Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Håper på noen gode svar her..

Jeg er student nå, og skal fortsette å være det i minst tre år til fra høsten, da begynner bacheloren min.
Jeg har to barn som går i barnehagen, og de har jeg 90% av tiden, det blir dessverre ikke 50/50 deling med det første, altså ligger det mye på meg sånn sett.
Jeg får OS som tar slutt høst 2017, og etter det vet jeg ikke helt hva som skjer.

Jeg forventer selvfølgelig ikke at staten skal betale for meg, men lurer på hva jeg gjør når OS tar slutt?
Jeg ønsker selvfølgelig å få meg en utdanning, men den tilsvarer jo 100% (journalistikk) og jeg har to barn å ta meg av, og lite pass til kvelder og netter osv.

Hvordan løser andre/dere det økonomisk?

Anonymkode: b2a9c...b76

• Liker 1
Skrevet

100920 fra Lånekassen i studielån og stipend pr år.

1580 kr per barn i forsørgerstipend fra Lånekassen i mnd, vet ikke om det gjelder i 10 mnd, men i så fall blir det totalt 31600 kr pr år.

Barntrygd for 2+1 ekstra barn er 2910 kr i mnd, 34920 kr pr år.

Ser ut som at du kan søke om stønad til skolepenger, 60150 kr pr år: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=380100

Uten å jobbe, får du etter det jeg kan se ca 230.000 kr i året skattefritt inkludert studielånet. Det er i snitt utbetalt i mnd 19.000 kr. I tillegg får du vel barnebidrag fra faren til barna. Dvs dette burde være helt levelig spør du meg. :)

Hvis faren har barna annenhver helg og litt i ferier, kan du vel prøve å få deltidsjobb i butikk, bensinstasjon, sykehjem el.l.

• Liker 2
Skrevet

I tillegg kan du søke NAV om stønad til barnepass (barnehage). Og søke barnehagen om redusert foreldrebetaling pga lav inntekt i husstanden.

Skrevet

Og går det ikke med det som er nevnt over kan du søke fast supplerende stønad fra sosialen på Nav. 

Anonymkode: 00487...416

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og går det ikke med det som er nevnt over kan du søke fast supplerende stønad fra sosialen på Nav. 

Anonymkode: 00487...416

En får ikke sosialstøtte når en er student. 

Anonymkode: 16da5...cd0

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet
1 time siden, Tandra skrev:

100920 fra Lånekassen i studielån og stipend pr år.

1580 kr per barn i forsørgerstipend fra Lånekassen i mnd, vet ikke om det gjelder i 10 mnd, men i så fall blir det totalt 31600 kr pr år.

Barntrygd for 2+1 ekstra barn er 2910 kr i mnd, 34920 kr pr år.

Ser ut som at du kan søke om stønad til skolepenger, 60150 kr pr år: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Utbetalinger/Snarveier/satser--380089?kap=380100

Uten å jobbe, får du etter det jeg kan se ca 230.000 kr i året skattefritt inkludert studielånet. Det er i snitt utbetalt i mnd 19.000 kr. I tillegg får du vel barnebidrag fra faren til barna. Dvs dette burde være helt levelig spør du meg. :)

Hvis faren har barna annenhver helg og litt i ferier, kan du vel prøve å få deltidsjobb i butikk, bensinstasjon, sykehjem el.l.

Støtte til skolepenger gjelder vel kun hvis man faktisk betaler skolepenger? 

Skrevet

De aller, aller fleste læresteder med respekt for seg selv har både rabaterte studentbarnehager, egne studentgrupper for dere med barn (er jo ikke så lett å være sosial i settingen "øl, piker, vin og sang" når en samtidig har barn sovende på bakrommet) og barnevaktordninger både for eksamenslesing og sosiale happenings. Noen har til og med "rent a grandma"-ordning. Les deg opp. Kontakt folk. Utnytt tilbudene - de er mange.

I forhold til selve studiet så er det sånn i Norge at om du jobber 37.5 timer i uka med studiene så jobber du mer enn snittet. Og det tilsvarer en helt vanlig arbeidsuke, så å studere rekker du fint mens ungene er i barnehagen. Men så har vi biten med journalistikk i kombo med småbarn som du risikerer å måtte dra med deg på oppdrag midt på natta (eller gå glipp av oppdrag og dermed bli uønsket i staben og bakerst i køen..) men den biten vil jeg tro du har snakket med studentveileder om? Altså: journalistikk er et tøft yrke. Du er helt sikker på at du er sikret jobb om 3 år? For studieliv og to barn er en ting. Å utdanne seg til et yrke en ikke kan ha/får er en helt annen og tøffere hverdag. Dette er ikke en 8-4 jobb. Og du må sikre deg erfaring samtidig som du studerer (om du ikke alt jobber innen bransjen).

Anonymkode: 3f312...1d9

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ønsker selvfølgelig å få meg en utdanning, men den tilsvarer jo 100% (journalistikk)

Nei nei nei.

Ikke ta den utdannelsen i din situasjon.

Velg noe du får jobb med, fysioterapi, sykepleie, vernepleier osv. Ikke journalistikk.

Hvis du ikke har særdeles gode kontakter i bransjen er dette en tøff utdannelse å få jobb med.

Anonymkode: a1db8...d24

• Liker 4
Skrevet

Hva har du egentlig gjort mens du har fått OS? Den varer jo i hvert fall i 3 år? Er vel meningen man skal få tatt en utdannelse mens man har det, ikke starte når ytelsen er slutt.

Uansett du kan få lån og stipend fra lånekassen, barnetrygd, stønad til barnetilsyn (får vel det når man er alene og student tror jeg), og ikke minst redusert betaling for barnehage pga inntekt, barnebidrag. Utgjør jo litt i mnd det.. 

Hvilken utgifter har du? Bor du dyrt? Kan det være noe å heller flytte i studentbolig med barna? De fleste byer har studentsamskipnader som tilbyr familieleiligheter til en mye rimeligere penge enn vanlige utleieleiligheter. 

Ellers så ville eg virkelig ha skaffet meg en jobb. Skal ikke så mye jobbing til før man klarer å karre til seg noen tusenlapper ekstra i måneden. Du kan jobbe helg eller kveld, skaff deg og bli kjent med f.eks en annen student eller vgs elev som kan sitte barnevakt. Kanskje en nabo? Men sørg nå for å betale barnevakten mindre enn det du tjener på ei vakt da slik at vinninga ikke går opp i spinninga. 

Forøvrig ville jeg også revurdert studievalget. Ikke noe som er veldig lett å få seg jobb innen..

Anonymkode: 25bdf...99a

Skrevet

Takk for svar alle sammen.
Tusen takk for godt utfyllende svar fra @Tandra :)

Jeg skal gå hos Høgskolen Kristiania, så skoleutgifter blir det jo. Dette dekker Lånekassen.
En annen utdanning er uaktuelt, det er dette jeg vil. Og skal. Og nettverket har jeg ja.

Ang OS er det en del ting i livet som har ført til at jeg ikke har kommet i gang med studier før nå. Jeg har gått skole både i høs og nå denne våren, og hatt OS et halvt år tidligere også. Da var reglene annerledes og jeg fikk da OS fordi storesøster ikke fikk barnehageplass.

Barnhageutgifter har jeg ikke, det dekkes av kommunen, eneste kommunen i landet med den ordningen.

Anonymkode: b2a9c...b76

Skrevet

Kan du ikke ta skolen på deltid? Jobbe ved siden av. Det burde vel gå greit. 

Anonymkode: b1c6c...3b4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...