Gjest Selfie Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Vi skal sette opp en husarbeidsavtale. Fant tipset her . Finnes en ferdig komplett liste over alle oppgaver som må gjøres i et hjem? Kjenner til lister som FlyLady og sånt, men de opererer med alle de forskjellige sonene osv. og er ikke helt tilpasset norske forhold. Endret 23. februar 2016 av Selfie
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Jeg vet ikke om det finnes en liste over alt som MÅ gjøres i et hjem. Hva som må gjøres kommer jo helt an på hjemmet. Har man barn og/eller kjæledyr er det ofte nødvendig å vaske langt oftere enn om man er enslig og uten dyr. Hvor mye man er hjemme har mye å si, og ikke minst, så er "nødvendig" veldig subjektivt. Noen MÅ ha det strøket til enhver tid, mens andre har et mer avslappet forhold til om det står en skitten kaffekopp på stuebordet natten over. Jeg ville heller sett på hva du/dere synes er nødvendig, og satt opp listen deretter. Om dere ikke synes det er nødvendig å vaske stuegulvet hver uke, så er det ingen grunn til å gjøre det. Sett gjerne opp hver deres liste, ettersom det kan være dere er uenige om hva som er nødvendig/hvor ofte ting er nødvendig. Så må man komme til enighet om et kompromiss. Evt må den som har strengest krav finne seg i å ta seg av de tingene partneren synes er helt urimelig selv (jeg vasker for eksempel over vasken på badet hver morgen, ettersom jeg ikke takler tannkremsprut og drit der, mens mannen ender opp med ta ut av tørketrommelen, siden han absolutt MÅ ha det gjort samme dag den er ferdig - mens jeg driter i om det blir liggende i trommelen natten over). Anonymkode: 30bd4...14f
MapleSirup Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Bra ide. Pinterest er proppfull av slike: http://www.lambertslately.com/2012/11/5-ways-to-clean-house-new-cleaning.html?m=1 Du kommer til å finne en som passer for dere hvis du leter, men det vikstigste er vel inspirasjonen til å lage en egen.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #4 Skrevet 24. februar 2016 Den 23.02.2016 at 9.54, Selfie skrev: Vi skal sette opp en husarbeidsavtale. Fant tipset her . Finnes en ferdig komplett liste over alle oppgaver som må gjøres i et hjem? Kjenner til lister som FlyLady og sånt, men de opererer med alle de forskjellige sonene osv. og er ikke helt tilpasset norske forhold. 1. Alle vasker sitt eget tøy og sin egen "privatsfære" (altså sitt eget rom og doen/vasken/badekaret etter seg) 2. Alle setter sine egne ting tilbake på plass rett etter bruk. Absolutt ALT skal ha et hjem. Og ved alt mener jeg alt fra reklame via bøker i bruk til halvbrukte klær. Dersom du får dette punktet på plass oppdager du raskt at alle dine tidligere problemer med husarbeid var innbilte. 3. Støvsuging og gulvvask: trolig ukentlig. Matlaging: når en er sulten - typisk fra 3-5 ganger daglig. Oppvask etter mat: se punkt 2. Bad og soverom: se punkt 1 og 2. Et hjem trenger knapt stell for å gå rundt, så du trenger ikke noen liste. Ikke overkompliser noe som er innmari lettvindt. Anonymkode: 5c45b...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå