Gå til innhold

Når legger deres 14-15 åringer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn må legge seg kl halv elleve i hverdagene og halv tolv i helgene. Er dette for strengt?

Føler at de andre i hans klasse får være lengre oppe. 

Anonymkode: 787b8...cd4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var min leggetid på den alderen iallefall, halv 11, men hadde ikke noen leggetid i helgene da. Jeg gikk som regel og la meg i 12 tiden uansett, av og til senere, men det var på mitt eget ansvar. 

• Liker 2
Skrevet

ideelt sett burde du ikke ha en leggetid, men la barnet selv bestemme. frihet under ansvar.
når du er 14-15år er du på god vei til å bli voksen og må begynne å ta egne avgjørelser.
men, er viktig å huske at det kan være store variasjoner i hvor modent et barn på 14-15år er, og om de bør gis et slikt ansvar.
når jeg var 14-15 år var jeg en liten umoden unge og min leggetid var satt til 22:30 eller så.

hva med å snakke med barnet og prøve dere frem i sammen?

• Liker 1
Skrevet
37 minutter siden, herremann skrev:

ideelt sett burde du ikke ha en leggetid, men la barnet selv bestemme. frihet under ansvar.
når du er 14-15år er du på god vei til å bli voksen og må begynne å ta egne avgjørelser.
men, er viktig å huske at det kan være store variasjoner i hvor modent et barn på 14-15år er, og om de bør gis et slikt ansvar.
når jeg var 14-15 år var jeg en liten umoden unge og min leggetid var satt til 22:30 eller så.

hva med å snakke med barnet og prøve dere frem i sammen?

Da legger han seg aldri. Spiller hele natten og umulig å få opp på skolen. Han er egentlig moden men tror ikke han kan styre dette selv 😂😂

Anonymkode: 787b8...cd4

• Liker 3
Skrevet

11 max.

Anonymkode: 83980...94f

Skrevet

er du sikker på at barna faktisk sover etter leggetid? at dem ikke sitter på pcn eller på telefonen.

Gjest TrailerEnka
Skrevet

11 i ukedagene og ingen leggetid i helgene. Men jeg er ikke så sikker på at h*n legger seg til å sove kl 11. Men  h*n fingere fint på skole og aktiviteter. 

Skrevet

Her blir wifi skrudd av kl 21 og 14 åringen bruker sovne rundt 2200. Er ikke så mye interessant å finne på om kveldene da vettu når det ikke fins noe Internett. Så da legger hun seg like greit isteden ;)

Anonymkode: 632ae...d0f

• Liker 8
Gjest Vena Cava
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Her blir wifi skrudd av kl 21 og 14 åringen bruker sovne rundt 2200. Er ikke så mye interessant å finne på om kveldene da vettu når det ikke fins noe Internett. Så da legger hun seg like greit isteden ;)

Den der likte jeg. Å skru av internett har jeg ikke tenkt på :)

Skrevet

Stakkars tenåringer som har foreldre som driver på med slike ting.

Å skru av internett osv, hvordan skal de lære seg å ta ansvar for seg selv? 

Anonymkode: 03c46...66f

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stakkars tenåringer som har foreldre som driver på med slike ting.

Å skru av internett osv, hvordan skal de lære seg å ta ansvar for seg selv? 

De lærer ikke så mye av det kanskje men de får en god natt søvn og er våkne og opplagte til neste skoledag. De får gode rutiner som de kanskje tar med seg videre når de en dag flytter ut. Ser ikke helt hvorfor du synes synd på dem :P

• Liker 12
Gjest Enhjørning
Skrevet

Jeg tror jeg måtte være ferdig på badet og i seng kl 23 i ukedagene når jeg var på den alderen om jeg ikke husker helt feil. I helgene hadde jeg vel ingen leggetid. Jeg sovnet aldri med en gang, leste gjerne litt i en bok og sendte meldinger med venner før både jeg og vennene mine sovnet :P Kan tenke meg det er litt større utfordring nå enn før mtp smarttelefoner og nettbrett. Jeg var voksen for alderen men er glad det ble satt grenser selv om det var skikkelig kjipt den gangen. Synes ikke 22.30 høres så ille ut :) 

Skrevet

De lærer ikke så mye av det kanskje men de får en god natt søvn og er våkne og opplagte til neste skoledag. De får gode rutiner som de kanskje tar med seg videre når de en dag flytter ut. Ser ikke helt hvorfor du synes synd på dem :P

Tja, jeg hadde ikke internett da jeg var 13-14, men jeg klarte fint å være våken lenge for det.

Jeg synes synd på dem fordi foreldrene ikke gir dem tillit til å ta egne valg og lære av dem. 

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Tja, jeg hadde ikke internett da jeg var 13-14, men jeg klarte fint å være våken lenge for det.

Jeg synes synd på dem fordi foreldrene ikke gir dem tillit til å ta egne valg og lære av dem. 

De lærer ingenting av å ligge med telefonen I senga og surfe på nett. Det som skjer da er at det blir bare masing og kjefting. Og definitivt en dødstrøtt tenåring som jeg må jage opp av senga neste morgen fordi hun ikke greier å komme seg opp. Det orker jeg ikke. 

Og uansett om hun sitter oppe en stund med oss. Så sovner huk en god del tidligere enn om hun hadde hatt internett tilgjengelig. Funker fjell her I huset  ihvertfall. 

• Liker 4
Skrevet

De lærer ingenting av å ligge med telefonen I senga og surfe på nett. Det som skjer da er at det blir bare masing og kjefting. Og definitivt en dødstrøtt tenåring som jeg må jage opp av senga neste morgen fordi hun ikke greier å komme seg opp. Det orker jeg ikke. 

Hvor ofte tror du dette skjer før de skjønner at det er fornuftig å sovne tidligere?

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med deg! Har man ikke et nok grenseløst samfunn allerede?

Faste gode rutiner er gull verdt, og søvn er superviktig for helsa, det kommer foran trening faktisk helsemessig ( selv om man ideelt sett bør gjøre begge deler), men søvn er altfor undervurdert idag der alle skal være tilgjengelige 24/7.

JA til grenser! Så kan barna finne sine når de flytter ut. Husker selv at de med grenser hadde bedre fohold hjemme kontra de uten grenser. Å ha grenser betyr at man bryr seg ekstra om de man er glade i.

Anonymkode: 7f02c...a1a

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor ofte tror du dette skjer før de skjønner at det er fornuftig å sovne tidligere?

Veldig ofte! Mange er ekstremt avhengige av nettet, de prioriterer det foran søvn garantert.

Anonymkode: 7f02c...a1a

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

halv tolv i helgene. Er dette for strengt?

Å ha leggetid i helgene synes jeg er litt unødvendig, ja.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husker selv at de med grenser hadde bedre fohold hjemme kontra de uten grenser.

Grenser er en ting, men leggetid halv tolv i helger for en fjortenåring er virkelig ikke nødvendig.

• Liker 2
Skrevet

Vel er de sånn som jeg var så lærer de aldri. De fleste ungdommer er sånn har jeg hørt;)  

Ungdommen hadde en stund de lå med telefonen her bidige kveld og tastet I timevis. Og jeg så hvor ukonsentrert og sure de ble neste dag så vi var nødt til å gjøre noe. De har det rimelig greit ellers og har slett ingen fare.  De er selvstendige og tar ansvar. Så tror ikke de henger etter på noe vis, selv om du sikkert tror det:)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...