagen fordet ungen har blitt verre. Jobbar sjølv i bhg. så det er berre eit lite tips... :-)
Naima Skrevet 12. november 2004 #15 Skrevet 12. november 2004 Jeg snakket med barnelegen om akuratt dette og hun sa så greit at barna har godt av å komme seg ut for da sover de bedre om natten og kroppen kommer seg fortere. Det og sa var hat om barnet måtte stoppe opp i lek ol. av hoste og eller at de ikke orket så var det best og holde de hjemme. Men ellers så var det bra å slie seg ut, selvfølgelig skal barna være hjemme ved feber eller dårlig allmen tilstand, diare og oppkast. Om de bare er forkjølet så er det over som gjellder
Gjest StoreSky Skrevet 12. november 2004 #16 Skrevet 12. november 2004 Noen gjør faktisk det... Ikke alle, men noen gir beskjed om at barnet ikke skal være ute den og den dagen, eller at de skal sove alene (ikke sammen med andre),at barnet trenger ekstra ro og helst ikke skal "herje" - som regel pleier vi å ta hensyn til barn som er litt "tufs", men noen ganger har man planlagt turer/aktiviteter for hele barnegruppen!
Gjest Anonymous Skrevet 13. november 2004 #17 Skrevet 13. november 2004 Det er et evig dilemma når barnet er for sykt til å gå i barnehagen. Jeg har en ganske lav terskel for å holde barna hjemme, men det har hendt at jeg har vært i tvil om morgenen. Da sier jeg fra til den voksne som tar i mot og forteller det som det er og gir beskjed om at det bare er å ringe så skal jeg komme. Jeg har kort vei til barnehagen og kan være der innen en 1/2 time (kjappere hvis de ikke må sette inn vikar - er lærer). Jeg sier også alltid ifra dersom barna har sovet dårlig eller vært oppe om natta. Jeg føler at det er viktig med en god dialog med personalet. Det gavner begge parter, tror jeg!
Gjest lilletroll Skrevet 14. november 2004 #18 Skrevet 14. november 2004 Det er et evig dilemma når barnet er for sykt til å gå i barnehagen. Jeg har en ganske lav terskel for å holde barna hjemme, men det har hendt at jeg har vært i tvil om morgenen. Da sier jeg fra til den voksne som tar i mot og forteller det som det er og gir beskjed om at det bare er å ringe så skal jeg komme. Jeg har kort vei til barnehagen og kan være der innen en 1/2 time (kjappere hvis de ikke må sette inn vikar - er lærer). Jeg sier også alltid ifra dersom barna har sovet dårlig eller vært oppe om natta. Jeg føler at det er viktig med en god dialog med personalet. Det gavner begge parter, tror jeg! Jeg gir også beskjed om jeg er i tvil om morgenen. Jeg vet at jeg kan være i bhg 5 min etter de ringer, så sånn sett er det ikke noe problem. Jeg er totalt enig i at en god dialog med personalet gagner alle!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå