Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som har planlagt å bli gravide,og lyktes med det: Brukte dere eggløsningstester for å treffe på riktig dag?

Er slike tester så nøyaktige som produsentene vil ha det til?

Er det lurt å bruke slike tester når man er litt eldre (i 30-åra) øker sjansene da?

Takk til de som vil svare konstruktivt på mine litt dumme spørsmål.:smilyblomst:

Anonymkode: 94fc1...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De to gangene jeg har blitt gravid har jeg ikke brukt det, men hatt flaks og truffet el likevel. Begynte å bruke det etter at jeg mistet i MA, og de ser at de treffer ja. Bruker fra billige-tester.no forresten. Egentlig skal det jo holde å ha sex annen hver dag, men siden jeg har fått lengre sykluser som blir kortere og kortere for hver gang etter MAen synes jeg det er greit å bruke de nå.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har brukt, men ikke med målet å ha sex på fastsatte dager, heller å finne ut av egen syklus. Jeg har sykluser på 29-31 dager. Og de fleste apper setter EL tidligere enn jeg har eggløsning. Det var litt "greit" å finne ut av, at jeg ikke har eggløsning før dag 17-19 i syklusen. Da vet jeg at min mest fertile uke og periode er litt senere enn gjennomsnittet. Det var også godt å få bekreftelsen på at jeg hadde stigning på ca samme dato/syklusdag to sykluser på rad. Fikk meg til å tenke at da er alt trolig helt i orden.

Testene er nøyaktige. De måler stigning og tilstedeværelse av hormonet kroppen produserer for å slippe et egg. Men testene sier bare at du har denne stigningen av LH-hormonet. Det sier ikke om EL skjer to timer etter testen, eller 48 timer etter. 

• Liker 1
Skrevet

Har brukt dem hele tiden vi har vært prøvere. Syklusen min varierer fra 28 til 33 dager. Vi har sex ofte nok til å treffe uansett, men testene hjelper å finne ut når jeg har IKM dagen (dagen mensen kan utebli).

Anonymkode: 8a846...b9d

Skrevet

Jeg har alltid hatt stabile sykluser og var ganske sikker på når jeg hadde EL da vi begynte å prøve. Tenkte å begynne med tester om det gikk noen måneder med prøving uten resultat, men det gikk på første forsøk :)

Vil si at det er ikke noe vits å styre med tester med en gang hvis man har stabil syklus og har oversikt over syklusen :) hvis man er usikker, så er det nok greit å teste.

Skrevet
Den 24. februar 2016 at 19.13, AnonymBruker skrev:

Dere som har planlagt å bli gravide,og lyktes med det: Brukte dere eggløsningstester for å treffe på riktig dag?

Er slike tester så nøyaktige som produsentene vil ha det til?

Er det lurt å bruke slike tester når man er litt eldre (i 30-åra) øker sjansene da?

Takk til de som vil svare konstruktivt på mine litt dumme spørsmål.:smilyblomst:

Jeg syntes det var gode spørsmål, og gikk inn her for å få svar på det samme! :) Vurderer å kjøpe det selv siden jeg aldri har tenkt over når jeg har eggløsning. 

Anonymkode: 23e51...76b

• Liker 1
Skrevet

Bare husk at det er mange som ikke får utslag på testene. Jeg har aldri fått positiv test, men gravid ble jeg så må jo hatt eggløsning ;-) tror kanskje at man bør test to ganger om dagen, for ikke å akkurat miste den...

Anonymkode: c83be...bd7

Skrevet

Jeg brukte dem hver måned. :) Også for å sjekke at jeg faktisk hadde el!

Anonymkode: 9c876...b10

Skrevet

TS her.Tusen takk for svar dere.

Men ett spørsmål til: Hva regnes som uregelmessig syklus?

Min kan være alt mellom 28 og 33 dager.Som regel er det 28-29.Er den å regne som uregelmessig da? (Har aldri brukt p-piller eller annen hormonell prevansjon hvis det skulle ha noe å si.)

Skrevet
Den 28.2.2016 at 18.57, AnonymBruker skrev:

TS her.Tusen takk for svar dere.

Men ett spørsmål til: Hva regnes som uregelmessig syklus?

Min kan være alt mellom 28 og 33 dager.Som regel er det 28-29.Er den å regne som uregelmessig da? (Har aldri brukt p-piller eller annen hormonell prevansjon hvis det skulle ha noe å si.)

Jeg vil si det er en helt normal variasjoni sykluslengde, ingenting uregelmessig ved det så lenge du faktisk har mensen sånn ca månedlig. 

Jeg har uregelmessig syklus pga pcos, og min syklus kan være alt fra 28 til 60 dager... Da kan man begynne å kalle det en uregelmessig syklus ;) 

Sikkert lurt å benytte seg av el-tester for å kartlegge syklusen! Man kan jo få symptomer på el også, men min erfaring er at det er lettere å bli oppmerksom på disse symptomene dersom man tester seg fram til el. Dessuten kan det skje at man får mensen regelmessig men likevel ikke har eggløsning i forkant. Men dette er også gjerne knyttet til f.eks pcos, og det har jo ikke du :) Og siden du aldri har brukt hormonell prevensjon vil jeg si sjansen er veldig stor for at "maskineriet" fungerer som det skal :) Masse lykke til! 

Anonymkode: ed6f7...416

Skrevet

Dere som har uregelmessige sykluser, hvordan tester dere frem til el? 

Jeg har pcos og syklus varierer fra 25 til 75 dager. "Normalen" min ligger på nærmere 50 dager, så vanskelig å vite når jeg egentlig har el. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...