AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #1 Skrevet 24. februar 2016 Jeg skal få meg hund om noen uker. Kan egentlig overta den nå, men har ikke helt fri fra jobb enda så da blir den litt mye alene første stunden og det går jo selvfølgelig ikke. Det jeg lurer på er om det er lurt å låne den litt og ta den med hjem til meg en time eller to bare slik at den kan snuse litt rundt og bli kjent av og til? Eller er dette helt idiotisk? Vil den bli mer forvirret? Han som eier disse valpene bor rett ved siden av meg. Alt av utstyr er kjøpt inn. Hva mener dere? Valpen er 2 mnd gammel. Anonymkode: ab9e7...c10
ajarRun Skrevet 24. februar 2016 #2 Skrevet 24. februar 2016 Hvor lenge skal du ta fri fra jobben for å få hund?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #3 Skrevet 24. februar 2016 Om du ikke har gjort det enda kan du hvert fall gjøre hunden vandt til deg og trygg på deg, altså være der sammen med hunden i den vante omgivelser og med oppdretteren som den kjenner. Når den er trygg på deg så ser jeg ikke noe galt i skulle ta den med noen timer hjem til deg å gjøre den kjent med nye omgivelser også, det er bare ett pluss. mange som tar over hund har jo så vidt truffet valpen når man henter den, da vi hentet valpen vår hadde vi bare møtt henne en gsng før og hun husket jo ikke oss. (Bodde på andre siden av landet), hun skalv i fanget mitt hele veien hjem, og var kjemperedd de første dagene, så når du har sjansen til å gjøre det slik jeg beskrev over syntes jeg du så absolutt skal det!! Det har både du og valpen mye å vinne på, blir en mye roligere overgang. Anonymkode: 87ca3...8bf 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Om du ikke har gjort det enda kan du hvert fall gjøre hunden vandt til deg og trygg på deg, altså være der sammen med hunden i den vante omgivelser og med oppdretteren som den kjenner. Når den er trygg på deg så ser jeg ikke noe galt i skulle ta den med noen timer hjem til deg å gjøre den kjent med nye omgivelser også, det er bare ett pluss. mange som tar over hund har jo så vidt truffet valpen når man henter den, da vi hentet valpen vår hadde vi bare møtt henne en gsng før og hun husket jo ikke oss. (Bodde på andre siden av landet), hun skalv i fanget mitt hele veien hjem, og var kjemperedd de første dagene, så når du har sjansen til å gjøre det slik jeg beskrev over syntes jeg du så absolutt skal det!! Det har både du og valpen mye å vinne på, blir en mye roligere overgang. Anonymkode: 87ca3...8bf Takk for svar 😊 jeg har allerede vært å besøkt den 3 ganger vet ikke om han husker meg da, men har i alle fall gjort meg til kjenne moren er visst ganske lei av valpene sine nå, men det er vel en normal reaksjon har jeg hørt? -ts Anonymkode: ab9e7...c10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar 😊 jeg har allerede vært å besøkt den 3 ganger vet ikke om han husker meg da, men har i alle fall gjort meg til kjenne moren er visst ganske lei av valpene sine nå, men det er vel en normal reaksjon har jeg hørt? -ts Anonymkode: ab9e7...c10 Du kan jo prøve å ta en tur over dit, kose litt med valpen osv, og så ta den med hjem til deg en stund. (Altså ikke bare gå inn og hent valpen) Om den syntes det er kjempeskummelt og bare pistrer og skjelver, kan du ta den med tilbake igjen og bli igjen der til den er trygg igjen. Gjerne ha med noen ekstra gode godbiter også om det går fint kan du gjøre det samme igjen neste gang du har mulighet, men litt lenger, om det ikke går bra kan du også prøve igjen og da er den kanskje allerede mere vandt. Om den skulle være ekstra usikker og redd hadde det sikkert vært en mulig å både ta med mor og valp hjem til deg en stund også. Altså, er ikke nødvendig å gjøre det så langtekkelig, som sagt, veldig mange får jo med seg en livredd hund hjem, men er jo koseligere for alle parter at det ikke er så skummelt. Helt normalt at mammaen kan gå litt lei ja. Det gjør vel alle mødre innimellom, hehe neida. Anonymkode: 87ca3...8bf
Sapientia Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Det er ikke normalt at en godt skrudd sammen valp er veldig redd når de flytter. De fleste tar sånt veldig fint. De blir raskt fokusert på sin nye eier i stedet for oppdretter, mor og søsken. Litt usikkerhet og litt dårlig matlyst de første dagene er normalt, men ikke at de er livredde. Det sagt så er det jo bare fint om du tilbringer litt tid med valpen inntil du kan hente den. Ser ikke noe galt i at den kan tilbringe noen timer hos deg heller. Ikke når dere på så nært.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 4 minutter siden, Sapientia skrev: Det er ikke normalt at en godt skrudd sammen valp er veldig redd når de flytter. De fleste tar sånt veldig fint. De blir raskt fokusert på sin nye eier i stedet for oppdretter, mor og søsken. Litt usikkerhet og litt dårlig matlyst de første dagene er normalt, men ikke at de er livredde. Det sagt så er det jo bare fint om du tilbringer litt tid med valpen inntil du kan hente den. Ser ikke noe galt i at den kan tilbringe noen timer hos deg heller. Ikke når dere på så nært. Det er så klart helt vanlig at en valp er usikker og redd den første tiden, tatt vekk fra det kjente, nye mennesker, nye lukter, nytt hjem osv. Det går jo raskt over, men om du har sjansen på tilvenne hunden deg før den flytter så er jo det det beste Altså, mest sannsynlig går det jo helt fint å ta hunden hjem et par timer, men om den skulle være redd er det greit å følge slik jeg skrev over. En barn er jo redd den første tiden i barnehage for eksempel, en rotte (man skal ha to) er redd den første tiden i nytt hjemme og bruker litt tid på å tilpasse seg, osv osv. Anonymkode: 87ca3...8bf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er så klart helt vanlig at en valp er usikker og redd den første tiden, tatt vekk fra det kjente, nye mennesker, nye lukter, nytt hjem osv. Det går jo raskt over, men om du har sjansen på tilvenne hunden deg før den flytter så er jo det det beste Altså, mest sannsynlig går det jo helt fint å ta hunden hjem et par timer, men om den skulle være redd er det greit å følge slik jeg skrev over. En barn er jo redd den første tiden i barnehage for eksempel, en rotte (man skal ha to) er redd den første tiden i nytt hjemme og bruker litt tid på å tilpasse seg, osv osv. Anonymkode: 87ca3...8bf Høres ut som om du har litt erfaring med hund? Og takk for gode tips. Da reiser jeg å besøker den i dag og tar den kanskje med hjem igjen en liten stund. Han er heldigvis allerede blitt godt vandt med å kjøre bil og det er jo ikke negativt akkurat ts Anonymkode: ab9e7...c10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #9 Skrevet 24. februar 2016 13 minutter siden, Sapientia skrev: Det er ikke normalt at en godt skrudd sammen valp er veldig redd når de flytter. De fleste tar sånt veldig fint. De blir raskt fokusert på sin nye eier i stedet for oppdretter, mor og søsken. Litt usikkerhet og litt dårlig matlyst de første dagene er normalt, men ikke at de er livredde. Det sagt så er det jo bare fint om du tilbringer litt tid med valpen inntil du kan hente den. Ser ikke noe galt i at den kan tilbringe noen timer hos deg heller. Ikke når dere på så nært. Takk for svar Anonymkode: ab9e7...c10
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som om du har litt erfaring med hund? Og takk for gode tips. Da reiser jeg å besøker den i dag og tar den kanskje med hjem igjen en liten stund. Han er heldigvis allerede blitt godt vandt med å kjøre bil og det er jo ikke negativt akkurat ts Anonymkode: ab9e7...c10 Mye erfaring med hund ja Den hunden jeg fortalte om over som var så redd da vi kjørte med henne hjem ble en ekstremt trygg hund som elsket alle mennesker, lå midt på gulvet å sov med bena opp i været og var bare kjempeglad og flott, så om en hund er engstelig som valp når den flytter hjemmefra har det ingenting å si! (Har også hatt hund som ble med meg hjem uten en eneste engstelse i verden, den var en veldig sånn happy-go-lucky-type ) Grunnlaget blir jo skapt hos oppdretteren, men når du tar over begynner en god del av formingen. Det er lurt å fokusere mye på sosialisering blant annet, men alt dette har du nok lest mye om allerede. Lykke til og gratulerer med hund :D Anonymkode: 87ca3...8bf
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mye erfaring med hund ja Den hunden jeg fortalte om over som var så redd da vi kjørte med henne hjem ble en ekstremt trygg hund som elsket alle mennesker, lå midt på gulvet å sov med bena opp i været og var bare kjempeglad og flott, så om en hund er engstelig som valp når den flytter hjemmefra har det ingenting å si! (Har også hatt hund som ble med meg hjem uten en eneste engstelse i verden, den var en veldig sånn happy-go-lucky-type ) Grunnlaget blir jo skapt hos oppdretteren, men når du tar over begynner en god del av formingen. Det er lurt å fokusere mye på sosialisering blant annet, men alt dette har du nok lest mye om allerede. Lykke til og gratulerer med hund :D Anonymkode: 87ca3...8bf Hørtes ut som herlige hunder begge to Tusen takk for hell og lykke Anonymkode: ab9e7...c10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå