AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Hei Hvor mye kalorier er det i et glass Apetina fetaost i rapsolje (som her http://www.arla.no/vare-merkevarer/produkter/?productid=380), når det står følgende: "Næringsinnhold per 100 g Energi 1344 kJ/325 kcal, Fett 29 g hvorav mettet fett 13 g, Karbohydrater 0,6 g hvorav sukkerarter 0,5 g, Protein 16 g, Salt 3 g" og glasset inneholder 265 gram. I følge en matvaretabell, gir jo rapsolje 892 kcal pr 100 gram, og innholdet i nesten halve glasset er jo rapsolje. Kan du forklare meg sånn ca hvor mange kalorier det er i et helt glass med Apetina fetaost i rapsolje (vekt 265 gram)? (Og da tenker jeg på totalt kaloriinnhold med både fetaosten og rapsoljen som er i glasset) Anonymkode: 61faf...7c0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Ps Til sammenligning: Arla laktosefri fetaost i bit, uten olje, inneholder 240 kalorier pr 100 gram. Men jeg forstår ikke hvor mange kalorier det er i hele glasset med fetaost i rapsolje. Rapsolje er jo tross alt 100% fett... "Energi 995 kJ/240 kcal, Fett 20 g hvorav mettet fett 13 g, Karbohydrater 1,4 g hvorav sukkerarter 0,5 g, Protein 13 g, Salt 2,5 g"http://www.arla.no/vare-merkevarer/produkter/?productid=848 Anonymkode: 61faf...7c0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Vei osten, gang antal gram med 3,25 så vet du hvor mye kalorier det er i osten. Vei så oljen, gang antal gram med 8,92, så vet du hvor mye kalorier det er i oljen. Pluss sammen og du har totalt kaloriinnhold i hele glasset Anonymkode: 819ee...ef7 1
Gjest Ennasus Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 Står det ikke på glasset hvor mange av de 265gramene som er ost? Liksom "Nettoinnhold: 265g hvorav ***er ost? Trodde det pleide å stå sånn på sånne ting jeg..
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 8 minutter siden, Ennasus skrev: Står det ikke på glasset hvor mange av de 265gramene som er ost? Liksom "Nettoinnhold: 265g hvorav ***er ost? Trodde det pleide å stå sånn på sånne ting jeg.. Takk for svar! Det står kanskje på glasset i mikroskopisk skrift. Men jeg mangler briller. 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vei osten, gang antal gram med 3,25 så vet du hvor mye kalorier det er i osten. Vei så oljen, gang antal gram med 8,92, så vet du hvor mye kalorier det er i oljen. Pluss sammen og du har totalt kaloriinnhold i hele glasset Anonymkode: 819ee...ef7 Takk for hjelpen! Anonymkode: 61faf...7c0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Mulig jeg virket spydig forresten, det var ikke meningen, men jeg tror det er 265 g ost i det glasset, og at oljen ikke er regnet med. Anonymkode: 819ee...ef7 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Mulig jeg virket spydig forresten, det var ikke meningen, men jeg tror det er 265 g ost i det glasset, og at oljen ikke er regnet med. Anonymkode: 819ee...ef7 Tusen takk for hjelpen! Det høres sannsynlig ut det at oljen ikke er regnet med. Jeg oppfattet deg ikke som spydig. Anonymkode: 61faf...7c0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 Næringsdeklarasjonen skal vise hva produktet inneholder, ikke hva deler av produktet inneholder. Siden kaloridifferansen mellom fetaost med og uten olje ikke er så stor, så er det grunn til å tro at de bare har regnet med den delen av oljen som trekker inn/sitter fast på osten, og ikke all oljen. Dette er i så fall feilmerking. Næringsdeklarasjonen kan oppgi innhold av spiseferdig produkt (men dette gjelder matvarer med oppgitt tilberedningsmåte), men da skal det presiseres hva det er som angis. Her er det ikke presisert at deklarasjonen gjelder noe annet enn hele produktet. Det kan som sagt være feilmerking, men det kan også være at det ikke er så mye olje som det ser ut (dette er vill gjetning, har aldri sett et slikt glass på nært hold) siden oljen står langt bak på ingredienslisten. Anonymkode: 669b7...6a6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå