AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Jeg har tidligere leid med inkludert strøm så har aldri trengt å forholde meg til noe. Jeg har bestilt nettleie fra Hafslund, og huseier har tydelgivis bestilt strøm til meg fra Hafslund også, men jeg vil ha et annet selskap. Har en del spørsmål så kan stille de nedover: - Hvordan bytter jeg strømselskap, er det bare å bestille strøm fra ett aner strømselskap, så byttes det automatisk, eller må jeg avbestille det huseier bestilte først? Han leste av målerene og sendte inn disse tallene, skal jeg lese av måleren på nytt for å bestille fra ett nytt sted, eller skal jeg bruke samme tallene? - Hvordan leser jeg av strømmåleren? Leste et sted at man ikke skulle lese av det siste tallet, men bare 5 tall. Så leser jeg plutselig et annet sted at det finnes nye typer også, der man skal lese alle 6 tallene!! Hvordan vet jeg hva jeg skal gjøre?? - Har fått med meg at jeg burde lese av tallene hver måned, men skal jeg sende inn "resultatet" til der jeg har nettleie, eller skal jeg sende inn til strømleverandøren, eller til begge? - Får man regning hver måned, annenhver, hver tredje? Leser så mye forskjellig... Og får man en samlet regning for nettleie og strøm, eller får man to forskjellige regninger? Åååh, dette er så forvirrende! Hjeelp meg :(( Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Hvis du logger deg inn på hafslund skjønner du lett hvordan du skal lese av. Du skriver inn de siste fem tallene. Regningen din er avhengig av forbruket ditt, månedsregning fra Hafslund får du hvis forbruket ditt er over 8000 kilowattimer per år, til sammenligning har jeg litt over 1000 kilowattimer per år og får derfor månedsregning. Anonymkode: 06298...324
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du logger deg inn på hafslund skjønner du lett hvordan du skal lese av. Du skriver inn de siste fem tallene. Regningen din er avhengig av forbruket ditt, månedsregning fra Hafslund får du hvis forbruket ditt er over 8000 kilowattimer per år, til sammenligning har jeg litt over 1000 kilowattimer per år og får derfor månedsregning. Anonymkode: 06298...324 Men jeg kan ikke logge inn på Hafslund, for jeg trenger kundenummer, og det står at jeg får på første faktura...Men jeg vil ikke ha Hafslund som strømleverandør. Og når jeg måler, hvem skal jeg sende inn til, Hafslund nettleie, eller det strømselskapet jeg endrer til? Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg kan ikke logge inn på Hafslund, for jeg trenger kundenummer, og det står at jeg får på første faktura...Men jeg vil ikke ha Hafslund som strømleverandør. Og når jeg måler, hvem skal jeg sende inn til, Hafslund nettleie, eller det strømselskapet jeg endrer til? Du gir beskjed til selskapet du bestiller strøm fra, så gir de beskjed til Hafslund. Forresten har ikke din utleier lov til å bestille nettleie for deg, det skal du gjøre selv, men det er ikke så mye å kverulere på egentlig. Anonymkode: 06298...324
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Du gir beskjed til selskapet du bestiller strøm fra, så gir de beskjed til Hafslund. Forresten har ikke din utleier lov til å bestille nettleie for deg, det skal du gjøre selv, men det er ikke så mye å kverulere på egentlig. Anonymkode: 06298...324 Nettleie bestilles ikke. Det er gitt ut ifra hvor du bor. Anonymkode: 02b75...c9d 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #6 Skrevet 25. februar 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nettleie bestilles ikke. Det er gitt ut ifra hvor du bor. Anonymkode: 02b75...c9d Han bestilte ikke nettleie, han bestilte strøm fra strømselskap... men jeg som aldri har hatt nettleie før måtte bestille nettleie jo. Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #7 Skrevet 25. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han bestilte ikke nettleie, han bestilte strøm fra strømselskap... men jeg som aldri har hatt nettleie før måtte bestille nettleie jo. Anonymkode: 5d2a2...49a Var ikke deg jeg siterte, jeg siterte personen som påsto det var nettleie. Anonymkode: 02b75...c9d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Bare å lese av på nytt og bestille av den leverandøren du ønsker, de ordner resten. Du vil få en regning for nettleie og en for strøm så lenge du har ulike leverandører. Forbruket rapporterer du til Hafslund som leverer tallene videre til strømleverandør. Anonymkode: 7bcb7...82b 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 Den Tuesday, February 23, 2016 at 18.23, AnonymBruker skrev: Men jeg kan ikke logge inn på Hafslund, for jeg trenger kundenummer, og det står at jeg får på første faktura...Men jeg vil ikke ha Hafslund som strømleverandør. Og når jeg måler, hvem skal jeg sende inn til, Hafslund nettleie, eller det strømselskapet jeg endrer til? Anonymkode: 5d2a2...49a Du vil ikke ha! Men hvorfor vil du ikke ha, noe du tydeligvis forstår mindre enn lite av? Hafslund må du ha for å få strømmen frem til noligen din, i nettet/ ledningene strømmen går inn i huset ditt på. Da må du og betale for å låne Hafslund sine ledninger for å få strømmen i hus. Og det må du og betale for. På en egen regning. ikke begriper jeg din motstand mot Hafslund, men skal du ha strømmen fra noen andte så må du betale et annet selskap på egen faktura for den strømmen du bruker.( Du kan ikke handle matnhos Rema 1000 og forlange åmfå betale hos Voop fordi du skal ha noe på coopen og. Men du kan bære varene i en Remapose, det nekter ingen deg. ) Når du begriper så lite og tuller så mye, bør du forholde deg til et selskap. En person betaler ikke så mye eller bruker så mye strøm at det med påslag og diverse vil bære noe som helst å spare på,å handle strøm hos et annet krafselskap enn Hafslund. Du får da en regning annenhver måned i steden formå få to regninger hult etter bulters, og ikke begripe hva du skal gjøre med noe somhelst. Når du hat forstått dette med strøm litt bedre kan du begynne å se på sakenmpå jytt. Anonymkode: a6b7c...8e2 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #10 Skrevet 25. februar 2016 Må si meg enig med personen over her. Med mindre du bruker enormt mye strøm er det ikke mange kronene du sparer, for Hafslund ligger ganske stabilt på oversikten over rimelige leverandører (men sjelden på topp. Likevel, du skal bruke mye strøm for å spare noe særlig. Blir litt som bestefaren min som kjørte halve byen rundt for å spare tretten kroner på en full tank bensin), og siden du synes at dette er så komplisert er det kanskje verdt de kronene å forholde seg til en og samme leverandør? Anonymkode: 9fac1...141 1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #11 Skrevet 25. februar 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke ha! Men hvorfor vil du ikke ha, noe du tydeligvis forstår mindre enn lite av? Hafslund må du ha for å få strømmen frem til noligen din, i nettet/ ledningene strømmen går inn i huset ditt på. Da må du og betale for å låne Hafslund sine ledninger for å få strømmen i hus. Og det må du og betale for. På en egen regning. ikke begriper jeg din motstand mot Hafslund, men skal du ha strømmen fra noen andte så må du betale et annet selskap på egen faktura for den strømmen du bruker.( Du kan ikke handle matnhos Rema 1000 og forlange åmfå betale hos Voop fordi du skal ha noe på coopen og. Men du kan bære varene i en Remapose, det nekter ingen deg. ) Når du begriper så lite og tuller så mye, bør du forholde deg til et selskap. En person betaler ikke så mye eller bruker så mye strøm at det med påslag og diverse vil bære noe som helst å spare på,å handle strøm hos et annet krafselskap enn Hafslund. Du får da en regning annenhver måned i steden formå få to regninger hult etter bulters, og ikke begripe hva du skal gjøre med noe somhelst. Når du hat forstått dette med strøm litt bedre kan du begynne å se på sakenmpå jytt. Anonymkode: a6b7c...8e2 Jeg vet at jeg må ha nettleie fra Hafslund, og det er greit... Poenget er at jeg ikke vil ha strømmen fra dem i tillegg også. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskeligere for meg å betale to fakturaer enn en akkurat. Men alt dette er nytt for meg, og ble veldig mye på en gang (altså i tillegg til alt dette med strømmen) så da var det litt vanskelig å forstå. Strømmen han bestilte: rundt 50 kr i fastpris, og rundt 4,95 øre i påslag, strømmen jeg vil bestille har 20 eller noe i fastpris, og i overkant av 3 øre i påslag, begge er spotpris. Jeg syntes faktisk dette er ganske store forskjeller, og uansett så vil jeg faktisk få lov til å velge selv, enn at en eller annen person skal begynne å bestikke inn slikt på mitt navn! Men tror jeg har forstått det meste nå Har ikke fått bestilt fra nytt enda, for får ikke flyttet inn ordentlig før i løpet av neste uke, men tror jeg skal klare det nå! Grunnen til at jeg lurte på om man fikk samlet regning eller ikke er fordi jeg har sett så mange tråder her inne der folk syntes de har så dyre strømregninger, men så påpeker alltid noen at deler av den ee nettleie, men de har vel kanskje samme leverandør på begge da og i tillegg så skal jeg jo sende inn måleravlesningen til Hafslund (nettleien), så skal de sende det videre til strømselskapet mitt, så da tenkte jeg kanskje at fakturaen blir slått sammen, men igjen, de skal jo ha hver sin betaling så ser jo nå at det ikke funker slikt og jeg vet i grunn ikke hvorfor jeg ikke liker Hafslund, blir det samme som Telenor, jeg liker ikke Telenor heller. Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #12 Skrevet 25. februar 2016 Hvis du vil bytte strømselskap er det bare å ta kontakt med det selskapet du vil ha strømmen fra, og så ordner de det for deg. Det nye selskapet vil gjerne ha deg som kunde, så de er opptatt av å gjøre det veldig enkelt for deg å bytte. Du er nødt til å lese av strømmåleren på nytt, men du får beskjed fra selskapet om når du skal gjøre det. Hvis det er noe mer du skal gjøre eller noe du lurer på så kan det nye selskapet hjelpe deg. Hvis du er usikker på hvordan du leser av måleren er det bare å spørre det nye selskapet. Det nye selskapet gir deg beskjed om når du skal lese av måleren i fremtiden, så da er det bare å sende inn tallene når du får beskjed om det. Strøm og slikt er egentlig ganske behagelig, så lenge du leser av måleren når du får beskjed om det og betaler de regningene du får trenger du ikke å tenke. Hos vår strømleverandør får vi tilogmed sms når måleren skal leses av, og en påminnelse om vi har glemt det. Anonymkode: a6011...750
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #13 Skrevet 25. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg må ha nettleie fra Hafslund, og det er greit... Poenget er at jeg ikke vil ha strømmen fra dem i tillegg også. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskeligere for meg å betale to fakturaer enn en akkurat. Men alt dette er nytt for meg, og ble veldig mye på en gang (altså i tillegg til alt dette med strømmen) så da var det litt vanskelig å forstå. Strømmen han bestilte: rundt 50 kr i fastpris, og rundt 4,95 øre i påslag, strømmen jeg vil bestille har 20 eller noe i fastpris, og i overkant av 3 øre i påslag, begge er spotpris. Jeg syntes faktisk dette er ganske store forskjeller, og uansett så vil jeg faktisk få lov til å velge selv, enn at en eller annen person skal begynne å bestikke inn slikt på mitt navn! Men tror jeg har forstått det meste nå Har ikke fått bestilt fra nytt enda, for får ikke flyttet inn ordentlig før i løpet av neste uke, men tror jeg skal klare det nå! Grunnen til at jeg lurte på om man fikk samlet regning eller ikke er fordi jeg har sett så mange tråder her inne der folk syntes de har så dyre strømregninger, men så påpeker alltid noen at deler av den ee nettleie, men de har vel kanskje samme leverandør på begge da og i tillegg så skal jeg jo sende inn måleravlesningen til Hafslund (nettleien), så skal de sende det videre til strømselskapet mitt, så da tenkte jeg kanskje at fakturaen blir slått sammen, men igjen, de skal jo ha hver sin betaling så ser jo nå at det ikke funker slikt og jeg vet i grunn ikke hvorfor jeg ikke liker Hafslund, blir det samme som Telenor, jeg liker ikke Telenor heller. Anonymkode: 5d2a2...49a Her viser du tydelig at du ikke har forstått prisforskjellene! Og det nytter heller ikke å bruke tid på å forklare deg. Søk hjelp hos Hafslund! Anonymkode: a6b7c...8e2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #14 Skrevet 25. februar 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her viser du tydelig at du ikke har forstått prisforskjellene! Og det nytter heller ikke å bruke tid på å forklare deg. Søk hjelp hos Hafslund! Anonymkode: a6b7c...8e2 Ved beregnet forbruk på den ene vil jeg betale 7000 omtrent i løpet av et år, utenom nettleien, og bed den andre vil det ligge på omtrent 6000 i løpet av et år uten nettleien. Og så klart spør man jo ikke en av konkurrentene om hjelp til hvem jeg skjlle velge... Ringer du til Telenor for å spørre om du skal bruke Netcom eller Telenor? Uansett, jeg har fått ordnet alt nå, og forstått alt jrg lurer på, så tusen takk for hjelpen til alle dere som har svart ordentlig Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet at jeg må ha nettleie fra Hafslund, og det er greit... Poenget er at jeg ikke vil ha strømmen fra dem i tillegg også. Skjønner ikke hvorfor det skal være vanskeligere for meg å betale to fakturaer enn en akkurat. Men alt dette er nytt for meg, og ble veldig mye på en gang (altså i tillegg til alt dette med strømmen) så da var det litt vanskelig å forstå. Strømmen han bestilte: rundt 50 kr i fastpris, og rundt 4,95 øre i påslag, strømmen jeg vil bestille har 20 eller noe i fastpris, og i overkant av 3 øre i påslag, begge er spotpris. Jeg syntes faktisk dette er ganske store forskjeller, og uansett så vil jeg faktisk få lov til å velge selv, enn at en eller annen person skal begynne å bestikke inn slikt på mitt navn! Men tror jeg har forstått det meste nå Har ikke fått bestilt fra nytt enda, for får ikke flyttet inn ordentlig før i løpet av neste uke, men tror jeg skal klare det nå! Grunnen til at jeg lurte på om man fikk samlet regning eller ikke er fordi jeg har sett så mange tråder her inne der folk syntes de har så dyre strømregninger, men så påpeker alltid noen at deler av den ee nettleie, men de har vel kanskje samme leverandør på begge da og i tillegg så skal jeg jo sende inn måleravlesningen til Hafslund (nettleien), så skal de sende det videre til strømselskapet mitt, så da tenkte jeg kanskje at fakturaen blir slått sammen, men igjen, de skal jo ha hver sin betaling så ser jo nå at det ikke funker slikt og jeg vet i grunn ikke hvorfor jeg ikke liker Hafslund, blir det samme som Telenor, jeg liker ikke Telenor heller. Anonymkode: 5d2a2...49a Det jo dette som er hovedgreia her vel? Tror ikke dette er lovlig - en annen kan ikke inngå avtale på dine vegne, Her har antakelig Hafslund drete på draget. Da jeg nettopp flytta hadde huseier selv hatt strømmen i leiligheta en periode. Men fikk ikke oppretta avtale på mine vegne, det måtte jeg selv ringe inn og ordne med kraftselskapet - som seg hør og bør. Eneste han fikk gjort var at de registrerte datoen fra han ikke skulle betale strømmen mer. Har du prøvd å ringe Hafslund direkte selv? For her burde de legge seg langflate, og ordne ting slik du ønsker det uten noe om og men - ellers klager du de inn for forbrukerombudet. Ingen kan inngå avtale i en annens navn, uten å ha godkjent fullmakt evt. Anonymkode: 97349...3a1
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #16 Skrevet 26. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det jo dette som er hovedgreia her vel? Tror ikke dette er lovlig - en annen kan ikke inngå avtale på dine vegne, Her har antakelig Hafslund drete på draget. Da jeg nettopp flytta hadde huseier selv hatt strømmen i leiligheta en periode. Men fikk ikke oppretta avtale på mine vegne, det måtte jeg selv ringe inn og ordne med kraftselskapet - som seg hør og bør. Eneste han fikk gjort var at de registrerte datoen fra han ikke skulle betale strømmen mer. Har du prøvd å ringe Hafslund direkte selv? For her burde de legge seg langflate, og ordne ting slik du ønsker det uten noe om og men - ellers klager du de inn for forbrukerombudet. Ingen kan inngå avtale i en annens navn, uten å ha godkjent fullmakt evt. Anonymkode: 97349...3a1 Det skal jeg få gjort i dag, takk for tips han hadde jo all informasjon han trengte gjennom kontrakten tydeligvis, og han skulle nok bare gjøre meg en tjenester men syntes han skulle spurt meg først... Er en leilighet jeg leier av han, altså ikke en del av huset hans etc... Kanskje han har dårlig erfaring fra tidligere av, men det går jo uansett utover de som leier ikke han. Anonymkode: 5d2a2...49a
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #17 Skrevet 26. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal jeg få gjort i dag, takk for tips han hadde jo all informasjon han trengte gjennom kontrakten tydeligvis, og han skulle nok bare gjøre meg en tjenester men syntes han skulle spurt meg først... Er en leilighet jeg leier av han, altså ikke en del av huset hans etc... Kanskje han har dårlig erfaring fra tidligere av, men det går jo uansett utover de som leier ikke han. Anonymkode: 5d2a2...49a Ja, skjønner utleier bare prøvde å være hyggelig, og det er ikke han som har tabba seg ut sånn sett. Men Hafslund, som aldri burde latt ham opprette avtale i en annens navn. Det må de ha kontrollrutiner på, og er noe du kan klage videre på om de gjør seg vrange. Selv om en må ha avtale om nettleie med den som har ledninga som går inn til huset ditt, så må de ha en bekreftelse på at du faktisk har tenkt å flytte inn der og vil opprette avtale med dem, og om du ønsker både nettleie og/eller strømavtale. Anonymkode: 97349...3a1
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #18 Skrevet 29. februar 2016 Mange rare svar i en og samme tråd. Nettleie: betaler til den som eier strømnettet. I ditt tilfelle Hafslund Nett as. Her kan du ikke velge og de trenger forsåvidt ikke bekreftelse fra deg for å registrere deg aom kunde. forbruk: betales til strømleverandør. Her kan du velge fritt mellom de som leverer i nettområdet og leverandøren bør innhente bekreftelse av deg før de registrerer deg som kunde Netteier eier strømnettet der du bor. Du betaler for å være koblet til strømnettet og for å få fraktet strømmen hjem til deg. De skal ha avlesningene dine. Strømleverandør fakturerer deg for strømmen du bruker. For å bytte leverandør trenger de informasjon om deg og anlegget de skal opprette avtale på. De ordner alt mot netteier og netteier ordner mot tidligere leverandør. Kontakt ønsket leverandør. Du trenger målepunktid og en helt ny avlesning. Så ordner de resten. Anonymkode: 8eab9...6fc
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #19 Skrevet 29. februar 2016 Den Friday, February 26, 2016 at 13.02, AnonymBruker skrev: Ja, skjønner utleier bare prøvde å være hyggelig, og det er ikke han som har tabba seg ut sånn sett. Men Hafslund, som aldri burde latt ham opprette avtale i en annens navn. Det må de ha kontrollrutiner på, og er noe du kan klage videre på om de gjør seg vrange. Selv om en må ha avtale om nettleie med den som har ledninga som går inn til huset ditt, så må de ha en bekreftelse på at du faktisk har tenkt å flytte inn der og vil opprette avtale med dem, og om du ønsker både nettleie og/eller strømavtale. Anonymkode: 97349...3a1 Der er faktisk regler på at den strømleverandøren som leverer stråm i området til en kunde er pliktig til å levere strøm. Om kunden ønsker en annen strømleverandør så må kunden selv ordne dette. Hafslund har følgelig ikke gjort noe annet enn det de er forpliktet til etter loven. Sett degninn i systemet før du kritiserer. Anonymkode: a6b7c...8e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå