Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å slanke meg, men problemet er at når jeg trener "mye" (4-5 dager i uka) så blir jeg så fryktelig mye mer sulten enn jeg vanligvis er. Jeg føler at jeg er sulten hele tida, og da funker ikke det med å spise mindre så særlig bra. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. 

Anonymkode: 245f7...fcc

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

Her er det alt for lite informasjon om deg til å vite hva du trenger hjelp til.

Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mye er det du vil gå ned?

Hva trener du og hvor mange kalorier forbrenner du ved trening?

Hvor mange kalorier spiser du utenom trening? 

Hva type mat spiser du? Hvordan ser en typisk matdag ut når og når du ikke trener?

Hvor aktiv er du utenom trening?

Skrevet
5 timer siden, Runforit skrev:

Her er det alt for lite informasjon om deg til å vite hva du trenger hjelp til.

Hva er høyde, alder og vekt? Hvor mye er det du vil gå ned?

Hva trener du og hvor mange kalorier forbrenner du ved trening?

Hvor mange kalorier spiser du utenom trening? 

Hva type mat spiser du? Hvordan ser en typisk matdag ut når og når du ikke trener?

Hvor aktiv er du utenom trening?

Jeg er 20 år. Jeg har ikke noe mål om hvor mye, bare at jeg vil bli tynnere. Jeg trener mest styrke, men prøver å bli bedre til å trene (og like) jogging. Jeg vet ikke hvor mange kalorier jeg forbrenner eller spiser. 

Jeg prøver egentlig bare å spise normalt. Spiser 1-2 brødskiver med pålegg, yoghurt el. til frokost, også spiser jeg det samme til lunsj, til middag spiser jeg det vi har hjemme (vanlig norsk middag), og til kvelds blir det noe lignende lunsj og frokost.

Problemet når jeg trener er at jeg blir så sulten at det ikke er nok med bare litt mat til kvelds, da spiser jeg gjerne en porsjon med middag til. 

Et annet problem er godteri, men det handler om selvdisiplin, ikke trening. 

Er ikke noe særlig aktiv utenom trening. 

Skrevet

Du må få bedre styr på hva du får i deg før vi kan hjelpe. Last ned MyFitnessPal-appen og begynn å veie maten din med matvekt. Hvis du går rundt og er sulten kan det være at du spiser for lite, for lite fett og proteiner og/eller at den maten du spiser ikke metter skikkelig. Brødskiver kan være alt fra loff til kjempegrovt, og jeg aner ikke hva vanlig norsk middag er. Søtsuget ditt kan også handle om ernæring, så begynn med å få kontroll på hva du får i deg.

Anonymkode: 79e38...2e7

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må få bedre styr på hva du får i deg før vi kan hjelpe. Last ned MyFitnessPal-appen og begynn å veie maten din med matvekt. Hvis du går rundt og er sulten kan det være at du spiser for lite, for lite fett og proteiner og/eller at den maten du spiser ikke metter skikkelig. Brødskiver kan være alt fra loff til kjempegrovt, og jeg aner ikke hva vanlig norsk middag er. Søtsuget ditt kan også handle om ernæring, så begynn med å få kontroll på hva du får i deg.

Har ikke mulighet til å veie maten. 

Brødet er ca 75% grovt, og middag kan være alt fra fiskegrateng, kjøttkaker, taco, spagetti, osv. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke mulighet til å veie maten. 

Brødet er ca 75% grovt, og middag kan være alt fra fiskegrateng, kjøttkaker, taco, spagetti, osv. 

En matvekt koster maks 200 kr, så det klarer de fleste. Hva hindrer deg i å veie brødskivene?

Det virker som du ikke lager middagen selv, men du trenger å finne ut hva som er ingrediensene i middagen. Er det fløte i fiskegratengen? Hva lages kjøttkakene av? Hvis du finner ut at det er mange kalorifeller i middagen, så kan du likevel ta kontroll over hva du får i deg ved å fylle halve tallerken med grønnsaker, ta minst mulig saus og ost osv. Slanking handler mye om porsjonskontroll og det er lettere å spise mindre og bli mettere hvis du spiser mest grønnsaker og proteiner.

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

En matvekt koster maks 200 kr, så det klarer de fleste. Hva hindrer deg i å veie brødskivene?

Det virker som du ikke lager middagen selv, men du trenger å finne ut hva som er ingrediensene i middagen. Er det fløte i fiskegratengen? Hva lages kjøttkakene av? Hvis du finner ut at det er mange kalorifeller i middagen, så kan du likevel ta kontroll over hva du får i deg ved å fylle halve tallerken med grønnsaker, ta minst mulig saus og ost osv. Slanking handler mye om porsjonskontroll og det er lettere å spise mindre og bli mettere hvis du spiser mest grønnsaker og proteiner.

Jeg har ikke tid til å veie all maten min. 

Jeg spiser jo så mye grønsaker som mulig, så hva hjelper det om jeg veit hva maten inneholder. Jeg kan uansett ikke endre det? 

Skrevet

Hva med å trene senere på kvelden, slik at du går og legger deg før du rekker å bli ekstra sulten?

Skrevet
28 minutter siden, Jacuzzi skrev:

Hva med å trene senere på kvelden, slik at du går og legger deg før du rekker å bli ekstra sulten?

Da får jeg ikke sove. Blir litt oppgira av trening nemlig, men hadde vært en god ide da. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke tid til å veie all maten min. 

Jeg spiser jo så mye grønsaker som mulig, så hva hjelper det om jeg veit hva maten inneholder. Jeg kan uansett ikke endre det? 

I starten tar det veldig lang tid å veie maten, men etter hvert blir det en vane. Jeg har en bok jeg skriver ned hvor mye kcal det er I ulike middagsretter osv. Da blir det enklere til neste gang jeg har den retten :) 

Skrevet

Hei😊 Det er veldig normalt å bli ekstra sulten av trening. Nå driver ikke jeg og slanker meg, men har gjort det tidligere og vet hvor utfordrende det er å kombinere mye trening med kalori underskudd. Jeg trener mye og får jeg ikke nok mat skriker virkelig kroppen. Det er spesielt høy intensitetstrening som gjør meg ekstremt sulten. Går jeg en to timers tur så blir jeg ikke like sulten. Intervalltrening er det verste.

Min anbefaling til deg er å ikke gå til innkjøp av en mat vekt. Du er sikkert ung ettersom du bor hjemme hos foreldrene dine og å veie mat og telle kalorier til punkt og prikke er oppskriften på å få et anstrengt forhold til mat. Har selv vært der og det er ingen vei å gå. Det du må fokusere på er å spise mat som metter og som ikke inneholder veldig mye kalorier. Eksempler er havregrøt, egg (lag gjerne en omelett av to egg og oppkuttede grønnsaker),cottage cheese med frukt,rugbrød,magert kjøttpålegg (bruk gjerne mye av det magre pålegget og ikke bare en skinke skive), makrell i tomat,røkelaks,Spis mye rent kjøtt som kylling/svin samt fisk som torsk og laks. Spis masse grønnsaker og vær litt mer forsiktig med ris/pasta etc. Men ikke utelukk det. Når du trener så trenger du karbohydrater. Smoothie med gresk yoghurt metter godt. Magre yoghurter er også bra! Jeg tror du spiser for lite og dermed går på en smell. Få i deg fire måltider og ett mellommåltid daglig,og Spis store nok måltider ellers er det lett å bli sulten raskt igjen og småspise.

Anonymkode: 04e3d...147

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei😊 Det er veldig normalt å bli ekstra sulten av trening. Nå driver ikke jeg og slanker meg, men har gjort det tidligere og vet hvor utfordrende det er å kombinere mye trening med kalori underskudd. Jeg trener mye og får jeg ikke nok mat skriker virkelig kroppen. Det er spesielt høy intensitetstrening som gjør meg ekstremt sulten. Går jeg en to timers tur så blir jeg ikke like sulten. Intervalltrening er det verste.

Min anbefaling til deg er å ikke gå til innkjøp av en mat vekt. Du er sikkert ung ettersom du bor hjemme hos foreldrene dine og å veie mat og telle kalorier til punkt og prikke er oppskriften på å få et anstrengt forhold til mat. Har selv vært der og det er ingen vei å gå. Det du må fokusere på er å spise mat som metter og som ikke inneholder veldig mye kalorier. Eksempler er havregrøt, egg (lag gjerne en omelett av to egg og oppkuttede grønnsaker),cottage cheese med frukt,rugbrød,magert kjøttpålegg (bruk gjerne mye av det magre pålegget og ikke bare en skinke skive), makrell i tomat,røkelaks,Spis mye rent kjøtt som kylling/svin samt fisk som torsk og laks. Spis masse grønnsaker og vær litt mer forsiktig med ris/pasta etc. Men ikke utelukk det. Når du trener så trenger du karbohydrater. Smoothie med gresk yoghurt metter godt. Magre yoghurter er også bra! Jeg tror du spiser for lite og dermed går på en smell. Få i deg fire måltider og ett mellommåltid daglig,og Spis store nok måltider ellers er det lett å bli sulten raskt igjen og småspise.

Anonymkode: 04e3d...147

Så jeg burde fokusere på mat med mer protein, istedenfor karbohydrater? 

Hva jeg spiser til middag har jeg ikke så veldig kontroll over, men jeg kan prøve å bytte ut brødskivene med andre ting. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...