AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Forstår ikke akademisk oppgaveskriving, skriver dårlig- ligger på en D-sier sitt;) Nå har jeg mulighet til (les: tid ) til og virkelig jobbe for å bli bedre, men hvordan? Mye direkte avskrift fra pensumbøker, hvorfor omformulere til egne ord? kildehenvisning er selvfølgelig en selvfølge, men noen som har konkrete tips på hvordan jeg kan bli bedre? ( irriterende når du er flink praktisk, men alltid får dårlig karakter fordi du ikke behersker akademisk skriving ) Anonymkode: 8241a...83f
Plexus Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Hei! Når jeg har skrevet akademiske tekster har jeg brukt blant annet synonymordboka.no, lest metodebøker, forsøkt å forholde meg til et rent og konsist språk. Hva studerer du?=)
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 6 minutter siden, Plexus skrev: Hei! Når jeg har skrevet akademiske tekster har jeg brukt blant annet synonymordboka.no, lest metodebøker, forsøkt å forholde meg til et rent og konsist språk. Hva studerer du?=) Barnehagelærer:) Anonymkode: 8241a...83f
Plexus Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barnehagelærer:) Anonymkode: 8241a...83f Okey, har du hørt om Metodeboken av Dalland? Den er fin når du skriver oppgaver. Ellers kan du jo alltids lese mer forskningsartikler, bøker osv for å forbedre språket? Akademisk skriving er alltid litt vrient i starten
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 12 minutter siden, Plexus skrev: Okey, har du hørt om Metodeboken av Dalland? Den er fin når du skriver oppgaver. Ellers kan du jo alltids lese mer forskningsartikler, bøker osv for å forbedre språket? Akademisk skriving er alltid litt vrient i starten Takk for tips, har lest en del om dette, likevel skriver jeg dårlig. Anonymkode: 8241a...83f 1
Plexus Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, har lest en del om dette, likevel skriver jeg dårlig. Anonymkode: 8241a...83f Bare hyggelig. Hmm, det er ikke lett altså. Men man lærer jo så lenge man lever. Masse lykke til med oppgaveskriving!
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 39 minutter siden, Plexus skrev: Bare hyggelig. Hmm, det er ikke lett altså. Men man lærer jo så lenge man lever. Masse lykke til med oppgaveskriving! Takk Anonymkode: 8241a...83f
Ixnay Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 Hvis du er god praktisk bør du trekke inn eksempler og knytte teorien mot praktiske eksempler. En oppgave som bare tar for seg pensumteori blir sjelden vurdert som spesielt god. I tillegg hvis du bare driver med avskrift fra tekstbøkene så viser det ikke om du har forstått teorien. Klarer du derimot å gjengi teksten med egne ord, og knytte det inn i en drøfting, samt klarer å komme med praktiske eksempler så vil du se at du får hevet karakteren din. Lykke til Det tok meg litt tid å få dreisen på det selv. 4
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #9 Skrevet 23. februar 2016 5 minutter siden, Ixnay skrev: Hvis du er god praktisk bør du trekke inn eksempler og knytte teorien mot praktiske eksempler. En oppgave som bare tar for seg pensumteori blir sjelden vurdert som spesielt god. I tillegg hvis du bare driver med avskrift fra tekstbøkene så viser det ikke om du har forstått teorien. Klarer du derimot å gjengi teksten med egne ord, og knytte det inn i en drøfting, samt klarer å komme med praktiske eksempler så vil du se at du får hevet karakteren din. Lykke til Det tok meg litt tid å få dreisen på det selv. Er så enig med hva du skriver her, MEN å gjøre det ....synes det er veldig veldig vanskelig. Får bare stå på, eneste som nytter. Takk for svar! Anonymkode: 8241a...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #10 Skrevet 24. februar 2016 Gjør som Ixnay sier. Når du får en D betyr det at du leverer oppgaver som er lite selvstendige blant annet. Siden du er en god praktiker er det jo mye inne i hodet som du må øve på å få ned på papiret og knytte til teorien. Det handler jo om bakgrunnen for det du gjør, og dette må du støtte opp med å vise til ulike metoder og teorier, som antageligvis er i pensumbøkene. Du trenger ikke å bytte ut vanlige ord med fremmedord, det viktige er å få frem hva du kan på en selvstendig måte og knytte dette til teorien. Hør med biblioteket der du studerer om de har noen tips til bøker om skriving, altså ikke rene metodebøker, men bøker som handler om selve prosessen om å produsere en fagtekst. Se og om du kan finne noen studentoppgaver som du kan se på, slik at du kan se hvordan andre bygger opp argumenter, knytter sammen teori og praksis og bruker litteraturen på en god måte. Anonymkode: b9a4a...ad0
Wolfmoon Skrevet 24. februar 2016 #11 Skrevet 24. februar 2016 Jeg skriver oppgaven min først, uten å bruke kilder. Altså ut fra mitt eget hode (Jeg har selvfølgelig lest pensum/fulgt forelesninger på forhånd). Når jeg har et utkast fra mitt eget hode, starter jeg å lete opp og bruke kilder i teksten. Oppdager jeg motstridende kilder, bruker jeg gjerne begge og argumenterer for mitt syn. Alt dette fordi jeg alltid synes alle andre skriver mye bedre enn meg, så jeg hadde samme tendens til avskrift som deg. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #12 Skrevet 24. februar 2016 7 minutter siden, Wolfmoon skrev: Jeg skriver oppgaven min først, uten å bruke kilder. Altså ut fra mitt eget hode (Jeg har selvfølgelig lest pensum/fulgt forelesninger på forhånd). Når jeg har et utkast fra mitt eget hode, starter jeg å lete opp og bruke kilder i teksten. Oppdager jeg motstridende kilder, bruker jeg gjerne begge og argumenterer for mitt syn. Alt dette fordi jeg alltid synes alle andre skriver mye bedre enn meg, så jeg hadde samme tendens til avskrift som deg. Fungerer dette? Fått gode tilbakemeldinger eller bra karakterer? Anonymkode: 8241a...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #13 Skrevet 24. februar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gjør som Ixnay sier. Når du får en D betyr det at du leverer oppgaver som er lite selvstendige blant annet. Siden du er en god praktiker er det jo mye inne i hodet som du må øve på å få ned på papiret og knytte til teorien. Det handler jo om bakgrunnen for det du gjør, og dette må du støtte opp med å vise til ulike metoder og teorier, som antageligvis er i pensumbøkene. Du trenger ikke å bytte ut vanlige ord med fremmedord, det viktige er å få frem hva du kan på en selvstendig måte og knytte dette til teorien. Hør med biblioteket der du studerer om de har noen tips til bøker om skriving, altså ikke rene metodebøker, men bøker som handler om selve prosessen om å produsere en fagtekst. Se og om du kan finne noen studentoppgaver som du kan se på, slik at du kan se hvordan andre bygger opp argumenter, knytter sammen teori og praksis og bruker litteraturen på en god måte. Anonymkode: b9a4a...ad0 Du har helt rett, oppgavene er ikke selvstendig. Ser på oppgaven og leter febrilsk gjennom pensum for å se om noe passer, skriver ned det som passer- referer til kilder og så prøver jeg meg på det jeg har lært/ observert i praksis.. ser selv det er "njaaaaaa." Er veldig flink i praksis ( veldig gode tilbakemeldinger ) men det hjelper ingenting når jeg skriver til en D. (Har mer tid til å fokusere på skole fremover, så vil gjerne få det til og er villig til å jobbe hardt, men vet ikke hvor jeg skal starte ) Tusen takk for svar til alle sammen! Anonymkode: 8241a...83f
Wolfmoon Skrevet 24. februar 2016 #14 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fungerer dette? Fått gode tilbakemeldinger eller bra karakterer? Anonymkode: 8241a...83f Nå har vi sjelden karakterer på oppgavene vi leverer, bare godkjent/ikke-godkjent, men jevnt over gode tilbakemeldinger på oppgavene mine.
Wolfmoon Skrevet 24. februar 2016 #15 Skrevet 24. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du har helt rett, oppgavene er ikke selvstendig. Ser på oppgaven og leter febrilsk gjennom pensum for å se om noe passer, skriver ned det som passer- referer til kilder og så prøver jeg meg på det jeg har lært/ observert i praksis.. ser selv det er "njaaaaaa." Er veldig flink i praksis ( veldig gode tilbakemeldinger ) men det hjelper ingenting når jeg skriver til en D. (Har mer tid til å fokusere på skole fremover, så vil gjerne få det til og er villig til å jobbe hardt, men vet ikke hvor jeg skal starte ) Tusen takk for svar til alle sammen! Anonymkode: 8241a...83f Har du lest aktuelt stoff før du begynner på oppgavene dine? For det høres litt ut som problemet ditt er at du ikke kan teorien, da blir det også vanskelig å skrive gode og selvstendige oppgaver.
drikkerbrushverdag Skrevet 24. februar 2016 #16 Skrevet 24. februar 2016 Den beste måten å bli god til å skrive på er å lese masse. Da får du inn fagterminologi på en naturlig måte. Et tips til å huske på det du har lest og omformulere det til dine egne ord er å skrive en oppsummeringssetning til hvert avsnitt. Det er også gull å ha når du skal lese til eksamen. 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Off ja, mye å lære.. takk for svar alle sammen:) Anonymkode: 8241a...83f
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 Du kan jo vurdere et kurs i akademisk skriving? Kanskje du kan få lese noen andre tidligere oppgaver? Anonymkode: 306a8...f9b
Katten.2.0 Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 Når jeg leser fagbøker jeg tror kan brukes til en oppgave, så har jeg et dokument åpent ved siden av. Der legger jeg inn sitater, med sidehenvisning, som jeg føler kan være faglig nyttig. Det gjør selve skrivingen så mye lettere. Bruker veldig lite direkte sitater i oppgaven - utelukkende når forfatteren har en formulering jeg ikke har sjanse til å omformulere uten å miste poenget. Skriver nesten alltid om forfatterens ord til mine egne, selvfølgelig med en kildehenvisning. En skal demonstrere at en har forstått pensum, det å kunne kopiere andres ord er lite verdt. Husk å lese oppgaveteksten nøye. Feil i formalia kan felle deg en karakter eller to. Alt fra å blande referansestiler, til å ha elementer av drøfting i teoridelen osv. Godt språk er alltid en fordel, og akademisk språk er en sjanger i seg selv. Viktigst av alt: revidering. Send teksten til venner, få kritikk, få synspunkt. Les over teksten din gang på gang. På tekstene mine vipper jeg mellom A og B. 2
Alan Smithee Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 Jeg har vurdert en del tekster på universitetsnivå, og er enig med Kattens uttalelser. Spesielt viktig er bruken av direkte sitat - om du ikke omformulerer, virker det som om du ikke har forstått hva pensum betyr, bare at det er viktig på et eller annet vis. Bruk fagterminologi der det er relevant, og vær konsekvent med hvilke begrep du bruker til hva. Du bør også passe på å generelt skrive med et akademisk vokabular, og være påpasselig med å variere språkbruk og setningslengde. Det hjelper også å være gjennomsiktig med kildebruken sin. I tillegg til å referere i teksten, kan du gjerne vise at du er kritisk til det du har lest, for eksempel gjennom formuleringer som "XXX argumenterer for/YYY hevder at/ZZZ fremmer...". Det viser at du ikke bare har lest og forstått tekstene, men at du kan se mulige svakheter ved pensum. Sett gjerne ulike pensumkilder opp mot hverandre. Om det ikke er mulig, se om du finner andre forskere som er uenig med det pensumforfatterne sier. Det viser selvstendighet og forståelse for temaet du skriver om. Ellers kan du tenke på hvordan du bygger opp teksten, for å gjøre den enklest mulig å lese. Jobb med å få på plass temasetninger, gode overskrifter, og sammenheng mellom ulike avsnitt. Legg også inn en ekstra innsats på å lære hvordan du skal skrive en innledning og en konklusjon. En dårlig strukturert oppgave er en dårlig oppgave, nesten uavhengig av innhold, siden det ikke viser evne til å trekke linjer mellom ulike deler av stoffet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå