Gå til innhold

Å Vekke ADHD barn om morgen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en sønn på 12 år med ADHD. Han har alltid hatt insovningsproblemer. Vi har forsøkt Valgran og Melatonin. Det er kun Melatonin som virker på han. Men kun en gang i uken. Om han får det andre gang så sovner han. Men våkner tidligere. Så det pleier å gå greit Søndag natt til Mandag morgen. Fra Mandag pleier han altid å sovne etter midnatt. Han klarer så vidt å stå opp selv Tirsdag morgen. Men Onsdag, Torsdag og Fredag. Er det et strev for meg å få opp av senga. Det er vondt for meg å se han så trøtt om morgen.

Deres erfaring vekke ADHD barn?

Hjelp hva skal jeg gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gi melatonin flere dager selv om han da våkner tidligere? Det betyr jo bare at han er uthvilt. 

Anonymkode: 380c7...9aa

Skrevet

Vi gir vår sønn på 12 med adhd melatonin hele uka. Altså fra mandag til søndag. Han blir også vekt samme tidspunkt på ukedagene og våkner selv en drøy time senere i helgene. Hos oss fungerer det å ha det rolig og mørkt timen før han skal legge seg.  Melatonin må han ta med kveldsmat. Igår glemte vi den og idag var et reint helvete fordi han ikke fikk sovet nok igår og idag fikk Det utover alle. 

Mitt råd til deg er å kun ta pause fra melatonin i ferier og av å til for å få best mulig virkning. 

Lykke til. Det er ikke en lett jobb. Det vet jeg alt om 😊

Anonymkode: 63126...76d

Skrevet

Jeg legger veldig til rette for min datter. Sånn at hun kan våkne til der hun er. Dvs. at jeg gir henne frokost på sengen sammen med mobilen sin så får hun sitte der å spise og å trykke litt på den før hun må opp å ordne seg. Hun går på medisiner mot adhd så den tabletten før hun ikke før etter frokosten da hun sliter veldig med matlysten etter hun startet på Conzerta. Men det at hun får en rolig start om morgenen gjør at dagen hennes blir veldig balansert. Hun ble nylig 13 år. Jeg tar fra henne mobilen om kvelden innen 22. Da får hun ikke ha den på rommet engang siden hun ikke kan regulere det med innsovning helt selv. Da tar jeg den og slukker lys, åpner vindu og slipper inn frisk luft og da går det fort innen hun sovner. Det er rutine, jeg gjør det sånn hver dag, hver kveld for at det skal bli forutsigbart. Merker godt på skoleprestasjonene når rutinen går i surr hjemme og hun er trøtt eller ikke har fått i seg nok mat.

Anonymkode: 7fd6e...414

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger veldig til rette for min datter. Sånn at hun kan våkne til der hun er. Dvs. at jeg gir henne frokost på sengen sammen med mobilen sin så får hun sitte der å spise og å trykke litt på den før hun må opp å ordne seg. Hun går på medisiner mot adhd så den tabletten før hun ikke før etter frokosten da hun sliter veldig med matlysten etter hun startet på Conzerta. Men det at hun får en rolig start om morgenen gjør at dagen hennes blir veldig balansert. Hun ble nylig 13 år. Jeg tar fra henne mobilen om kvelden innen 22. Da får hun ikke ha den på rommet engang siden hun ikke kan regulere det med innsovning helt selv. Da tar jeg den og slukker lys, åpner vindu og slipper inn frisk luft og da går det fort innen hun sovner. Det er rutine, jeg gjør det sånn hver dag, hver kveld for at det skal bli forutsigbart. Merker godt på skoleprestasjonene når rutinen går i surr hjemme og hun er trøtt eller ikke har fått i seg nok mat.

Så fantastisk du er 😊 Ble glad av å lese dette. De samme tingene gjør jeg for min 12 åring. Forutsigbarhet og konkrete tiltak hjelper 

• Liker 3
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kan du ikke gi melatonin flere dager selv om han da våkner tidligere? Det betyr jo bare at han er uthvilt. 

Fordi da sover han like kort tid som når han ikke får Melatonin

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi gir vår sønn på 12 med adhd melatonin hele uka. Altså fra mandag til søndag. Han blir også vekt samme tidspunkt på ukedagene og våkner selv en drøy time senere i helgene. Hos oss fungerer det å ha det rolig og mørkt timen før han skal legge seg.  Melatonin må han ta med kveldsmat. Igår glemte vi den og idag var et reint helvete fordi han ikke fikk sovet nok igår og idag fikk Det utover alle. 

Mitt råd til deg er å kun ta pause fra melatonin i ferier og av å til for å få best mulig virkning. 

Lykke til. Det er ikke en lett jobb. Det vet jeg alt om 😊

Det er helt sikkert

Skrevet
9 minutter siden, AnkiiOslo skrev:

Fordi da sover han like kort tid som når han ikke får Melatonin

Men gir ikke Melatonin bedre kvalitet på søvnen slik at man blir mer uthvilt på samme antall timer søvn? 

Anonymkode: c8550...ce5

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da våkner han etter like lite søvn og er ikke uthvilt

Skrevet

Har dere gode faste rutiner på legging? Samme tidspunkt hver dag, samme som skjer før legging? Pass på å ha rolig tid før legging, dempet belysning og rolige "aktiviteter" (ikke løping og herjing, ikke utelek). 

Vi gir melatonin 30min før legging og den halvtimen fra han har fått medisiner til han skal legge seg så passer vi på å ha ro i huset. Har samme leggetid hver dag, og bruker dagtavle for å gi barnet oversikt over hva som skal skje (jeg har et mye yngre barn med en mer kompleks problematikk, men forutsigbarhet, rutiner, oversikt osv er viktig for de fleste barn- spesielt viktig for barn med slike diagnoser). 

Det tar litt tid å innarbeide slike rutiner og det kan være vanskelig i begynnelsen, men det er verdt det. Så lenge vi holder rutinene her hjemme så går legging kjempe fint. Barnet vårt våkner tidlig uansett, men det er ikke melatoninen sin skyld. Får han depot tabletter? 

Kuledyne gis ikke som behandlingshjelpemiddel lengre, men du kan høre med ergoterapeut om det kan prøves og om dere evt kan prøve å søke hjelpemiddelsentralen hvis det virker. For mange med ADHD hjelper det å føle seg omfavnet, ha en fysisk ramme rundt seg, for å falle til ro. Min gutt er veldig urolig og klarer ikke slappe av uten hjelp, og med han merker vi godt at fysiske rammer hjelper (vi bruker ikke kuledyne, men har spesialtilpasset seng). 

En annen ting dere bør tenke over (hvis han får medisiner for ADHD), er om han får de for sent på dagen og om de kan være årsak til innsovningsproblemer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei han sover da også for lite og er ikke utvilt

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hun går på medisiner mot adhd så den tabletten før hun ikke før etter frokosten da hun sliter veldig med matlysten etter hun startet på Conzerta. 

Den heter Concerta.

--- 

Etter mange år ser vi at å vekke henne til samme tid hver dag (ukedager, helger og ferier) fungerer best. Får hun sove en time lengre har vi det gående på kvelden/natta og neste morgen osv. Det enkle var visst det beste - for oss. 

Skrevet

Har dere prøvd circadian?  (Melatonin depo)

Skrevet
Den 23.2.2016 at 18.10, liv skrev:

Har dere prøvd circadian?  (Melatonin depo)

Ja

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...