Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når du søker sosialstønad igjen skal vel NAV bare se kontoutskrifter for de siste tre eller seks månedene?

Anonymkode: 0ed2f...e3a

Stemmer - De skal se kontoutskrifter når jeg kommer tilbake. Om arven da har stått på en annen konto, kan selvsagt ikke de vite noe om arv. Men om det kommer på selvangivelsen senere i år eller om de likevel på ett vis kan finne ut at jeg har arvet, sliter jeg jo..

TS

Anonymkode: 5d82f...944

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Stemmer - De skal se kontoutskrifter når jeg kommer tilbake. Om arven da har stått på en annen konto, kan selvsagt ikke de vite noe om arv. Men om det kommer på selvangivelsen senere i år eller om de likevel på ett vis kan finne ut at jeg har arvet, sliter jeg jo..

TS

Du kan avtale med rådgiver om å betale senere.

Men jeg er ikke så sikker på at advokat er nødvendig. Jeg ville heller funnet en økonomisk rådgiver. De er presise og gjerne rimeliger. Her har jeg googlet frem noen:

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=%C3%B8konomisk+r%C3%A5dgiver+privat

Det mest nærliggende vil være å søke råd i banken. Det er ofte t.o.m gratistjenester her.

Ta tak! :) 

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har tidligere forklart at jeg vil få omkring 500.000,- og har bortimot 300.000,- i gjeld. ALL gjeld vil bli prioritert først av alt, uansett hva Nav skulle ha å si om det..
Jeg vil gjerne finne noen som kan hjelpe meg med dette, men hvor? En advokat må ha pengene med èn gang.

TS

Enten har du misforstått eller så feilinformerer du i tråden. En advokat tar ikke betalt før han har begynt å jobbe. 

Om du har 300 000 i gjeld og 500 000 i arv,,så bør du forhandle med hver enkelt kreditor og få ned gjelden før du casher ut hver og en gjeldskrav. 

Begynner seriøst å lure på om dette er en godt laget tulletråd! 

Anonymkode: 00b2d...e0f

• Liker 2
Skrevet

Du vil "få noe utav arven"? Men hva har du brukt de 300.000kr på. Det høres ikke ut som huslån akkurat. 

500k arvet, 300k til gjeld og 50k til briller og bil =150k igjen. Det er en halv årslønn. Det er ikke NAV sin feil at du har så mye gjeld.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil gjerne finne noen som kan hjelpe meg med dette, men hvor? En advokat må ha pengene med èn gang.

Jeg skjønner ikke hva du trenger hjelp til?

Du betaler ned all gjeld og bruker pengene til å leve for. Av dette kan du selvsagt kjøpe deg noen nye klesplagg e.l, men du kan ikke søke sosialstønad før arven er brukt opp.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du søker sosialstønad igjen skal vel NAV bare se kontoutskrifter for de siste tre eller seks månedene?

Tre måneder.

Anonymkode: 4393f...393

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hva du trenger hjelp til?

Du betaler ned all gjeld og bruker pengene til å leve for. Av dette kan du selvsagt kjøpe deg noen nye klesplagg e.l, men du kan ikke søke sosialstønad før arven er brukt opp.

Anonymkode: 4393f...393

Er ikke så svart-hvitt. Det jeg sitter igjen med etter gjeld, skal brukes, ja. Men målet mitt var å få litt ekstra å rutte med, og kjøpe noen ting jeg trenger utenom. Men da gjelder trolig Nav's satser, jeg kan ikke bruke som jeg vil. Er dette jeg vil finne ut av, uten å involvere Nav.

TS

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det skal jeg ikke!!
Men jeg unnlot å fortelle hele historien bak, nettopp fordi jeg trenger ikke andres meninger rundt hvordan jeg ønsker å gjøre alt dette. Men skal jeg få noe vettugt svar, skal jeg fortelle det. 

Jeg jobber 50% og får resterende fra Nav. Når arven kommer, skal bortimot 300.000,- brukes til å betale gjeld, FØR noe annet.
Deretter skal jeg få ferdig førerkort, (og evt. bil og alt det innebærer) samt kjøpe en del ting jeg trenger i leiligheten, som hvitevarer, seng etc. I tillegg er jeg selvsagt klar på at jeg skal leve av pengene, og kommer i denne perioden IKKE til å oppsøke Nav, da jeg har egne midler å leve av.
Men, som de fleste vet, har Nav egne livsoppholds-satser, så når jeg kommer tilbake til Nav etter en viss tid, vil de regne på totalbeløpet jeg fikk, og evt. nekte meg sosialhjelp, fordi pengene skulle ha vart så-så lenge. De må derfor "godkjenne" alt jeg skal kjøpe og betale, og hvis jeg ønsker å bruke en tusenlapp mer i måneden på mat, vil dette straffes senere.

DERFOR, ønsker jeg å få pengene overført til en annens konto, slik at jeg kan disponere de selv. Hadde jeg jobbet 100%, hadde jeg ikke hatt dette problemet. Da hadde en arv vært en ekstra velsignelse, mens nå er det bare ett hinder. Det er derfor jeg føler meg nødt til å ta noen snarveier nå, så jeg ikke søler bort hele arven på å leve, men også kommer asjur med andre ting.

Og da er vi tilbake til hovedspørsmålet; hva vil dette ha å si for personen jeg evt. overfører pengene til? Og vil det vises i selvangivelsen min at jeg har arvet penger, slik at det kan slå tilbake på meg senere?
Jeg kommer som sagt ikke til å søke sosialpenger, så lenge jeg har penger selv, så det er altså ikke det jeg er redd for.
TS

Men NAV og skatte etaten vil fremdeles få opplysninger om arven. Jeg fikk et oppgjør etter en skilsmisse, og det var jo ikke min egen bank konto som røpet det.

Det er ikke så enkelt at du bare kan sette pengene over på en annen, noe som er helt på jordet uansett. Aldri i verden om jeg hadde gjort det.

Disse pengene vil bli stående på din selvangivelse fordi det er du som arver dem selv om du fører dem over på samboer og NAV vil gå ut i fra det.

Du kommer mye dårligere ut av det hvis du prøver å lure systemet på den måten. 

Anonymkode: 98cdb...d53

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det kommer på selvangivelsen, tro meg. Du slipper ikke unna det uansett. Jeg fikk 200 000 kr, de var aldri innom kontoen før jeg brukte dem på bil. De sto på selvangivelsen. 
Du kan bare glemme det du tenker på, det nytter ikke å få 500 000 kr til å forsvinne.

Det du bør gjøre, er å motta pengene på egen kontor. Betale ned gjelden din, ta vare på alt som dokumenterer dette. 
Hvordan du forvalter resten har NAV ikke noe med, så lenge du ikke mottar hjelp fra dem.

• Liker 2
Skrevet

Nav har og muligheter til å kreve tilbakebetaling av arv og motregne dette mot utbetalt sosialhjelp. Husbanken har videre mulighet til å kreve deg for utbetalt bostøtte du har fått i år. Men dette skjer ikke før ve dskatteoppgjøret for 2016, nemlig i juli 2017, tidligst. Så her står du i et kmipetak på mange områder. Bobestyrer eller den som er ansvarlig for oppgjør av noet rapporterer inn til Tingretten hvordan boet er gjort opp om hvem som har fått ubetalt og fordelt arv av betydning. 

Anonymkode: 00b2d...e0f

Skrevet

Arven blir tinglyst i ditt navn. ENkelt å finne ut.

Anonymkode: 25c82...5fd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Arven blir tinglyst i ditt navn. ENkelt å finne ut.

Anonymkode: 25c82...5fd

Ja nettopp

Skrevet
7 timer siden, Dr. A. Kula skrev:

Slik jeg forstår det er situasjonen slik. Du får noe sosialstøtte, og denne vil opphøre så lenge du har rsterende midler fra arven.

Som @MapleSirup skriver, få hjelp, og start med nedbetaling av gjeld. Det er også viktig å prioritere hvilken gjeld som bør betales først, da det kan være ulik "straff" for å la være mot de ulike kreditorene. Staten er ofte værst, og bør normalt prioriteres.

Det kan være lurt å få en oversikt over hvor mye gjeld du har / skal betale ned, da det er mulig å frasi seg (delere av) arv som da tilfaller barna (livsarvinger) direkte. Det er en mulig måte å kunne gi barna noe, uten at kreditorer kan "slå loa i" disse. Men da er det barna sine penger, og du kan ikke bruke disse pengene, men de kan settes av i barnas navn til skolegang etc. Vær bare oppmerksom på at dersom beløpene blir av en viss størrelse (75.000,- var det tidligere, er usikker om dette  er endret), så blir overformyneriet satt til å disponere verdiene til barna, bla slik at du ikke kan bruke opp deres penger.

Ellers forstår jeg det slik at når du får arven, mister du sosialstøtten, men vil etterhvert måtte søke om igjen.

Ettersom du ikke vil ha støtte etter arven, står du strengt tatt fritt til å disponere denne uten at NAV driver overformynderi, det er først når du trenger sosialstøtten igjen at de kommer med kritisk blikk. Om du betaler ned gjeld, er dette fornuftig bruk av penger. Å betale for førerkort kan du også gjøre, og det er vel investerte penger, bla med å øke jobbmulighetene dine. Du må bare sørge for å klare å ta førerkortet (og å leve) med det som er igjen av arven, før du går tom. Ikke kjøp bil eller andre kapitalvarer, da du gjerne blir bedt om selge dette for å kunne motta sosialstønaden etterpå. Med mindre det er en forutsetning for å kunne ha jobben.

Men skaff hjelp, og jeg gjentar meg selv og mange andre her inne, IKKE sett pengene inn på en annens konto.

Gode innspill i teorien ifht det å fraskrive seg arv til fordel for barna, selv om det ikke virker relevant for TS.

Dog - regimet nå er ganske annerledes enn hva som står her, det kom ny vergemålslov 1.7.2013. Fylkesmannen er vergemålsmyndighet, ikke overformynderiet, og grensen er 2G. Mer info på www.vergemal.no 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Over, tull med siteringen 

7 minutter siden, Høna79 skrev:

Gode innspill i teorien ifht det å fraskrive seg arv til fordel for barna, selv om det ikke virker relevant for TS.

Dog - regimet nå er ganske annerledes enn hva som står her, det kom ny vergemålslov 1.7.2013. Fylkesmannen er vergemålsmyndighet, ikke overformynderiet, og grensen er 2G. Mer info på www.vergemal.no 

Takker for oppklaring.

Dr. A. Kula 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...