Gå til innhold

Ikke tillatt med dyr (i det hele tatt?)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bor i en ettromsleilighet i oslo, og har hatt lyst på en liten hund i mange år nå. Har bodd i denne leiligheten 6 mnd. og i kontrakten står det at dyrehold ikke er tillatt.

Kan jeg evt. søke om å ha hund? Eller er det slik at det er sånn reglene er, og ingen i borettslaget ikke kan ha hund eller katt? 

Tusen takk for tips, råd og hjelp på veien...

Anonymkode: e7a52...165

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan selvfølgelig søke, men kan vel ikke regne med positivt svar.

Du må jo har gode grunner å vise til for at borettslaget skal fravike reglene. Samtidig kan det være gode grunner for at borettslaget har denne regelen. I tillegg vil borettslaget kunne mene at du var kjent med eller burde vært kjent med denne regelen før du flyttet inn.

Det kan være en ide å snakke med de som bor i samme oppgang. Om det er mange der som er positive kan det være en mulighet.

Lykke til. 

Skrevet

Eier eller leier du?

Skrevet

Dette har det vært en langnog ganske utbroderende tråd på tidligere. 

Om ikke hjeg husker helt feil kommdet fremmat dette kan nketes, men at rettspraksis er ulik og,ts i den andre tråden hadde fått info om at en sak for rettsapparatet kunne slå begge veier. 

Du får begynne med å søke styret. Men når dette er en liten 1 roms, så kan det i seg selv bli tolket negativt fordi der er lite plass for en hund, selv om hunden er liten. 

Anonymkode: 3af6c...027

• Liker 1
Skrevet

Hvis du er riktig heldig og får lov, og så får en hund som bjeffer mye og ikke  takler være alene, så kan det fort gå galt. Støyklager og pes, og så kan det hende du enten må flytte eller omplassere hunden (hvis du ikke kan flytte med den). Mitt råd er å vente litt, skaff hund når du bor et sted du kan ha den. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Her jeg bor er det veldig strengt, men de har lempet litt på reglene. Som Fiberhusk sier, det kan bli en trist historie spesielt for hunden. Hvis du har legeattest som sier at det er bra for din helse å ha hund kan ikke borettslaget nekte deg, men de kan likevel sette føringer om at hunden ikke skal være til sjenanse. Jeg bor i blokk og velger å ikke ha hund når jeg ikke har hage, men det er et valg jeg har tatt fordi jeg vet hvor mye jobb det er med bikkjer. Som singel kan jeg ikke regne med at jeg aldri får influensa, men har man hund må man ut på tur. Jeg mener at en hund klarer seg med å lufte seg selv i hagen når man er syk, ellers er det turer på minimum 1-1,5 time hver dag samme hvor små de er. Større hunder og krevende raser trenger tre timer og alle trenger mental trening.

Endret av Atea
Skrevet
1 time siden, Atea skrev:

Her jeg bor er det veldig strengt, men de har lempet litt på reglene. Som Fiberhusk sier, det kan bli en trist historie spesielt for hunden. Hvis du har legeattest som sier at det er bra for din helse å ha hund kan ikke borettslaget nekte deg, men de kan likevel sette føringer om at hunden ikke skal være til sjenanse. Jeg bor i blokk og velger å ikke ha hund når jeg ikke har hage, men det er et valg jeg har tatt fordi jeg vet hvor mye jobb det er med bikkjer. Som singel kan jeg ikke regne med at jeg aldri får influensa, men har man hund må man ut på tur. Jeg mener at en hund klarer seg med å lufte seg selv i hagen når man er syk, ellers er det turer på minimum 1-1,5 time hver dag samme hvor små de er. Større hunder og krevende raser trenger tre timer og alle trenger mental trening.

Du så enkelt er det ikke. Der har vært en sak der en førerhund har blitt nektet i blokk. Og styret har fått medhold... så legeerklæring på en hund er ikke annet enn ett papir....

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du så enkelt er det ikke. Der har vært en sak der en førerhund har blitt nektet i blokk. Og styret har fått medhold... så legeerklæring på en hund er ikke annet enn ett papir....

Førerhund kan aldri bli nektet av styret eller borettslaget. Nå er du helt på bærtur.

• Liker 5
Skrevet

TS her! 

Takk for svar. Jeg leier dessverre. Mange andre i borettslaget har katter og hunder. De lufter til og med katten i hagen...

Det er dessverre huseieren som sier nei pga allergikere som senere flytter inn og pga at det kan bli skader på leiligheten. 

Skrevet
Den Thursday, February 25, 2016 at 19.28, Atea skrev:

Førerhund kan aldri bli nektet av styret eller borettslaget. Nå er du helt på bærtur.

Det har skjedd. Si hva du vil, på bærtur er jeg i augyst, i februar er der ingen bær å gå på bærtur etter. 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Takk for svar. Jeg leier dessverre. Mange andre i borettslaget har katter og hunder. De lufter til og med katten i hagen...

Det er dessverre huseieren som sier nei pga allergikere som senere flytter inn og pga at det kan bli skader på leiligheten. 

Leier du, så må du flytte om du vil ha husdyr. Hadde du eid, ville ting sett litt annerledes ut. 

• Liker 1
Skrevet
Den 26. februar 2016 at 10.13, AnonymBruker skrev:

TS her! 

Om huseier sier nei så må du respektere det eller så må du finne deg en ny plass å bo. 

Anonymkode: b59c1...4ef

• Liker 1
Skrevet
Den 25.2.2016 at 19.28, Atea skrev:

Trorden saken også gikk på at det bodde en hyperallegiker i gården. Og at det var første mann til mølla kindof

Anonymkode: 4af9c...fd6

• Liker 1
Skrevet

Som en som har studert og flyttet en del, ikke skaff deg dyr så lenge du bor i en liten leilighet. Tenk alle timene du er ute, så må hunden ligge der i det lille rommet. Det blir lettere for deg å få dyr på et senere tidspunkt

Anonymkode: e954e...6e8

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har skjedd. Si hva du vil, på bærtur er jeg i augyst, i februar er der ingen bær å gå på bærtur etter. 

Leier du, så må du flytte om du vil ha husdyr. Hadde du eid, ville ting sett litt annerledes ut. 

Det er ikke forskjell på en blind som har behov for førerhund, enten du leier eller ikke. Vis meg lovparagrafene du.

Førerhunder er unntaket. Det betyr ingenting om du leier, det er borettslaget som forvalter sine regler, men de har heldigvis ikke lov å nekte dyrehold vhs førerhund.

• Liker 1
Skrevet
Den ‎25‎.‎02‎.‎2016 at 14.11, AnonymBruker skrev:

Har du link til den saken?

Anonymkode: 6c6c1...b7d

• Liker 1
Skrevet

Google Emmelinesaken. Kort sagt, et forbud mot dyr er ugyldig og skal overses. Eneste er om DE kan BEVISE at dyreholdet er til betydelig ulempe. Påstand om allergi er ikke nok, heller ikke klage på naturlig atferd. Nå har jeg riktignok bare hatt innekatt, så har hatt det i skjul og ikke gidda ta noen kamp. Men tenk på det beste for dyret, det er det viktigste. Du må vite at du kan ta vare på det resten av dets liv, uansett. 

Anonymkode: b4f07...76b

• Liker 1
Skrevet
Den 27.2.2016 at 11.18, Atea skrev:

Det er ikke forskjell på en blind som har behov for førerhund, enten du leier eller ikke. Vis meg lovparagrafene du.

Førerhunder er unntaket. Det betyr ingenting om du leier, det er borettslaget som forvalter sine regler, men de har heldigvis ikke lov å nekte dyrehold vhs førerhund.

Hvilken hjemmel sier at førerhund er unntatt? Loven sier at du må veie foredelen for den som vil ha dyret opp mot ulempene det medfører for de andre som bor der. Selvsagt får du ikke lov til å ha førerhund hvis det bor 12 hyperalergikkere i blokken som vil måtte flytte dersom du får det. Hvis noen er litt allergisk vil den blinde sin fordel være større en ulempen til den som er allergisk, og da tillates det. 

En legeattest kan hjelpe med å vise at du har stor fordel av å ha hund. Men det er ikke et magisk trumfkort.

Skrevet
3 minutter siden, ambivalentReaction skrev:

Hvilken hjemmel sier at førerhund er unntatt? Loven sier at du må veie foredelen for den som vil ha dyret opp mot ulempene det medfører for de andre som bor der. Selvsagt får du ikke lov til å ha førerhund hvis det bor 12 hyperalergikkere i blokken som vil måtte flytte dersom du får det. Hvis noen er litt allergisk vil den blinde sin fordel være større en ulempen til den som er allergisk, og da tillates det. 

En legeattest kan hjelpe med å vise at du har stor fordel av å ha hund. Men det er ikke et magisk trumfkort.

Dette er jo vanvittig. Jeg trodde virkelig førerhund trumfet alt av sure naboer og borettslag.

Og for dumt at allergikere som bor i andre leiligheter skal forby en person å ha hund . Galskap.  Hvordan I huleste klarer disse folkene seg ellers I samfunnet?

Jeg har mistet mange illustrasjoner når det gjelder lover og regler /beskyttelse for dyr og hvor lite dyrevennlig Norge er. Alle andre steder jeg har bodd har det 1av 100 potensielle steder hatt no animals eller en må betale 4000 I mnd I leie for å ha dyr.  Aldri problem å ha dyr (restriksjoner på ulike raser,  that's it!).I Norge?  Et styr uten like. Her jeg bor nå er det MANGE butikker,  kafeer osv som et usedvanlig hundevennlige. Går man I banken eller på posten får hunder godis av ansatte. Og det er akkurat samme antall med allergikere osv vil jeg tro.  Jeg trodde også det var en rettssak I Norge  for tja 10 år siden der slått fast at NEI borettslag har ikje lov til å nekte dyr.   Pokker. Norge er en sinke.-:(

Anonymkode: 9342c...9a8

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo vanvittig. Jeg trodde virkelig førerhund trumfet alt av sure naboer og borettslag.

Og for dumt at allergikere som bor i andre leiligheter skal forby en person å ha hund . Galskap.  Hvordan I huleste klarer disse folkene seg ellers I samfunnet?

Jeg har mistet mange illustrasjoner når det gjelder lover og regler /beskyttelse for dyr og hvor lite dyrevennlig Norge er. Alle andre steder jeg har bodd har det 1av 100 potensielle steder hatt no animals eller en må betale 4000 I mnd I leie for å ha dyr.  Aldri problem å ha dyr (restriksjoner på ulike raser,  that's it!).I Norge?  Et styr uten like. Her jeg bor nå er det MANGE butikker,  kafeer osv som et usedvanlig hundevennlige. Går man I banken eller på posten får hunder godis av ansatte. Og det er akkurat samme antall med allergikere osv vil jeg tro.  Jeg trodde også det var en rettssak I Norge  for tja 10 år siden der slått fast at NEI borettslag har ikje lov til å nekte dyr.   Pokker. Norge er en sinke.-:(

Anonymkode: 9342c...9a8

Borettslag har ikke lov til å nekte dyr, med mindre det fører til vesentlig ulempe for de øvrige beboerne. Det er jo bare rett og rimelig. I Norge kan du i all hovedsak ha dyr dersom du eier eller leier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...