Gå til innhold

Vielse i utlandet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som har eller skal gifte seg i utlandet i sjømannskirke eller ved ambasade?

Vi tenker litt på å gifte oss i utlandet og trenger litt råd, tips o.l.

Er det vanlig å arrangere vennefest når man kommer hjem?

Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi skal gifte oss i en ambassade i utlandet 14. juni (Madrid). Har ikke planlagt så mye for selve bryllupsdagen, men det kommer vel til å falle litt på plass etterhvert. Det er bare jeg og samboeren min som reiser, så dette blir bare for oss! Gleder meg!!

Vi skal prøve å finne en fotograf via internett, vi skal prøve å finne et litt finere hotell med frisør(også via nettet), og blomster får i ta litt på sparket, tror jeg... Tror faktisk det kan bli veldig romantisk...

Vi skal ha middag for nærmeste familie like etter at vi kommer hjem fra Spania, og så skal vi ha vennefest en måneds tid etterpå.

Hadde vært interessant å høre fra andre som skal gifte seg i utlandet for å høre hvordan dere har tnkt å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gifter oss i Spania om 3 uker! (Ikke lenge igjen nå...)

Med oss ned har vi rundt 30 gjester, som har valgt å legge ferien sin dit samtidig med vårt bryllup. (Rørende....snufs!)

Selve dagen blir det vielse ute i sjømannskirkens regi - altså vanlig vielsesrituale, bortsett fra at inn- og utgangsmarsj må spilles på CD og sangene skal kompes av min far på gitar. (Tror det blir veldig spesielt - i alle fall for meg...)

Etter vielsen skal vi ha mottagelse ute, med tapas, champagne og rosèvin. Denne mottagelsen er slutt 16.00. (Vi håper på fint vær, det MÅ gå bra!!!!)

Så tar gjestene våre siesta, mens vi fotograferes litt. Kl. 20.00 samles vi til 4-retters middag på en restaurant nedi byen. Der blir det taler og det hele, men ingen fest med dans.

Jeg regner med å bestille time hos en frisør i byen. Fotograf har vi med selv - en venninne. Brudebukett får jeg også der nede.

Selv dro vi på planleggingstur i oktober,og fikk gjort mye da, men internett er greit å bruke. I tillegg kan som regel de som skal gjennomføre vielsen tipse dere om steder dere kan bruke.

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi skal gifte oss i sjømannskirken i København til sommeren.

Skal du gifte deg i sjømannskirke i utlandet må du rent praktisk levere inn vigselpapirene til din menighet der du bor. De sender så papirene videre til sjømannskirken. Dette kan du gjøre fra det er 3 måneder frem til vielsen.

Du tar selv kontakt med sjømannskirken for å avtale tidspunkt for vielse og andre praktiske anliggende.

De som jobber i de ulike sjømannskirkene/ambassadene vil ofte kunne anbefale frisør/restaurant/blomsterforretning o.l.

I vårt tilfelle blir det kun oss to. Jeg syns det er kjemperomantisk. Det er ikke nødvendig å ha med forlovere.

Vi skal ha en familie og en vennetilstelning når vi kommer hjem.

Jeg er ikke sikker på fremgangsmåter i forhold til ambassader.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Det står enormt mye informasjon om dette i det tidligere forumet! Gjør et søk der og du kan lese en hel masse om akkurat dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi hadde i utgangspunktet tenkt å gifte oss i en skjømannskirke, men jeg har fortsått at det bare er sjømannskirkene i Skandinavia, Tyskland, Spania og USA som har vigselsrett?

Noen som har giftet seg i Roma eller London?

Vennefesten, blir det en ordinær brullupsfest eller tar dere det litt mindre høytidlig? Jeg tenkte litt på å servere buffet eller koldtbord der.

Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er det ikke litt egoistisk å ha vennefest etterpå? For meg virker det som om en vennefest kun er til for å få gaver!

Ønsker man å gifte seg i utlandet ønsker man det jo stille og rolig, så hvorfor skal det bli full fest etterpå da? Da kunne man jo like godt ha giftet seg i Norge på den "normale" måten?

Bonnie (som sikkert får pepper igjen icon_smile.gif )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite svar til Bonnie: jeg synes faktisk ikke at det er ego å arrangere en vennefest etter at man har giftet seg i utlandet. Gifter man seg på to manns hånd i utlandet er det sannsyndligvis fordi man ønsker å prioritere hverandre, og i rolige, men eksotiske omgivelser virkelig ha tid til å kjenne på følelsene. For min egen del tror jeg kanskje at jeg ville bli ganske omtumlet hvis jeg skulle ha feiret bryllupet mitt hjemme med 60 gjester og full pakke. Jeg tror jeg kanskje hadde mistet den varme, gode følelsen av at "nå er det oss to!" Men folk er forskjellige; andre vil sikkert føle at det er utrolikg viktig at familie og venner er med og deler opplevelsen.

Og så er det vennefesten: Vi diskuterte litt hvordan vi skulle gjøre det, men kom frem til at våre venner sannsynligvis villen blio dødelig fornærmet hvis det ikke ble noen fest hvor de fikk være med og markere bryllupet. Vi legger derfor opp til en veldig løs og ledig sommerfest i hagen vår, og gaver/ønskeliste vil ikke bli nevnt fra vår side. Jeg tror nok de fleste vennene våre ville gitt oss gave, uavhengig av om vi hadde hatt fest eller ei. Vi er såpass "nære" at det nok vil føles naturlig. Men er det noen som føler at det er litt rart å gi en gave når man ikke har vært med på selve vielsesseremonien, så er det selvfølgelig helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi kunne gjerne ha giftet oss i Norge vi med et helt tradisjonelt familibryllup, men det går ikke i vår familie......

Det er nok MANGE grunner til å velge utlandet.......

Vennene våre blir nok også dødlig fornærmet om vi ikke lager vennefest når vi kommer hjem. Gavene klarer jeg meg uten, det er nok MYE dyrere å lage vennefest med mat og drikke. Ikke ALLE tenker kun på gaver........

Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi gifter oss i utlandet til sommeren, og skal ha et lite familieselskap når vi kommer hjem. Dette er ikke pga gavene, men fordi familien våre er litt lei seg fordi de ikke får feire dagen sammen med oss.

Vi har også vurdert å holde et venneselskap, av akkurat samme; selv om selve DAGEN skal være bare vår :-)

Vi ønsker oss ikke noe kjempebryllup i kirken...og velger derfor å gjøre det på denne måten. Tror det blir kjemperomantisk *s*

Samtidig unner vi selvfølgelig alle andre å gjøre det på "sin" måte...men har fått endel merkelige kommentarer på at vi velger "vår"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egoistisk å ha vennefest???

Vi skal ikke ha noen stor fest, men samle få gode venner og ha et grillparty. Vi har en veldig liten familie, men inviterer til en lunsj på en koselig restaurant og kaker og kaffe på hytta etterpå. Dette blir i to omganger.

Det er IKKE for å motta gaver, men for å ha en liten markering hjemme. Det er vel ikke akkurat det samme som å invitere til bryllup. Det blir veldig uformelt og ikke dyrt. Et bryllup hjemme ville blitt dyrt. Det er flere grunner til at vi har valgt å gifte oss i København. Alle har forståelse for det, men setter stor pris på at vi tar oss en fest når vi kommer hjem. Noe vi hadde nok gjort uansett.

Jeg gleder meg i allefall stort til å bli gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når dere innbyr til vennefest, sender dere da ut ivitasjon på samme måte som til vanlig bryllupsfest?

Jeg tenkte litt på å sende ut invitasjon, litt uformell invitasjon. Hva skriver man?

Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine foreldre giftet seg i sjømannskirken i London, det er noen år siden icon_smile.gif men jeg tror nok at det er mulig fremdeles icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Sjømannskirken i London

Jeg har lest om sjømannskirkene på internett. Der står det at hvis man skal vies i London så må man ha bodd i England 3 uker først.......??

Johanna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kjole ved vielse i utlandet!

Dere som skal gifte dere i utlandet, hva skal dere ha på dere?

Kan man ha brudekjole ved vielse i en ambasade?

Vi har ikke bestemt oss for sjømannskirke/ambasade ennå, men jeg har lyst til å bruke brudekjole. Dog av den veldig enkle varianten.

Noen som har tips/linker til enkle og rimelige brudekjoler(hvite sommerkjoler)??

Johanna icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal jo vies av en prest fra sjømannskirken og skal ha enkel brudekjole, slør og hele butikken.

Synes det går fint an ved ambassadebryllup også.

Ang. sjømannskirken og hvor de vier - dette finner dere svar på på hjemmesidene deres, hvis du går inn på den norske kirke, finner du sjømannskirken under, og der har de opplyst hvem som har vigselsrett.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei!

Vi skal gifte oss på ambassaden i Roma 2.mai i år, og gleder oss fryktelig!!!

Vi sandte nettopp ut invitasjoner til litt over hundre gjester. Der skrev vi at alle får bli med på bryllupsfest i Roma hvis de vil. Vi blir ca. 10 stk (tror vi) på den feiringen. Da spanderer vi middag på gjestene.

I tillegg har vi bedt alle de sammen gjestene til fest helgen etter hjemkomsten. Da serverer vi kaffe og kaker, har åpen bar og levende musikk og serverer nattmat til slutt. Dette fant ut var løsningen for oss.

Jeg har funnet brudekjolen min, og JA(!) jeg skal ha "ordentlig" brudekjole selv om jeg gifter meg på en ambassade.

Vi reiser ikke til Roma og gifter oss for å slippe all oppmerksomheten, men etter å ha vært på tre ganske like bryllup på rekke og rad i sommer, vil vi gjøre noe som er annerledes.

Lykke til til alle dere!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi gifter oss på Mallorca i august. Trodde først vi kom til å bli alene (oss to og barnet vårt), men så viste det seg at flere i familien gjerne ville være med.. Noe vi synes var veldig hyggelig icon_smile.gif

Kommer til å spandere middag på alle sammen etter vielsen, men vi kommer nok ikke til å gjøre noe voldsomt ut av det, da litt av grunnen til at vi ville dra til utlandet var for å slippe et veldig kostbart bryllup.

Så skal vi ha en vennefest når vi kommer hjem, og det er IKKE for gavene sin del, men fordi vennene våre har gitt uttrykk for at de gjerne vil at vi skal ha det.

Lykke til alle sammen icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg og kjeæresten min gifter oss i Roma i juli. Vi er begge baptister og har ordnet med en pastor i en baptistkirke i ROma, at han skal velsigne oss, i og med at han ikke har vigselrett, noe sjømannskirken har I Roma. Vi gjør det juridiske på borgelig vis først hjemme, tar med papirene til presten i Roma. Vi har vært i kontakt med en dame som jobber som tolk i ROma, hun hjelper oss med en del praktisk. Hun tilbyr en pakkeløsning ellers for de som vil gifte seg i ROma. Jeg vet ikke i hvor stor grad hun jobber med bryllup, vi fikk tips om henne via en bekjent. Midddagen har vi ikke planlagt enda, men jeg gleder meg masse! Skal kun ha med nærmeste familie, vi blir 15 stykker, og selvfølgelig skal jeg ha brudekjole! Lykke til dere alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Når dere skal ha vennefest etterpå, skal dere da ha på dere brudekjolen?

Mange av mine har ytret ønske om å få se meg som brud! Spesielt mamma!

De er nok litt skuffet over at vi snyter dem for opplevelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...