Gå til innhold

Reise hvor når deprimert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om man har angst og depresjoner... Hvor bør man reise for å få ro i sjelen og bli glad i seg selv igjen?

Anonymkode: eda1a...7ae

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En trygg plass der det er sol og varmt. Puerto Rico Gran canaria, for eksempel. Harry som faen, men trygt og som regel bra vær. 

Anonymkode: f950f...ff7

Skrevet

En plass med sol! Samt et sted der det materielle ikke settes i fokus? 

• Liker 1
Skrevet

Spania. 

Anonymkode: fd908...12c

Skrevet

Storbyer. Men kan gjemme seg bort i mengden av folk, og få være i fred. Ønsker man sosialt samvær er det fust av arenaer man kan få det på. Nok av ting å oppdage og være med på som holder en unna sorte tanker. Reiser man alene må man ta vare på kun seg selv, og gjøre det en selv vil. Veldig lite forventninger og krav som må møtes. Man får muligheter til å oppdage nye sider av seg selv, utfordre seg selv, og bli bedre kjent med seg selv. Alt i eget tempo.

For å få et avbrekk og komme seg til hektene, er en tur vekk en god ide for en periode. Litt variasjon og egentid kan være til god hjelp. Men psykiske problemer sitter i ditt eget hode, og vil være med på turen. I starten kan det være befriende og hjelpsomt, men hverdagen kommer en dag uansett hvor man er.

• Liker 1
Skrevet
Den 24. februar 2016 at 2.51, AnonymBruker skrev:

Om man har angst og depresjoner... Hvor bør man reise for å få ro i sjelen og bli glad i seg selv igjen?

Anonymkode: eda1a...7ae

All statistikk viser at det noe kjedelige svaret er: på jobb.

Så trolig bør du ikke dra på tur på måfå, ts, hvor forlokkende enn tanken på å rømme fra deg selv kan virke. Dersom du av en eller annen grunn ikke kan eller vil jobbe i en eller annen setting her hjemme så kan kanskje en tur retning frivillig arbeid av lettere (psykisk lettere) art eller av type "jobbe i landbruket mot kost og losji" være løsningen. Vi mennesker er nemlig såpass enkelt satt sammen at vi vurderer vår verdi i vår nytte. Faste rutiner og hardt arbeid er for årtier siden bevist som en utmerket medisin mot depresjoner, angst og andre overskuddslidelser. 

Anonymkode: ce60a...1c9

Skrevet

Fjellet eller skogen!

Hvis det er sommer / relativt tørt ute: Pakk sekken full av mat, varme klær, gassbrenner og leselykt. Så tar du med deg teltet opp på fjellet eller langt inn i skogen ved et vann og slår leir. Der leser du boken din i teltåpningen og nyter din nye bolig for dagen med noe godt som putrer i kjelen. Hvis det er vinter er det litt mer utstyrskrevende mtp. ski og sovepose som tåler kulde, etc.

Sitt der og tenk over livet og hvilke gleder det kan ha. Prøv å skifte fokus ved å se helt nye omgivelser og mestre kompliserte 

• Liker 2
Skrevet

Enig i storby, der kan du være alene om du vil, eller ta kontakt med andre om du vil, delta på aktiviteter, gå på kino/teater etc

Nydelig på en stillehavsøy ja, men da sitter du kanskje alene på stranden og det bedrer jo ikke situasjonen.

Anonymkode: 74006...222

Skrevet
7 minutter siden, Arcturus skrev:

Fjellet eller skogen!

Hvis det er sommer / relativt tørt ute: Pakk sekken full av mat, varme klær, gassbrenner og leselykt. Så tar du med deg teltet opp på fjellet eller langt inn i skogen ved et vann og slår leir. Der leser du boken din i teltåpningen og nyter din nye bolig for dagen med noe godt som putrer i kjelen. Hvis det er vinter er det litt mer utstyrskrevende mtp. ski og sovepose som tåler kulde, etc.

Sitt der og tenk over livet og hvilke gleder det kan ha. Prøv å skifte fokus ved å se helt nye omgivelser og mestre kompliserte 

Signerer denne!

Anonymkode: 0f6bc...4ea

• Liker 1
Skrevet

London! Jeg drar dit hver gang jeg har kjærlighetssorg. Sitter i Hyde park og griner litt. Er i London jævlig ofte, siden alle menn dumper meg. Har holdt meg unna menn en stund nå så da sparer jeg de pengene. Men anbefaler å reise dit, er så mye å se og finne på at man glemmer liksom sine problemer litt. 

Anonymkode: 8c9b6...15a

Skrevet

Et sted der det er billig alkohol.

Anonymkode: a1800...fb6

Skrevet

Jeg ville dratt et eller annet sted jeg kunne være i ett med naturen. Dra på fjelltur eller en lengre vandretur. Å f.eks. legge ut på en lang gåtur føler jeg ville vært perfekt for å ha en grunn å stå opp om morgenen for. Man kommer inn i en rutine hvor hver dag er lik, men samtidig forskjellig. Man bruker kropper og får mestringsfølelse, og man får være i fred og slippe mas og kjas. Dessuten blir man sliten og sovner fort på kvelden uten å ligge med hodet fult av tanker. Hva med en pilegrimsreise enten i Norge eller Spania? Selv om man ikke er religiøs er slike turer knall.

Jeg ville også vurdert å dra å jobbe frivillig med dyr et eller annet sted. Samvær med dyr gir også gode resultater når det gjelder behandling av depresjoner. Å reise et eller annet sted og jobbe med noe gir plutselig tilværelsen mye mer mening, spesielt dersom man må yte omsorg for andre. Man glemmer av seg selv og sine problemer en stund, og får nærkontakt med andre som sliter og har det tungt (enten det er mennesker eller dyr).

Hadde jeg vært deprimert ville jeg aldri dratt til en storby med masse liv og mas... Man blir kanskje distrahert av det en periode, men man får liksom ikke roen til å virkelig gå inn i seg selv og prøve å finne ut av tilværelsen.

Skrevet

Det tror jeg kommer helt an på hva slags person du er. For meg ville det selvsagte svaret være fjellet/skogen eller et annet sted hvor det var natur og ro, meg og hundene. Jeg er da den introverte typen, jeg liker ikke storbyer jeg synes de er bråkete og jeg blir sliten av å være i en. Jeg liker ikke store ansamlinger mennesker, jeg blir sliten av det også. Selv når det stort sett er folk jeg kjenner. Det sagt så synes jeg det er moro å dra på weekendturer til storbyer, men en weekend vil jeg tro er litt kort hvis det skal ha noe varende effekt av det.

Men, er du ekstrovert og ikke har sosial angst kan sosial omgang med andre mennesker være til veldig stor hjelp for deg. Kanskje en tur med en gruppe som har en interesse du deler kunne vært noe for eksempel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...