Mamma31 Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Hei, Jeg er så fortvilet. Mitt barn på 5 år har plutselig blitt redd for fluer, og innbiller seg at hun ser disse "overalt". Hun kan våkne om natten og skrike for hun syntes hun ser en. Hun kan klø (mest pga. tørr hud og eksem) og tro det er en flue. Hun kan se en lodott eller en føflekk på seg selv, og skrike og tro det er en flue. Det har plutselig blitt ille, og jeg har spurt ped leder i bhg om de har snakket noe om fluer/insekter, noe de ikke har. Jeg blir så lei meg på hennes vegne, for hun er virkelig redd og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Helsesøster skal ringe meg på slutten av uken, så jeg håper hun har noen råd. Jeg vil tro at dette går over, men hva kan vi si/gjøre? har sagt at fluer lever i skogen og at det nå er kaldt og da kommer de ikke. Har også sagt at de er redd mennesker og at vi har myggnetting utenfor soveroms vinduene (da kommer de ikke inn). Hun er smart - hun sier at de kan komme inn f.eks inngangsdøren for der er det jo ikke noe myggnetting. Nei, jeg er fortvilet. Hva kan jeg gjøre? Har ikke hatt noe problem med dette i bhg eller hos andre.
Chizue Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Det er nok noe som går over, jeg kan tenke meg at noen har sagt til henne at hun må holde seg borte fra fluer, fordi de kommer og spiser på deg om natten eller noe sånt (Små barn kan si mye rart til hverandre, ofte har de hørt noe dette fra eldre unger igjen, for å skremme de) Men det er heller ikke unormalt at barn plutselig blir redd insekter, er i den alderen mange starter å få forskjellige fobier og ofte kan det hjelpe å bli utsatt mot de tingene de er redde for. Og prate om insektene, finne ut om det er noen skapninger hun liker f.eks. marihøne og fortelle historier om at de andre fluene hjelper marihøna, se på filmer om bier, fluer, edderkopper. Ofte vil frykten for noe bli borte etterhvert, men det bli sittende igjen også. Som en fobi.(pteronarcophobia, frykt for fluer) 1
Sølvi88 Skrevet 3. mars 2016 #3 Skrevet 3. mars 2016 (endret) Vaske en sånn sprayflaske som man har jif på, ha på vann, sett noen klistremerker på den, skriv fluespray og gi den til henne. Så sier du at hun skal spraye litt på rommet sitt om kvelden, kun et spray ut i luften. Det holder for ei hel uke. Endret 3. mars 2016 av Sølvi88 2
Gjest Kaffelattn Skrevet 3. mars 2016 #4 Skrevet 3. mars 2016 Den 22. februar 2016 at 21.21, Mamma31 skrev: Hei, Jeg er så fortvilet. Mitt barn på 5 år har plutselig blitt redd for fluer, og innbiller seg at hun ser disse "overalt". Hun kan våkne om natten og skrike for hun syntes hun ser en. Hun kan klø (mest pga. tørr hud og eksem) og tro det er en flue. Hun kan se en lodott eller en føflekk på seg selv, og skrike og tro det er en flue. Det har plutselig blitt ille, og jeg har spurt ped leder i bhg om de har snakket noe om fluer/insekter, noe de ikke har. Jeg blir så lei meg på hennes vegne, for hun er virkelig redd og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Helsesøster skal ringe meg på slutten av uken, så jeg håper hun har noen råd. Jeg vil tro at dette går over, men hva kan vi si/gjøre? har sagt at fluer lever i skogen og at det nå er kaldt og da kommer de ikke. Har også sagt at de er redd mennesker og at vi har myggnetting utenfor soveroms vinduene (da kommer de ikke inn). Hun er smart - hun sier at de kan komme inn f.eks inngangsdøren for der er det jo ikke noe myggnetting. Nei, jeg er fortvilet. Hva kan jeg gjøre? Har ikke hatt noe problem med dette i bhg eller hos andre. Høres normalt ut og snart er hun lei. Så vil det komme andre ting. Verden er ny for de små! De lar seg begeistre og skremme.
Honey Dew Skrevet 3. mars 2016 #5 Skrevet 3. mars 2016 Det der går over. Min yngste bror var livredd fluer da han var liten, men det vokste han fra seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå