AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #1 Skrevet 23. februar 2016 Hei jeg lurer på om det kan være mot sin hensikt eller farlig om jeg kombinerer mye kosttilskudd? da jeg har hatt vitamin underskudd over lengre tid har jeg blitt anbefalt forskjellige ting. Men jeg får ikke til å svelge tabletter. jeg bruker da Berocca, vitaminbjørner, c vitaminer, jerntabletter og tran. Hva mener dere om dette? Anonymkode: d870a...e3e
Cuntzilla Skrevet 23. februar 2016 #2 Skrevet 23. februar 2016 Om en lege har sagt du har vitaminunderskudd, så har vel h*n kanskje også anbefalt hvilke kosttilskudd du eventuelt bør ta? Hvis ikke bør du snakke med en lege om det. Jeg er ingen lege eller ekspert, men såvidt jeg vet så skiller man ut B- og C-vitamin kroppen ikke klarer å ta opp, så jeg tror du produserer en hel del dyr tiss her. A- og D-vitamin lagrer seg derimot i kroppen og er noe man kan få overdose av, så man skal ikke kombinere f.eks. tran med en multivitamin som inneholder A/D-vitamin (det gjør vel vitaminbjørnene). Det står vel også anbefalte dagsdoser bakpå boksene, så du kan sette deg ned og lese dem og se om kanskje alt du trenger er i en enkel pille. Det ser jo ut som du får i deg dagsbehovet ganger fem av mye her. Og ja, det kan både virke mot sin hensikt og være skadelig. Jerntilskudd er vel også skadelig i for store doser (som det meste er), så her må du definitivt snakke med en lege om hvor mye du eventuelt trenger, det vil ikke jeg mene noe om. Berocca har jeg ikke hørt om, men ser det er vitaminer og mineraler, men uten A og D. Så den skal vel kunne tas sammen med tran, men dropp da vitaminbjørnene og C-vitaminene. Eller ta kun vitaminbjørnene og dropp Berocca, c-vitaminer og tran. NB: Med forbehold om at min kunnskap om vitaminer er begrenset. Men man trenger ikke en doktorgrad for å se at du tar for mye iallefall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå