AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Nå klikker jeg snart! Hunden er en 9 måneder gammel myndeblanding, og hun spiser og tygger på alt inne, jeg kan ikke gå fra henne 5 minutter før hun har tygget i stykker bordbenet. Hunden får tur hver dag, der den får springe løs enten alene eller med en annen hund, på ca 1,5 timer i skogen. I tillegg til lufteturer på morgenen og kvelden. Har godbitsøk hver dag + pluss godbitspor/slepespor nesten hver dag. I helgene er det lengre turer. Når den er alene hjemme er den i et inngjeret hjørne og rører ingenting. Sover bare. Men når jeg er hjemme, gjerne på kvelden etter tur så vimser hunden rund, når jeg endelig tror den slapper av i sofaen og går ut av rommet (for eksempel for å lage kveldsmat) og kommer tilbake er puter og sofahjørne ødelagt. Jeg prøve å heller gi tyggeben eller griseøre, men det er ikke interessant. Hunden venter til jeg går ut av rommet for så å ødelegge i rekordfart. Jeg blir gal. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: eeeba...5b1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Kjøp bitterspray på dyrebutikken og spray på alt som han tygger på Anonymkode: feafc...0cd
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Virker jo som du gjør alt riktig, aktiviserer og mosjonerer hunden, gir tyggeleker som avledning og har et avgrenset område når den er alene. Antakelig er det valpeatferd som vil bli bedre, men skjønner jo at det er et stort problem mens det holder på. Har ikke noe bedre råd å gi enn tyggeleker/morsomme leker, kanskje sånne der man gjemmer godbiter under luker/kopper, så den må jobbe litt. Skader jo ikke å prøve sånn spray som en annen anbefaler heller. Og vente med å kjøpe nye møbler til den er mer voksen Anonymkode: 06bdf...156
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 Det går over, men man kan rive av seg håret i forkant. Anonymkode: 74b39...a8c
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #5 Skrevet 24. februar 2016 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå klikker jeg snart! Hunden er en 9 måneder gammel myndeblanding, og hun spiser og tygger på alt inne, jeg kan ikke gå fra henne 5 minutter før hun har tygget i stykker bordbenet. Hunden får tur hver dag, der den får springe løs enten alene eller med en annen hund, på ca 1,5 timer i skogen. I tillegg til lufteturer på morgenen og kvelden. Har godbitsøk hver dag + pluss godbitspor/slepespor nesten hver dag. I helgene er det lengre turer. Når den er alene hjemme er den i et inngjeret hjørne og rører ingenting. Sover bare. Men når jeg er hjemme, gjerne på kvelden etter tur så vimser hunden rund, når jeg endelig tror den slapper av i sofaen og går ut av rommet (for eksempel for å lage kveldsmat) og kommer tilbake er puter og sofahjørne ødelagt. Jeg prøve å heller gi tyggeben eller griseøre, men det er ikke interessant. Hunden venter til jeg går ut av rommet for så å ødelegge i rekordfart. Jeg blir gal. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: eeeba...5b1 Mulig jeg tar feil, men synes dette høres i overkant mye ut til en så ung hund - correct me if I'm wrong Hvor lenge har den fått så mye aktivitet ( alder )? Kanskje den rett og slett er overstimulert? Føler du at den greier ''å lande'' etter endt aktivisering? Ellers er tygging på ting veldig normalt, det går som oftest over Anonymkode: 7759d...879 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #6 Skrevet 24. februar 2016 Dette er jo typisk for mynder. Det eneste man kan gjøre er å gi hunden gode tyggealternativer, fjerne alt du er redd for og håpe det gir seg når den blir eldre. Du er jo kjempeheldig som har en sånn hund som fungerer alene hjemme allerede. Anonymkode: dafaa...b6a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #7 Skrevet 24. februar 2016 Bitterspray funker ikke på min mynde. Her er alt sperret vekk, heldigvis tygger han ikke på bordbein og sånne ting. Han foretrekker sko og ladekabler. Anonymkode: 49262...491
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #8 Skrevet 25. februar 2016 Den 24.02.2016 at 2.05, AnonymBruker skrev: Mulig jeg tar feil, men synes dette høres i overkant mye ut til en så ung hund - correct me if I'm wrong Hvor lenge har den fått så mye aktivitet ( alder )? Kanskje den rett og slett er overstimulert? Føler du at den greier ''å lande'' etter endt aktivisering? Ellers er tygging på ting veldig normalt, det går som oftest over Anonymkode: 7759d...879 TS her Det kan være... Hvordan roer jeg ned aktiviteten? Er redd den bare vil bli verre med mindre akivitet... Anonymkode: eeeba...5b1
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2016 #9 Skrevet 25. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her Det kan være... Hvordan roer jeg ned aktiviteten? Er redd den bare vil bli verre med mindre akivitet... Anonymkode: eeeba...5b1 Kanskje du kan vurdere å droppe å ha godbitsøk hver eneste dag, siden den også får løpe fritt i 1 1/2t. Merker du noe forskjell på de dagene hun løper sammen med den andre hunden, mot de dagene hun løper alene? Jeg har ikke mye erfaring på dette med overstimulering, så jeg ønsker ikke å gi deg masse råd utifra min egen synsing, men ro-trening er også en viktig del av oppdragelsen. Samtidig er det vanskelig å si noe konkret ettersom jeg ikke kjenner hunden din, ikke sikkert at den er overstimulert heller Men ettersom hun er sånn når du er hjemme, og ikke når hun er hjemme alene, så forventer hun kanskje noe skal skje siden du er der med henne? Har du trent mye på ro-trening når du er hjemme sammen med henne? Har hun lært seg at det ikke skal skje noe hele tiden, selvom hun ikke er alene? Må den forresten løpe fritt hver eneste dag? Jeg har en hund som girer seg lett opp, og i allefall når han får løpe løst og vimse overalt. De dagene jeg merker at han er litt mere urolig enn ellers går vi tur på kort bånd, han blir roligere av det. Men mynder har vel kanskje ett behov for å få løpt?! Alltid hatt et inntrykk av at mynder løper ute, og alltid sover når de er inne Har du prøvd å fylle en Kong med noe snadder, fremfor griseører, tyggebein o.l? Så er det jo indviduelle forskjeller, noen hunder tygger på alt de kommer over, mens andre knapt rører ting enda som valp/unghund. Hun er jo fortsatt veldig ung Anonymkode: 7759d...879
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2016 #10 Skrevet 26. februar 2016 Den 25.2.2016 at 13.39, AnonymBruker skrev: Må den forresten løpe fritt hver eneste dag? Jeg har en hund som girer seg lett opp, og i allefall når han får løpe løst og vimse overalt. De dagene jeg merker at han er litt mere urolig enn ellers går vi tur på kort bånd, han blir roligere av det. Men mynder har vel kanskje ett behov for å få løpt?! Alltid hatt et inntrykk av at mynder løper ute, og alltid sover når de er inne Anonymkode: 7759d...879 Mynder trenger å løpe, men ikke hver dag. Problemet er at mange mynder trenger å løpe sammen med andre mynder av samme type, men får de det holder det å la dem løpe fra seg 2-3 ganger i uka. Hva slags mynde er han blanding av? Kanskje du skal forsøke å finne en annen mynde som løpekompis? Anonymkode: dafaa...b6a 1
xinnia Skrevet 26. februar 2016 #11 Skrevet 26. februar 2016 ups.. ja mynder er sleipe sånn- de vet når du er opptatt med andre ting og kan benytte muligheten... her er de kjappe til å sjekke om det er noe mat tilgjengelig- om søpla er kildesortert etc ;-) Har prøvd alt i ett forsøk på å få de til å slutte- men det gjør de bare smartere og til å følge mer med neste gang.. en myndevalp som får muligheten til å spole fra seg 1,5 time hver dag, bør i utgangspunktet være fornøyd Men det kommer jo selvsagt ann på blandingen, og ikke minst hva slags andre hunder den leker med. Av erfaring så blir mynder mer stresset av å leke med type gjete/ bruks hunder, og trenger da lengre tid på å "lande" en mynde på den alderen spoler mer enn gjerne hver dag om den får muligheten . Igjen kommer det på blandingen- men mye skjer med en mynde rundt 1,5-2 års alderen hvor den blir voksen.. gutta nærmere 2.5-- da får de en herlig av/på knapp.
Gjest Honeyblossom Skrevet 26. februar 2016 #12 Skrevet 26. februar 2016 Kjøp en flaske Tabasco og smør det på steder du vet hun pleier å bite på. Da slutter hun nok ganske fort. Funka på staffen min Bare husk å "fylle" på stedene daglig så ikke det går vekk hver gang hun prøver å bite.
AnonymBruker Skrevet 29. februar 2016 #13 Skrevet 29. februar 2016 Den 25.02.2016 at 13.39, AnonymBruker skrev: Kanskje du kan vurdere å droppe å ha godbitsøk hver eneste dag, siden den også får løpe fritt i 1 1/2t. Merker du noe forskjell på de dagene hun løper sammen med den andre hunden, mot de dagene hun løper alene? Jeg har ikke mye erfaring på dette med overstimulering, så jeg ønsker ikke å gi deg masse råd utifra min egen synsing, men ro-trening er også en viktig del av oppdragelsen. Samtidig er det vanskelig å si noe konkret ettersom jeg ikke kjenner hunden din, ikke sikkert at den er overstimulert heller Men ettersom hun er sånn når du er hjemme, og ikke når hun er hjemme alene, så forventer hun kanskje noe skal skje siden du er der med henne? Har du trent mye på ro-trening når du er hjemme sammen med henne? Har hun lært seg at det ikke skal skje noe hele tiden, selvom hun ikke er alene? Må den forresten løpe fritt hver eneste dag? Jeg har en hund som girer seg lett opp, og i allefall når han får løpe løst og vimse overalt. De dagene jeg merker at han er litt mere urolig enn ellers går vi tur på kort bånd, han blir roligere av det. Men mynder har vel kanskje ett behov for å få løpt?! Alltid hatt et inntrykk av at mynder løper ute, og alltid sover når de er inne Har du prøvd å fylle en Kong med noe snadder, fremfor griseører, tyggebein o.l? Så er det jo indviduelle forskjeller, noen hunder tygger på alt de kommer over, mens andre knapt rører ting enda som valp/unghund. Hun er jo fortsatt veldig ung Anonymkode: 7759d...879 Merker at hun er slitnere de dagene hun løper sammen med andre hunder, men har ikke lagt merke til så mye annet, skal følge med bedre. Nei hun MÅ vel ikke... Er bare litt praktisk for meg (jada, beklager!), for jeg løper nesten daglig i heia selv, og da er det så avslappende å ha henne løs vs i bånd. Rotrening er jeg litt usikker på hvordan skal foregå, prøver å få hennes oppmerksomhet mens jeg ser tv for eksempel, ved å belønne at hun ligger. Men så snart ikke gidder å vente på belønning begynner hun å spise teppet... Prøver å gi kong og frossne ting, slik at hun kan gnage på de, hjelper litt (med mindre hun graver de ned i sofaen).... Den 26.02.2016 at 14.16, AnonymBruker skrev: Mynder trenger å løpe, men ikke hver dag. Problemet er at mange mynder trenger å løpe sammen med andre mynder av samme type, men får de det holder det å la dem løpe fra seg 2-3 ganger i uka. Hva slags mynde er han blanding av? Kanskje du skal forsøke å finne en annen mynde som løpekompis? Anonymkode: dafaa...b6a Blanding av polsk og saluki og litt noe som ikke er mynde(skikkelig gatemyndemix, lang historie)... Hun løper med en veldig aktiv doodle, og de leker veldig greit sammen. Anonymkode: eeeba...5b1
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2016 #14 Skrevet 14. mars 2016 Den 23.2.2016 at 11.50, AnonymBruker skrev: Nå klikker jeg snart! Hunden er en 9 måneder gammel myndeblanding, og hun spiser og tygger på alt inne, jeg kan ikke gå fra henne 5 minutter før hun har tygget i stykker bordbenet. Hunden får tur hver dag, der den får springe løs enten alene eller med en annen hund, på ca 1,5 timer i skogen. I tillegg til lufteturer på morgenen og kvelden. Har godbitsøk hver dag + pluss godbitspor/slepespor nesten hver dag. I helgene er det lengre turer. Når den er alene hjemme er den i et inngjeret hjørne og rører ingenting. Sover bare. Men når jeg er hjemme, gjerne på kvelden etter tur så vimser hunden rund, når jeg endelig tror den slapper av i sofaen og går ut av rommet (for eksempel for å lage kveldsmat) og kommer tilbake er puter og sofahjørne ødelagt. Jeg prøve å heller gi tyggeben eller griseøre, men det er ikke interessant. Hunden venter til jeg går ut av rommet for så å ødelegge i rekordfart. Jeg blir gal. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: eeeba...5b1 Det er veldig vanlig at valper og unghunder gjør det. Det klør i tannkjøttet og tennene dens. Kjøp leker som er laget i sånn tau til henne! Anonymkode: c5d76...c00
Kvinne87Rogaland Skrevet 14. mars 2016 #15 Skrevet 14. mars 2016 Jeg holdt på å klikke selv med min hund, er helt sinnssykt frustrerende! Er ikke så mye annet å gjøre enn det du allerede gjør, utenom å holde ut og vente til det går over. Og belage seg på at det å oppdra en hund er ensbetydende med å kjøpe mange nye sko/ladere/fjernkontroller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå