Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg skal flytte til Lofoten til sommeren og har fått sommervikariat fra juni-september. Jeg har aldri vært lenger nord enn Ålesund (hehe) og er egentlig ikke særlig bereist i Norge.. 

Jeg lurer på om noen er godt kjent i Lofoten som vet hvordan været pleier å være om sommeren, hva burde jeg pakke av klær? Er det noe spesielt jeg burde gjøre eller få med meg? Er det mye mygg der om sommeren (det var en som nevnte at det var mye mygg der om sommeren, men finner ikke noen steder på nett som støtter dette)? 

Er det mye "liv" i lofoten om sommeren, altså folk som er ute å koser seg og restauranter osv. 

Beklager skrivefeil :)

Anonymkode: 9ca7f...c4b

Skrevet

Sommeren i Lofoten = skiftende vær, kan bli kaldt (7 grader og regn), kan bli varmt (25 grader). Det er ofte mye vind. Du trenger definitivt både sommerklær og varme klær. :) 

Er vel ikke spesielt mye mygg, har faktisk ikke tenkt så mye over det. 

Det er mye liv der om sommeren, mange er hjemme på ferie, mange turister osv. Folk går mye i fjellene og er generelt mye ute. Nå vet jeg ikke hvor i Lofoten du skal, det har jo litt å si for hvor mange restauranter det er. Men, hvis du f.eks. skal til Svolvær så er det jo en del restauranter og utesteder på bryggen der.  

Du burde definitivt bli kjent med litt lokalbefolkning. Bli med på fisketur på havet. Gå på fjellturer i midnattssol. Dra til en av de fantastiske hvite strendene og bade i rimelig iskaldt vann. ;) Smake tørrfisk. Reise litt rundt å se de forskjellige småstedene, lokal kunst, gamle fiskevær osv. Det er ikke langt å kjøre mellom de forskjellige stedene, og man kan ta ferge til de ytterste øyene Værøy og Røst. 

Legger ved en link: http://www.lofoten.info/?id=1847223262 

Håper du får et fint opphold :)

Anonymkode: 38a0a...c30

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sommeren i Lofoten = skiftende vær, kan bli kaldt (7 grader og regn), kan bli varmt (25 grader). Det er ofte mye vind. Du trenger definitivt både sommerklær og varme klær. :) 

Er vel ikke spesielt mye mygg, har faktisk ikke tenkt så mye over det. 

Det er mye liv der om sommeren, mange er hjemme på ferie, mange turister osv. Folk går mye i fjellene og er generelt mye ute. Nå vet jeg ikke hvor i Lofoten du skal, det har jo litt å si for hvor mange restauranter det er. Men, hvis du f.eks. skal til Svolvær så er det jo en del restauranter og utesteder på bryggen der.  

Du burde definitivt bli kjent med litt lokalbefolkning. Bli med på fisketur på havet. Gå på fjellturer i midnattssol. Dra til en av de fantastiske hvite strendene og bade i rimelig iskaldt vann. ;) Smake tørrfisk. Reise litt rundt å se de forskjellige småstedene, lokal kunst, gamle fiskevær osv. Det er ikke langt å kjøre mellom de forskjellige stedene, og man kan ta ferge til de ytterste øyene Værøy og Røst. 

Legger ved en link: http://www.lofoten.info/?id=1847223262 

Håper du får et fint opphold :)

Tusen takk for svar! Det satt jeg veldig pris på, skal sjekke ut linken. 

Siden du nevner kjøring.. Jeg har ikke lappen fordi jeg har epilepsi, men tror du det blir et problem? Er det lange avstander mellom steder og serverdigheter? :)

Skrevet (endret)

Det er 120 km fra Å til Svolvær, ca. to timers kjøring. Det er ikke så innmari god kollektivtrafikk, men du kommer deg mellom Henningsvær, Kabelvåg og Svolvær og videre til Leknes ganske greitt. Skal du litt utenfor allfarvei (Ramberg, Sund, Nusfjord og videre vestover i retning Moskenes og Å), så er det mindre busstilbud. Det er forresten ganske greitt å sykle i Lofoten, hvis du er fan av det. Litt mye bobiler og trafikk midt på sommeren, men mange sykler da. Hvor skal du jobbe og bo?

Det lett å bli kjent med lokalbefolkningen i Lofoten, så regn med at de inviterer deg med på tur! De fineste stedene er jo til fjells, så da trenger du ikke bil uansett. :)

Endret av reiseglad
  • Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! Det satt jeg veldig pris på, skal sjekke ut linken. 

Siden du nevner kjøring.. Jeg har ikke lappen fordi jeg har epilepsi, men tror du det blir et problem? Er det lange avstander mellom steder og serverdigheter? :)

Som reiseglad sier, det er to timer fra Svolvær til Å. Det går buss, meen den går ikke så ofte at det gjør noe. Bare ta initiativ til at du ønsker å se Lofoten, så skal du ikke se bort fra at det er noen som melder seg frivillig til å være guide. :)  

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, reiseglad skrev:

Det er 120 km fra Å til Svolvær, ca. to timers kjøring. Det er ikke så innmari god kollektivtrafikk, men du kommer deg mellom Henningsvær, Kabelvåg og Svolvær og videre til Leknes ganske greitt. Skal du litt utenfor allfarvei (Ramberg, Sund, Nusfjord og videre vestover i retning Moskenes og Å), så er det mindre busstilbud. Det er forresten ganske greitt å sykle i Lofoten, hvis du er fan av det. Litt mye bobiler og trafikk midt på sommeren, men mange sykler da. Hvor skal du jobbe og bo?

Det lett å bli kjent med lokalbefolkningen i Lofoten, så regn med at de inviterer deg med på tur! De fineste stedene er jo til fjells, så da trenger du ikke bil uansett. :)

Skal jobbe på sykehuset og bo i sykehusbrakken :) takk for svar! 

Jeg får prøve å ta med meg sykkelen min da. hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...