AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Jeg skjønner ikke hvorfor noen foreldre på død og liv skal ha mellomnavn? Feks Live Sofie, Maud Marie, Iben Sofie, Ylva Marie osv. Disse navnene er jo så flotte og sterke alene, at jeg føler mellomnavnene ødelegger dem. (Når det kommer til Iben kan det være et argument å få forsikret kjønnet, men nå er Iben på topplister på jentenavn at jeg tror det ikke skal være et problem i fremtiden.) Anonymkode: f2b06...d42 6
Rararara Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 For vår del valgte vi mellomnavn for å holde på gamle familienavn. At andre kan synes vi ødelegger navn med mellomnavn kan vi ikke bry oss om. Vi valgte det som passet vår familie best. 10
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Jeg er oppkalt etter begge bestemødrene mine og ville ikke hatt det annerledes. Anonymkode: e17bd...05d 2
Gjest Blomsterert Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 Det gjør vel ikke noe? Skjønner liksom ikke helt navnetrådene her jeg. Men det er nå meg da, Klart en får assosiasjoner. Autoritet som heter Kim er jo litt snodig. Men ok,vi er forutinntatte: -)
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Navnene du nevner er fornavn, ikke mellomnavn. Bare for å pirke..... Mellomnavn er f.eks. Hansen. Ylva Marie Hansen Nilsen. Anonymkode: 756bb...7f6 7
Gjest Sunflower-Delight Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Synes at det kan også være fint med to navn satt i sammen.
ashera Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 (endret) 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Navnene du nevner er fornavn, ikke mellomnavn. Bare for å pirke..... Mellomnavn er f.eks. Hansen. Ylva Marie Hansen Nilsen. Anonymkode: 756bb...7f6 Det du kaller fornavn er personnnavn. Det du kaller mellomnavn er slektsnavn. Fornavnet er alltid et personnavn. Mellomnavn kan være både personnavn og slektsnavn. Endret 23. februar 2016 av ashera 8
Roseh Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 Er mange navn jeg synes er nydelige som dobbeltnavn. Mary Alice (om man er fra USA. Slapp av anti-engelske folk), Lene Marie, Ann Mari o.s.v. Men er enig i at enkelte navn blir over kill. To lange sterke navn som ingen gidder å bruke samtidig blir kanskje meningsløst. Men dobbeltnavn der man faktisk bruker begge navnene som Ann Mari synes jeg er pent. Ikke at jeg bryr meg over hvilke navn folk velger. Synes det blir teit når alt annet en urnorske vikingnavn er tillatt. Har merket at KG-folk jubler dersom noen kaller ungen sin for Ragnild, Bjørg, Bjørghild og Rannveig, bare fordi det var det alle het for 50 år siden. Ikke fordi det nødvendigvis er så pent. Men fordi det er norsk. For 50år siden irriterte sikkert folk seg over at alle døpte ungene sine Ragnhild, Bjørg og Rannveig. Komme på en skole og alle heter det samme. Slik er det nå også bare med litt mykere navn. Men det var litt avsporing. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #9 Skrevet 23. februar 2016 Mange passer to fornavn, noen gjør ikke. Jeg synes heller det kommer an på sammensettingen og at jeg ikke alltid ser det fine med valg av noen dobbeltnavn. "Karianne Lise" eller "Alexandra Mariann" som for meg høres rart ut. "Ida Marie" og "Mina Sophie" passer derimot bedre. Men alle er forskjellig og har ulike meninger om det. Jeg har ett fornavn og mitt barn skal ha ett. Min mann fjernet ett av navnene fordi han syntes det var så grusom sammensetting, typ "Hans Marco". Så noen foreldre som ønsker dobbeltnavn kunne gjerne spurt andre hva de tenker, for å få en objektiv mening.... Anonymkode: b6712...896
Hactar Skrevet 23. februar 2016 #10 Skrevet 23. februar 2016 Jeg liker det enkelt og greit, ett fornavn og ett etternavn, så det har mine barn fått. Har selv min mors pikenavn som mellomnavn, og har alltid synes det bare var pes og rot med det. Men det er jo fordi jeg er en usentimental jævel som ikke ser poenget med oppkalling. Heldigvis finnes det mer kreative mennesker enn meg der ute. Jeg verken hever øyenbryn eller tenker mitt om andres navnevalg.
Zienna Skrevet 23. februar 2016 #11 Skrevet 23. februar 2016 Navnet skjemmer ingen, men mange skjemmer navnet.. Et ordtak som sier mye, synes jeg. Hva foreldre liker er individuelt og deres sak.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #12 Skrevet 23. februar 2016 Jeg synes det er nydelig med dobbeltnavn. Denne motstanden mot dobbeltnavn er egentlig noe jeg bare har observert her på kg. Her kan man ikke spørre om navn som passer sammen før noen kommer stormende og sier det "står best alene". Anonymkode: 2f0c4...a63 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #13 Skrevet 23. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor noen foreldre på død og liv skal ha mellomnavn? Feks Live Sofie, Maud Marie, Iben Sofie, Ylva Marie osv. Disse navnene er jo så flotte og sterke alene, at jeg føler mellomnavnene ødelegger dem. (Når det kommer til Iben kan det være et argument å få forsikret kjønnet, men nå er Iben på topplister på jentenavn at jeg tror det ikke skal være et problem i fremtiden.) Anonymkode: f2b06...d42 Mellomnavn er dette-f.eks: Siri Berg Nilsen: Berg er mellomnavnet. Hva du refererer til TS er to fornavn. Jeg synes to fornavn kan være svært vakkert! F.eks: Mari Sofie Grace Antoinette Nora Beatrice Lea Isadora Anonymkode: e875d...a72
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #14 Skrevet 23. februar 2016 2 timer siden, Roseh skrev: Er mange navn jeg synes er nydelige som dobbeltnavn. Mary Alice (om man er fra USA. Slapp av anti-engelske folk), Lene Marie, Ann Mari o.s.v. Men er enig i at enkelte navn blir over kill. To lange sterke navn som ingen gidder å bruke samtidig blir kanskje meningsløst. Men dobbeltnavn der man faktisk bruker begge navnene som Ann Mari synes jeg er pent. Ikke at jeg bryr meg over hvilke navn folk velger. Synes det blir teit når alt annet en urnorske vikingnavn er tillatt. Har merket at KG-folk jubler dersom noen kaller ungen sin for Ragnild, Bjørg, Bjørghild og Rannveig, bare fordi det var det alle het for 50 år siden. Ikke fordi det nødvendigvis er så pent. Men fordi det er norsk. For 50år siden irriterte sikkert folk seg over at alle døpte ungene sine Ragnhild, Bjørg og Rannveig. Komme på en skole og alle heter det samme. Slik er det nå også bare med litt mykere navn. Men det var litt avsporing. På KG er det enten-eller. Enten: Leif, Anne, Birger, Ragnhild, Møyfrid, Solvår, Roger, Lars Bjørn eller Andreas Trygve. Eller: Chantall, Chrysander, Sabrina, Santander, Oliviander, Liam, Joel, Olivie eller Jaguars for fun Anonymkode: e875d...a72 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #15 Skrevet 24. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Mellomnavn er dette-f.eks: Siri Berg Nilsen: Berg er mellomnavnet. Hva du refererer til TS er to fornavn. Jeg synes to fornavn kan være svært vakkert! F.eks: Mari Sofie Grace Antoinette Nora Beatrice Lea Isadora Anonymkode: e875d...a72 Beklager, men du tar feil. Dersom man får to personnavn, vil det andre registreres som mellomnavn med mindre det er bindestrek i mellom. Siri Marie Berg: Marie er mellomnavnet. Siri Marie Berg Hansen: Marie og Berg er mellomnavn. Anonymkode: fb687...c5b 5
Apple White Skrevet 24. februar 2016 #16 Skrevet 24. februar 2016 Navn etter fornavnet registreres alltid som mellomnavn, med mindre det benyttes bindestrek mellom navnene. På alle papirer, i alle offentlige instanser, etc, står mitt andre navn som mellomnavn (det kan også benyttes som fornavn). Jeg synes mellomnavn kan være veldig fint jeg. Nå har vi tradisjon for dette i familien, så det kan være derfor. Jeg kommer også til å videreføre den tradisjonen om jeg får barn en dag. Ps. Er det en grunn til at det kun er jentenavn du reagerer på, TS? Det er jo mange gutter som har mellomnavn og.
Gjest Marillia Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Vi har et litt sjeldent etternavn, men det er ca 60 stykker som heter det. Vi valgte mellomnavn på våre barn for å kunne skille fra andre i slekten med nesten like navn. Min far het (oppdiktet) Peder Knuttlerud, og hadde en firemenning som het Petter Knuttlerud. Petter Knuttlerud var involvert i en del småsvindel, og min far hadde mye problem med dette da disse to ble lett forvekslet. Jeg og min bror har derfor fått mellomnavn, og vi begge har gitt barna våre mellomnavn. Noen av oss bruker mellomnavnet daglig, andre har det kun på papiret. .
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men du tar feil. Dersom man får to personnavn, vil det andre registreres som mellomnavn med mindre det er bindestrek i mellom. Siri Marie Berg: Marie er mellomnavnet. Siri Marie Berg Hansen: Marie og Berg er mellomnavn. Anonymkode: fb687...c5b Beklager, men DU tar feil, i hvert fall i følge folkeregisteret, som jeg er innom hver dag...... https://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn Anonymkode: 756bb...7f6
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men DU tar feil, i hvert fall i følge folkeregisteret, som jeg er innom hver dag...... https://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn Anonymkode: 756bb...7f6 Greit, jeg legger meg flat Anonymkode: fb687...c5b
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men DU tar feil, i hvert fall i følge folkeregisteret, som jeg er innom hver dag...... https://no.wikipedia.org/wiki/Mellomnavn Anonymkode: 756bb...7f6 Takk! 🙂 Anonymkode: e875d...a72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå