Gå til innhold

Har jeg et spiseproblem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter litt med å finne ut som jeg kan være noe spiseforstyrra eller ikke. Jeg er jo ikke syk eller diagnosisert som noe, men jeg føler likevel at ikke det her er helt normalt - og at det er et lite problem.

Jeg er litt sånn alt-eller-ingenting når det kommer til mat.
I en periode spiser jeg veldig sunt, og tillatter meg selv kun å spise sunn og ren mat. Da spiser jeg ofte 3-4 ganger om dagen, og passer på å spise nok. En annen periode driter jeg i om det er sunt eller ikke, og overspiser. Da er det både mat og godteri, men hovedsaklig chips og sjokolade. Da blir det fort flere tusen kcal per dag. Så i en annen periode igjen så spiser jeg nesten ingenting. En til to ganger om dagen, og minimalt med mat. Og når jeg har en "normal" periode, der jeg spiser sånn sett utifra andre tilnærma normalt - så har jeg ofte noen matvarer jeg "ikke kan" spise osv, men spiser kanksje mer "normale porsjoner" sett utifra andre. 

Det er veldig frustrerende, og jeg har prøvd alt for å ikke havne i disse onde sirklene igjen. Men det går bare ikke. Kan klare meg fint i noen måneder, der alt er "normalt", men så havner jeg alltid i alt-eller-ingenting sirkelen igjen. Er det flere som har det sånn? Og som har noen tips til hvordan jeg kan løse dette? Er ufattelig slitsomt..

Anonymkode: ca0e1...9de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer litt på hvordan tankene dine er rundt mat? Når du har hatt en periode med overspising, kutter du da ut mye av dårlig samvittighet? Er du redd for å gå opp i vekt? Tenker du veldig mye på det med mat? Og i "normale" perioder, hva spiser du da?

Kan være lettere å gi råd med litt mer info :)

Skrevet

Hvis dette går ut over tankene dine og plager deg psykisk også - så ja, da har du uten tvil en spiseforstyrrelse. Og da er den også gått så langt at du bør oppsøke legehjelp umiddelbart, før det er for sent. 

Anonymkode: 3ff3a...891

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Egiett skrev:

Jeg lurer litt på hvordan tankene dine er rundt mat? Når du har hatt en periode med overspising, kutter du da ut mye av dårlig samvittighet? Er du redd for å gå opp i vekt? Tenker du veldig mye på det med mat? Og i "normale" perioder, hva spiser du da?

Kan være lettere å gi råd med litt mer info :)

Tankene mine rundt mat er veldig forskjellig. Vet ikke helt hva du mener? Det jeg aller helst vil er jo å ha et sunt og balansert kosthold, men jeg klarer ikke i lengden. Jeg er enten sånn at alt jeg spiser må være sunt, eller så driter jeg i alt og spiser akkuratt hva jeg har lyst på (drittmat og godis). Jeg er ikke direkte redd for mat, men har tendenser noen ganger der jeg freaker litt ut hvis jeg må spise noe annet enn jeg har tenkt for eksempel. 
Jeg får kanskje litt dårlig samvittighet, jeg vet ikke. men jeg straffer jo meg selv med å ikke spise, fordi jeg angrer på at jeg overspiste f.eks. 

Jeg vil gå litt ned i vekt, men sliter veldig med å klare det. Så ja, jeg er redd for å gå opp i vekt. Og jeg tenker på mat konstant. I "normale" perioder spiser jeg eksempelvis 2 skiver med varierende pålegg til frokost og kvelds. En halv boks mager cottage cheese til lunsj. Omelett/grønnsaker og kylling/taco/annen middagsmat. Litt frukt. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis dette går ut over tankene dine og plager deg psykisk også - så ja, da har du uten tvil en spiseforstyrrelse. Og da er den også gått så langt at du bør oppsøke legehjelp umiddelbart, før det er for sent. 

Anonymkode: 3ff3a...891

Ja, det går utover tankene mine og plager meg psykisk i perioder. Men plutselig kan det gå flere mnd der det "går fint", men så er jeg inne i en av disse onde sirklene igjen, og da føler jeg jo veldig på at jeg har et problem.. så jeg vet ikke.. 

Skrevet

Det kan lønne seg for deg å ta en prat med en lege ja, for du har i det minste et komplisert forhold til mat.. Og det var der det startet for meg. Jeg går nå i behandling for spiseforstyrrelser, samt forstyrret kroppsbilde, da det hele endte i både bulimi og anoreksi for min del. Ta tak i det mens du fremdeles har noenlunde kontroll! :)

Og bulimi er ikke bare 'spise masse, kaste opp', den kan utspille seg på flere forskjellige måter, og hvordan du selv tenker ift til mat, vekt osv, har en del å si. I de verste periodene mine svinger jeg voldsomt i vekt, kan være så overbevist om at jeg har lagt på meg at jeg sitter å gråter før jeg prøver en bestemt bukse osv, og når jeg endelig tar mot til meg å prøve, viser det seg at jeg tvert om har blitt mindre, så det er i hodet mitt det sitter. 

Anonymkode: ad789...f4f

Skrevet

Mange har et alt-eller-ingenting-forhold til mat. Jeg lurer på hva du mener med "sunn og ren" mat? Hva betyr det at du ikke kan spise enkelte matvarer - hva skjer hvis du gjør det? Hva spiser du når du spiser "normalt"? Dette gikk opp for meg i går, faktisk: hvis du klarer deg fint i noen måneder, så betyr ikke det at det går fint, det betyr at du klarer å holde "hva det nå er" i sjakk en periode før det kollapser. 

Jeg har slitt mye med mat og spising selv og kjenner igjen noe av det du skriver. Det har vært mye hard jobbing, men nå går det mye bedre. Noe som har hjulpet meg, har vært denne definisjonen på "normal eating":  

Sitat

What is Normal Eating?

Normal eating is going to the table hungry and eating until you are satisfied. It is being able to choose food you like and eat it and truly get enough of it -not just stop eating because you think you should. Normal eating is being able to give some thought to your food selection so you get nutritious food, but not being so wary and restrictive that you miss out on enjoyable food. Normal eating is giving yourself permission to eat sometimes because you are happy, sad or bored, or just because it feels good. Normal eating is mostly three meals a day, or four or five, or it can be choosing to munch along the way. It is leaving some cookies on the plate because you know you can have some again tomorrow, or it is eating more now because they taste so wonderful. Normal eating is overeating at times, feeling stuffed and uncomfortable. And it can be undereating at times and wishing you had more. Normal eating is trusting your body to make up for your mistakes in eating. Normal eating takes up some of your time and attention, but keeps its place as only one important area of your life.

In short, normal eating is flexible. It varies in response to your hunger, your schedule, your proximity to food and your feelings.

- See more at: http://ellynsatterinstitute.org/hte/whatisnormaleating.php#sthash.x61fUi8a.dpuf

http://ellynsatterinstitute.org/hte/whatisnormaleating.php

Skrevet
6 minutter siden, Pringle skrev:

Mange har et alt-eller-ingenting-forhold til mat. Jeg lurer på hva du mener med "sunn og ren" mat? Hva betyr det at du ikke kan spise enkelte matvarer - hva skjer hvis du gjør det? Hva spiser du når du spiser "normalt"? Dette gikk opp for meg i går, faktisk: hvis du klarer deg fint i noen måneder, så betyr ikke det at det går fint, det betyr at du klarer å holde "hva det nå er" i sjakk en periode før det kollapser. 

Jeg har slitt mye med mat og spising selv og kjenner igjen noe av det du skriver. Det har vært mye hard jobbing, men nå går det mye bedre. Noe som har hjulpet meg, har vært denne definisjonen på "normal eating":  

http://ellynsatterinstitute.org/hte/whatisnormaleating.php

Sunn og ren mat i den forstand som jeg mener er kylling, kjøttdeig, skinke, mild ost, egg, grønnsaker, cottage cheese, rundstykker (uten sukker og hvitt mel) osv. det er jo litt forskrudd bare dette. det finnes jo mye mer sunn mat, men jeg henger meg opp i at jeg bare kan spise det og det, for kan jo legge på meg av å spise noe annet. det er jo helt koko, for man legger jo ikke på seg av å spise noe annet til middag enn det samme hver dag.

Når jeg spiser "normalt" spiser jeg mye brødmat, jeg bestiller det jeg vil på resturant, spiser den maten jeg blir servert. 

Det med at jeg utelukker enkelte (ganske mange) matvarer vet jeg egentlig ikke hva handler om. det skjer jo ingenting om jeg spiser det, annet enn at "jeg sprakk". Men det er vel at jeg får for meg at jeg ikke kan spise xx fordi jeg blir feit av det osv. hele greia er bare et eneste rot, så jeg vet ikke helt selv egentlig..

