Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på det er vanlig, og hvorvidt andre arver tøy til babyen sin? 

Jeg og mannen har litt ulikt syn på dette. Vi har arvet ganske mye, ok tilstand. Brukt av 1-2 barn i forkant og er forsåvidt i grei stand. Ingen hull eller flekker. Vi har ikke økonomisk behov for å bruke brukt. Men vi er begge veldig for gjenbruk og kjøper/tar i mot noe brukt utstyr til baby. Jeg mener det meste her kan gis til UFF eller FArmeen. Personlig hater jeg brukte klær, og kunne ikke falt meg inn å bruke feks sokker og t-skjorter arvet, hvorfor skal jeg da arve bodyer el til barnet, når jeg ikke ville gjort det selv? 

Det er også en del strikk både fra min familie og hans familie, jeg er glad i hjemmestrikket, men når det har blitt brukt av 2-3 barn og er 25 år gammelt, synes jeg det er på tide å stoppe. Hva sier dere til brukte klær til baby? Jeg er åpen for at jeg er vel kresen, og burde bruke noe brukt med glede altså. 

Anonymkode: bb398...92b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er vi veldig takknemlig for brukt/arvet tøy. Da tøy til 3 barn som vokser fort hadde blitt veldig dyrt å kjøpe nytt.

Har aldri tenkt tanken på at det er ekkelt eller noe,det er jo vaska rent?

Ja til gjenbruk. Fint å kunne spare miljøet.

• Liker 9
Skrevet

Vi hadde mye brukt til barna da de var babyer, og tar gjerne imot brukte klær nå som de er større også. Fireåringen synes det er veldig stas å få arveklær. Lillebror har lite nytt siden han har arvet fra både søstera og andre.

Babyen din driter vel i om klærne er brukt, så hvorfor skulle dere IKKE bruke arveklær? Du skriver at du er for gjenbruk?

• Liker 6
Skrevet

Ja, jeg er absolutt for gjenbruk, men mener også at det må ha en ende og å gi til UFF feks er jo å gi klær som enda er i god stand til de som ikke har råd overhodet til nye klær. Istedenfor å slite på det til det er hullete og må kastes. Så synes jeg gjenbruk med et mer veldelig perspektiv er fint. 

Det er vel ikke helt sant at baby driter i hva han har på seg heller? Små tråder som ikke synes men som stikker ut kan klø og forårsake gråt, eller at stoffet Har blitt hardt av for mange vask som kan irritere huden til baby. Men er det av økonomiske grunner, miljø eller rett og slett supplering som er årsaken til at dere bruker brukt? 

Skrevet

Hvor gammelt ting er i år har mindre betydning enn hvordan det ser ut. 

Gjenbruk handler og om å gjenbruke resurser ikke bare om å spare penger. 

Vi har ingen vi kan arve fra, men hadde blitt lykkelig om det hadde vært mulig.,

Anonymkode: 04d1e...9dc

• Liker 3
Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er absolutt for gjenbruk, men mener også at det må ha en ende og å gi til UFF feks er jo å gi klær som enda er i god stand til de som ikke har råd overhodet til nye klær. Istedenfor å slite på det til det er hullete og må kastes. Så synes jeg gjenbruk med et mer veldelig perspektiv er fint. 

Det er vel ikke helt sant at baby driter i hva han har på seg heller? Små tråder som ikke synes men som stikker ut kan klø og forårsake gråt, eller at stoffet Har blitt hardt av for mange vask som kan irritere huden til baby. Men er det av økonomiske grunner, miljø eller rett og slett supplering som er årsaken til at dere bruker brukt? 

Hvis plagg som skal mot huden stikker eller klør så synes jeg ikke du skal gi det til UFF heller. Har aldri vært borti at brukte klær har vært stive, de er heller mykere enn nye klær fordi de er vasket mange ganger. Poenget mitt står fortsatt, babyen driter i om klærne er brukt.

Vi har hatt brukte klær fordi det er miljøvennlig og vi ønsker å bidra til et lavere forbruk. Og så bryr vi oss pent lite om hva ungene går i, så lenge de er varme og gode og klærne er praktiske.

• Liker 11
Skrevet
7 minutter siden, Sushi skrev:

Hvis plagg som skal mot huden stikker eller klør så synes jeg ikke du skal gi det til UFF heller. Har aldri vært borti at brukte klær har vært stive, de er heller mykere enn nye klær fordi de er vasket mange ganger. Poenget mitt står fortsatt, babyen driter i om klærne er brukt.

Vi har hatt brukte klær fordi det er miljøvennlig og vi ønsker å bidra til et lavere forbruk. Og så bryr vi oss pent lite om hva ungene går i, så lenge de er varme og gode og klærne er praktiske.

Nå vet jeg ikke om plaggene stikker eller klør, har enda ikke fått baby som skal bruke de og hadde såklart ikke gitt til UFF noe jeg selv mente var ubrukelig. Det er mitt poeng med gjenbruk, jeg har råd til å kjøpe nytt så jeg gir alltid klær til UFF mens de fortsatt er gode. 

Ja, babyen driter i om klærne er brukt, men han driter ikke i hva han har på seg. 

Også er det en faktor hvor jeg tenker anderledes en deg da, du bryr deg pent lite i utseende på klærne, slik min mann til en viss grad gjør. Men jeg bryr meg like mye om utseende på klærne som at de er gode og praktiske. Jeg vil ha det meste nytt og pent. Og disse klærne kjennes stive ut, mulig de ikke har vært i tørketrommel så skal prøve det da. 

Skrevet

Kjøpte alle klær brukt vi, som var brukt til to barn før vårt. Og resten arvet vi, de var brukt av alt fra 1-6 barn! Ser virkelig ikke problemet, synes faktisk det er vanvittig å kjøpe bare nye klær til barnet. 

Anonymkode: dfbf3...164

Skrevet

Jeg tar i mot strikk og ull-arv fra kjente, men helst ikke. Bomull er greit å arve. Om en eller fem har brukt det før, bryr jeg meg ikke om. Men jeg kjører det på kokvask og stryker det før jeg tar det i bruk hjemme. Da blir det for meg like lite problematisk som å vaske meg i ansiktet med en klut noen andre har brukt i skrittet. Det går på kokvask også, og det blir helt rent. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøpte alle klær brukt vi, som var brukt til to barn før vårt. Og resten arvet vi, de var brukt av alt fra 1-6 barn! Ser virkelig ikke problemet, synes faktisk det er vanvittig å kjøpe bare nye klær til barnet. 

Å kjøpe bare nye klær gjør vi nok ikke, vi kommer til å bruke noe av det vi har fått som supplerende tøy. 

Hva er årsaken til at dere velger bare brukt? Økonomi, miljø eller annet? Spørsmålet er ikke ment kritisk bare så det er sagt. 

Skrevet

Vi har ikke arvet noe da vi ikke har hatt noen å arve fra, men jeg ser ikke problemet med det, ville tatt imot med glede. Jeg kjøper en del klær brukt, særlig til baby, de rekker jo ikke å bli slitt akkurat. Så lenge klærne er hele, rene, praktiske og har god passform er brukt like godt som nytt. Bedre, om man legger miljøhensyn, mindre forbruk osv til lista.

Skrevet

Har arvet masse, her ligger nok økonomien som er stor årsak da vi er to studenter. Nå har min søster fått det lillejenta mi har brukt, og vi har innsett at det er så mye at vi skal gå igjennom det og sende det vi ikke kommer til å ta på babyen(utseendemessig) til noen som har større behov for det. Jeg tok imot alt jeg kunne få da jeg ble gravid, og fikk brukt bare halvparten. Har også en baby som har vokst svært raskt. Vi har pløyd gjennom 50,56,62,68 OG 74 på 6 mnd. Nå er hun 7 mnd og vi holder oss enda på 80 (1 år, 9-12 mnd). Hun har jo ikke akkurat brukt hvert plass særlig mange ganger, så veldig slitt har det ikke blitt. Veldig glad for å ha alt i hus før hun kom. Ferdig sortert, bare å hive i vaskemaskina og legge på plass :) Så mye fine klær vi ar arvet!

Anonymkode: 2ef90...325

Skrevet (endret)

Spesielt klær til babyer blir jo ikke brukt mange ganger før det er for lite, så selv om det har blitt brukt av 3-4 barn før, betyr det ikke at det er mye brukt.

Endret av Tvist
  • Liker 3
Skrevet

Bruker alt som er helt, mykt og behagelig, veldig glad for å arve! 

Har råd til å kjøpe nytt, men forsøker generelt å redusere forbruket. Det er også lettvint og artig å få esker med klær såfremt de er brukbare.

(Har opplevd at folk nærmest har brukt oss som søppelhaug og satt igjen esker med flekkete, hullete og istykkervaskede klær, da blir jeg bare sur...)

Anonymkode: 14c35...97b

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å kjøpe bare nye klær gjør vi nok ikke, vi kommer til å bruke noe av det vi har fått som supplerende tøy. 

Hva er årsaken til at dere velger bare brukt? Økonomi, miljø eller annet? Spørsmålet er ikke ment kritisk bare så det er sagt. 

Det var egentlig aldri snakk om å kjøpe nytt :) For meg er det naturlig å se etter brukt før nytt, de vokser jo så fort ut av det uansett. Men det var ikke gjennomtenkt på noen måte, det var bare ikke noen aktuell tanke å ikke kjøpe brukt. Jeg er lite opptatt av miljø, men økonomien hadde kanskje litt å si. Vi fikk en super pakke med masse tøy, vogn og alt sammen for 5000 av noen bekjente. Kjøpte to nye pysjer, det var det eneste. 

Skrevet

Har arvet bittelitt ull i de minste størrelsene og det er helt supert synes jeg :) Er brukt til to barn, men det viser ikke at det har vært brukt. Babyklær blir jo så raskt små, så det begrenser jo litt antall ganger det blir brukt. Har ellers kjøpt nye klær, fordi vi ikke har fått tilbud fra andre om å arve. Kunne gjerne ha arvet mer hvis vi kunne. Jeg tar ikke i mot arveklær pga. dårlig økonomi, men for å kunne bruke opp igjen hele og pene klær som kanskje ellers hadde blitt kastet/gjemt bort, og på grunn av miljøet :)

Skrevet

Hvis vi ikke arver noe kommer jeg til å kjøpe brukt,hvertfall for de første levemånedene. Har god økonomi, men ser ikke vitsen i å sløse bort mer enn nødvendig, både av økonomiske og miljømessige årsaker. 

Skrevet

Brukte klær er gull - for da er alle farlige stoffer i tøyet vasket ut. Så hvis du bryr deg om hva babyen har på kroppen så er det mye bedre med brukt enn med nytt.

Anonymkode: 6cf98...650

• Liker 6
Gjest Jessica
Skrevet

Jeg fikk arvet til alle mine og arvet bort alt igjen. Ikke akkurat av økonomiske grunner, men fordi det er miljøvennlig og jeg syns det var enkelt å få masse klær enn å gå gjennom mange butikker. Vi har kjøpt halvparten nytt da, men det også arvet vi bort til folk vi visste trengte det. Mye av tøyet vi har gitt bort har ikke blitt brukt engang.  Bare arv du ☺

Skrevet

Husk at de minste babyklærne gjerne er veldig lite brukt. De vokser jo ut av de på et blunk :) 

Jeg ble veldig takknemlig for alle klær jeg arva til barnet mitt! Så lenge det er rent, helt og pent så ser jeg ikke problemet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...