AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Jeg har så vanvittig lyst på enten en hund eller en katt at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg. Jeg er en veldig ensom person, sitter alene hele dagene og sliter sårt med å finne noe å gjøre i hverdagen. Jeg går skole (8 timer nesten hver dag, har 1-2 timer i uken jeg ellers er borte fra hjemmet) og jeg jobber noen ganger i helgene (6-7 timers arbeidsdag). Jeg har en romkamerat, og han er som oftest hjemme når jeg er på jobb, men han går skole han også. Jeg reiser aldri (på fire år har jeg vært bortreist i 2 uker), fester kanskje 2-3 ganger i året. Jeg sliter med kraftig depresjon. Er utrolig glad i dyr, voks opp med både hunder og katter, slektninger av meg hadde gård så jeg var ofte på gården. Er kjent med mange forskjellige raser og har vært på mange hundekurs sammen med moren min og hennes hund, så vet en del om dressur. Er det "forsvarlig" av meg å skaffe meg hund eller katt, selv om jeg har ganske lange skoledager og arbeidsdager? Noen hunder og katter er jo vandt til å være litt alene, og når jeg først er hjemme blir de garantert overøst med kjærlighet!! Jeg vil ikke skaffe meg en valp eller katteunge, men adoptere. Er litt usikker på rase, det må være en som krever litt aktivitet men ikke for mye og helst ikke så mye pelsstell. Også må den kunne tåle å være litt alene dessverre... Samme gjelder da katt. Diskuterte dette med psykologen min og hun mente jeg burde tenke på det og stilte seg positivt til dette. Så jeg har lagt det til vurdering. Jeg er klar over ansvaret over å ha et dyr og jeg oppfyller alle kriterier sett bort ifra dette med tid, jeg er jo mye borte og jeg kan ikke regne med at romkameraten min er hjemme hele tiden. Om jeg får en hund blir den sosialisert med andre hunder (familie med hunder) og jeg bor i et ganske rolig og trygt område, hunden får et innegjerdet område å går i (har en middels stor plen som vi kan ha gjerde rundt) og en liten veranda. For en katt tror jeg det er trygt, men jeg har sett rev i området her, om her er mange er jeg ikke sikker på. Har kun sett 1 katt her. Bor på et tettsted og ikke i en by. Bor i hus, så katten/hunden har god plass å bevege seg på og alt sånt. Økonomisk blir det ikke noe problem. Jeg skal jo flytte en dag også, men jeg vet at om jeg får katt eller hund kommer jeg til å ta hensyn til det og katten/hunden blir med meg. Skaffer jeg meg et dyr blir det med meg til slutten. Basta bom. Noen som har noen tanker? Anonymkode: 9b9bf...fd0
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Regner med du har tenkt på det praktiske mtp om du skal reise bort noen dager eller dersom du må ta med dyret til dyrelegen. Angående katt, så kan den klare å rømme fra en rev, spesielt hvis det finnes trær der som ikke er lett å klatre i. Anonymkode: 7972b...b4a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Hund er en livsstil, katt er et husdyr. Hvis du er villig til å betale litt for en rase vil jeg anbefale katterasen britisk korthår, det selges ofte et par voksne på finn.no. Ellers har som oftest kattunger lært å gå på kattedo av sin mor, de trenger bare mer oppmerksomhet enn voksne katter. Du kan og senere lære dem å gå ute slik at du kan droppe kattedoen. Personlig foretrekker jeg katter: mye kos(såfremt du "oppdrar" katten din), lite stell, lite jobb. Se på denne flotte: http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71290799 http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=71275443 Anonymkode: fc690...6b7
Gjest Belle âme Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 (endret) Eg vil anbefale Dyrebeskyttelse-katt om du skal få pus, Ts. Koster litt, men du får ein ferdig chippa, vaksinert og kastrert katt(Om du velger ein voksen.) Endret 24. februar 2016 av Belle âme
gangnedsol i elg Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 (endret) Bor du i Oslo, har jeg denne hunkatten: (bildet) Endret 25. februar 2016 av oh bogger
BeautyBox Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 Anbefaler katt, jeg er i samme situasjon som deg når det gjelder tid og det passer meg helt perfekt. Når det gjelder hund er det et ansvar som ville blitt for stort for den kapasiteten jeg har og det virker som at du ikke har kapasiteten og tiden som trengs til det. Jeg ville satset på katt, men dette finner du nok best ut av selv MEN en ting vil jeg be deg om: når du nå skal bestemme deg for om du skal velge å skaffe deg dyr eller ikke, tenk på hva som er dyrets behov fremfor hva du føler at du trenger i et dyr!
Kontormus Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 Jeg vil anbefale en rasekatt, det er lettere å forutse egenskapene. I tillegg kan du ta den med på utstillinger om du ønsker, og bli kjent med nye mennesker. OG, utekatter skal ha do inne de også.
Ratatosk Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Du har tid til å ha hund også, dersom du gir den godt med aktivitet på kveldstid! Voksne hunder kan fint klare å være alene 8 timer - men det kommer an på hundens personlighet og hva den er vant til. Om du adopterer en, forhør deg om dette. En valp kan IKKE være alene 8 timer. 1
Kristanna Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 Anbefaler også katt. Du kan jo få 2 stk, så har de selskap i hverandre Selv har vi rasekatt, da vet man mer hva slags personlighet man får. Har hatt hund før, og syns dette er en katt i hundeversjon, like mye selskap i den som i hunder Den lyder navnet sitt og er virkelig selskapelig
Tvist Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Det er jo mulig å adoptere en voksen katt. Da vet man også hva man får (slik folk nevner med rasekatt). Tusenvis av voksne katter sliter med å få nye hjem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå