Gå til innhold

Hensynsløse naboer, what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Usikker på om Hus og hage ble riktig emne, men la gå. 

For noen måneder siden flyttet vi inn i et sameie. Vi har felles gang og trapp opp til de to leilighetene i andre etasje. Vi bor i første etasje. Rett over oss bor en familie på 5 med en stor hund, og de er så sinnsykt bråkete! Eieren før oss sa han hadde vært oppe og klaget flere ganger angående bråket, men det er helt klart at det har gått inn det ene øret og ut det andre. Den andre familien som bor oppe hører vi ingenting av. For hver gang de over oss skal ut eller kommer inn høres det ut som et tordenvær, de stamper og hopper i trappa og hyler og vræler. Foreldrene er like ille hver for seg, det høres ut som om de har en intensjon om å slå dørene gjennom veggen og de går i trappa som om de har sko av betong. Alle barna er i barneskolealder, og hver kveld leker de voldsomt og hopper og løper over gulvet, seneste var klokka elleve om kvelden! Jeg forstår ikke hvordan det går an å lage så mye bråk. 

Vi har også prøvd å bli mer kjent med våre naboer, men disse hilser ikke en gang tilbake. De planter blikket i bakken og går videre, selv om vi sier "Hei!" ved øyekontakt. En annen ufyselig ting de gjør er å la bikkja tisse rett utenfor utgangsdøren. Nå i vinter må vi tråkke i gul snø på tur ut. 

Samboeren har vært oppe to ganger og snakket med dem angående bråket, da har det vært så intenst at det høres ut som om barna omsider kommer durende ned fra taket. Bygget er i utgangspunktet godt nok isolert til at naboer ikke forstyrrer hverandre, men denne familien trår hælene gjennom gulvet og lager et voldsomt leven for ingenting!

Spørsmålet er om det er feil å be bestyrer om å snakke med dem? Vi har allerede gjort dem klar over at vi ikke liker bråket, men ingenting har endret seg. Nå har barna vinterferie i tillegg, så nå er det full rabalder dagen lang. Hva annet kan vi gjøre for å få dem til å slutte? Innendørs er det barna som bråker mest, er det så vanskelig å be dem om å leke roligere?

Anonymkode: fd6d2...e6a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De må få leve naturilg. Dette burde dere undersøkt på forhånd.

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom at de bråker og at dere vil bli kjent med de.....

Anonymkode: 834fb...129

• Liker 3
Skrevet

Hvis du ikke flytter så kommer du til å bli plaget i lang stund framover. Sånn er det bare.

Anonymkode: c26c5...aa3

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De må få leve naturilg. Dette burde dere undersøkt på forhånd.

Jeg skjønner ikke sammenhengen mellom at de bråker og at dere vil bli kjent med de.....

Anonymkode: 834fb...129

Vi angrer på at vi ikke undersøkte bedre nå ja, men vi hadde heller ikke trodd at det var mulig å bråke noe så sinnsykt! Det er ikke snakk om vanlige nabo-lyder hvor skritt og smell høres som svake dunk. Jeg tuller ikke når det høres ut som lynnedslag!

Angående det å bli kjent med våre naboer mener jeg alle, vi hilser og ønsker selvsagt å holde en god tone med de som bor i samme bygning og andre i nærområdet. Dagen vi flyttet inn ønsket alle beboerne i sameiet oss velkommen utenom disse som glodde i bakken tvert vi fikk øyekontakt...

TS

• Liker 3
Skrevet

Tipper dette er naboen: 

• Liker 5
Skrevet

Dere visste at de bråkte (siden eieren før dere hadde sagt ifra til dem) men valgte likevel å flytte dit..?

Skrevet

Hvis folk ikke kan ha littegrann kål på ungene sine nattestid så burde de ikke bo i blokk/sameie/rekkehus. Da må de bo i enebolig.

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, DreamOn skrev:

Hvis folk ikke kan ha littegrann kål på ungene sine nattestid så burde de ikke bo i blokk/sameie/rekkehus. Da må de bo i enebolig.

Joa, men man bør vite at å bo under noen potensielt innebærer konstant støy.

En familie med hun og ungdommer bråker jo hele tiden gjerne. Nå kan det gode hende disse er ektreme, men hvem skal avgjøre det? 

Man kan selvsagt prøve å appellere til de, men så er flytting neste skritt, dessverre. Man kommer ikke unna på noen annen måte.. Desverre.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi angrer på at vi ikke undersøkte bedre nå ja, men vi hadde heller ikke trodd at det var mulig å bråke noe så sinnsykt! Det er ikke snakk om vanlige nabo-lyder hvor skritt og smell høres som svake dunk. Jeg tuller ikke når det høres ut som lynnedslag!

Angående det å bli kjent med våre naboer mener jeg alle, vi hilser og ønsker selvsagt å holde en god tone med de som bor i samme bygning og andre i nærområdet. Dagen vi flyttet inn ønsket alle beboerne i sameiet oss velkommen utenom disse som glodde i bakken tvert vi fikk øyekontakt...

TS

For deres egen del; ikke bland kortene her. At dere er misfornøyd med at naboene ikke hilser på den måten dere forventer har ingenting å gjøre med at dere opplever bråk. Dere må simpelthen akseptere at ikke alle ønsker å være på hils, liker å hilse osv. Dette er ikke noe dere verken bør eller strengt tatt kan ta opp. Når det gjelder bråket dere opplever; finn frem husordensregler og se hva som står der. De fleste har punkter som sier noe om innenfor hvilke tidsrom det skal være ro. En del har også punkter som omhandler noe slikt som at man bør ta hensyn til naboer og forsøke å minimere støy hvor mulig, f.eks. ved oppussing.

Anonymkode: 245ad...bde

• Liker 2
Skrevet
Den 23.2.2016 at 21.41, AnonymBruker skrev:

TS

Kan jo hende de unngår å hilse fordi de er redd for å få kjeft pga støynivået. 

I forhold til å hilse kan det hjelpe å hilse med navn, eks: Hei Andersen. Hvis man er på hils er det kanskje lettere å få en dialog etter hvert?

• 2 uker senere...
Skrevet

Dere bor under en barnefamilie. Barnefamilier fører mye "bråk" med seg, det er HELT naturlig. Hos oss også høres det ut som en atomkrig når vi skAl ut av dørene med to barn om morgenen. Beskjeder, hyl, skrål, gråt, vil-ikke, altså dette er bare....livet.  Små unger er våkne på natta, gråter, hunder kan ule på natta... Slik er det bare. 

Hadde det vært fest og slik nattebråk hadde det vært annerledes. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vet dere at det er den familien og ikke den andre? Klarer du å lokaøisere bråket så godt?

Uansett; flytt

Anonymkode: 03bc3...ec8

Skrevet
36 minutter siden, MiniMjau skrev:

Dere bor under en barnefamilie. Barnefamilier fører mye "bråk" med seg, det er HELT naturlig. Hos oss også høres det ut som en atomkrig når vi skAl ut av dørene med to barn om morgenen. Beskjeder, hyl, skrål, gråt, vil-ikke, altså dette er bare....livet.  Små unger er våkne på natta, gråter, hunder kan ule på natta... Slik er det bare. 

Jeg kan ikke si meg helt enig det du sier på slutten her, for selv om fest og nattebråk også er irriterende kan det faktisk være vel så irriterende med barnefamilier. Selv har jeg bodd under begge, og kan ikke si jeg foretrekker det ene noe mer enn det andre. Det er bare forskjellige typer bråk og når det forekommer. Hva som passer best er jo utifra naboen situasjon og ikke nødvendigvis utifra barnefamiliens situasjon. En sykepleier på nattevakt vil ikke plages av nattebråk, men det vil være uutholdelig med en atomkrig i gangen klokken 08:00 når man nettopp har lagt seg f.eks. 

Riktignok er det litt hyggeligere å tenke på at det bråker i taket, pga ungene leker enn at ungdommene faller på gulvet så sånn sett har du kanskje rett :) Uansett mener jeg at man bør prøve å ta hensyn til hverandre, TS må ta hensyn til at det bor en barnefamilie over dere. Når barna over meg leker synes jeg det er litt koselig, det er jo sånn det skal være! Så når du sier ifra til naboen bør du vise forståelse for at slikt forekommer, men at ikke det bør forekomme hele dagen... Såpass bør de jo greie! Litt bråk fra dem, og litt forståelse fra dere! 

Gjest Blomsterert
Skrevet
38 minutter siden, MiniMjau skrev:

Nei,det er virkelig ikke HELT naturlig! Jeg har hatt opptil seks barn i helger,og ikke snakk om at det lød som noen atomkrig! Bodde i blokk den perioden med flere småbarnsforeldre,og nei,ingen lagde sånt leven. 

Det går faktisk an å moderere seg,lære å ta hensyn og unngå fullt kaos med tilhørende leven. Uten å tenke at det er i deres fulle rett fordi dere har barn. Makan! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...