NordicViking Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 I et intervju med en Taliban-soldat fra Afghanistan (i Urix på NRK) kom det en påstand om at kvinner ikke fikk lov til å ta en utdannelse. Det ble hevdet at dette sto i koranen. Er det noen som kjenner islam godt nok til å vite hvor det står i koranen? Og hva er eventuelt ordlyden?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Taliban er ekstremister, ikke de du skal høre på nær det kommer til Islam. Uansett jobber jeg med flere muslimske kvinner som har tatt utdanning og har to muslimske venninner som akkurat nå tar yrkesfag og høyere utdanning. De venninnene jeg har er dog veldig vestlige og har samme tankegang som meg som er norsk, men flere av de jeg har jobbet og jobber med er relativt konservative altså. Anonymkode: 53207...ac4
Gjest O.G. Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Står ingenting i koranen om at damer ikke kan ta utdannelse.
NordicViking Skrevet 24. februar 2016 Forfatter #4 Skrevet 24. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Taliban er ekstremister, ikke de du skal høre på nær det kommer til Islam. Anonymkode: 53207...ac4 Det skjønner jeg. Var bare interessert i å se hvordan de begrunner sitt syn med utgangspunkt i koranen. Jeg antar at det har å gjøre med en ekstrem tolkning?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 43 minutter siden, NordicViking skrev: Det skjønner jeg. Var bare interessert i å se hvordan de begrunner sitt syn med utgangspunkt i koranen. Jeg antar at det har å gjøre med en ekstrem tolkning? Ja, det er jo på samme måte som de kristne som lever som f.eks amish. Det står jo ingenting i Bibelen f.eks om at de ikke kan spille musikk, men de kan ikke det likevel. Anbefaler deg å se breaking amish (du kan se den på dplay) hvis du vil lære mer om akkurat det, men det er en avsporing sånn sett. Islam er egentlig en religion som mener utdanning er viktig for å tilegne seg kunnskap, men det er ikke alle ekstremister eller konservative som ønsker at kvinner skal ta utdanning, for da kan ikke kvinnene undertrykkes på samme måte. Da kan ikke en 14-åring bli giftet bort til en mannegris hvis hun skal ta utdanning f.eks, fordi da kan hun ikke få barn så tidlig. De som er i mot utdanning skjønner ikke hva som er best for samfunnet. Det som er best for alle samfunn er at alle får ta utdanning og at alle kan jobbe, for hvis ikke kommer ikke samfunnet opp og fram. De forstår ikke denne sammenhengen med at uten utdanning og jobb så er det heller ingen verdiskaping. Anonymkode: 53207...ac4 1
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2016 #6 Skrevet 4. mars 2016 Det står vel heller at man skal søke kunnskap. Husk at selv om maskulin form brukes og leses i bud som gies, så angår det likevel også kvinner. Read in the name of your Lord who created, created man from a clinging form. Read! Your Lord is the Most Generous, who taught by means of the pen; taught man what he did not know. (96:1-5) Acquisition of knowledge is binding on all Muslims (both men and women without any discrimination). [Narrated by Ibn Maja in al-Sunan, 1:81 §224.] Acquire knowledge even if you may have to go to China for it. [Narrated by al-Bazzar in al-Musnad, 1:175 §95.] Allah Almighty makes the path to paradise easier for him who walks on it for getting knowledge. [Narrated by Muslim in al-Sahih, 4:2074 §2699.] Anonymkode: c5bf4...e6a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2016 #7 Skrevet 5. mars 2016 Noen islamister mener vel det, men i Iran og Saudi-Arabia er i hvert fall kvinneandelen blant studenter henholdsvis 60 og 58 prosent. Dette veier ikke opp for resten av rettighetene de ikke har, men akkurat når det kommer til utdanning er det ikke så ille. Anonymkode: 55982...ab3
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #8 Skrevet 8. mars 2016 Det er viktig at muslimske kvinner får seg utdanning. For å komme unna slike tradisjoner: Anonymkode: 6e143...95d 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars 2016 #9 Skrevet 8. mars 2016 I Norge er det jo innvandrerjenter som har høyest andel som tar høyere utdanning. Anonymkode: 9903b...201
ops2 Skrevet 17. mars 2016 #10 Skrevet 17. mars 2016 Den 24. februar 2016 at 21.23, AnonymBruker skrev: Taliban er ekstremister, ikke de du skal høre på nær det kommer til Islam. Uansett jobber jeg med flere muslimske kvinner som har tatt utdanning og har to muslimske venninner som akkurat nå tar yrkesfag og høyere utdanning. De venninnene jeg har er dog veldig vestlige og har samme tankegang som meg som er norsk, men flere av de jeg har jobbet og jobber med er relativt konservative altså. Anonymkode: 53207...ac4 Stikkordet her er "vestlig" og de må ha hatt vestlige foreldre. Relativt konservative er ikke bokstavtro. Koranen og Hadith taler ikke om utdannelse i den moderne meningen. Derimot kommer den med detaljerte detaljer om hvordan kvinner er underlagt mannen, hun skal alltid sette hans behov først, hennes plass er i hjemmet, og hun skal ikke gå ut uten at det er absolutt nødvendig. Hvordan passer dette med en utdannelse og en yrkeskarriere? The Quran: Sura (2:222) “They ask thee concerning women's courses. Say: They are a hurt and a pollution: So keep away from women in their courses, and do not approach them until they are clean.” Bukhari 6:301: The women asked, "O Allah's Apostle! What is deficient in our intelligence and religion?" He said, "Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?" They replied in the affirmative. He said, "This is the deficiency in her intelligence. Ishaq 969 - "Men were to lay injunctions on women lightly, for they were prisoners of men and had no control over their persons." Bukhari (52:250) - [The Prophet said] "It is not permissible for a man to be alone with a woman, and no lady should travel except with a Muhram (i.e. her husband or a person whom she cannot marry in any case for ever; e.g. her father, brother, etc.)." - Neither is a woman allowed to travel by herself. Sura (4:34) - "Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their property; the good women are therefore obedient, guarding the unseen as Allah has guarded; and (as to) those on whose part you fear desertion, admonish them, and leave them alone in the sleeping-places and beat them; then if they obey you, do not seek a way against them; surely Allah is High, Great." Al-Ghazali, den mest innflytelsesrike muslim etter Muhammed: https://en.wikipedia.org/wiki/Al-Ghazali The role of muslim women: "stay at home and get on with her sewing. She should not go out often, she must not be well-informed, nor must she be communicative with her neighbors and only visit them when absolutely necessary; she should take care of her husband... and seek to satisfy him in everything... Her sole worry should be her virtue... She should be clean and ready to satisfy her husband's sexual needs at any moment." Jeg kan bare vise til http://muslimmatters.org/2010/06/30/homely-homemaking-homebodies-why-the-quran-commands-muslim-women-stay-in-your-homes/ Om hvilke regler som en kvinne må følge hvis hun må arbeide for å forsørge seg selv (uten en rettroende mann)
ops2 Skrevet 17. mars 2016 #11 Skrevet 17. mars 2016 Den 8. mars 2016 at 23.36, AnonymBruker skrev: I Norge er det jo innvandrerjenter som har høyest andel som tar høyere utdanning. Anonymkode: 9903b...201 Vi diskuterer islams(koranens) betydning for kvinner og utdannelse. Så du mener alle innvandrere er muslimer? Muligens har du lest en glad reportasje om hvor bra innvandrere gjør det på skolen, og at du tror innvandrere fra Sri Lanka er muslimer? Før 2015 har store deler av innvandringen kommet fra ikke-muslimske land. Innvandrere fra Sverige er den nest største gruppen innvandrere. Pakistan og Irak er nr. 4 og 5. Alle de tre største gruppene er vestlige, i følge Wikipedia. Så reportasjer om "innvandrere" må brytes ned i etnisitet, om de er utlandskfødte, andre generasjon, sosial bakgrunn, kjønn og religion. http://stavrum.blogg.no/1388645937_innvandrere_og_skole.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå