Gjest Coolaid Skrevet 24. februar 2016 #21 Skrevet 24. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jobber 10% i en matvarebutikk, er student utenom. Jeg må ta opp igjen en eksamen i sommer, og vil da ikke ha god anledning til å jobbe noe særlig mye mer enn det jeg har på kontrakten min. 10% er én vakt annenhver uke, så jeg kunne klart å jobbe 20%. Problemet er at sjefen ble sur da jeg fortalte ham at jeg skulle lese i sommer også, og dermed ikke ville kunne jobbe mye ekstra. Han sier det er "forventet" at vi gjør det. Ja, jeg vet også selv at det er vanlig, og kanskje også "forventet", men jeg kan vel ikke akkurat tvinges til å jobbe mer? Anonymkode: fff34...429 Kom igjen.... du kommer ikke til å lese hele sommeren. Det vet du om du er ærlig. Det er så bra med ungdom som ikke vil jobbe.... jeg vet om en arbeidsplass hvor ekstrahjelpene ikke vil jobbe, de bytter fra seg vakter, stiller ikke opp ved uforutsette forhold og kun vil ha krem vaktene. Bare lurer på en ting... hvordan klarte du å måtte ta opp igjen en eksamen når du bare jobber 10% ? Hva bruker du all tiden din til egentlig... ikke stygt ment, men syns hele innlegget ditt oser av å gjøre minst mulig.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #22 Skrevet 24. februar 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde han ville hatt noen som kunne jobbe mer i sommerferien burde han ha spurt om dette da han ansatte henne Vet du hva, de fleste forventer at studenter både vil og kan jobbe mer i sommerferien. Men TS kan ikke tvinges, så et stort problem for henne er det jo ikke. Anonymkode: eb0fc...f0a 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #23 Skrevet 24. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og du kan ikke jobbe mer enn maks annenhver helg på grunn av dette? Som nevnt, du må jobbe med studieteknikken din. Men som jeg og mange har svart deg på nå, du kan ikke tvinges til å jobbe mer enn kontrakten din tilsier. Anonymkode: eb0fc...f0a Du aner ikke hvor mye jeg kommer til å måtte jobbe for å kunne få en god karakter i faget. Det er småirriterende å få slengt i trynet at studieteknikken min tydeligvis er dårlig. Om den så hadde vært det er det likevel helt legitimt, og egentlig fint lite relevant for dette uansett. Jeg må få en B eller en A, aller helst en A, og det er det svært, svært få som får på studiet mitt. 1 minutt siden, Coolaid skrev: Kom igjen.... du kommer ikke til å lese hele sommeren. Det vet du om du er ærlig. Det er så bra med ungdom som ikke vil jobbe.... jeg vet om en arbeidsplass hvor ekstrahjelpene ikke vil jobbe, de bytter fra seg vakter, stiller ikke opp ved uforutsette forhold og kun vil ha krem vaktene. Bare lurer på en ting... hvordan klarte du å måtte ta opp igjen en eksamen når du bare jobber 10% ? Hva bruker du all tiden din til egentlig... ikke stygt ment, men syns hele innlegget ditt oser av å gjøre minst mulig. Jo, jeg kommer til å lese hele sommeren. Betyr det at jeg ikke kommer til å ha én eneste kveld hvor jeg slapper av eller finner på noe annet? Selvsagt ikke, men det betyr ikke at jeg hadde klart å lese til eksamen samtidig som jeg jobbet ekstremt mye på matbutikken. Alle må ha noen frikvelder også, ellers går en helt bananas. Det gjelder også ellers i året; uansett om jeg har studier og to jobber, så må jeg av og til kunne slappe av på en lørdagskveld. Igjen, jeg må ta opp igjen denne eksamenen for å fikse på karakteren min. For ja, en kan rote det til på eksamen av og til, en kan misforstå oppgaveteksten eller bare ha en dårlig dag - eller det kan være et fag man bare sliter litt ekstra med. Det var ikke det at jeg strøk på eksamen, fordi det gjorde jeg ikke - jeg fikk en D. Har derimot fått lov av universitetet mitt å ta den opp igjen i sommer uansett om jeg egentlig har bestått den, slik at jeg kan ha en sjanse på å beholde skoleplassen min. Som skrevet i tråden tidligere så har jeg også en annen deltidsjobb. Jeg tok bare denne 10%-jobben for å spe litt ekstra på inntekten, uansett om jeg egentlig ikke trenger det. Anonymkode: fff34...429 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #24 Skrevet 24. februar 2016 Hadd eksamen problem, Ts. Ble rævkjørt av sjefen. Satt opp ekstra uten å bli spurt, mast om å jobbe ekstra hele tiden oss. Ble til slutt så sliten at jeg blandet fagforeningen inn og ba om møte. Endte med at administrerende møtte opp å oppførte seg helt jævlig. Sa at alle hater meg, ingen vil ha meg til kollega, de var misfornøyd med meg, jeg gjorde ikke jobben min osv osv. Masse påstander og løgn om at de hadde hatt møter med meg tidligere. Møter som aldri hadde funnet sted. Endte med at jeg ble presset til å si opp.. Anonymkode: efb8c...f24 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #25 Skrevet 24. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle må ha noen frikvelder også, ellers går en helt bananas. Det gjelder også ellers i året; uansett om jeg har studier og to jobber, så må jeg av og til kunne slappe av på en lørdagskveld. Det er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt. Dette er et fag du allerede har studert, du skal kun repetere hele sommeren og det er alt du skal gjøre av skolearbeid. Da er det rart at du maks kan jobbe 20 %. Anonymkode: eb0fc...f0a 7
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #26 Skrevet 24. februar 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vet du hva, de fleste forventer at studenter både vil og kan jobbe mer i sommerferien. Men TS kan ikke tvinges, så et stort problem for henne er det jo ikke. Anonymkode: eb0fc...f0a Å forvente det er et feilgrep fra sjefens side. Som en generell regel burde man ikke anta eller forvente noe i jobbsammenheng, med mindre noe er skriftlig eller muntlig blitt enighet om, og selv da kan det raskt bli kluss og misforståelser. Anonymkode: 59d26...b68 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #27 Skrevet 24. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å forvente det er et feilgrep fra sjefens side. Nei, vet du hva. At sjefen forventer det er helt naturlig, som regel er det jo rift om å jobbe mest mulig ekstra når man er skoleelev/student. Men hun kan ikke tvinges, så hva er problemet med å opplyse om hvordan det faktisk er i arbeidslivet sånn generelt? Anonymkode: eb0fc...f0a 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #28 Skrevet 24. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, vet du hva. At sjefen forventer det er helt naturlig, som regel er det jo rift om å jobbe mest mulig ekstra når man er skoleelev/student. Men hun kan ikke tvinges, så hva er problemet med å opplyse om hvordan det faktisk er i arbeidslivet sånn generelt? Anonymkode: eb0fc...f0a Sjefer som "forventer" basert på at arbeidstakeren er tankeleser er typisk dårlige ledre, men du er kanskje en av dem og føler deg truffet? Men jeg vet da at det er mange dårlige butikksjefer. Det er jo den eneste lederstillingen de noensinne har sjanse på. Ofte bunnslammet av ledere. Anonymkode: 1fe41...ce3 6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #29 Skrevet 24. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg vet da at det er mange dårlige butikksjefer. Det er jo den eneste lederstillingen de noensinne har sjanse på. Ofte bunnslammet av ledere. Du gjør ikke argumentasjonen din særlig bedre med slikt. Anonymkode: eb0fc...f0a 4
daemonia Skrevet 24. februar 2016 #30 Skrevet 24. februar 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er bra skutt i hodet, leser du dette ut av TS sitt innlegg? Hun skriver hun har flere jobber kombinert med studier, hvordan får du det til å høres ut som latskap? Ja, jeg gjorde feil. Shoot me. Men jeg skal rette det opp for deg. Din jævla lavpanna idiot som trekker konklusjoner om andre ut av ræva. Forstår du nå? Anonymkode: 1fe41...ce3 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enda en som trekker spekulasjoner ut av ræva? Nei, det er ikke dermed sagt at alle 30 stp. fag er vanskelige, men avhengige av studieretning kan de være det. Hvor vanskelig faget objektivt er (sett opp med hvordan et generelt utvalg av studentene klarer seg) kombinert med TS sine personlige forutsetninger i faget er det som er viktig i forhold til innsatsen som skal legges ned, og regner med hun vet det selv. Da er det helt unødvendig å oppføre seg som en drittsekk og komme med egne spekulasjoner der man mistror ts. Men det er jo dessverre mange lavpanna idioter på dette forumet nå for tiden. Anonymkode: 1fe41...ce3 Basert på de fantastisk sjarmerende svarene dine så regner jeg med at du snakker om deg selv her? Hva får du igjen for å være en sånn drittsekk i svarene dine? Tror du at svarene dine blir tatt seriøst av å komme med personangrep og drittslenging? TS: Min erfaring er at man får ikke bedre karakter av å kun tenke på faget og å lese. Du må kople av og gjøre andre ting. Penger kommer jo alltid godt med for en student, så jeg ville vært åpen for å ta på meg ekstra vakter og gitt beskjed til sjefen på en OK måte at det er begrenset hvor mye ekstra du kan jobbe, i stedet for å nekte blankt å jobbe ekstra. Men ikke tolk dette som at avbrekket kun skal bestå av jobb. Avbrekk kan like gjerne være en dag på stranda eller bare slappe av i sola hjemme. Men bare studier er ikke å anbefale om du vil oppnå beste karakter. Du må prosessere informasjonen også for å kunne se pensumet i forskjellige sammenhenger og kunne flette inn andre deler av studiet om det er fag som naturlig overlapper hverandre. Det er en fordel å tenke over. 5
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #31 Skrevet 24. februar 2016 Et øyeblikk siden, daemonia skrev: TS: Min erfaring er at man får ikke bedre karakter av å kun tenke på faget og å lese. Du må kople av og gjøre andre ting. Penger kommer jo alltid godt med for en student, så jeg ville vært åpen for å ta på meg ekstra vakter og gitt beskjed til sjefen på en OK måte at det er begrenset hvor mye ekstra du kan jobbe, i stedet for å nekte blankt å jobbe ekstra. Men ikke tolk dette som at avbrekket kun skal bestå av jobb. Avbrekk kan like gjerne være en dag på stranda eller bare slappe av i sola hjemme. Men bare studier er ikke å anbefale om du vil oppnå beste karakter. Du må prosessere informasjonen også for å kunne se pensumet i forskjellige sammenhenger og kunne flette inn andre deler av studiet om det er fag som naturlig overlapper hverandre. Det er en fordel å tenke over. Ja, dette er jeg enig i. Men det er ikke mye avbrekk i å gå på jobb, selv om det hjelper å bli tvunget til å tenke på andre ting. Det er jo derfor jeg har sagt at jeg ikke vil jobbe mer enn 20% - da får jeg anledning til ha noen avbrekk. Jeg vet at jeg kommer til å stresse livet av meg dersom jeg må hoppe fra lesing til jobb, lesing til jobb, jobb til lesing gjennom hele sommeren - spesielt når dette er en så avgjørende eksamen for meg. Og, jeg har jo sagt at jeg kan jobbe ekstra - kontrakten min er bare på 10%. Jeg har også skrevet i tråden at dersom det blir krise kan jeg ta noen vakter i tillegg, bare ikke så mange (og jeg møter alltid på kort varsel). Jeg trenger ikke pengene, så de er ikke så viktige - jeg sparer mesteparten allerede. Jobber jo allerede ganske mye utenom. Anonymkode: fff34...429 6
daemonia Skrevet 24. februar 2016 #32 Skrevet 24. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, dette er jeg enig i. Men det er ikke mye avbrekk i å gå på jobb, selv om det hjelper å bli tvunget til å tenke på andre ting. Det er jo derfor jeg har sagt at jeg ikke vil jobbe mer enn 20% - da får jeg anledning til ha noen avbrekk. Jeg vet at jeg kommer til å stresse livet av meg dersom jeg må hoppe fra lesing til jobb, lesing til jobb, jobb til lesing gjennom hele sommeren - spesielt når dette er en så avgjørende eksamen for meg. Og, jeg har jo sagt at jeg kan jobbe ekstra - kontrakten min er bare på 10%. Jeg har også skrevet i tråden at dersom det blir krise kan jeg ta noen vakter i tillegg, bare ikke så mange (og jeg møter alltid på kort varsel). Jeg trenger ikke pengene, så de er ikke så viktige - jeg sparer mesteparten allerede. Jobber jo allerede ganske mye utenom. Anonymkode: fff34...429 Jeg forstår hva du mener. Men jeg fikk inntrykk av at det var utelukkende lesing du skulle bruke sommeren til. Og det blir for mye, og da er du garantert at karakteren går i vasken. Mange detaljer er ikke lett. Men prøv å endre tilnærmingen litt. Begynn allerede nå hvis du har mulighet. Lag tankekart og tegn streker. Lag deg setninger som minner deg på detaljer. Pugg det som engelsk grammatikk på barneskolen. I am you are he she it is osv. Del det opp i gruperinger, og skumles først, prøv å velge ut de viktigste temaene, og så begynner du å finne sammenhengene. Det virker jo totalt uangripelig i starten, men start med basics. Det er vel noen basiskunnskaper som du må besitte i faget før du kan ha noen forutsetninger for å forstå resten? Begynn der. Dette kommer til å gå helt bra, bare ikke stress for mye. Da blir alt feil 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #33 Skrevet 24. februar 2016 1 minutt siden, daemonia skrev: Jeg forstår hva du mener. Men jeg fikk inntrykk av at det var utelukkende lesing du skulle bruke sommeren til. Og det blir for mye, og da er du garantert at karakteren går i vasken. Mange detaljer er ikke lett. Men prøv å endre tilnærmingen litt. Begynn allerede nå hvis du har mulighet. Lag tankekart og tegn streker. Lag deg setninger som minner deg på detaljer. Pugg det som engelsk grammatikk på barneskolen. I am you are he she it is osv. Del det opp i gruperinger, og skumles først, prøv å velge ut de viktigste temaene, og så begynner du å finne sammenhengene. Det virker jo totalt uangripelig i starten, men start med basics. Det er vel noen basiskunnskaper som du må besitte i faget før du kan ha noen forutsetninger for å forstå resten? Begynn der. Dette kommer til å gå helt bra, bare ikke stress for mye. Da blir alt feil Jeg skal lese så mye i faget som jeg får tid til utover våren, men dessverre er også det faget jeg skal ta nå snart rimelig vanskelig, så jeg får gjerne ikke så mye tid til det (det faget må jeg jo også få en god karakter i...). Men skal alltids klare å presse inn en kveld eller to i uken. Takk for godt svar! Anonymkode: fff34...429 3
ceccans Skrevet 24. februar 2016 #34 Skrevet 24. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er jeg helt enig med sjefen din og jeg kan virkelig ikke forstå at du ikke kan jobbe mer enn to vakter annenhver uke bare fordi du skal ta en eksamen? De fleste som jobber ved siden av studiene jobber jo langt mer enn det, det vanlige er vel minst annenhver helg, kanskje noen ettermiddag i tillegg. Og selvsagt ekstra i høytider og i sommerferien. Jeg kan forstå at sjefen din blir frustrert over at du ikke kan bidra slik at de andre får ta ut ferien sin uten at han må ansette ekstra mennesker. Det er helt vanlig å basere seg på at studentene man har i jobb bidrar ekstra i ferien og de fleste studenter vll jo også jobbe så mye som mulig når de kan tjene ekstra. Men, sånn rent teknisk, så kan han ikke kreve mer enn det som står i kontrakten. Du har full anledning til å si nei. Anonymkode: eb0fc...f0a Enig!
Safiye Skrevet 25. februar 2016 #35 Skrevet 25. februar 2016 Tråden er ryddet for avsporinger, brukerdebatt og personangrep. - Pavilion,mod
Gjest Dwight Skrevet 25. februar 2016 #36 Skrevet 25. februar 2016 Sjefen kan forvente, men ikke forlange. Men du kan heller ikke regne med å få ekstra vakter fremover.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #37 Skrevet 25. februar 2016 2 timer siden, Dwight skrev: Sjefen kan forvente, men ikke forlange. Men du kan heller ikke regne med å få ekstra vakter fremover. Jeg trenger uansett ikke ekstra vakter, når jeg tar dem er det kun for å hjelpe dem når det er krise... det skjer jeg også i tråden i går, men ser ut som om den har blitt kraftig ryddet (den var på 6 sider i går kveld). Anonymkode: fff34...429
Gjest Helicase Skrevet 25. februar 2016 #38 Skrevet 25. februar 2016 Nysgjerrig på hva du studerer siden alt er så særdeles vanskelig *knis*. Ja mange fag er vanskelige, men det hjelper ikke å sitte med nesa i boka døgnet rundt.:) synes du burde jobbe litt ekstra:) jeg pugget anatomi da jeg var på Jobb blant annet
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #39 Skrevet 25. februar 2016 47 minutter siden, Helicase skrev: Nysgjerrig på hva du studerer siden alt er så særdeles vanskelig *knis*. Ja mange fag er vanskelige, men det hjelper ikke å sitte med nesa i boka døgnet rundt.:) synes du burde jobbe litt ekstra:) jeg pugget anatomi da jeg var på Jobb blant annet Vil ikke si hva jeg studerer, da øker sannsynligheten rimelig kraftig for å bli gjenkjent. Jeg skal heller ikke sitte med nesen i boken døgnet rundt, men jeg kan ikke jobbe såpass mye at jeg må hoppe frem og tilbake mellom lesing og jobb dag ut og dag inn. Er bra for deg om du hadde anledning til å pugge anatomi mens du var på jobb, men de fleste av oss jobber vel når vi er på jobb, og har ikke tid til noe annet. Anonymkode: fff34...429 5
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #40 Skrevet 26. februar 2016 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ikke si hva jeg studerer, da øker sannsynligheten rimelig kraftig for å bli gjenkjent. Jeg skal heller ikke sitte med nesen i boken døgnet rundt, men jeg kan ikke jobbe såpass mye at jeg må hoppe frem og tilbake mellom lesing og jobb dag ut og dag inn. Er bra for deg om du hadde anledning til å pugge anatomi mens du var på jobb, men de fleste av oss jobber vel når vi er på jobb, og har ikke tid til noe annet. Anonymkode: fff34...429 Jeg skjønner at du tydeligvis har mye å gjøre på. Men helt seriøst. Forrige sommer jobbet jeg fulltid hver eneste dag i tillegg til 3 timer hver søndag. Samtidig tok jeg opp en eksamen på 17 studiepoeng. Og jeg fikk en C. Jeg går også et sted der en C er det samme som en A et annet sted. Om jeg hadde jobbet 50% så hadde det nok gått enda bedre. Jeg har troen på at du klarer det samme. Anonymkode: 8c20f...fb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå