Gå til innhold

Betaler bidrag, Nav vil egentlig " nekte meg " videre utdannelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har i alle år betalt bidrag, når jeg måtte studere videre ( ikke riktig utdannelse, alternativet var arbeidsløshet ) gjorde jeg det. Gikk veldig mye ned i lønn, søkte derfor om bidragslette-men nav svarte med å justere bidraget mitt opp. Utbetalt ca 12000 i mnd, nav trakk meg 4400 av dette.

Jeg klagde, hadde jo nesten ingenting å leve av ( eier ikke bil eller hjem) mens motparten her er to i jobb, har enebolig og to biler. De brukte som argument at min utdannelse ikke ville lønne seg ( pga barns alder ) noe det vil gjøre.. ( synes det er merkelig at nav bruker dette som argument ) og at det er min plikt å forsørge også ( klart det, men som arbeidsledig ville jeg mottatt dagpenger, det er jo vesentlig mindre.

De ville jeg rett og slett skulle avbryte utdannelsen min, som jeg har brukt tid og krefter på( har faktisk vært tøft ) Har ikke mye igjen av utdannelsen min nå, er bare et punktum i havet i forhold til et langt arbeidsliv, er ung ennå.

Likevel er jeg utrolig lei meg blitt, for motgang, av å kjempe hele tiden- og så bli møtt med slike holdninger som jeg gjorde fra nav. Trodde de "belønnet" folk som stod på, har betalt alt selv av egen lomme ( ingenting av samfunnet ) i tillegg kommer barnet først i mitt liv, betalt alt av ferier, mye ekstra lommepenger, dyrt utsyr osv ( skulle bare mangle ) også med videre utdannelse er jeg med å trygge fremtid for mitt kjære barn- og så må jeg kjempe mot nav- de bruker som argument at utdannelse ikke vil lønne seg i denne saken.

De kan ikke styre mitt liv, mine valg og hva jeg tenker er beste for vår framtid, alt er nemlig forsørget økonomisk av meg selv.

Anonymkode: 2bf39...79f

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes systemet er idiotisk. At de er to om økonomi og du skraper ser du kan for å få det til å gå rundt og ønsker noe bedre for deg selv og barnets fremtid. 

Fy faen ta de som koser seg med penger fra den tapende part i en samværssak. Å måtte betale når man kan, absolutt. Men om man omtrent ikke kan betale for livets opphold til seg selv, synes jeg det er merkelig at ikke samboer/kone2/ektemann2 skal medregnes økonomisk. 

Gratulerer til de sleske som tok både ungene og så mye penger de kunne tyne ut av andre. 

Anonymkode: f9ed7...0be

• Liker 12
Skrevet

Dette bør du klage på. Nav skal ikke styre ditt liv...eller hvilke utdannelse du skal ta. Er det saksbehandler som mener det ikke er rett? Med bakgrunn av?

Nav har mye rare meninger som ikke henger på greip. Syns din sak er hårreisende. Sak for media. Klag,klag. Husk å ha alt skriftlig 

Anonymkode: 49021...aea

• Liker 5
Skrevet

Men hvis du tar utdannelse nu og NAV er i mot det? Hva lever du av mens du studerer? 

Skrevet (endret)

Har du sjekket bidragskalkulatoren? 

Selv jobbet jeg 30 prosent i tillegg til et heltidsstudium, da jeg var alene med tre barn. Det gikk greit, selv om det selvfølgelig var slitsomt og at jeg ikke kunne jobbe i praksisperioder. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
Skrevet

Men er det liksom bidraget som nekter deg å utdanne deg videre da eller?

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

klart det, men som arbeidsledig ville jeg mottatt dagpenger

Dagpenger er en opptjent rettighet, du får ikke dagpenger om du ikke har jobbet.

Anonymkode: 235f1...98d

• Liker 4
Skrevet

Har du en saksbehandler du snakker med, eller er du en av mange på et av de store kontorene? Hva du skal betale i bidrag kommer an på din inntekt vs. inntekten til bidragsmottakeren, og du kan prøve ut dette på NAV sin bidragskalkulator. Anbefaler deg å søke om ny fastsettelse av bidrag dersom du har mye lavere inntekt enn tidligere, men det er kanskje det du har gjort? Du må i så fall sjekke at alle opplysningene i beregningen stemmer - de fikk du tilsendt sammen med varsel om økning av bidrag.

Dersom du har utgifter for barnet som går utover dine omsorgsdager skal dette i hovedsak dekkes av bidraget du betaler. Ekstra lommepenger, dyrt utstyr, klær og lignende betaler du allerede for i form av bidraget. At du velger å betale dette i tillegg er opp til deg - selvsagt vil man gi barnet sitt det det trenger og har lyst på. Men du betaler da dobbelt opp.

• Liker 3
Skrevet

Enig med nav her. Barna først! Det er ikke et argument at den andre foreldren jobber; ingen andre skal ta støyten for at du videreutdanner deg.

Det er noe anderledes når barna er små ettersom det gagner barnet og familiene i det lange løp.

Å true med dagpenger er da ikke gyldig argument! Mange foreldre har jobb uten utdannelse også.

• Liker 6
Skrevet

Vel, men hvis TS og samboeren har to biler og og hus og alt som hører til, så bør de kanskje kikke på en livssstilendring mens utdannelsen pågår enn å klage på bidraget. 

Skrevet
10 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, men hvis TS og samboeren har to biler og og hus og alt som hører til, så bør de kanskje kikke på en livssstilendring mens utdannelsen pågår enn å klage på bidraget. 

Eh. Lære seg å lese kanskje?

TS gir barnebidrag til damen. DAMEN og typen hennes har to biler, hus og fulltidsjobb....

Anonymkode: 0a197...c10

• Liker 17
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Eh. Lære seg å lese kanskje?

TS gir barnebidrag til damen. DAMEN og typen hennes har to biler, hus og fulltidsjobb....

Anonymkode: 0a197...c10

Men det er jo uansett utenom poenget siden TS er den som videreutdanner seg mens han samtidig har et barnebidrag og betale. 

Skrevet

Jeg synes det høres rart ut at de trekker 4400 kr når du får utbetalt 12000 kr.
Da sitter du igjen med 7600 kr som skal dekke husleie, mat osv, pluss mat til deg og barnet/ barna. 

Dette kan ikke stemme. Med mindre du har mer utbetalt og mye av inntekten din er forbruks gjeld eller noe. Snakk med NAV igjen. I 2015 var livsopphold satsen for enslige høyere enn det du sitter igjen med.

Jeg vet ikke satsene nå, men du skal sitte igjen med en viss sum til livsopphold etter at husleie og strøm er betalt, og du kan umulig sitte igjen med mange hunderelappene med mindre du bor hjemme hos foreldrene dine eller noe.

Anonymkode: 32885...0aa

• Liker 5
Skrevet
27 minutter siden, MapleSirup skrev:

Enig med nav her. Barna først! Det er ikke et argument at den andre foreldren jobber; ingen andre skal ta støyten for at du videreutdanner deg.

Det er noe anderledes når barna er små ettersom det gagner barnet og familiene i det lange løp.

Å true med dagpenger er da ikke gyldig argument! Mange foreldre har jobb uten utdannelse også.

Synes ikke dette er helt riktig. Samboeren min har et barn som går i barnehage. Han studerer fortsatt og har inntekt på rundt 13-14000,- i mnd. Da vi flyttet sammen og han meldte dette til NAV gikk selvfølgelig barnebidraget opp fordi vi nå var to som delte på alle utgiftene. 

Synes forsovet dette skal gjelde den som har hovedomsorgen også. Naturligvis minsker hennes utgifter også når hun bor sammen med noen. 

Til TS: 

Ville kontakte noen på NAV og fått et møte. Samboeren min jobbet først fulltid før han begynte å studere og dermed betalte han mer i barnebidrag før. I og med at hans eks er "alenemor" så før hun mye stønader i tillegg til bidraget og NAV så at det ikke var noe problem i forhold til hverken eks eller barnets økonomi og livskvalitet dersom far betalte mindre barnebidrag i en periode. Bidraget øker jo når man kommer ut i full jobb med utdanning. 

• Liker 2
Skrevet

Egentlig bare tull at nye samboere skal ha noe å si for bidrag (da snakker jeg om nye samboere av begge foreldrene), for det er jo for mye forlangt at samboerne skal bidra for mye økonomisk når de ellers ikke har en skit de skulle ha sagt når det kommer til ungene. 

Skrevet
2 minutter siden, O.G. skrev:

Egentlig bare tull at nye samboere skal ha noe å si for bidrag (da snakker jeg om nye samboere av begge foreldrene), for det er jo for mye forlangt at samboerne skal bidra for mye økonomisk når de ellers ikke har en skit de skulle ha sagt når det kommer til ungene. 

Dette må være den beste kommentaren jeg har lest fra deg, kjære bruker :)

Signerer!

Anonymkode: f9ed7...0be

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, O.G. skrev:

Kan si meg enig i dette. Dog har jo samboeren min ca halvparten av utgiftene ift bolig/strøm/internett, enn det han hadde da han bodde alene og han sitter da igjen med mer penger enn tidligere. Er fullt for at en del av det skal gå til barnet, så lenge det ikke er fra min inntekt. 

• Liker 2
Skrevet

Glemte også å si at man må levere samværsavtale for å få trekk i bidraget. Samboeren min har barnet en dag i uken og annenhver helg. Det blir jo større kostnader for han/oss når det kommer til mat og aktiviteter. I tillegg til at vi har handlet inn sånn at barnet har ekstra skift her, regntøy ++++. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...