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sunn og ren mat i den forstand som jeg mener er kylling, kjøttdeig, skinke, mild ost, egg, grønnsaker, cottage cheese, rundstykker (uten sukker og hvitt mel) osv. det er jo litt forskrudd bare dette. det finnes jo mye mer sunn mat, men jeg henger meg opp i at jeg bare kan spise det og det, for kan jo legge på meg av å spise noe annet. det er jo helt koko, for man legger jo ikke på seg av å spise noe annet til middag enn det samme hver dag.

Når jeg spiser "normalt" spiser jeg mye brødmat, jeg bestiller det jeg vil på resturant, spiser den maten jeg blir servert. 

Det med at jeg utelukker enkelte (ganske mange) matvarer vet jeg egentlig ikke hva handler om. det skjer jo ingenting om jeg spiser det, annet enn at "jeg sprakk". Men det er vel at jeg får for meg at jeg ikke kan spise xx fordi jeg blir feit av det osv. hele greia er bare et eneste rot, så jeg vet ikke helt selv egentlig..

Skjønner. Det høres ikke greit ut. Det er jo ikke det at du ikke vet, men tankene dine forstyrrer deg. Kanskje du ville hatt godt av å snakke med en profesjonell? Få en time hos legen din, legg fram problemet, be om henvisning til psykolog, noen få samtaler kan være alt som skal til.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tankene mine rundt mat er veldig forskjellig. Vet ikke helt hva du mener? Det jeg aller helst vil er jo å ha et sunt og balansert kosthold, men jeg klarer ikke i lengden. Jeg er enten sånn at alt jeg spiser må være sunt, eller så driter jeg i alt og spiser akkuratt hva jeg har lyst på (drittmat og godis). Jeg er ikke direkte redd for mat, men har tendenser noen ganger der jeg freaker litt ut hvis jeg må spise noe annet enn jeg har tenkt for eksempel. 
Jeg får kanskje litt dårlig samvittighet, jeg vet ikke. men jeg straffer jo meg selv med å ikke spise, fordi jeg angrer på at jeg overspiste f.eks. 

Jeg vil gå litt ned i vekt, men sliter veldig med å klare det. Så ja, jeg er redd for å gå opp i vekt. Og jeg tenker på mat konstant. I "normale" perioder spiser jeg eksempelvis 2 skiver med varierende pålegg til frokost og kvelds. En halv boks mager cottage cheese til lunsj. Omelett/grønnsaker og kylling/taco/annen middagsmat. Litt frukt. 

Etter å ha lest i tråden, har jeg inntrykk av at det beste ville være om du får profesjonell hjelp. Har inntrykk av at du har grei kunnskap om sunn mat, og at det du sliter med altså sitter i tankene. Du begrenser hva du spiser, selv om du "vet bedre".

Ellers synes jeg det virker som du spiser litt lite, og veldig lite variert, når du har normale perioder. Da er det heller ikke rart, synes jeg, når du nekter deg selv mye, at du sprekker og har perioder med overspising. 

Når det gjelder vekt og kosthold, må man tenke livsstil, og velge en måte å spise som man kan leve med resten av livet. Det innebærer muligheten til å "skeie ut" om du har lyst til det, spise variert og god mat, få i deg nok næring, samtidig som du holder en sunn, stabil vekt. Mat skal ikke føles problematisk, men være godt, og gjerne også noe som er gøy.

Ønsker deg masse lykke til, det å ha et anstrengt forhold til mat er veldig slitsomt! 

Skrevet

Jeg er veldig enig i det andre skriver, at en spiseforstyrrelse handler i stor grad om tanker og bevissthet rundt mat. Mannen min har hatt et spisemønster som ligner ditt - mye mat i perioder (ofte knyttet til ferier og sosialisering) og så lange perioder med lite og sporadisk matinntak (ofte ifb med stress). Han er ikke spiseforstyrret da han ikke er særlig bevisst på dette, og spiser mer instinktivt. Hans måte å spise på er ikke nødvendigvis sunn, men har ikke et "anstrengt" forhold til mat.

Så her vil jeg si at om du tror du har et problem så har du sannsynligvis det, det tyder jo på det når du er så bevisst på hva du spiser og ikke spiser, og føler du ikke har kontroll over inntaket. Det kan være lurt å lufte det for fastlegen din, ja. 

Anonymkode: c8804...c0d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...