AnonymBruker Skrevet 12. februar 2016 #1 Skrevet 12. februar 2016 (endret) Den 12.2.2016 at 22.11, The Lost Dreamer skrev: Nå har du gjort meg utrolig deppa. Hvis eggene ikke smaker som før skal jeg skrive et langt brev og sende det inn overalt så alle får høre min mening (Hvem kan jeg egentlig klage til?) Makan til styr; Ja, palmeolje er jævlig dårlig for kroppen, men så selges disse eggene bare 1 gang i året. De som ikke vil ha palmeolje kan hversegod og droppe å spise det. Jeg bryr meg ærlig ikke om det er palmeolje i, for jeg spiser ikke hundre av dem i året. Det lille usunne jeg får i meg, er verdt det. Evt. løsning kan være at de lager to stk. så folk kan velge om de vil ha orginale påskeegg, eller wannabe påskeegg. Det er ikke kroppen din det er noe fare med når det gjelder palmeolje. Kroppen din driter vi i. Det er alt som skjer med fremstillingen av oljen som er problemet. Anonymkode: dfbd1...d65 Splittet fra HVA HAR SKJEDD MED FREIA PÅSKEGG? Tekola, admin. Endret 24. februar 2016 av Tekola 14
Gjest The Lost Dreamer Skrevet 12. februar 2016 #2 Skrevet 12. februar 2016 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke kroppen din det er noe fare med når det gjelder palmeolje. Kroppen din driter vi i. Det er alt som skjer med fremstillingen av oljen som er problemet. Anonymkode: dfbd1...d65 Oi takk for den. Her jeg vist helt på bærtur. Kan du fortelle meg litt om hva som skjer med oljen da, siden det er et så stort problem? Kan huske at det hadde noe med regnskogen å gjøre, men er usikker.
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #3 Skrevet 13. februar 2016 9 timer siden, The Lost Dreamer skrev: Oi takk for den. Her jeg vist helt på bærtur. Kan du fortelle meg litt om hva som skjer med oljen da, siden det er et så stort problem? Kan huske at det hadde noe med regnskogen å gjøre, men er usikker. http://www.regnskog.no/no/om-regnskogen/derfor-forsvinner-regnskogen/problemet-med-palmeolje Jeg ble bare så satt ut av hvorfor du trodde palmeolje var fy-fy. Hovedgrunnen er jo regnskogen. Det er så mange som blir berørt på en voldsom måte av denne industrien. Palmeolja er ikke bra for deg, men ikke verre en mye annet man utsetter kroppen sin for. Anonymkode: dfbd1...d65 3
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #4 Skrevet 13. februar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg håper de beholder palmeoljen i freia påskeegg. I noen produkter kan man faktisk erstatte det uten å miste smak og konsistens. Men Freia påskeegg er avhengig av palmeoljen for å være slik som de er nå. Det er forskjell på å gå fra 0 av 100 til 1 av 100 produkter med palmeolje. Alt med måte! Der det kan erstattes uten å ødelegge produktet helt bør erstattes. Men Freia påskeegg er ikke noe vi spiser vær Lørdag hele året rundt. Freia Påskeegg er et sesong-basert produkt. Hadde det vært snakk om hverdagslig sjokolade, eller la oss si Fredags' tacoen inneholdt palmeolje, DA burde man faktisk erstatte det med noe annet. Så jeg mener de gjør rett i å beholde palmeoljen i dette produktet. Ang tråden. Jeg har opplevd rar smak og konsistens ett par ganger. Det kan være oppbevaring i butikken som gjør det. I fabrikkene så lager de det flere måneder i forveien fordi det skal oppbevares en viss tid. Slik gjør de det hos Nidar ihvertfall. Jeg kjøper aldri freia påskeegg fra kiosk eller visse butikker pga temperaturen inne i butikkene. Det er mange kiosker jeg aldri kjøper sjokolade hos på grunn av oppbevaring og temperatur i butikkene. Anonymkode: b47bf...072 Her er jeg uenig med deg. Om eggene ikke kan lages uten palmeolje så er det synd, men ikke god nok grunn til å bruke palmeolje i mine øyne. Jeg synes faktisk ikke påskegodteri er viktigere enn regnskogen. Anonymkode: cf704...609 7
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2016 #5 Skrevet 13. februar 2016 Den 12.2.2016 at 17.06, AnonymBruker skrev: Hei, i dag kjøpte jeg freia påskegg. Jeg smakte på den, og det smaker utrolig ekkelt i år? Jeg sendte melding til kusinen min å sa den smakte rart, og hun sendte tilbake "jeg kjøpte den også tilfeldigvis i dag, og syntes det samme. Tenkte kanskje det var bare noe rart med meg". Det smaker på en måte gammelt? :S Sånn våt sand - aktig konsistens (haha, ikke at jeg har smakt, men ja). Datoene stemmer jo, men kanskje de har kødda med etikketene og selger de gamle eggene fra forrige årene? Andre som smaker forskjell? Anonymkode: a7434...bc8 Har de fjernet palmeoljern i de etter oppstandelsen med SE? Anonymkode: 0ddab...b18 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #6 Skrevet 14. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Har de fjernet palmeoljern i de etter oppstandelsen med SE? Anonymkode: 0ddab...b18 Palmeolje fjernes pga etikken bak produkter. Om du hadde vært litt samfunnsbevisst hadde du sett at det fjernes fra de fleste produkter fordi forbrukere ikke vil støtte oppunder denne grusomme industrien. At SE har hatt et blogginnlegg om dette er ikke utslagsgivende. Betyr faktisk det at dere kan fråtse i sukker og fett mer enn at folk og dyr dør? Anonymkode: dfbd1...d65 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #7 Skrevet 14. februar 2016 Den 12.2.2016 at 23.30, AnonymBruker skrev: Det er ikke kroppen din det er noe fare med når det gjelder palmeolje. Kroppen din driter vi i. Det er alt som skjer med fremstillingen av oljen som er problemet. Anonymkode: dfbd1...d65 Det er heller ikke bra for kroppen. Anonymkode: e71c5...907 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2016 #8 Skrevet 14. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er heller ikke bra for kroppen. Anonymkode: e71c5...907 Ingenting er bra for kroppen. Visste du at 100% av alle som har fått kreft har drukket vann? Og at alle som har spist grønnsaker har dødd? Anonymkode: c2c23...602 8
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2016 #9 Skrevet 18. februar 2016 Den 14.02.2016 at 11.42, AnonymBruker skrev: Ingenting er bra for kroppen. Visste du at 100% av alle som har fått kreft har drukket vann? Og at alle som har spist grønnsaker har dødd? Anonymkode: c2c23...602 Så dytt i deg all mulig dritt og få dårligere livskvalitet. Viktig å kose seg fremfor å være frisk og takle sitt eget speilbilde Anonymkode: ef562...459 1
Anoia Skrevet 18. februar 2016 #10 Skrevet 18. februar 2016 Litt om palmeolje, og hvorfor det er dumt å boikotte det fullstendig: http://tjomlid.com/2015/03/22/om-palmeolje-og-paskeegg/ 1
Jolene Skrevet 22. februar 2016 #11 Skrevet 22. februar 2016 Den 12.2.2016 at 17.57, AnonymBruker skrev: Jeg håper de beholder palmeoljen i freia påskeegg. I noen produkter kan man faktisk erstatte det uten å miste smak og konsistens. Men Freia påskeegg er avhengig av palmeoljen for å være slik som de er nå. Det er forskjell på å gå fra 0 av 100 til 1 av 100 produkter med palmeolje. Alt med måte! Der det kan erstattes uten å ødelegge produktet helt bør erstattes. Men Freia påskeegg er ikke noe vi spiser vær Lørdag hele året rundt. Freia Påskeegg er et sesong-basert produkt. Hadde det vært snakk om hverdagslig sjokolade, eller la oss si Fredags' tacoen inneholdt palmeolje, DA burde man faktisk erstatte det med noe annet. Så jeg mener de gjør rett i å beholde palmeoljen i dette produktet. Ang tråden. Jeg har opplevd rar smak og konsistens ett par ganger. Det kan være oppbevaring i butikken som gjør det. I fabrikkene så lager de det flere måneder i forveien fordi det skal oppbevares en viss tid. Slik gjør de det hos Nidar ihvertfall. Jeg kjøper aldri freia påskeegg fra kiosk eller visse butikker pga temperaturen inne i butikkene. Det er mange kiosker jeg aldri kjøper sjokolade hos på grunn av oppbevaring og temperatur i butikkene. Anonymkode: b47bf...072 Klart palmeoljen kan beholdes! For regnskogen blir jo ikke mer og mer ødelagt? For vi kan jo bare bruke litt i akkurat dette produktet, ikke sant? Latterlig. NEI TIL PALMEOLJE UANSETT PRODUKT!
