Mann 42 Skrevet 26. februar 2016 #21 Del Skrevet 26. februar 2016 (endret) 18 timer siden, takk skrev: La oss drepe noen afrikanere slik at vi rikinger får fortsette å Jeg begynte på et innlegg om grensenytten av å utrydde afrikanere kontra amerikanere, men det ble FOR morbid, selv for meg. Sorry. Endret 26. februar 2016 av Mann 42 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #22 Del Skrevet 26. februar 2016 Den 25.2.2016 at 10.25, AnonymBruker skrev: Hva prater du om? har du sett på nyhetene siden i fjor sommer? Det velter jo innover folk fra Asia og Afrika. irrelevant om det bor færre her. Hvis du ikke forstår hva jeg prater om (eller skriver, rettere sagt), kan du spørre støttekontakten din. Anonymkode: 5648c...8c5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #23 Del Skrevet 26. februar 2016 19 timer siden, takk skrev: La oss drepe noen afrikanere slik at vi rikinger får fortsette å overforbruke. For min del handler det jo ikke om å drepe de man mener er minst "verdt", men at naturen får gå en mer naturlig gang. Hvorfor skal man på liv og død redde absolutt alle mennesker, det er ikke slik verden fungerer. Skulle jeg funnet ut at fra nå av skulle ingen fugler få lov til å dø, så skulle jeg reddet absolutt alle som jeg klarte (altså i praksis hadde jeg jo ikke klart å redde noen så og si, men la oss si at jeg klare p redde et flertall). Hvorfor må det syke barnet som aldri kommer til å klare seg selv vokse opp til det er 23 og dør, hvorfor må man gripe inn i et samfunn med mennesker å gi dem mat og redde dem, det eneste det fører til er at de får flere og flere barn. Hvorfor kan man ikke la de de leve selv, og enten vil de finne måter å overleve på, ellers så vil samfunnet deres dø ut over tid. Kanskje kynisk, men jeg mener faktisk ikke det, det er bare slik naturen er ment å fungere. Anonymkode: df21f...19c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 26. februar 2016 #24 Del Skrevet 26. februar 2016 19 timer siden, takk skrev: La oss drepe noen afrikanere slik at vi rikinger får fortsette å overforbruke. Nei, man må satse på utdanning av kvinner, sysselsetting av begge kjønn med spesielt fokus mot kvinner, og sosial sikkerhet. Men ja, det er for mange mennesker på jorden ut ifra det ressursbehovet som kreves og enda større blir det i takt med at de mest folkerike delene av verden tar etter vestlig levestandard. Veldig forenklet så er det en balanseligning her mellom tilgjengelige ressurser for bærekraftig forvaltning på den ene siden og antallet mennesker multiplisert med ressursbehovet pr individ på den andre siden. Allerede i dag er høyresiden av ligningen ca 3 ganger så stor som venstresiden, og da lever ca 1/3 av dagens befolkning i fattigdom eller på eksistensminimum og om 100 år så er det dobbelt så mange mennesker. Enten må vi akseptere at mennesker lever i fattigdom, eller så må vi akseptere at jorden "brukes" opp, eller så må vi tørre å erkjenne at det er et befolkningsproblem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 26. februar 2016 #25 Del Skrevet 26. februar 2016 21 timer siden, takk skrev: La oss drepe noen afrikanere slik at vi rikinger får fortsette å overforbruke. Og dette er som regel det kunnskapsløse svaret. forutsetningen din er at verden er Statisk, at det finnes ett alternativ av typen "vi kan opprettholde dagens verdifordeling og alt handler om at vi som overforbruker, må nedgradere livene våre til ett bærekraftig nivå for en fremtidig populasjonsutvikling " Det er ikke sånn. Se Roslinge sine videoer, folk kravler ut av fattigdom og strekker seg mot våre forbruksmønster. Og momentet til den store gruppen som går fra minimum til minimum pluss er enormt mye større enn for de som går fra overforbruk til komfortabel ( hele Norge over på en kjøttfri dag i uka vil drukne i påvirkningen av økonomisk vekst i Kina som fører til at den midlere kineser får ett kjøttmåltid mer i uka. Man kan diskutere våre holdninger og selvfølgelig er vårt forbruk umoralsk. Men skal vi redde verden, må vi begynne der det betyr noe. Og det er faktisk populasjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #26 Del Skrevet 26. februar 2016 Den 25.2.2016 at 17.21, takk skrev: La oss drepe noen afrikanere slik at vi rikinger får fortsette å overforbruke. Og hvem skal droppe den A-bomben da? USA? Som har 45 millioner svarte som ville ført til full borgerkrig innad i landet. Storbritannia eller Frankrike? Som begge er veldig multikulturelle og stadig preker om å bygge bedre samarbeid innad i landet og mellom landene og andre land i verden. Kina? Kina investerte nettopp 60 milliarder dollar (540 milliarder kroner) i Afrika. India? India sin president sa nettopp at "indiske og afrikanske hjerter slår i takt", etter et møte der India ønsket et bedre forhold med Afrika i fremtiden. Skal Norge angripe Afrika? kom igjen.. http://www.deccanherald.com/content/508916/heart-beat-indians-africans-rhythm.html https://www.washingtonpost.com/news/monkey-cage/wp/2016/01/07/china-pledged-to-invest-60-billion-in-africa-heres-what-that-means/ Anonymkode: da550...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvist Skrevet 27. februar 2016 #27 Del Skrevet 27. februar 2016 Det sies at omtrent 85 millioner, eller 40% av alle svangerskap er uplanlagte. Mange av dem er uønsket. I Latinamerika er det i de fleste land forbudt med prevensjon pga den katolske kirke. I mange afrikanske land, spesielt på landsbygda er det omtrent umulig å få tak i prevensjon. Hvordan kan man da forvente at de skal drive med familieplanlegging og ikke få så mange barn? Man må øke tilgangen til prevensjon, gjøre det billig og tilgjengelig. Kvinnens status må økes, så hun har mulighet til å bestemme selv. Antall barnebruder må reduseres, det gjøres ved at kvinnen får status, og blir sett på som et individ i stedet for en økonomisk belastning (som f. eks i india, der mange jentebabyer har blitt drept). Utdanning for alle barn av begge kjønn hadde gjort en stor forandring. Fosfor blir brukt til å gjødsle, og det er grunnen til at det nå kan produseres mye mat. Men fosfor er ikke en fornybar ressurs. Olje er heller ikke det. Hva vi skal gjøre når det er slutt på det vet ingen, men det kan snu opp/ned på verdensbildet. Det er begrensede ressurser i havet og på landjorda. Mye dyrkbar jord blir brukt til å lage biodrivstoff i stedet for mat, da man tjener mer med det. Mye dyrkbar jord (f. eks i Afgahnistan, hvor de ikke produserer mat i overflod), blir brukt til å produsere opium/hasj o.l. Utviklingen går i riktig retning. Fødselsraten synker verden over. Men synker den rakst nok til at vi kan unngå en katastrofe? Jeg vet ikke. Men jeg gjør mitt ved å ikke få barn, for jeg kan ta det valget uten problemer. En nordmann bruker like mange ressurser i livet som 6-7 afrikanere, takk og lov at det er de, og ikke vi som fortsatt får mange barn, for da hadde katastrofen vært her. Det er ikke snakk om å drepe eller la milliarder sulte. Men å opplyse og utdanne, det vil gi stort utbytte på sikt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 27. februar 2016 #28 Del Skrevet 27. februar 2016 Den 2/26/2016 at 15.02, Druid skrev: Og dette er som regel det kunnskapsløse svaret. forutsetningen din er at verden er Statisk, at det finnes ett alternativ av typen "vi kan opprettholde dagens verdifordeling og alt handler om at vi som overforbruker, må nedgradere livene våre til ett bærekraftig nivå for en fremtidig populasjonsutvikling " Det er ikke sånn. Se Roslinge sine videoer, folk kravler ut av fattigdom og strekker seg mot våre forbruksmønster. Og momentet til den store gruppen som går fra minimum til minimum pluss er enormt mye større enn for de som går fra overforbruk til komfortabel ( hele Norge over på en kjøttfri dag i uka vil drukne i påvirkningen av økonomisk vekst i Kina som fører til at den midlere kineser får ett kjøttmåltid mer i uka. Man kan diskutere våre holdninger og selvfølgelig er vårt forbruk umoralsk. Men skal vi redde verden, må vi begynne der det betyr noe. Og det er faktisk populasjon. Moralsk sett så kan vi heller ikke nekte dem å ta etter vestlig standard, men heller forplikte oss til å tilrettelegge for det. Problemet er da at f.eks utslipp- og 2-gradersmål er fullstendig urealistisk å oppnå innenfor den tiden man har til rådighet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 28. februar 2016 #29 Del Skrevet 28. februar 2016 Den 25.2.2016 at 9.10, debatant skrev: Hvem er du til å bestemme andres barneønsker. Er du stalinist? Andres idiotiske valg om å presse ut mest mulig unger går til syvende og sist ut over meg og alle andre. Så ja, jeg vil bestemme over andres barneønsker. Å få barn er ingen menneskerett. Heldigvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 28. februar 2016 #30 Del Skrevet 28. februar 2016 Den 25.02.2016 at 10.23, AnonymBruker skrev: Overbefolkning er et stort problem i mange land. Men ikke i Europa og Russland, der går folketallet nedover. Afrika og deler av Asia trenger noen ordentlige epidemier, flere naturkatastrofer, mer krig og slutt på nødhjelp. Anonymkode: 5648c...8c5 Men det er altså en menneskerett å fortelle at andre mennesker er uønska. Hvor står disse menneskerettene skrevet. Det egentlige problemet i Vesten er barnedrap og abort. Demografien vår er rett og slett ikke bærekraftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 29. februar 2016 #31 Del Skrevet 29. februar 2016 Den 28.2.2016 at 9.21, Cashbah skrev: Andres idiotiske valg om å presse ut mest mulig unger går til syvende og sist ut over meg og alle andre. Så ja, jeg vil bestemme over andres barneønsker. Å få barn er ingen menneskerett. Heldigvis. Å leve fett fordi man har tvunget andre til å ikke formere seg er heller ikke en menneskerett. Heldigvis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 29. februar 2016 #32 Del Skrevet 29. februar 2016 21 timer siden, debatant skrev: Men det er altså en menneskerett å fortelle at andre mennesker er uønska. Hvor står disse menneskerettene skrevet. Det egentlige problemet i Vesten er barnedrap og abort. Demografien vår er rett og slett ikke bærekraftig. Barnedrap er heldigvis sjeldent og abort er ikke et problem i vesten. Det som derimot ville vært et problem er uønskede barn og der er frivillig abort en løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cashbah Skrevet 29. februar 2016 #33 Del Skrevet 29. februar 2016 2 timer siden, Mann 42 skrev: Å leve fett fordi man har tvunget andre til å ikke formere seg er heller ikke en menneskerett. Heldigvis. Man kan godt formere seg, men det får være grenser på hvor mye. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #34 Del Skrevet 29. februar 2016 3 timer siden, Cashbah skrev: Man kan godt formere seg, men det får være grenser på hvor mye. Antall barn i verden har sluttet å øke. Det blir færre barn i Asia mens det blir flere i Afrika. Samtidig lever folk lenger så antallet mennesker øker. I 2050 er det rundt 9 milliarder mennesker, og i 2100 er det rundt 11 milliarder. Om lag halve verdensbefolkningen er asiater og den andre halvdelen er afrikaner (europeere og nord-amerikanere vil være rundt 5-9% av verdensbefolkningen). Men snitt fertilitetsraten i verden er på rundt 2. Du burde se professor Hans Rosling sine foredrag om utviklingen. Anonymkode: da550...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 29. februar 2016 #35 Del Skrevet 29. februar 2016 (endret) 8 timer siden, Larsern skrev: Barnedrap er heldigvis sjeldent og abort er ikke et problem i vesten. Det som derimot ville vært et problem er uønskede barn og der er frivillig abort en løsning. Abort er barnedrap. I Norge alene er det drept over 500000 mennesker! Endret 29. februar 2016 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsern Skrevet 1. mars 2016 #36 Del Skrevet 1. mars 2016 16 timer siden, debatant skrev: Abort er barnedrap. I Norge alene er det drept over 500000 mennesker! Da antar jeg at du regner alle svangerskap som termineres etter selve befruktning som drap? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. mars 2016 #37 Del Skrevet 2. mars 2016 17 timer siden, Larsern skrev: Da antar jeg at du regner alle svangerskap som termineres etter selve befruktning som drap? Som visstnok er 60-80% av alle svangerskap. Disse svangerskapsavbruddene/spontanabortene skjer som en konsekvens av at føtuset ikke er levekraftig, ektopisk svangerskap, eller interne blødninger i morkaka. Kvinnen merker ikke annet enn at menstruasjonsblødningen kan være litt kraftigere enn ellers - hvis overhodet. Og nå kommer sikkert Debatant til å beskylde meg for å bruke så vridne ord - atter en gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 2. mars 2016 #38 Del Skrevet 2. mars 2016 12 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: Som visstnok er 60-80% av alle svangerskap. Disse svangerskapsavbruddene/spontanabortene skjer som en konsekvens av at føtuset ikke er levekraftig, ektopisk svangerskap, eller interne blødninger i morkaka. Kvinnen merker ikke annet enn at menstruasjonsblødningen kan være litt kraftigere enn ellers - hvis overhodet. Og nå kommer sikkert Debatant til å beskylde meg for å bruke så vridne ord - atter en gang. Det er vel heller du som er vanskelig som dikter opp statistikk og tull for å rettferdiggjøre mord. Det er kvalmende med eller uten latinske begreper. Som for øvrig ikke er mer presise enn norske. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zeitgeist Skrevet 2. mars 2016 #39 Del Skrevet 2. mars 2016 1 time siden, debatant skrev: Det er vel heller du som er vanskelig som dikter opp statistikk og tull for å rettferdiggjøre mord. Det er kvalmende med eller uten latinske begreper. Som for øvrig ikke er mer presise enn norske. a) Jeg skulle mer enn gjerne ha gitt deg lenker til statistikken, men all empiri viser at dette er nyttesløst når det kommer til deg b) BINGO! Der kom klagesangen. Ethvert fagfelt har også sin fagterminologi. Bare spør en håndverker om hvor mange ulike typer hammere/skruer/plugger/muttere/spikere osv. det finnes. If you cannot keep up with the conversation, go back to the kids' table, chump c) Du svarer nok en gang ikke på det @Larsern spør deg om. Hvilken overraskelse det var da ... ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
debatant Skrevet 2. mars 2016 #40 Del Skrevet 2. mars 2016 (endret) 10 timer siden, Lafemmemauvaise skrev: a) Jeg skulle mer enn gjerne ha gitt deg lenker til statistikken, men all empiri viser at dette er nyttesløst når det kommer til deg b) BINGO! Der kom klagesangen. Ethvert fagfelt har også sin fagterminologi. Bare spør en håndverker om hvor mange ulike typer hammere/skruer/plugger/muttere/spikere osv. det finnes. If you cannot keep up with the conversation, go back to the kids' table, chump c) Du svarer nok en gang ikke på det @Larsern spør deg om. Hvilken overraskelse det var da ... ikke. sier du det Endret 3. mars 2016 av debatant Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå