Gå til innhold

Kapitalismen favoriserer psykopater

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dagens økonomiske system (kapitalismen) er som skapt for psykopaten. Årsaken er enkel. Kapitalismen er bygget på menneskets lite flatterende egenskap - vår primitive egoisme. I et slikt system vil psykopater trives og man vil få en oppblomstring av mennesker med narsissistiske trekk. Hvorfor? Fordi egoisme lønner seg. Mange av dagens "suksessfulle" mennesker har klare narsissistiske trekk, deriblant Petter Stordalen, Donald Trump, Øystein Stray Spetalen, Jan Haudemann-Andersen. 

Hva vil kapitalismen gjøre med oss på lang sikt? Kapitalismen er i bunn og grunn risikofylt sosialt eksperiment som vi ikke vet konsekvensene av. Allerede ser vi en kraftig oppblomsting av narsissisme. Aldri før har ungdommen vært så konforme og konservative (opptatt av å passe inn og fremstå vellykket) som nå. I næringslivet ser vi at mange unge ikke lenger ser på karriere- og nettverksbygging motbydelige som aktiviteter, men som en nødvendighet dersom man vil opp og fram. NHH og BI har aldri hatt flere søkere, og brorparten av disse har en drøm om å jobbe med finans i en stor korporasjon og karre til seg masse penger. I psykologifaget vurderer man å fjerne narsissistisk personlighetsforstyrrelse som diagnose fordi en stor (og økende andel) oppfyller kriteriene. Dette til tross for at kriteriene er strenge sett i et historisk tidsperspektiv.

Vil systemet forvandle oss til empatiløse mennesker som ser livet som en eneste stor konkurranse? 

Endret av lisemm
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du noe bedre forslag? diktatur?

Anonymkode: a19c3...dee

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, lisemm skrev:

Dagens økonomiske system (kapitalismen) er som skapt for psykopaten

Du feiler allerede i første setning. Dagens system er ikke kapitalisme men blandingsøkonomi. Det er skapt for psykopaten, ja, for da kan han bruke det politiske systemet til å regulere markedet til egen vinning og andres tap. Ekte kapitalisme (slik Liberalistene står for) er noe helt annet. 

Anonymkode: 80060...dc5

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du feiler allerede i første setning. Dagens system er ikke kapitalisme men blandingsøkonomi. Det er skapt for psykopaten, ja, for da kan han bruke det politiske systemet til å regulere markedet til egen vinning og andres tap. Ekte kapitalisme (slik Liberalistene står for) er noe helt annet. 

Det vil være ennå enklere for en psykopat i et rent kapitalistisk system da det er få/ingen hindre for å oppføre seg akkurat som man vil.

Men det er greit, jeg har innsett at samfunnet stadig trekker i mer liberal retning så jeg jobber selv med å kvitte meg med motforestilling mot å f. eks. behandle folk dårlig for å klatre selv. Jeg ønsker i utgangspunktet et samfunn som er mest mulig inkluderende, men dersom jeg ser at folk flest trekker i negativ retning mot det ekstreme høyre som bla. liberalistene representerer så tar jeg ikke fem flate øre for å ødelegge motstandere. 

Anonymkode: 2f7ee...613

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil være ennå enklere for en psykopat i et rent kapitalistisk system da det er få/ingen hindre for å oppføre seg akkurat som man vil.

Du har mistorstått fullstendig hva kapitalisme går ut på. 

Vi har ikke kapitalisme i dag. Da ville Liberalistene kunnet danne flertallsregjering, og det er fortsatt en stund til vi ser det.

Anonymkode: 84587...00e

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Dagens system er kapitalisme. Blandingsøkonomi er en undergren av kapitalismen. Profitten tilfaller kapitaleierne. Kapitaleierne er som regel arvinger, og de fleste kommer fra typiske godseierfamilie. Sosial mobilitet er tilnærmet fraværende, og utviklingen er skremmende (r > g). 

"Ikke på noe område er vi virkelig kommet over det Thorstein Veblen kalte «plyndringsstadiet» av menneskehetens utvikling. De iakttagelige økonomiske fakta tilhører dette stadiet, og de lover vi kan utlede av dem kan heller ikke anvendes på andre stadier. Siden sosialismens egentlige mål nettopp er å overvinne og legge dette plyndringsstadiet i vår utvikling bak oss, kan den økonomiske vitenskap på sitt nåværende trin ikke kaste stort lys over fremtidens sosialistiske samfunn." - A. Einstein.

Skrevet (endret)
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du noe bedre forslag? diktatur?

Anonymkode: a19c3...dee

Inntil videre mener jeg at sosialdemokrati er det beste alternativet. Et sosialdemokrati er i realiteteten et kompromiss mellom himmel (ressursbasert økonomi) og helvete (kapitalismen).

lang sikt vil kapitalismen utslette seg selv (fordi systemet ikke er tilpasset menneskene og er uhyre ineffektivt). Hvis ikke psykopatene har erobret verden før den tid..

Endret av lisemm
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har mistorstått fullstendig hva kapitalisme går ut på. 

Vi har ikke kapitalisme i dag. Da ville Liberalistene kunnet danne flertallsregjering, og det er fortsatt en stund til vi ser det.

Nei, jeg har ikke misforstått. Jeg forstår at den gamle ideen om klassisk liberalisme er myntet på gode intensjoner, men det er totalt ulogisk å forvente et varmere samfunn når man fjerner nesten alle sperrer som tross alt holder noen av dagens narssisister i sjakk.

Liberalistene ønsker f. eks. å fjerne statlige monopoler, men ser ikke faren for at oligopol fint kan oppstå i et rent klassisk kapitalistisk system, da det ikke vil være noen lovgivning som f. eks. antithrustlover eller lignende. At man formelt sett er helt fri betyr ikke at man har reell frihet da mennesket er dominant og vil alltid søke dominans over andre. Jeg kommer selv til å utvise ekstrem brutalitet hvis samfunnet noensinne skulle bli klassisk liberalistisk (men det er noe jeg for så vidt ikke ønsker). 

Skrevet
3 minutter siden, lisemm skrev:

Dagens system er kapitalisme. Blandingsøkonomi er en undergren av kapitalismen.

Dette har du virkelig ikke peiling på. Blandingsøkonomi er når staten blander seg inn i markedet og favoriserer bestemte personer/grupper/bedrifter på andres bekostning. Kapitalisme er noe helt annet. I en kapitalistisk økonomi blander ikke staten seg inn, der er det tilbud og etterspørsel som avgjør hvem som får suksess og hvem som mislykkes. 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, lisemm skrev:

Liberalistene ønsker f. eks. å fjerne statlige monopoler, men ser ikke faren for at oligopol fint kan oppstå i et rent klassisk kapitalistisk system, da det ikke vil være noen lovgivning som f. eks. antithrustlover eller lignende. At man formelt sett er helt fri betyr ikke at man har reell frihet da mennesket er dominant og vil alltid søke dominans over andre. Jeg kommer selv til å utvise ekstrem brutalitet hvis samfunnet noensinne skulle bli klassisk liberalistisk (men det er noe jeg for så vidt ikke ønsker). 

Skrevet
4 minutter siden, lisemm skrev:

kapitalismen er uhyre ineffektivt.

Du har ingen rett til å si at kapitalismen er ineffektiv så lenge du ytrer det ved hjelp av en PC fremfor flaskepost. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selv til å utvise ekstrem brutalitet hvis samfunnet noensinne skulle bli klassisk liberalistisk 

Synd for deg. I et liberalistisk samfunn straffer det seg å være brutal. 

Skrevet
32 minutter siden, lisemm skrev:

Hva vil kapitalismen gjøre med oss på lang sikt? Kapitalismen er i bunn og grunn risikofylt sosialt eksperiment som vi ikke vet konsekvensene av. Allerede ser vi en kraftig oppblomsting av narsissisme. Aldri før har ungdommen vært så konforme og konservative (opptatt av å passe inn og fremstå vellykket) som nå. 

Haha. Snakk om å skyte seg selv i foten. For hva annet enn tvungen konformitet er det sosialismen handler om?

• Liker 1
Skrevet (endret)
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg har ikke misforstått. Jeg forstår at den gamle ideen om klassisk liberalisme er myntet på gode intensjoner, men det er totalt ulogisk å forvente et varmere samfunn når man fjerner nesten alle sperrer som tross alt holder noen av dagens narssisister i sjakk.

Mennesker er ikke dominante. Mennesket tilpasser seg systemet (som du sier).

Liberalistene ønsker fri konkurranse som er den mest løsslupne varianten er kapitalismen. 

Dagens system kalles ofte for global kapitalisme.

Endret av lisemm
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer selv til å utvise ekstrem brutalitet hvis samfunnet noensinne skulle bli klassisk liberalistisk 

Det viser jo at du er et veldig dårlig menneske. Ikke rart du hater liberalismen. Liberalismen belønner godhet og straffer ondskap. 

Skrevet
2 minutter siden, jabx skrev:

Haha. Snakk om å skyte seg selv i foten. For hva annet enn tvungen konformitet er det sosialismen handler om?

Nettopp!

Skrevet
1 minutt siden, lisemm skrev:

Liberalistene ønsker fri konkurranse som er den mest løsslupne varianten er kapitalismen. 

Ja, og hva er galt med det? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synd for deg. I et liberalistisk samfunn straffer det seg å være brutal. 

Du tror det i et samfunn som nesten ikke har reguleringer? I dag er det f. eks. lover som begrenser lederes makt over ansatte, i et klassisk liberalistisk samfunn vil ikke dette eksistere. Da kan jeg tillate meg å oppføre meg som jeg vil dersom jeg driver en bransje der det uansett er enkelt å erstatte medarbeidere. Du syntes det er ønskelig?

Skrevet (endret)
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette har du virkelig ikke peiling på. Blandingsøkonomi er når staten blander seg inn i markedet og favoriserer bestemte personer/grupper/bedrifter på andres bekostning. Kapitalisme er noe helt annet. I en kapitalistisk økonomi blander ikke staten seg inn, der er det tilbud og etterspørsel som avgjør hvem som får suksess og hvem som mislykkes. 

Ikke? Dagens system kaller man for global kapitalisme.

Blandingsøkonomi er kompromiss mellom markedsøkonomi (kapitalismen) og planøkonomi (statseid), og praktiseres forsåvidt av en rekke stater (deriblant Norge). Men likevel er systemet vi har i dag i all hovedsak kapitalistisk.

Endret av lisemm

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...