Gå til innhold

Deltidsjobb - men sjefen forventer at jeg skal jobbe enda mer i sommerferien?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber 10% i en matvarebutikk, er student utenom. Jeg må ta opp igjen en eksamen i sommer, og vil da ikke ha god anledning til å jobbe noe særlig mye mer enn det jeg har på kontrakten min. 10% er én vakt annenhver uke, så jeg kunne klart å jobbe 20%. Problemet er at sjefen ble sur da jeg fortalte ham at jeg skulle lese i sommer også, og dermed ikke ville kunne jobbe mye ekstra. Han sier det er "forventet" at vi gjør det. Ja, jeg vet også selv at det er vanlig, og kanskje også "forventet", men jeg kan vel ikke akkurat tvinges til å jobbe mer? 

Anonymkode: fff34...429

Skrevet

Står det i kontrakten at du kun har 10& så har du bare det, kan verken forvente mer eller mindre :)

• Liker 16
Skrevet

Høres ut som en av de mange dårlige sjefene som sitter på sin høye hest. Jeg ville ikke jobbet for en jeg måtte rævsleike hver dag.

Anonymkode: 9a7f0...d38

• Liker 4
Skrevet

Her er jeg helt enig med sjefen din og jeg kan virkelig ikke forstå at du ikke kan jobbe mer enn to vakter annenhver uke bare fordi du skal ta en eksamen?

De fleste som jobber ved siden av studiene jobber jo langt mer enn det, det vanlige er vel minst annenhver helg, kanskje noen ettermiddag i tillegg. Og selvsagt ekstra i høytider og i sommerferien.

Jeg kan forstå at sjefen din blir frustrert over at du ikke kan bidra slik at de andre får ta ut ferien sin uten at han må ansette ekstra mennesker. Det er helt vanlig å basere seg på at studentene man har i jobb bidrar ekstra i ferien og de fleste studenter vll jo også jobbe så mye som mulig når de kan tjene ekstra.

Men, sånn rent teknisk, så kan han ikke kreve mer enn det som står i kontrakten. Du har full anledning til å si nei.

Anonymkode: eb0fc...f0a

• Liker 33
Skrevet

Sjefen kan ikke kreve det, men jeg kan forstå at han forventer det.

Anonymkode: b047e...5b5

• Liker 18
Skrevet

Må du bruke hele sommeren på å lese til en eksamen? Beklager at jeg spør, men har du alvorlige kognitive problemer? 

Det er helt vanlig og forventet at studenter jobber ekstra i ferien for å få ferielister til å gå opp

Anonymkode: 71220...a9f

• Liker 26
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er jeg helt enig med sjefen din og jeg kan virkelig ikke forstå at du ikke kan jobbe mer enn to vakter annenhver uke bare fordi du skal ta en eksamen?

De fleste som jobber ved siden av studiene jobber jo langt mer enn det, det vanlige er vel minst annenhver helg, kanskje noen ettermiddag i tillegg. Og selvsagt ekstra i høytider og i sommerferien.

Jeg kan forstå at sjefen din blir frustrert over at du ikke kan bidra slik at de andre får ta ut ferien sin uten at han må ansette ekstra mennesker. Det er helt vanlig å basere seg på at studentene man har i jobb bidrar ekstra i ferien og de fleste studenter vll jo også jobbe så mye som mulig når de kan tjene ekstra.

Ja, jeg skjønner jo den siden av saken også. Jeg jobber normalt svært mye utenom studiene, i tillegg til 10%-stillingsjobben min så har jeg også en annen jobb (men det er ikke noe jobb der i ferier), Motsatt så tenker jeg at en også må skjønne at det av og til blir slik at studenter ikke kan jobbe mye ekstra i feriene. Er det liksom mitt ansvar at de andre skal få tatt ut ferien sin? Nei, det er jo ikke det. Det er ikke det at jeg ikke skjønner sjefen min, men jeg har virkelig ikke mulighet til å jobbe så mye ekstra.

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må du bruke hele sommeren på å lese til en eksamen? Beklager at jeg spør, men har du alvorlige kognitive problemer? 

Det er helt vanlig og forventet at studenter jobber ekstra i ferien for å få ferielister til å gå opp

Jeg har kommet inn på en god skole i utlandet, men må opprettholde snittet mitt for å beholde plassen. Så det er ikke bare snakk om å måtte bestå en eksamen - jeg må få en rimelig god karakter. Og var det ikke å ta litt hardt i å spørre meg om jeg har kognitive problemer? Jeg har også sagt at jeg vet at det er vanlig, noe annet er om det kan kreves.

• Liker 13
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og var det ikke å ta litt hardt i å spørre meg om jeg har kognitive problemer?

Jeg synes ikke det var så voldsomt et spørsmål, du hevder jo at du ikke kan jobbe i det hele tatt når du kun har denne eksamenen å lese til.

Jaja, jeg vet at du skrev 20 %, men det er jo virkelig ingenting når du har sommerferie og fri fra studier.

• Liker 4
Skrevet

Du har rett til å si nei. Du kan ikke beordres på jobb med mindre du jobber i helsevesenet, og selv da er det kun på kort sikt. Men sier du nei mister du nok også muligheten til å få andre ekstravakter fremover. Det er vanlig at studenter jobber ekstra i ferier, og mange arbeidsplasser opererer naturlig nok med det. Et eller annet må de nesten anta, enten så må de anta at du jobber ekstra om sommeren, eller så må de anta at du ikke gjør det og dermed ansette noen andre til å ta de vaktene. Det må avklares i rimelig tid på forhånd. Hvis du blir den personen som sier nei til å jobbe ekstra på sommeren, så blir du nok ikke ringt ellers heller.

Samtidig står det klart og tydelig i mange kontrakter at man har en X% stilling, men forventes å jobbe ekstra i høysesonger, ferietider etc. Står det noe slikt i din kontrakt, så ligger du noe dårligere an.

Anonymkode: 93c8d...c33

• Liker 6
Skrevet

Man ksn beordres på jobb under ferieavvikling, kan man ikke? Det ble jeg en gang og de sa det var lov så lenge det var ferieavvikling. 

Skrevet
1 minutt siden, Perle skrev:

Man ksn beordres på jobb under ferieavvikling, kan man ikke?

Ikke i en dagligvarebutikk.

• Liker 9
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke det var så voldsomt et spørsmål, du hevder jo at du ikke kan jobbe i det hele tatt når du kun har denne eksamenen å lese til.

Jaja, jeg vet at du skrev 20 %, men det er jo virkelig ingenting når du har sommerferie og fri fra studier.

Nei, jeg hevdet jo ikke at jeg ikke kunne jobbe i det hele tatt...? 20% er allerede mer enn det står i kontrakten min, og om det blir helt krise for dem et par vakter kan jeg klare å ta noen vakter ekstra, men det er ikke mange. Du vet jo ikke hvor mye arbeid jeg må legge ned i denne eksamenen for å kunne få en god karakter? Hvor mange studiepoeng den er på, hvor vanskelig faget gjerne er for meg? Jeg skal lese hele sommeren hvor jeg ikke jobber, jeg skal ikke på ferie eller noe slikt. Det er et svært fag.

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett til å si nei. Du kan ikke beordres på jobb med mindre du jobber i helsevesenet, og selv da er det kun på kort sikt. Men sier du nei mister du nok også muligheten til å få andre ekstravakter fremover. Det er vanlig at studenter jobber ekstra i ferier, og mange arbeidsplasser opererer naturlig nok med det. Et eller annet må de nesten anta, enten så må de anta at du jobber ekstra om sommeren, eller så må de anta at du ikke gjør det og dermed ansette noen andre til å ta de vaktene. Det må avklares i rimelig tid på forhånd. Hvis du blir den personen som sier nei til å jobbe ekstra på sommeren, så blir du nok ikke ringt ellers heller.

Samtidig står det klart og tydelig i mange kontrakter at man har en X% stilling, men forventes å jobbe ekstra i høysesonger, ferietider etc. Står det noe slikt i din kontrakt, så ligger du noe dårligere an.

Anonymkode: 93c8d...c33

Jeg har normalt sett uansett ikke tid til ekstravakter, så om det betyr at jeg ikke får noen gjør ikke det meg akkurat noe. Jeg har en annen jobb i tillegg, og har mer enn nok totalt sett å gjøre på ellers i året. Pengene er det ikke så viktig med - mesteparten av det jeg tjener sparer jeg uansett, så det er ikke slik at jeg er desperat etter ekstravakter akkurat.

Jeg tror det står i kontrakten min at det forventes at en skal jobbe ekstra, men det tror jeg virkelig ikke gjør at de da kan tvinge meg til å jobbe ekstra. Uansett, når jeg sier jeg kan jobbe 20% istedenfor 10% er det likevel i virkeligheten faktisk å jobbe ekstra? Det står jo ikke spesifisert noen steder hva som nærmere forventes, og jeg nekter å tro at de kan tvinge meg til å jobbe f.eks. fulltid. Da slutter jeg istedenfor før sommeren, fordi som sagt klarer jeg meg fint uten de pengene...  

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke i en dagligvarebutikk.

Det var i dagligvare jeg jobbet..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet jo ikke hvor mye arbeid jeg må legge ned i denne eksamenen for å kunne få en god karakter? Hvor mange studiepoeng den er på, hvor vanskelig faget gjerne er for meg? Jeg skal lese hele sommeren hvor jeg ikke jobber, jeg skal ikke på ferie eller noe slikt. Det er et svært fag.

Da er det noe galt med måten du prioriterer lesingen din på, tror jeg, men ok. 

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, Perle skrev:

Det var i dagligvare jeg jobbet..

Da utnyttet de at du var uvitende. 

• Liker 10
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Da er det noe galt med måten du prioriterer lesingen din på, tror jeg, men ok. 

Nei, det er ikke det. Igjen kan jeg ikke få f.eks. en C på denne eksamen, jeg må få en A eller B, og det er ikke lett å få til på studiet mitt. Jeg må altså ha helt fantastisk kontroll på faget for å være sikker på at jeg ikke mister plassen min. Hadde det bare vært snakk om å bestå faget hadde jeg kunne jobbet mye, mye i sommer. 

• Liker 6
Skrevet

Da utnyttet de at du var uvitende. 

Fullt mulig! 😉

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet veldig tydelig ikke hva alvorlige kognitive problemer er.

TS: det er nok vanlig å forvente at deltidsansatte studenter jobber mer om sommeren pga. ferieavvikling, men om du har kontrakt på 10% så kan han ikke kreve at du jobber mer nei. Nå vet jeg ikke hvilket fag eller hvor mange stp. vi snakker om her, men jeg tror jeg ville laget meg en lese/arbeidsplan for eksamensstoffet for å se om jeg kunne jobbet mer. Da får man jo uansett en liten sånn milepæl-plan slik at man kan krysse av etterhvert, og det kan jo være greit å ha litt avbrekk fra lesingen innimellom.

Anonymkode: 5599d...468

• Liker 2
Skrevet

Hva om det var en voksen dame som var ansatt i 10% stilling? Fortsatt innafor å presse henne til å jobbe mer/ fult i "sommerferien"?

Jobber man 10% så er det som regel en grunn til det (med mindre det var det eneste man fant). Hva grunnen er og om de er gode grunner har arbeidsgiver ingenting med. TS har forpliktet seg til 10% og dette visste sjefen når han ansette henne. Hadde han ville hatt noen som kunne jobbe mer i sommerferien burde han ha spurt om dette da han ansatte henne

Anonymkode: 59d26...b68

• Liker 11
Skrevet

Nei, det er ikke det. Igjen kan jeg ikke få f.eks. en C på denne eksamen, jeg må få en A eller B, og det er ikke lett å få til på studiet mitt. Jeg må altså ha helt fantastisk kontroll på faget for å være sikker på at jeg ikke mister plassen min.

Og du kan ikke jobbe mer enn maks annenhver helg på grunn av dette?

Som nevnt, du må jobbe med studieteknikken din.

Men som jeg og mange har svart deg på nå, du kan ikke tvinges til å jobbe mer enn kontrakten din tilsier.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...