LoneWolf Skrevet 22. februar 2016 #12 Skrevet 22. februar 2016 (endret) 8 minutter siden, Jolene skrev: Klart palmeoljen kan beholdes! For regnskogen blir jo ikke mer og mer ødelagt? For vi kan jo bare bruke litt i akkurat dette produktet, ikke sant? Latterlig. NEI TIL PALMEOLJE UANSETT PRODUKT! Jeg ser poenget, men om man hadde greid å forandre industrien slik at den operterte på samme måte som ved tømmerhogst, der man faktisk planter like mange nye trær som man hugger ned, så hadde det ikke vært et stort problem (så lenge vi får forbruket drastisk ned selvsagt, men det betyr ikke at vi ikke kan bruke det i det hele tatt). Endret 22. februar 2016 av LoneWolf
Jolene Skrevet 22. februar 2016 #13 Skrevet 22. februar 2016 Et øyeblikk siden, LoneWolf skrev: Nei det er jo ikke slik at skogen vokser ut igjen om man gjor det kontrollert slik som det er med tømmerhogst For du har aldri hørt om at det bedrives ulovlig hogst av regnskogen - at dette er en stor geskjeft for det illegale markedet? Er lov å sette seg inn i saken. Palmeolje er ikke noe vi har bruk for, det ødelegger for både mennesker og dyr, i tillegg til å være skadelig for helsa. Flotters!
LoneWolf Skrevet 22. februar 2016 #14 Skrevet 22. februar 2016 Et øyeblikk siden, Jolene skrev: For du har aldri hørt om at det bedrives ulovlig hogst av regnskogen - at dette er en stor geskjeft for det illegale markedet? Er lov å sette seg inn i saken. Palmeolje er ikke noe vi har bruk for, det ødelegger for både mennesker og dyr, i tillegg til å være skadelig for helsa. Flotters! Jeg forandret svaret mitt siden det var lite reflektert og generelt litt teit, beklager
Jolene Skrevet 22. februar 2016 #15 Skrevet 22. februar 2016 3 minutter siden, LoneWolf skrev: Jeg forandret svaret mitt siden det var lite reflektert og generelt litt teit, beklager Det er i det minste bra. Problemet, er den illegale handelen og hvor mye penger det kan generere. Derfor bør man som forbruker ikke fråtse i seg palmeolje, når man vet hvor mye ødeleggelse og dritt som skjer. Med andre ord bør forbrukere av palmeolje sette seg inn i palmeolje.
LoneWolf Skrevet 22. februar 2016 #16 Skrevet 22. februar 2016 Et øyeblikk siden, Jolene skrev: Det er i det minste bra. Problemet, er den illegale handelen og hvor mye penger det kan generere. Derfor bør man som forbruker ikke fråtse i seg palmeolje, når man vet hvor mye ødeleggelse og dritt som skjer. Med andre ord bør forbrukere av palmeolje sette seg inn i palmeolje. Det er jeg helt enig i. Det jeg ikke er helt enig i er at vi på død og liv ikke skal bruke noe av det i det hele tatt. Vi kan (og bør) fjerne det fra veldig mye, for det er veldig mye som faktisk ikke "trenger" palmeolje for å ha den samme smaken og konsistensen, men noen steder så er det vanskelig å erstatte. Det er også, som du sier, et stort problem med hvor mye ødeleggelse som begås for å skaffe de enorme mengdene som brukes per dags dato. Om man kutter ut palmeolje i mange/de fleste produkter, samt pålegger de som er ansvarlig for å hugge ned regnskogen og å plante minst like mye nytt som det de kutter ned, så ville ikke jeg hatt noe problem med industrien. Grunnen til at det er så veldig få produkter i Norge i dag som ikke inneholder palmeolje (i hvertfall sammenlignet med bare noen år siden) er jo nettopp fordi veldig mange nordmenn har satt seg inn i problemstillingene rundt palmeolje og har tvunget produsentene til å slutte å bruke det.
Jolene Skrevet 22. februar 2016 #17 Skrevet 22. februar 2016 14 minutter siden, LoneWolf skrev: Det er jeg helt enig i. Det jeg ikke er helt enig i er at vi på død og liv ikke skal bruke noe av det i det hele tatt. Vi kan (og bør) fjerne det fra veldig mye, for det er veldig mye som faktisk ikke "trenger" palmeolje for å ha den samme smaken og konsistensen, men noen steder så er det vanskelig å erstatte. Det er også, som du sier, et stort problem med hvor mye ødeleggelse som begås for å skaffe de enorme mengdene som brukes per dags dato. Om man kutter ut palmeolje i mange/de fleste produkter, samt pålegger de som er ansvarlig for å hugge ned regnskogen og å plante minst like mye nytt som det de kutter ned, så ville ikke jeg hatt noe problem med industrien. Grunnen til at det er så veldig få produkter i Norge i dag som ikke inneholder palmeolje (i hvertfall sammenlignet med bare noen år siden) er jo nettopp fordi veldig mange nordmenn har satt seg inn i problemstillingene rundt palmeolje og har tvunget produsentene til å slutte å bruke det. Jeg ser ingen grunn til å bruke palmeolje. spesielt ikke dersom man er opptatt av helse: – Palmeolje inneholder omtrent 50 prosent mettet fett. Det vil si like mye som i smør. Når vi spiser mettet fett, for eksempel fra palmeolje, øker innholdet av den ugunstige typen kolesterol i blodet vårt. Det fører til økt risiko for hjerte- og karsykdommer, som hjerteinfarkt og hjerneslag. Angående det å plante et nytt tre for hvert som hugges; det høres bra ut i teorien, men problemet er i praksis.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #18 Skrevet 22. februar 2016 Angående palmeolje: http://tjomlid.com/2015/03/22/om-palmeolje-og-paskeegg/ "Fokuset på palmeolje har tvunget produsentene til å tenke mer bærekraftig og miljøvennlig. Det er flott. Men nå er vi der hvor en ren boikott av alt med palmeolje bare er egoistisk og korttenkt. De store produsentene av produkter med palmeolje er på riktig spor, og nå må vi støtte dem som faktisk gjør det rette. Dermed blir det etter mitt syn ganske håpløst når Freia får masse pes for at de har palmeolje i noen få av sine produkter. Palmeoljen fra Freia, eller Mondelez International (...), er nemlig palmeolje av den gode sorten. (...) Hva ville skje om man ødela palmeoljeindustrien? Da ville produsentene måtte bytte til andre oljer som krever 4-12 ganger mer areal for å kunne produsere samme volum vegetabilsk olje. (...) Problemene knyttet til palmeolje ville i stor grad også bare flyttes over på andre type oljeproduksjon. Andre typer oljeproduksjon kan også kreve rydding av andre typer skog som binder vesentlig mer CO2 enn hva regnskogen gjør, eksempelvis den boreale barskogen (...) så ved å flytte planteoljeproduksjon fra regnskog til andre typer skog, kan man gjøre miljøsaken en bjørnetjeneste." Jeg sitter forøvrig ikke med kunnskaper nok til å hevde at dette er den hele og fulle sannhet, eller debattere dette videre, ville bare påpeke at det (tydeligvis) er flere sider av saken som man kanskje burde sette seg inn i hvis man er opptatt av forbrukermakt. (Og kanskje lette samvittigheten til alle påskeeggspisere.) Dessuten var påskeeggene bedre i fjor. Anonymkode: 20531...ab5 1
Gjest Sunhands Skrevet 23. februar 2016 #19 Skrevet 23. februar 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Angående palmeolje: http://tjomlid.com/2015/03/22/om-palmeolje-og-paskeegg/ "Fokuset på palmeolje har tvunget produsentene til å tenke mer bærekraftig og miljøvennlig. Det er flott. Men nå er vi der hvor en ren boikott av alt med palmeolje bare er egoistisk og korttenkt. De store produsentene av produkter med palmeolje er på riktig spor, og nå må vi støtte dem som faktisk gjør det rette. Dermed blir det etter mitt syn ganske håpløst når Freia får masse pes for at de har palmeolje i noen få av sine produkter. Palmeoljen fra Freia, eller Mondelez International (...), er nemlig palmeolje av den gode sorten. (...) Hva ville skje om man ødela palmeoljeindustrien? Da ville produsentene måtte bytte til andre oljer som krever 4-12 ganger mer areal for å kunne produsere samme volum vegetabilsk olje. (...) Problemene knyttet til palmeolje ville i stor grad også bare flyttes over på andre type oljeproduksjon. Andre typer oljeproduksjon kan også kreve rydding av andre typer skog som binder vesentlig mer CO2 enn hva regnskogen gjør, eksempelvis den boreale barskogen (...) så ved å flytte planteoljeproduksjon fra regnskog til andre typer skog, kan man gjøre miljøsaken en bjørnetjeneste." Jeg sitter forøvrig ikke med kunnskaper nok til å hevde at dette er den hele og fulle sannhet, eller debattere dette videre, ville bare påpeke at det (tydeligvis) er flere sider av saken som man kanskje burde sette seg inn i hvis man er opptatt av forbrukermakt. (Og kanskje lette samvittigheten til alle påskeeggspisere.) Dessuten var påskeeggene bedre i fjor. Anonymkode: 20531...ab5 Jeg pleier å være mye enig med Tjomlid, men jeg forholder meg nok til Regnskogfondet i denne sammenheng. De skriver på sine sider at merkeordningene er for dårlig kontrollerte og ikke til å stole på, enn så lenge.
Jolene Skrevet 23. februar 2016 #20 Skrevet 23. februar 2016 3 timer siden, Sunhands skrev: Jeg pleier å være mye enig med Tjomlid, men jeg forholder meg nok til Regnskogfondet i denne sammenheng. De skriver på sine sider at merkeordningene er for dårlig kontrollerte og ikke til å stole på, enn så lenge. Enig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå