Devilheart Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Soft brukes om applikasjoner og programvare. Hard brukes om komponenter og utstyr (faste og løse) Dermed: software er programvare som du installerer i maskinen. Hardware er de delene maskinen består av. Eksempler: Windows er software. Harddisk, skjermkort, osv. er hardware. 1
Kara W Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Hardware are alt du fysisk kan ta på, f.eks en laptop, en mus, en printer osv. Disse består av datachiper, ledninger osv Software er selve koden som får det hele til å virke. Når du skriver på tastaturet ditt, så trykker du på en fysisk knapp av plast som det står A på (hardware), mens det som får det til å faktisk dukke opp en A på skjermen din er et program laget av kode (software). Jeg jobber i en printer-bedrift. Når en kunde ringer inn og har problemer, så kommer de først til hardware. De sjekker at det ikke er noe fysisk galt med maskinen, f.eks papir som sitter fast, en løs ledning, tomt for blekk osv. Dersom de ikke finner noe feil så kommer kunden til software, som sjekker innstillinger på pc, om de har oppdatert programvare, virus o.l. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 Tusen takk for svar, da ble jeg litt klokere! Anonymkode: 96cb5...82c 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 Lett huskeregel er at hardware viser til (harde) ting man kan ta på, mens software ikke er materialisert på samme måte. Anonymkode: 889a4...916
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 2 minutter siden, Kara W skrev: Jeg jobber i en printer-bedrift. Når en kunde ringer inn og har problemer, så kommer de først til hardware. Have you tried turning it off and on? Anonymkode: 8582c...7ba 3
Klossmajor Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 De norske oversettelsene programvare for software og maskinvare for hardware er nok lettere å forstå.
Kara W Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Have you tried turning it off and on? Anonymkode: 8582c...7ba Glad jeg ikke jobber i support lengre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå