Gå til innhold

hvor mange gram nøtter spiser du som mellommåltid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg pleier å ta ca 50 gram. Det er jo faktisk en grei porsjon. Det tilsvarte ca 300kcal av den typen jeg spiste idag. 
Synes det er kjipt å «bruke opp» så mange kalorier på litt nøtter men, det er jo bedre enn mye annet. Og den lille metthetsfølelsen lindres veldig frem til middag altså.

Anonymkode: 5c172...d0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg spiser normalt ikke mellom måltidene, men det kan nok bli en sånn porsjon innimellom, og uplanlagt. Jeg pleier å spise 20-30 gram nøtter/nøttesmør til kvelds, sammen med frukt, grønnsaker og evt litt ost eller gresk yoghurt.

Skrevet

En liten håndfull, som er den anbefalte mengden nøtter pr dag

Anonymkode: b367b...e24

Skrevet

Nå er ikke jeg noe nøttemenneske, men med et par hellige unntak. Står det en bolle med cashewnøtter på bordet, tar jeg gjerne en neve. :)

Skrevet
2 timer siden, Pringle skrev:

Jeg spiser normalt ikke mellom måltidene, men det kan nok bli en sånn porsjon innimellom, og uplanlagt. Jeg pleier å spise 20-30 gram nøtter/nøttesmør til kvelds, sammen med frukt, grønnsaker og evt litt ost eller gresk yoghurt.

nei jeg skippa en god lunch så ble lenge til middag.... Ville unngå å være helt onster når sambo kom heim :) hehe
Ja ikke sant, 20-30 er jo greit

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg pleier å ta ca 50 gram. Det er jo faktisk en grei porsjon. Det tilsvarte ca 300kcal av den typen jeg spiste idag. 
Synes det er kjipt å «bruke opp» så mange kalorier på litt nøtter men, det er jo bedre enn mye annet. Og den lille metthetsfølelsen lindres veldig frem til middag altså.

Det er en såpass stor porsjon at det er et åpent spørsmål om det faktiske ikke ER et måltid.

Selv spiser jeg mandler. Jeg baker kjeks som inneholder mye mandler, så jeg har alltid et par kilo liggende i skapet. Men ikke som mellommåltid.. Hvis regnskapet viser at det er rom for utskeielser på slutten av dagen, så er 50 gram mandler absolutt aktuelt.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg prøvde å gå opp i vekt i tenårene så spiste jeg mye nøtter som mellommåltid. Rundt 50 gram. Funket veldig bra. Nå når jeg prøver å holde vekten så går det ikke å spise så mye nøtter hver dag. Jeg syns ikke nøtter er så mettende ift det høye kaloriinnholdet. Kunne godt spist en liten pose før middag og fortsatt hatt appetitt til et måltid. Derfor begrenser jeg inntaket. 

Anonymkode: ac4f3...47a

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Går fort en 100 gram eller mer når jeg først begynner å spise, men jeg prøver å gå opp i vekt så jeg innfører restriksjoner først og fremst av økonomiske hensyn. Nøtter er dyrt =\

Gjest Runforit
Skrevet

Spiser mye peanøttsmør. Ca. 60-80 gram som jeg ofte tilbereder med ingefær, egg og kokosmelk for en fyldig og rund smak. 

Gjest Genevieve
Skrevet

Spiser lite nøtter, mellommåltid spiser jeg sjeldent. Tar meg kanskje et eple, gulrot eller en mandarin mellom lunsj og middag. Hvis jeg spiser nøtter hender det jeg har litt i havregrøten til frokost, men det er ikke snakk om mer enn 4-5 stk hakkede, max.

Skrevet

Jeg elsker nøtter! Men spiser det ikke på grunn av kaloriene..

Anonymkode: b0854...53a

Skrevet (endret)
58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker nøtter! Men spiser det ikke på grunn av kaloriene..

Anonymkode: b0854...53a

Det er ikke noen grunn til la være å spise nøtter pga det :) 

Siden nøtter er rike på fett er de også rike på kalorier. Det finnes likevel ikke bevis for at det å spise nøtter hver dag i seg selv fører til overvekt. Grunnen er delvis at nøtter (usaltede) demper sulten.
Dessuten ser det ut til at fettet i nøtter, særlig i mandler, ikke tas opp så lett i kroppen, slik at det faktiske kaloriinnholdet ikke er så høyt som tidligere antatt.
I én studie ble overvektige voksne satt på en lavkaloridiett som inneholdt over 80 gram usaltede mandler hver dag i 24 uker. De som fulgte denne dietten gikk ned mer i vekt og reduserte livvidden mer enn de som i stedet spiste mat med komplekse karbohydrater (hhv. 18 og 11 prosent vekttap) (6). Også i den ovennevnte studien med spanske menn og kvinner som spiste et middelhavskosthold, ble livvidden redusert etter ett år hos de som spiste middelhavskost og fikk en daglig porsjon nøtter (7). De som i stedet fikk en daglig porsjon olivenolje fikk ikke redusert livvidden, noe som tyder på at det var en spesifikk effekt av nøtter.
Andre store undersøkelser har dessuten vist at nøtteinntak er forbundet med mindre vektøkning over tid (8, 9).

https://www.lhl.no/om-lhl/aktuelt/nyhetsarkiv-2015/2015/hjertevennlige-julenotter/

Endret av Rumle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...