AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Flere rasistiske organisasjoner, deriblant Odins Sønner, bruker flittig norrøne symboler. Mange har reagert på at dette er misbruk av norsk kulturarv, men er det egentlig det? Var ikke vikingene ganske rastisiske? De reiste jo rundt og plyndret utlendinger... Anonymkode: f7f84...602
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 De misbruker symbolene ja. Vikingene var som folk flest, noen var tolerante, noen var ikke tolerante. Men det faktum at vikingene reiste til mongolia og midtøsten og lengre for å handle og selge, tyder på en mer moderat holdning til andre folk og kulturer. Volden det snakkes om, et den samme som kristne og romere osv andre utførte for å skaffe seg rikdommer og land. At noen misbrukte volden, vel det ser vi i dag og. På den tiden var vold og krig et middel for å oppnå noe de ville ha, som andre også benyttet seg av. Indianer stammer hadde kriger seg imellom, før europeerne dukket opp. Så du er nødt til å betrakte det hele bildet og se at ingen kulturer er uskyldige. Og i alle folkegrupper fantes det voldsmenn og fredsskapende mennesker. Forskjellen er at voldsmenn alltid tyr til vold og skremsel for å få forandringer. Slik som Odins soldater nå gjør. Mens fredsskapende mennesker velger å se personen som utøver vold, og ikke kulturfrykt og frykt for hudfarger. Anonymkode: 6e1cc...740 7
Mann 42 Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Jeg syns de misbruker de gamle symbolene og mytene og pisser på kulturarven vår. Men det er jo en gammal tradisjon for høyreekstremistene, det, da. Helt siden Himmler og Ahnenerbe har de pervertert historien vår og forsøkt å gjøre den til sin, som om DE var særskilt berettiget til å eie disse symbolene. Jeg blir ærlig talt nokså forbanna når jeg ser dem vaie rundt med Torshammere og Tyrs runer. Var det ikke nok at de stjal solkorset og hakekorset? 8
Uhørt Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 18 minutter siden, Mann 42 skrev: Jeg syns de misbruker de gamle symbolene og mytene og pisser på kulturarven vår. Jeg blir ærlig talt nokså forbanna når jeg ser dem vaie rundt med Torshammere og Tyrs runer. Var det ikke nok at de stjal solkorset og hakekorset? Synes det er ille med de hornhjelmene drita nordmenn har på hode i sport og ved fest. Var ingen vikinger som brukte slik hornhjelm. Hva synes du om at kinesiske Volvo bruker Torshammeren tungt i markedføringen av nye Volvo S90? http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/11/20/1224/Nye-biler/snart-debuterer-en-ny-volvo
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Odins lausunger er først og fremst totalt uvitende om hva som egentlig ligger i norrøn mytologi. For eksempel i Odins tale, Håvamål. "Sæl den som gir! Gjest har komme inn, kor finn han plass å sitte? Den som får sitte på vedkubbar når han fører fram ærend, kan fort bli brå. Den som har komme inn og frys på knea, treng eld. Den som har fare i fjell, treng mat og klede. Han ventar å få vatn og handduk når han blir bedt til bords. Syn godlaget fram, så greitt du kan, med ord og attbeding. Vett treng den som skal fare vidt; mangt er eigna heime. Den som veit for lite, blir uthengt i lag med smarte." Anonymkode: c88b0...7ad 8
Uhørt Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Var sparsomt med ressurser til livets opphold når den boka var skrevet. Det sitatet du har funnet gjelder innad for det samfunnet. Du vet de plyndret andre samfunn som ikke hadde denne boken til livets opphold? 2
Mann 42 Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 13 timer siden, Uhørt skrev: Synes det er ille med de hornhjelmene drita nordmenn har på hode i sport og ved fest. Var ingen vikinger som brukte slik hornhjelm. Hva synes du om at kinesiske Volvo bruker Torshammeren tungt i markedføringen av nye Volvo S90? http://www.dn.no/privat/dnBil/2015/11/20/1224/Nye-biler/snart-debuterer-en-ny-volvo Tenker du på LED-lysene? Jeg har ikke akkurat fulgt med på markedsføringen av bilen, siden jeg ikke hverken eier eller planlegger å kjøpe bil i overskuelig fremtid. I linken din blir utformingen av dagslys-LED omtalt i en bisetning. Og det påpekes at de er karakteristiske, noe de helt klart er. Men det er ikke akkurat DET som særpreger Volvo, er det vel?
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #8 Skrevet 24. februar 2016 15 timer siden, Mann 42 skrev: Jeg syns de misbruker de gamle symbolene og mytene og pisser på kulturarven vår. Men det er jo en gammal tradisjon for høyreekstremistene, det, da. Helt siden Himmler og Ahnenerbe har de pervertert historien vår og forsøkt å gjøre den til sin, som om DE var særskilt berettiget til å eie disse symbolene. Jeg blir ærlig talt nokså forbanna når jeg ser dem vaie rundt med Torshammere og Tyrs runer. Var det ikke nok at de stjal solkorset og hakekorset? For en bombe at du var imot noe som er bra Anonymkode: 24573...ede
drikkerbrushverdag Skrevet 24. februar 2016 #9 Skrevet 24. februar 2016 De misbruker nå i aller høyeste grad det norske flagget. 4
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: For en bombe at du var imot noe som er bra Anonymkode: 24573...ede Bra??? Anonymkode: 49e99...7e1 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 Jeg synes det er ironisk at de prater om å bekjempe islam fordi de mener islam står for så strenge straffer (sharia), lover den troende belønninger i det hinsidige, støtter slaveri, med mye mer - all den tid de selv er svorne tilhengere av åsatroen, som hadde strenge straffer, lovte den troende belønning i det hinsidige, støttet opp om trelldom, med mye mer. Troen de følger har så mye i seg av alt det de hevder de er mot at det er ironisk... Anonymkode: 22b9b...3cf 4
Mann 42 Skrevet 24. februar 2016 #12 Skrevet 24. februar 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er ironisk at de prater om å bekjempe islam fordi de mener islam står for så strenge straffer (sharia), lover den troende belønninger i det hinsidige, støtter slaveri, med mye mer - all den tid de selv er svorne tilhengere av åsatroen, som hadde strenge straffer, lovte den troende belønning i det hinsidige, støttet opp om trelldom, med mye mer. Troen de følger har så mye i seg av alt det de hevder de er mot at det er ironisk... Anonymkode: 22b9b...3cf Ja, du sier noe. Det var jo også særskilt gjevt å falle i strid for de gamle vikingene. Var det ikke så at man MÅTTE falle i strid om man ville til Valhall? Muslimene kunne i det minste komme til paradiset ved fromhet og gode gjerninger, men en viking måtte dø med sverd i hånd om han ville smake Valhalls gleder. Å dø av alder og sykdom? Nedtur! 3
Apis Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 6 minutter siden, Mann 42 skrev: Ja, du sier noe. Det var jo også særskilt gjevt å falle i strid for de gamle vikingene. Var det ikke så at man MÅTTE falle i strid om man ville til Valhall? Muslimene kunne i det minste komme til paradiset ved fromhet og gode gjerninger, men en viking måtte dø med sverd i hånd om han ville smake Valhalls gleder. Å dø av alder og sykdom? Nedtur! De opererte vel med flere dødsriker, døde du av alderdom og sykdom så kom du Hel, tror det er der navnet helvete på norsk kommer fra,
Mann 42 Skrevet 24. februar 2016 #14 Skrevet 24. februar 2016 38 minutter siden, Apis skrev: De opererte vel med flere dødsriker, døde du av alderdom og sykdom så kom du Hel, tror det er der navnet helvete på norsk kommer fra, Ikke akkurat. Eller dvs, Hel er HELE dødsriket. Så er det underavdelinger. Valhall for heltene som falt på slagmarken, og en del for dem som døde som jomfruer. Vel og merke kvinnelige jomfruer. Det var ingen utmerkelse å ikke ha hatt seg for en mannlig viking. Anyways, så vidt jeg husker, så havner de som ikke utmerket seg, i Nilfheim, som skal ha vært skyggefullt, tåkete og heller utrivelig. Men på den positive siden: Man blir ikke straffet i Helheim. Det er ingen svovelsjøer eller smådjevler.
Uhørt Skrevet 25. februar 2016 #15 Skrevet 25. februar 2016 Den 23.2.2016 at 13.54, AnonymBruker skrev: Flere rasistiske organisasjoner, deriblant Odins Sønner, bruker flittig norrøne symboler. Mange har reagert på at dette er misbruk av norsk kulturarv, men er det egentlig det? Var ikke vikingene ganske rastisiske? De reiste jo rundt og plyndret utlendinger... Anonymkode: f7f84...602 Godt poeng. Om de ikke var rasistiske så var de diskriminerende mot alle andre enn sine egne. Vikingene var en gruppe som beskyttet sitt egen gruppes overlevelse mot resten av alle andre grupper i en brutal verden. At vi har det så bra i dag kan vi takke diskriminernde vikinger som la grunnlaget for det norden ble til opp gjennom årene. Vikingene var ikke en gjeng fredlige sopp og bærplukkere som brydde seg om alt annet enn sin egen fremtid. Ingen vikinger som drev nødhjelpsarbeide til resten av verdens befolkning. Disneyfiseringen av vikingtiden er heller det som er misbruk av kulturarven.
Uhørt Skrevet 25. februar 2016 #16 Skrevet 25. februar 2016 Den 24.2.2016 at 12.30, Mann 42 skrev: Tenker du på LED-lysene? Jeg har ikke akkurat fulgt med på markedsføringen av bilen, siden jeg ikke hverken eier eller planlegger å kjøpe bil i overskuelig fremtid. I linken din blir utformingen av dagslys-LED omtalt i en bisetning. Og det påpekes at de er karakteristiske, noe de helt klart er. Men det er ikke akkurat DET som særpreger Volvo, er det vel? Er akkurat Torshammer lyktene som særpreger dagens nye Volvomodeller. Torshammersymbolet er maks tynet i dagens Volvomarkedsføring og pressemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #17 Skrevet 25. februar 2016 Misbruker Allahs Soldater IS sine symboler? Bringer de skam over IS' navn og rykte? Skader de merkevaren IS? Anonymkode: 11797...783
Uhørt Skrevet 25. februar 2016 #18 Skrevet 25. februar 2016 Den 24.2.2016 at 16.30, Mann 42 skrev: Ja, du sier noe. Det var jo også særskilt gjevt å falle i strid for de gamle vikingene. Var det ikke så at man MÅTTE falle i strid om man ville til Valhall? Muslimene kunne i det minste komme til paradiset ved fromhet og gode gjerninger, men en viking måtte dø med sverd i hånd om han ville smake Valhalls gleder. Å dø av alder og sykdom? Nedtur! Dette er jo samfunnsbyggende. Du yter maks som i gir ditt liv i kamp for din egen gruppes overlevelsemulighet, og Valhall venter på deg. Artig at du tar med muslimene her. Hva fikk de muslimske krigerene om de ga sitt liv? Paradiset som de fromme også kunne komme til? Ikke særlig motiverende. Men de fikk vel høvlet over noen vantro motstandere.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #19 Skrevet 25. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Misbruker Allahs Soldater IS sine symboler? Bringer de skam over IS' navn og rykte? Skader de merkevaren IS? Anonymkode: 11797...783 IS sine symboler har allerede blitt dratt godt gjennom gjørma. Så ikke så mye å skade der. Nå er det Odin som skal kjenne gjørma. Anonymkode: 56afc...6e5
jupiter_c Skrevet 25. februar 2016 #20 Skrevet 25. februar 2016 men altså folkens.... ja vikingene var krigere og de dro på plyndringstokter, men de plyntret ofte klostere og andre hvite/europeiske byer og områder. vikingene tok slaver (treller), ja det gjorde de, men trellene kunne bli frie, og var trellene blitt frie så var de vanlige borgere, som hadde like rettigheter som andre borgere (eller frie menn). men vikingene var også oppdagelsesreisende og nyskjerrige. de reiste rundt og byttet varer, og det er funnet ting fra flere forskjellige relgioner i gravene fra vikingtiden. så man kan ikke si at vikingene som folkeslag var rasistiske (det fantes sikkert utskudd på den tiden, akkurat som nå). og en viktig detalj, vikingene hadde IKKE horn på hjelmene sine....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå