Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke om dette er rett underforum å spørre på, men jeg prøver likevel:

Min samboers nevø skal døpes førstkommende søndag, og siden vi bor såpass langt unna må vi reise dit en dag tidligere. Min samboer jobber lørdag og får ikke fri til å reise.

Har han krav på fri i forbindelse med sin nevø`s dåp?

Jeg har prøvd å Googlet, men fant ikke ut av det..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er morsom du, krav på fri har ingen ved dåp. Folk får knapt fri ved dødsfall. 

Han kan be om å få ta ut en feriedag, men tiden er knapp så om dette innvilges er et åpent spørsmål. 

Anonymkode: afb2a...826

• Liker 23
Skrevet

Det har han neppe krav på. Verken på å få fri på dagen for selve dåpen eller på 'reisedagen'.

Anonymkode: c072c...fe8

• Liker 4
Skrevet

Svaret er helt enkelt nei. 

Anonymkode: f4d51...357

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du er morsom du, krav på fri har ingen ved dåp. Folk får knapt fri ved dødsfall. 

Han kan be om å få ta ut en feriedag, men tiden er knapp så om dette innvilges er et åpent spørsmål. 

Tror ikke hittah spør for å være morsom, men for å få svar på noe hun lurer på. Det går an å svare på en ordentlig måte.

Anonymkode: c072c...fe8

• Liker 16
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva var så morsomt med et ærlig spørsmål?

• Liker 4
Skrevet

Nei, dåp er ingen grunn til å få fri - man må bruke feriedager på sånt. Og man kan ikke ta ut feriedager bare når det passer en, det må avklares i forhold til driften.

Anonymkode: cd12b...f0e

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, dåp er ingen grunn til å få fri - man må bruke feriedager på sånt. Og man kan ikke ta ut feriedager bare når det passer en, det må avklares i forhold til driften.

Anonymkode: cd12b...f0e

Dette.

Alternativet er jo å bytte vakt med en annen ansatt. Men det begynner å bli vel sent for det nå...

Anonymkode: 79cdc...795

Skrevet

Mtp at folk må ta ferie til eget bryllup skal du ha en god tariffavtale for å ha rett til fri for dette. Kunne kanskje fått en velferdspermisjon, men selv da kan jobben si nei.

Skrevet

Nei, man har ikke krav på det. Prøv heller å bytte vakten om det er skiftordning.

• Liker 1
Skrevet

Ok, tusen takk for svar!

Skrevet
1 time siden, hittah skrev:

Og hva var så morsomt med et ærlig spørsmål?

Det er jo fryktelig naivt å tro at man har krav på fir til nesten noe som helst av private ting. Selv lege og tannlege er det jo begrenset med muligheter for.

Begravelser er kun for nærmeste familie. Nevø er i tvilssonen der. Men de fleste arbeidsgivere er jo greie mht familiebegravelser.

Anonymkode: a3a2d...270

• Liker 6
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo fryktelig naivt å tro at man har krav på fir til nesten noe som helst av private ting. Selv lege og tannlege er det jo begrenset med muligheter for.

Begravelser er kun for nærmeste familie. Nevø er i tvilssonen der. Men de fleste arbeidsgivere er jo greie mht familiebegravelser.

Anonymkode: a3a2d...270

Jeg har ikke "trodd" noe, og derfor spurte jeg.

Takker for svar :)

• Liker 3
Gjest Marillia
Skrevet

De fleste arbeidsgivere er grei i slike tilfeller om man spør i god tid; som i uker i forkant. Spør man derimot noen dager før kan jeg godt skjønne at man ikke gir arbeidstaker fri. 

Skrevet
2 timer siden, hittah skrev:

Jeg har ikke "trodd" noe, og derfor spurte jeg.

Takker for svar :)

Du tror jo om du ikke vet. hadde du ikke trodd hadde du ikke måtte spørre

Anonymkode: b511a...924

• Liker 1
Skrevet

Kunne jo bare ringe og si man er syk den dagen det gjelder..? Da slipper man å møte opp.

Anonymkode: ccb98...bda

Skrevet

Jeg lurer på hvilke arbeidsgivere dere har som nesten ikke får fri til en lege - eller tannlegetime en gang...

Anonymkode: e3639...0b8

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kunne jo bare ringe og si man er syk den dagen det gjelder..? Da slipper man å møte opp.

Nei det er overhodet ikke greit.

• Liker 7
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Din bedritne arbeidsmoral okan du holde for deg selv.

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvilke arbeidsgivere dere har som nesten ikke får fri til en lege - eller tannlegetime en gang...

Anonymkode: e3639...0b8

Dette er regulert! Alle får fri til lege og tannlege til et visst punkt. Husker ikke hvor mye. Tror det er 2-3 timer i året e.l

Dersom man har mange oppdrag hos tannlegen så skal du ta det av egen tid, selvfølgelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...