Gå til innhold

Hva er normalt ( sunt ) midjemål for en på min høyde ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 165 cm veier 65,8 kg og 95 cm rundt magen ( måler på det bredeste punktet) . Usunt mye fett på magen. 

Nå har jeg begynt på et 12 ukers trening og kosthold program. Hvor mye er det mulig å gå ned i mål rundt magen på 12 uker med riktig trening og kost ?  Og hva er normalt midjemål til min vekt og høyde ?

Ønsker og gå ned til 55 kg

Anonymkode: 11a3d...1b4

Skrevet

Google så finner du kalkulator.

Anonymkode: 7d736...58f

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 165 cm veier 65,8 kg og 95 cm rundt magen ( måler på det bredeste punktet) . Usunt mye fett på magen. 

Nå har jeg begynt på et 12 ukers trening og kosthold program. Hvor mye er det mulig å gå ned i mål rundt magen på 12 uker med riktig trening og kost ?  Og hva er normalt midjemål til min vekt og høyde ?

Ønsker og gå ned til 55 kg

Du har normal vekt, og dermed kommer en vektnedgang til å gå sakte. På 12 uker kan du regne med å gå ned rundt 6 kilo hvis du gjør alt riktig. Da vil du ha en objektivt sett flott vekt, midt på BMI-skalaen.

95 cm er stort midjemål for en på din høyde/vekt, jeg ble litt usikker, men så så jeg plutselig hva du skrev. Du må måle deg der du er smalest for å finne midjemålet. Det bør som en tommelfingerregel ikke være større enn halvparten av høyden din; 82,5. Helsemyndighetene har en grense for kvinner, uansett høyde, på 80 cm. Du kan også regne ut midje:hofte-ratio, men denne metoden er unøyaktig for kvinner med mer "gutteaktig" kropp, som er slanke, og dermed burde fått opplyst at de er utenfor faresonen.

Endret av Pringle
Skrevet
1 time siden, Pringle skrev:

Du har normal vekt, og dermed kommer en vektnedgang til å gå sakte. På 12 uker kan du regne med å gå ned rundt 6 kilo hvis du gjør alt riktig. Da vil du ha en objektivt sett flott vekt, midt på BMI-skalaen.

95 cm er stort midjemål for en på din høyde/vekt, jeg ble litt usikker, men så så jeg plutselig hva du skrev. Du må måle deg der du er smalest for å finne midjemålet. Det bør som en tommelfingerregel ikke være større enn halvparten av høyden din; 82,5. Helsemyndighetene har en grense for kvinner, uansett høyde, på 80 cm. Du kan også regne ut midje:hofte-ratio, men denne metoden er unøyaktig for kvinner med mer "gutteaktig" kropp, som er slanke, og dermed burde fått opplyst at de er utenfor faresonen.

Ok, blir litt usikker. Går i et sånn kosthold og trenings kurs, og der har jeg fått beskjed om og måle meg på det bredest punktet rundt magen ( i navlehøyde står det). Jeg er på mitt bredest punkt ca 1 cm under navlen så har målt magen rundt fra 1 cm under magen. Da blir jeg 95 cm. Men hvis jeg skal måle på mitt smaleste punkt blir jeg 83 cm.. Hmm blir usikker nå om jeg har svart riktig til det kurset jeg går på over nett nå..

takk for svar 😊

Skrevet

Jeg er 163/59. Er 75 rundt livet (navelhøyde).

om det er normalt vet jeg ikke. Er ganske gjennomsnittlig i kroppen tror jeg b

Skrevet

Kropper er forskjellige, og jeg antar at du har en "eple"-form som gjør at du legger på deg rundt magen? Jeg har omtrent samme vekt som deg og har et midjemål på 65 cm. Jeg har en klassisk pæreform og legger på meg rundt hofter og lår. Jeg vet ikke hva som er best, føler at det er lettere å "skjule" magen. Du har jo en sunn vekt ift høyden, så mulig trening kan hjelpe deg her.

Anonymkode: e7dde...dd5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...