Gå til innhold

Sær, gammel katt og flytting. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sterilisert hunkatt på ca 12 år. Hun er ekstremt avhengig av meg, og sturer veldig hvis jeg er lenger borte enn for eksempel en arbeidsdag.
Jeg bor i 2. etasje, og hun er godt vant med de i 1., så de er oppe og mater og ser til henne hvis jeg er borte i noen dager, og hun synes det er OK med selskap, men leiter fortsatt etter meg, og rører nesten ikke maten. 
Jeg er endel borte for tida ettersom jeg har en kjæreste som bor en liten kjøretur unna, så når det passer seg i forhold til jobb, som i helger og sånn, så er jeg gjerne der. 
Planen er også å flytte til han i løpet av sommeren. 
Spørsmålet nå er da om jeg burde prøve å ta henne med meg når jeg er der, eller om jeg burde vente til jeg flytter? Katta er også veldig stressa av seg, spesielt hvis det er noe nytt, så det å flytte på henne kan bli en stor påkjenning, da hun alltid har bodd her. 
Jeg tenker at å tilvenne henne til den nye plassen kan være lurt, men hvis det vil stresse henne mer opp, så er jo ikke det så lurt.. 

Jeg vet at alle katter og situasjoner en forskjellige, men ønsker allikevel innspill, tips og råd! :-) 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at katten blir mer stressa av å være litt her og litt der, så jeg hadde ventet til jeg flyttet for godt. 

Anonymkode: 37d84...c97

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg tok med min aldrende 'særing' ( i sitt 13 år) og flyttet +10 timers kjøretur. Med særingen i bilen (godt dopet på Calmivet).

Ny leilighet, med lukter fra dem som hadde bodd der før, ny utelukt, et kaos av flytteesker i en periode etter at flyttelasset kom.  Han føle seg nok ganske hjemløs den første dagen når flyttebyrået kom med flyttelasset, men så tok det ikke mange dagene før ting var helt greit for ham også.

Min antagelse er at det gjorde mye at jeg hadde fri en god uke mens jeg pakket ut, kjøpe nye møbler og kom på plass, så han var lite alene uten noen timer nå og da.

- og klorebrett og stativ var lynraskt på plass slik at han kunne markere grundig "Dette er mitt !"

Den morgenen jeg våknet med en sovende, eldre pusekatt inntil meg forstod jeg at nå følte han at han var hjemme :)

Endret av Mis(s)Understood
Autocorrect my.....
Skrevet

La henne ha klorebrett til å markere seg på og gjærne noen leker og en seng ett sted som hun føler seg trygg som du har en brukt genser, skjerf, t-skjorte e.l. Som lukter deg når du er borte :) jeg ville nok bare tatt henne med når du flyttet for godt så det blir mindre kjøring og stress. Lykke til :)

Anonymkode: 4db65...a11

Skrevet

Takk for foreløpige svar! 

Vil legge til at jeg etter jeg skrev dette stakk innom dyrlegen og spurte, og der fikk jeg høre at gradvis tilvenning var lurt, og at det bare var å ta henne med meg innimellom.. Tror nesten jeg bare må prøve det og se hvordan det går, og heller ta det derfra! 

Hun har forresten hele leiligheten tilgjengelig når jeg er borte, så kjente lukter og ting er ikke noe problem ☺

Skrevet

Kan hun bo der fast, før du flytter inn? Om du er der mye?

Skrevet (endret)
16 timer siden, Tvist skrev:

Kan hun bo der fast, før du flytter inn? Om du er der mye?

Det er nok sikkert ikke noe problem annet enn for katten, egentlig. Jeg er der i helger og kanskje ei natt eller to i uka. Det er bare det at hun er så avhengig av meg, så det at hun har selskap der er liksom ikke nok hvis jeg ikke er der.  Hun er sånn passe engstelig, kan man si... 

Endret av kickdown
Skrevet

Hvis hun er veldig knyttet til deg hjelper det faktisk på flyttingen siden "hjem" er der DU er.
Flytt bort en og en ting med lukten av både deg og pus på, ulltepper eller sofaputer og slike ting, slik at pus har noe som lukter av seg. Flytt matskåler og kattedo sammen med pus, altså ta de med frem og tilbake mens pus tilvennes.

Dette gjorde vi med gamlepus da hun og jeg flyttet inn til HrMinya for noen år siden. Jeg tok henne med ned hit i helgene og hun fikk være her en og annen uke alene sammen med HrMinya. Det hjalp jo at hun falt pladask for HrMinya også da, så hun elsket ham jo allerede da vi flyttet. :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...