Gå til innhold

Balansert ventilasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet
Den 24.2.2016 at 17.23, Emera skrev:

Jeg bodde i leilighet med balansert ventilasjon før. Mens jeg bodde der var jeg plaget av kløe og tørrhet i halsen. Nå bor jeg i en eldre bygning og halskløen er over. Jeg kan selvsagt ikke garantere at det var ventilasjonsanlegget som var skyld i problemet, men det er jo snedig at det er borte nå.

Kan det være rett og slett på grunn av trekk?

Anonymkode: 67a88...724

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke akkurat vanlig å rengjøre kanalnettet på årlig basis heller. Ikke engang firma som driver med den slags vil be deg å gjøre det oftere enn hvert femte år. Det slurves dog helt sikkert mye med det fordi folk ikke tenker over det. I hvert fall ikke før de får symptomer knyttet til det.

Skrevet
3 timer siden, Nevian skrev:

Det er ikke akkurat vanlig å rengjøre kanalnettet på årlig basis heller. Ikke engang firma som driver med den slags vil be deg å gjøre det oftere enn hvert femte år. Det slurves dog helt sikkert mye med det fordi folk ikke tenker over det. I hvert fall ikke før de får symptomer knyttet til det.

Jeg er usikker på hva intervallene er, tror det er hvert 3dje år. Er nok mange som ikke tenker over det, og kanskje heller fokuserer på å tørke med kluten rundt ventilasjonsåpninger når de ser at det er mye dritt der. 

Det avhenger sikkert av bruken også, for jeg har forstått det slik at hvis man ikke bruker innstillingene riktig, så kan det medføre sopp i f.eks vegger. Jeg har lest at man skal ha det på innstilling 2 (normal) til vanlig, 3 nr man dusjer (og sikkert bruker tørketrommel e.l), og 1 når man er bortreist på ferie e.l. Mange har det på innstilling 1 hele tiden fordi da høres nesten ikke anlegget. Men for at man skal unngå at det blir fukt i vegger, så skal det visst stå på nr 2 hele tiden. Jeg kan bekrefte at da høres aggregatet og susingen veldig godt, og for min del ville det alene skapt mistrivsel. På den annen side så ble luften mye bedre med en gang den kom på nr 2. Men den kraftige susingen der hadde jeg neppe orket :) 

Anonymkode: 69e6d...697

Skrevet
Den 25.2.2016 at 18.48, AnonymBruker skrev:

Kan det være rett og slett på grunn av trekk?

Anonymkode: 67a88...724

Mulig, men jeg vet ikke.

Gjest Sunhands
Skrevet

Dette er jo vanskelig å si noe om. Balansert ventilasjon i dag er jo blitt veldig bra, men hvis det er eldre leiligheter kan det jo selvsagt være ventilasjonen. Sjekk om kjøkkenvifta er koblet opp på ventilasjonen f.eks.

Skrevet
1 time siden, Sunhands skrev:

Dette er jo vanskelig å si noe om. Balansert ventilasjon i dag er jo blitt veldig bra, men hvis det er eldre leiligheter kan det jo selvsagt være ventilasjonen. Sjekk om kjøkkenvifta er koblet opp på ventilasjonen f.eks.

Dette er snakk om nye leiligheter som er bygget veldig tett. Dermed desto viktigere at det ikke begås brukerfeil. Tette bygg = stor fare for fukt/mugg hvis anlegget ikke brukes korrekt. Dette gjelder både opphopning av mugg i selve anlegget som følge av mangel på service, men særlig også i vegger osv, fordi huset får ikke puste.

Skrevet

Vi fikk satt inn balansert ventilasjon i vårt hus, og jeg elsker det. Det er et helt annet hus med et mye bedre inneklima! 

Skrevet
2 timer siden, Surriball skrev:

Vi fikk satt inn balansert ventilasjon i vårt hus, og jeg elsker det. Det er et helt annet hus med et mye bedre inneklima! 

Hvor lenge har dere hatt det, og hvilken leverandør? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...