Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 Her i huset har vi tre soverom (rekkehus uten muligheter for å bygge ut). Per i dag har jeg og Qliomannen ett, Ida har ett og stedatter har ett. I april kommer det en liten til, hvor skal h*n sove når vårt rom ikke lenger er aktuellt? Ida havnet på eget rom da hun var 1 mnd gammel, fordi hun sukket sånn i søvne at hun holdt både meg og far våkne til ingen nytte.
Gjest Meg Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Er de to jentene i nogenlunde lik alder? Jeg og søsteren min delte rom frem til tenårene, hadde masse glede av det!!! (5 år mellom oss til tross)
Gjest Meg Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 La de evnt. få deres rom hvis det er det største...
Gjest lilletroll Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Bor stedatter hos dere fast? Hvis ikke kan kanskje jentene dene rom når hun er på besøk.
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 Stedatter sover ikke over. Hun er ikke her til faste tider, men som regel kommer hun en hverdag i uken og 1-2 ganger annenhver helg.
Gjest lilletroll Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Hvis ikke stedatter sover over trenger hun da heller ikke sitt eget rom!?
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 Men hun er jo her, har en seng, klær, leker o.l. Stedatter er 7 år, Ida er 1 år. Det vil bli 1 år og 9 mnd mellom de to minste.
Gjest Meg Skrevet 16. oktober 2004 #8 Skrevet 16. oktober 2004 Er jo viktig at stedatteren skal føle seg hjemme, skjønner dilemmaet der. Hva med å lage et felles lekerom for alle. Og la Ida og babyen sove sammen på felles soverom?
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #9 Skrevet 16. oktober 2004 Her er noen av tankene jeg har gjort meg: Om det blir gutt: får han eget soverom. Fylles ettehvert opp med biler og guttete ting. Jentene kan ha sine rosa gardiner og prinsessekjoler i fred. Uavhengig av kjønn: de blir så jevngamle at de vil finne mye trøst, hygge og trygghet i hverandre og deler rom. Om det blir jente: de to minste deler rom da de kommer til å ha de samme interessene oppover i årene. Det eneste jeg bekymrer meg om nå, med hensyn til at de to minste skal sove sammen er at de vil vekke hverandre i mange år fremover. Ida våkner fortsatt noen ganger på nettene. Hadde det vært flere der inne, ville de garantert våknet av sirenen. Samtidig synes jeg ikke det er rettferdig at de som bor her 100% av tiden skal dele rom. Det er pokker så vanskelig!
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #10 Skrevet 16. oktober 2004 Er jeg helt på jordet? Er det noen vinklinger jeg har glemt? Jeg vil ha mange synspunkter.
Letti Skrevet 16. oktober 2004 #11 Skrevet 16. oktober 2004 Hei! Min stesønn var hos oss torsdag til søndag og torsdag til fredag da han var mindre. Da han var åtte ble han storebror, vår eldste sov inne hos oss det første halvåret og så fikk han sitt eget rom. Da han var tyve mnd fikk vi nummer to som da også lå hos oss en stund. Jeg husker ikke hvor lenge, men da det sluttet hadde de to minste rom sammen og stesønnen min hadde sitt rom alene. Nå er dette tre gutter og i dag, 18 år, åtte og ni år, så hender det at de legger madrasser inne på et rom og sover sammen. Vi syns at det fungerte helt greit med de to minste på samme rom. Det hendte selvfølgelig at de vekket hverandre, men det gikk greit. Den dag i dag sover de to gutta våres på samme rom. Så de forslagene du kommer med er jo ikke så verst de. 1
Gjest Qlio Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 Takk, Goliat! Har blitt advart om å ha de på samme rom grunnet nattesøvnen. Men tror at disse kommer til å bli litt "erteris" grunnet nær alder.... det hadde vært artig om det er en liten gutt i magen, men mest praktisk om det er en jente! Uansett er det viktigste at h*n er frisk, resten er egentlig bagateller.
Gjest Tabby Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 Min stesønn og datter deler rom. Det er ikke nok rom i huset til at de kan ha hvert sitt. De har delt rom siden samboeren min flyttet inn til meg, dvs i ca 4 år nå. Og stesønnen min er snart 8, datteren min er 6. Stesønnen er her bare annenhver helg og ferier på overnatting, de andre gangene er det bare ettermiddager og da spiller det ikke så stor rolle for han egentlig, vil vel helst være bare ute og leke... De har det med å vekke hverandre på morgenen, men nå er de så store at de gjerne går ut i stua og slår på tv og tar seg litt mat selv, så det er ikke noe stort problem. Om den ene våkner på natta så sover gjerne den andre uten å bry seg om det. Man venner seg jo gjerne til at det er andre der. Minimannen har eget rom. Det er mindre enn det de andre deler, og det har ikke vært noen negative meninger om det her. Men det kan jo være fordi de to største alltid har delt rom.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2004 #14 Skrevet 17. oktober 2004 Det er seks år mellom søstrene mine og de har delt rom i evigheter. Nå venter eldstemann på at jeg skal flytte ut slik at hun får eget rom, men den minste mener da at hun skal flytte etter, for hun skal IKKE sove alene Ettersom stedatteren din aldri sover over trenger hun jo egentlig ikke å ha et helt eget rom, men forstår at det kan være viktig for henne/dere. Eventuelt kan dere jo ha litt andre ting på hennes rom også, et kontor eller noe/fjerne litt ting fra stuen slik at rommet er i bruk uansett, og la de to minste sove sammen. Eventuelt la jentene dele rom dersom det blir en gutt. Men jeg synes nok at de som bor der fast skal få noen fordeler og bør forfordeles rom... Lykke til
Kittykat Skrevet 17. oktober 2004 #15 Skrevet 17. oktober 2004 Her i huset har vi tre soverom (rekkehus uten muligheter for å bygge ut). Per i dag har jeg og Qliomannen ett, Ida har ett og stedatter har ett. I april kommer det en liten til, hvor skal h*n sove når vårt rom ikke lenger er aktuellt? Ida havnet på eget rom da hun var 1 mnd gammel, fordi hun sukket sånn i søvne at hun holdt både meg og far våkne til ingen nytte. Hvor gamle er jentene? De kan jo ligge på samme rom siden de begge er jenter. Eller du kan la den lille og den yngste av jentene ligge på samme rom. Uansett så må to av barna ligge på samme rom. Men nå er dette så langt inn i tid at andre løsninger kan dukke opp. Jeg lå på samme rom som mine foreldre til jeg var 2 år. Vi har 3 barn og 3 soverom. Vi har 1 og minstemann ligger på samme rom som oss. Så har sønnen vår på snart 3 år 1 og datteren vår på snart 5 år 1. Minstemann skal flytte inn til sønnen vår når den tid kommer. Inntil vi flyttet for 1 uke siden så delte sønnen og datteren vår rom.
Kittykat Skrevet 17. oktober 2004 #16 Skrevet 17. oktober 2004 Men hun er jo her, har en seng, klær, leker o.l. Stedatter er 7 år, Ida er 1 år. Det vil bli 1 år og 9 mnd mellom de to minste. Da ville jeg helt klart latt de to minste delt samme rom, uansett om den lille blir en jente eller gutt. Eller så får du la 1 åringen dele rom med 7 åringen mens hun er der. Jeg skjønner at stedatteren gjerne vil ha eget rom, men når hun ikke bor der fast, så kan jo hun tross alt dele rom med 1 åringen uten problemer.
Gjest Qlio Skrevet 17. oktober 2004 #17 Skrevet 17. oktober 2004 Vi får se hva det blir til. Takk for innspill, kom gjerne med flere synspunkter.
Gjest Tabby Skrevet 17. oktober 2004 #18 Skrevet 17. oktober 2004 Hva med å prate med storesøster da? Si at nå blir det et barn til, og det er ikke nok rom til at alle kan ha hvert sitt, og spørre hva hun synes om evt å dele rommet sitt med lillesøster? Kanskje hun sier det er helt fint vet du. :-)
:-) anna Skrevet 17. oktober 2004 #19 Skrevet 17. oktober 2004 Jeg ville nok latt de to eldste dele rom. Og kanskje latt de få det største soverommet (foreldresoverommet) Så kunne det også være et slags lekerom. Rett og slett fordi det er greit om de to barna som sover der hver natt har hvert sitt soverom. En annen mulighet er jo at de to yngste deler rom og at eldstemann har eget rom med sine ting. Men da må det være greit om dere bruker det rommet til andre ting også. Har PC-der for eksempel. Er vel uansett ikke upopulært hos den eldste
Gjest Tex Skrevet 17. oktober 2004 #20 Skrevet 17. oktober 2004 I og med at stedatter ikke sover over noen gang, (selvom det forhåpentligvis blir en endring på det etterhvert) syns jeg ikke hun trenger eget rom. Hun er hos dere såpass lite at hun bør finne seg i å dele rom med Ida. La henne ha sin egen kommode med stæsj pluss en kleskommode, og la jentene få det største soverommet. Det er uansett lenge til dette blir en aktuell problemstilling, babyen kommer jo ikke på fem seks måneder også skal han vel sove inne hos dere en stund først. Og innen da har dere sikkert flyttet nærmere deres gode naboer oppi åsen ...... Jeg syns det er høl i huet å la stedatter legge beslag på et helt rom når hun ikke er hos dere mer enn hun er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå