Gå til innhold

Når kaller man seg selv ikke lenger gutt/jente?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i blant at det er noen som skriver "jente 37" og "gutt 42". 

Er det bare her i gården det skurrer? 

Virker som fryktelig flåsete mennesker. 

Hvilken alder synes du folk burde slutte å referere til seg selv som jenter/gutter? Eventuelt, når sluttet du å referere til deg selv som jente/gutt? 

Anonymkode: 211b5...b24

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker ikke å tenke på meg selv som "kvinne". Aner ikke hvorfor. 24 år. 

Anonymkode: c5659...a5a

• Liker 1
Gjest Balian de Ibelin
Skrevet (endret)

Jeg synes at når man har passert 25 så skal man slutte og omtale seg selv om gutt eller jente. Er 32 år

Jeg sluttet å kalle meg selv gutt når jeg var rundt 25 

Endret av Aegon Targaryen
Skrevet

Når man blir myndig.

Anonymkode: c40ed...228

Skrevet

Jeg er 22 år nå og syntes det høres helt flåsete ut å kalle meg selv for kvinne. Så sier at jeg er jente. Enklere på engelsk, da kan man si "female", du kan liksom ikke gå rundt å si at du er et hunkjønn på 22 år. Men syntes det er utrolig krampaktig med voksne mennesker som kaller seg jente/gutt, har heller aldri forstått hvorfor en mann på 40 år vil kalle seg gutt? Er jo så klart like rart med en "jente" på 40, men det handler hvert fall om at kvinner skal holde seg ungdommelige osv, menn skal jo gjerne være menn!

Anonymkode: 3aca8...14d

• Liker 1
Skrevet

Tror "hankjønn" har mer hastverk for å kalle seg for menn enn "hunnkjønn" har for å kalle seg kvinne.. 

Anonymkode: de92d...d74

Skrevet

Jeg er 25 og pjokk/gutt/mann/gubbe. Jeg kaller meg vel normalt gutt i samtale med jevnaldrende, i hvert fall medstudenter, vi snakker heller om gutter og jenter enn menn og kvinner. Ville også kalt meg selv "oslogutt", for eksempel, men det er jo heller et innarbeidet uttrykk enn bare sammentrekning av ordene for byen og kjønnet. I mer formelle sammenhenger vil jeg selvsagt likevel omtale meg selv som mann, og jeg merker at det blir mer og mer naturlig for meg å bruke "mann" i andre sammenhenger også. Møter jeg en jevnaldrende som omtaler seg som mann eller kvinne vil jeg nok kalle meg selv det samme.

Betyr ikke noe for meg hva jeg omtales eller tiltales som, i hvert fall så lenge det ikke er noe åpenbart forsøk på å holde alderen min imot meg den ene eller andre veien.

Anonymkode: a19bc...896

Skrevet

"Kvinne" høres veldig unaturlig ut for meg på grunn av dialekten, men jeg innser at jeg som trettiåring er laaaangt forbi det punktet der man kan kalle seg selv "jente". I den grad jeg omtaler meg som medlem av et kjønn i det hele tatt bruker jeg gjerne "jente" i uformelle sammenhenger (med venninner, for eksempel) og kvinne i formelle sammenhenger (under diskusjoner). Klarer ikke å bli helt komfortabel, men det er litt harry å være "ei jente på førti". 

Anonymkode: 98728...f61

Skrevet

"Dame" og "kvinne" er noe som bare passer på andre enn en selv, gjerne i form av "kvinne (25) bet hund" i avisa. På en andre siden er det mildt sagt litt midtlivskrisetendenser over å kalle seg selv "jente" når man har rundet 40. Så, ja, jeg står uten komfortable alternativer.

Skrevet

Aldri

Anonymkode: d0644...ecc

Skrevet

Jeg kaller meg selv for 20 år gammel jente på søknader o.l., kanskje jeg skal starte å skrive kvinne/dame istedenfor? Føler det er litt rart da... :fnise:

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror "hankjønn" har mer hastverk for å kalle seg for menn enn "hunnkjønn" har for å kalle seg kvinne.. 

Anonymkode: de92d...d74

Rart, har alltid følt at det er motsatt.

Anonymkode: 4389e...2b8

• Liker 1
Gjest Bergtekjen
Skrevet

Eg synast det er rart å kalle meg sjølv kvinne/dame, så eg går for jente (er 23). Men kjærasten min på same alder er det rart å kalle noko anna enn mann.

Eg synast at å kalle seg sjølv jente/gutt bør opphøre rundt 25, men eg er ikkje heilt sikker på kvar grensa går. Det varierar kanskje frå person til person.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...