Gå til innhold

Passer disse produktene til norske strømuttak?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pumpen er beregnet på 120v, så den trenger nok en adapter/omformer e.l. 

Led-lampen er jo bare en lyskilde, og kan brukes fra 100-240v. Men den krever en E26-sokkel som kan brukes i vanlig strømuttak, og jeg tror ikke det er standard her i landet? I alle fall etter det jeg kan lese ut av denne artikkelen. 

Så det korte, enkle svaret er nei, disse kan ikke uten videre brukes her. 

Anonymkode: 41eec...a88

Skrevet

Pumpa står det at er for 120 V så den passer ikke. 

Lyspæren er 12V så om du har en lampe med passende sokkel fra før, bør det være greit. 

Skrevet

Den er grei. Takk for svarene. 

Men finnes det adaptere som gjør at det likevel er mulig å bruke disse produktene i Norge? 

Anonymkode: d6e90...d59

Skrevet
2 minutter siden, stan skrev:

Pumpa står det at er for 120 V så den passer ikke. 

Lyspæren er 12V så om du har en lampe med passende sokkel fra før, bør det være greit. 

Nei, den er 12W, noe som er noe helt annet. Som jeg skrev er den beregnet på 100-240V, men den krever en sokkel som ikke er standard her i landet. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den er grei. Takk for svarene. 

Men finnes det adaptere som gjør at det likevel er mulig å bruke disse produktene i Norge? 

Anonymkode: d6e90...d59

I alle fall for pumpa, mulig denne kan brukes for eksempel. Men når det gjelder pæra vet jeg ikke. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I alle fall for pumpa, mulig denne kan brukes for eksempel.

Det er fare for at transformatoren er i minste laget: 50W. Pumpa er på 36W, men i startaugneblinken dreg ein motor mykje meir: dobbelt og opptil firedobbelt så mykje. På den andre sida vil kanskje trafoen klare å levere meir straum enn oppgjevi ei kort stund. Ein må bare prøve. Men eg ville ha satsa på ein trafo som var dobbelt så stor (men helst ei 230V pumpe, så klart, om det finst).

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den er 12W, noe som er noe helt annet. Som jeg skrev er den beregnet på 100-240V, men den krever en sokkel som ikke er standard her i landet. 

Stemmer helt, jeg så feil. 

Skrevet

12v er enklere enn 120v! Enklere å finne transformator. Kan ikke spansk, så jeg vet ikke hva som står ellers.

Skrevet
1 time siden, petterm skrev:

12v er enklere enn 120v! Enklere å finne transformator. Kan ikke spansk, så jeg vet ikke hva som står ellers.

Selv om du ikke er noen kløpper i spansk, tror jeg du forstår transformador incluido. 
220V trafo følger altså med.

• Liker 1
Skrevet
Den 24. februar 2016 at 18.26, AnonymBruker skrev:

Etter hva jeg finne ut av i full fart, koster LED pæra halvparten hos Clas Ohlson, med GU10 sokkel for 230V. Men som det er sagt lengre opp i tråden, må produktene være CE-godkjente for du skal kunne bruke det. Du veit ikke hva du får med tanke på putte dette i det norske strømnettet.

Skrevet
Den 24.2.2016 at 18.26, AnonymBruker skrev:

Pumpa har du allerede fått svar på. Lyspæra bør gå an å bruke, siden den tåler 240 volt. Soklene er nemlig ikke så ulike.

AnonymBruker
Skrevet
Den 3. mars 2016 at 22.33, Lutetium 71 skrev:

Pumpa har du allerede fått svar på. Lyspæra bør gå an å bruke, siden den tåler 240 volt. Soklene er nemlig ikke så ulike.

Hvor har du lært om hva som passer sammen av ulike sokler på ei lyspære?? E26 kan passe i våres E27??

Anonymkode: 35b68...c15

Skrevet (endret)
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor har du lært om hva som passer sammen av ulike sokler på ei lyspære?? E26 kan passe i våres E27??

På google. Les litt på treffene, dette ser ut til å fungere helt ok. Tallet i E benevnelsen er millimeter, denne sokkeltypen er også ganske tilgivende greier, det er mer som en veldig grov treskrue. Så lenge pæren tåler 240 volt skal det gå.

E26 og E27 skal forresten passe begge veier, også den "store" pæra i den trange sokkelen. Så det sier kanskje litt om hvor raus og rommelig denne standarden er.

Endret av Lutetium 71
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Lutetium 71 skrev:

På google. Les litt på treffene, dette ser ut til å fungere helt ok. Tallet i E benevnelsen er millimeter, denne sokkeltypen er også ganske tilgivende greier, det er mer som en veldig grov treskrue. Så lenge pæren tåler 240 volt skal det gå.

E26 og E27 skal forresten passe begge veier, også den "store" pæra i den trange sokkelen. Så det sier kanskje litt om hvor raus og rommelig denne standarden er.

E26 mot E27 har 1mm forskjell i stigning på gjengene, jo mere av gjengen som kommer i inngrep, jo dårligere passer den.

Dessuten er E26 er beregnet for 110-120V. E27 er for 220-240V.  Jeg tror du skal se etter en gang til og ikke komme med vranglære, som kan føre til brann hos de som måtte bite på det du sier! Se lenken under....

https://support.lifx.com/hc/en-us/articles/201622624-E26-vs-E27-Which-one-is-right-for-my-use

Skrevet
Den 1.3.2016 at 22.59, petterm skrev:

Den er også 110V.

For at elektriske produkter skal være trygge i bruk og lov å bruke i Norge så skal de være ce-merket:

post-61785-0-50360600-1369557702_thumb.j

Tviler på at denne er det.

Du skal få en øl hvis du klarer å se forskjell på Conformite Europeenne og China Export merket.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dessuten er E26 er beregnet for 110-120V. E27 er for 220-240V.  Jeg tror du skal se etter en gang til og ikke komme med vranglære, som kan føre til brann hos de som måtte bite på det du sier!

Skriv heller om noe du har greie på, E26 og E27 går om hverandre. Skal det bli lys, må pæra være lagd for aktuell spenning, men det er en annen sak. Brann blir det ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...