AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Hun er 6 år og legger seg klokken åtte. Det er vanskelig å få henne i seng til den tiden, hun er flink til å utsette til nærmere ni (slik som ade fleste barn regner jeg med). Problemet er at når hun har lagt seg, sovner hun ikke. Når vi går ut av rommet, leker hun stille med leker i senga og får ikke sove. Etter en time kan hun komme ut og si hun må på do, selv om det var det siste hun gjorde før hun la seg, for så å skulle gi nattaklem-runde 2-5 ganger hver kveld. Veldig koselig, men klokken går og det blir mindre søvn. For at barnet ikke skal få en kjip døgnrytme, er det ikke lengre oppe i helgene enn hverdagen og aktivitetsnivået i helgen er ganske så høyt, så trøtt burde hun være på kvelden. Av og til kommer hun ut opptil to timer senere for å gå på do, er tørst eller sulten... Og i dag fortalte hun at hun våknet igjen og var våken til vi la oss (noe som var rundt tolv (!) ). Er det vanlig å sjekke om barnet sover hver halvtime, eller slutter der å gå inn etter at de har sovnet? Hun pleier jo å rope eller komme ut om det er noe, men denne gangen lå hun bare våken.. :/ Vi har barnet her annenhver helg, så tanken ligger litt på at dagene med oss går for fort, og at hun ønsker å få så mye tid ut av det som hun kan. Og det er forståelig. Men er dette grunnen eller er alle barn slik i den alderen? Tidligere har hun fint sovnet, men særlig det siste halve året har det vært veldig vanskelig å få henne til å sove. Uansett hvor sentrum det blir, våkner hun veldig tidlig og jeg synes det er merkelig at ikke hun er mer trøtt... Er det normalt at barn i den alderen bruker så lang tid på å legge seg og på å sovne? I hverdager (leverer så mandager) så er det tidlig opp, hvor hun er utrolig trøtt og det er ikke greit å sende henne på skolen slik. I helgene virker det til å gå greit, men når mandagen kommer sovner hun i bilen på vei til skolen og er umulig å vekke. Natt til mandag er det et under om hun sover innen klokken elleve og ikke våkner i løpet av natten. Uff. Noen som har noen gode råd fra egne erfaringer? Legger vi henne for tidlig for alderen? Hun legges som sagt 8 og er våken fra 7 i helgene og ukedager. Anonymkode: ec87f...96a
Arkana Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Alle våre (3, 5 og 7 år) legger seg en gang mellom 20 og 20.30. Mellomste sovner omtrent med en gang hodet treffer puta. Yngste kan holde det gående med leker i senga i opptil en time etterpå. Eldste leser vanligvis på senga, men sovner vanligvis innen en halvtime. Det er nok ikke unormalt at de bruker litt tid, men jeg tror det er viktig at vi legger litt føringer for hvilke aktivteter som er akseptable etter leggetid. De får selvsagt gå på do eller hente seg et glass vann (alle ordner dette på egen hånd) og eldste får lese litt, men vi har en regel om at det ikke skal skje noe spennende etter leggetid. Vi kan godt ha samtaler om alt mellom himmel og jord på sengekanten, men når vi har sagt natta og gått må det de evt ha å si vente til dagen etter. De kan ikke stå opp og leke, bråke eller vekke de andre og uendelige nattaklemrunder hadde heller ikke vært ok. Så fremt det ikke er noe viktig blir alt møtt med at nå er det natt og de skal sove og så blir de fulgt tilbake uten noe mer om og men. Jeg vil ikke at de skal få belønning for å stå opp igjen og igjen etter sengetid. Eldste har forøvrig også flere ganger sagt at han lå våken helt til vi la oss o.l.. Vi pleier ikke å sjekke annet enn når vi legger oss, men han har alltid sovet godt og jeg tror ikke han egentlig er våken så lenge, men at han heller har litt dårlig tidsforståelse på natten og at det for ham virker som han var våken veldig lenge.
Zienna Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 Jeg forstår deg slik at barnet er hos dere annen hver helg. Å sove i en ny seng, i et nytt rom etc. er selvfølgelig uroende i seg selv. Noe av problemet kan ligge her. Mine barnebarn på 3 og 6 år legges kl. 19.30. Da er tenner pusset, og de står klar i pysjen. Leggeritualet er likt hver dag, det synges og leses i ca. en halv time. Vannglasset står klart ved sengene. De har lov til å ha èn leke i sengen, men det er ikke lov å gå ut av sengen. Er det noe spesielt roper de, og pappa kommer. Normalt sovner de raskt. Barn liker og trenger faste rutiner, tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Jeg ville vurdert å ha senere leggetider i helgene. Det har jeg og alle mine søsken vokst opp med, selv om vi var litt trøtte mandager, så var det aldri noe stort problem. Det var kjempestas å få være lenger oppe i helgene, og jeg tenker at siden hun bare er hos dere annenhver helg kunne det vært enda mer "nyttig" hos dere? Nattaklemrunder er det greit å si nei til. Bare svare at "Nei, nå gav du nattaklemmer i sted da du la deg, så nå må du gå rett i seng igjen". Men jeg ville vært mer tolerant siden det er helgebarn, enn hvis barnet hadde bodd der fast. Anonymkode: 1ec94...8f8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville vurdert å ha senere leggetider i helgene. Det har jeg og alle mine søsken vokst opp med, selv om vi var litt trøtte mandager, så var det aldri noe stort problem. Det var kjempestas å få være lenger oppe i helgene, og jeg tenker at siden hun bare er hos dere annenhver helg kunne det vært enda mer "nyttig" hos dere? Nattaklemrunder er det greit å si nei til. Bare svare at "Nei, nå gav du nattaklemmer i sted da du la deg, så nå må du gå rett i seng igjen". Men jeg ville vært mer tolerant siden det er helgebarn, enn hvis barnet hadde bodd der fast. Anonymkode: 1ec94...8f8 Ja, kanskje det. Det er nok der vi har vært strenge, nettopp fordi det er faste rutiner hos mor som vi ikke ønsker å gå vekk fra i helgene. Å ha leggetid litt senere har vi prøvd, men barnet sovner likevel ikke før senere og da er det allerede en time over leggetid. I går sovnet hun klokken 10 etter 3 nattaklemmer, 2 toalettbesøk og 2 ganger si fra om å prøve å sove. Tror ikke det går på at hun ikke er trøtt, men mer at hun ikke ønsker å sove fordi helgene er så kort tid. Og det er forståelig. Nå har vi henne i vinterferien, men det virker ikke til at lengre samværsrett heller fungerer. ts Anonymkode: ec87f...96a
Patton Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Vi startet med leggingen klokken 1900 med 3-åringen. Ligger i sengen klokken 19:15. Da blir hun liggende i de aller fleste tilfeller. Akkurat dette har vi vært strenge på, og det har fungert til nå i hvert fall.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 Det er ikke umulig at du kan ha rett i at hun synes tiden hos dere er for kort, og at hun (underbevisst?) ikke har lyst til å sove den bort. Hun har sannsynligvis også lært at å hale ut tiden fungerer - da får hun være lenger oppe og får dermed mer tid og oppmerksomhet. Kan dere forsøke å stramme inn leggetiden? Altså at hun ikke får lov å hale ut tiden fra 8 til 9 - om hun da kommer kjapt i seng vil hun få mer søvn selv om hun bruker en time på å sovne. Jeg ville også forsøkt å kutte ned på aktiviteten etter dere har sagt god natt. Dette kan være lurt å avklare med henne på forhånd. 'Vi ser at du sover for lite og blir veldig trøtt, så heretter skal vi...' Hun kan ha vann ved senga, så trenger hun ikke stå opp for å drikke. Hun kan få én ekstra nattaklem. Begrens antall leker i senga. Må hun på do så må hun på do - men da er det do og senga, ikke flere runder med nattakos og oppmerksomhet. Jeg har hatt suksess med klistremerkeskjema for vesla når hun dillet etter leggetid. Om hun ble i senga uten å rope, fikk hun klistremerke. Ett dobesøk var tillatt. Unger trenger søvn, og vi kan snakke til vi blir blå om at 'nå må du legge deg, ellers blir du trøtt', men såpass små barn lærer fint lite av snakking. Dere må rett og slett sette en ramme og vise henne hvor den er. Det kan være tøft, jeg har nettopp hatt en runde selv (denne gangen virket ikke klistremerkene, det var forrige runde), og etter tre kvelder gikk innsovningstiden ned fra 2-3 timer til 30-60 minutter. Lykke til! Anonymkode: 19ac4...997 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 Ett og tre år, begge legges 19 og sovner minutter senere. Anonymkode: ccab4...790
absinthia Skrevet 23. februar 2016 #9 Skrevet 23. februar 2016 Det er sikkert så mye som foregår i hodet hennes at hun ikke klarer å roe helt ned. undertegnede pleide å bruke flere timer på å få sove, helt til jeg ble mor og min eldste sønn la seg klokken 19.30-20.00i den alderen, men sov sjeldent før mellom 21 og 23.30. De andre har stort sett brukt litt under en time, inkludert historie på sengekanten, selv om det hendte at de drøyde til f.eks 22.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #10 Skrevet 23. februar 2016 En på fem. Han legges 1930-2000 og sovner innen 30 min. En på sju år som legges 2000-2030. Sovner ikke før etter 22. Har alltid sovet mindre enn andre barn jeg vet om. Sov allerede lite som baby, men virker ikke trøttere av den grunn. Anonymkode: 69b09...3ab
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #11 Skrevet 23. februar 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke umulig at du kan ha rett i at hun synes tiden hos dere er for kort, og at hun (underbevisst?) ikke har lyst til å sove den bort. Hun har sannsynligvis også lært at å hale ut tiden fungerer - da får hun være lenger oppe og får dermed mer tid og oppmerksomhet. Kan dere forsøke å stramme inn leggetiden? Altså at hun ikke får lov å hale ut tiden fra 8 til 9 - om hun da kommer kjapt i seng vil hun få mer søvn selv om hun bruker en time på å sovne. Jeg ville også forsøkt å kutte ned på aktiviteten etter dere har sagt god natt. Dette kan være lurt å avklare med henne på forhånd. 'Vi ser at du sover for lite og blir veldig trøtt, så heretter skal vi...' Hun kan ha vann ved senga, så trenger hun ikke stå opp for å drikke. Hun kan få én ekstra nattaklem. Begrens antall leker i senga. Må hun på do så må hun på do - men da er det do og senga, ikke flere runder med nattakos og oppmerksomhet. Jeg har hatt suksess med klistremerkeskjema for vesla når hun dillet etter leggetid. Om hun ble i senga uten å rope, fikk hun klistremerke. Ett dobesøk var tillatt. Unger trenger søvn, og vi kan snakke til vi blir blå om at 'nå må du legge deg, ellers blir du trøtt', men såpass små barn lærer fint lite av snakking. Dere må rett og slett sette en ramme og vise henne hvor den er. Det kan være tøft, jeg har nettopp hatt en runde selv (denne gangen virket ikke klistremerkene, det var forrige runde), og etter tre kvelder gikk innsovningstiden ned fra 2-3 timer til 30-60 minutter. Lykke til! Anonymkode: 19ac4...997 Takk for et flott og hjelpsomt svar. Jo, at det ligger i underbevisstheten gjør det nok, og da er det ekstra godt med mange klemmer. Men systemet deres virker veldig greit. Hun her har nok for mange leker tilgjengelig, og satt og 'leste' bok i går kveld i mangel på leker i nærheten, hehe. Så alt for ikke å sove. Noen ganger har hun grått fordi hun ikke fåer sove, men da er gjerne klokken elleve og hun FÅR ikke sove. Men dette er kun kvelden før hun skal tilbake til mor. Tenker det er greit å stramme inn, for etter samtale med mor viser det seg at det kun er her det skjer. Kunne skyldt på mangel på trygghet og at det er vanskelig i en seng man sover sjeldent i, men det handler ikke om det. Hun sier selv at hun ikke er trøtt. Tenker også at aktivitetsnivået burde avta i løpet av kvelden. Nå ser hun en episode på programmet hun liker, og så er det stell og sove. Så vi får se hvordan det går i kveld. Det har kommet et par gjesp, så vi får se Igjen, takk for tips. Anonymkode: ec87f...96a 1
Gjest Magnifiq Skrevet 23. februar 2016 #12 Skrevet 23. februar 2016 Hva med å la henne høre på lydbok?
Hedda-78 Skrevet 23. februar 2016 #13 Skrevet 23. februar 2016 Vi har en på fem og en på sju. Begge legges samtidig, og er i seng ca 19.30-20.00, etter en liten lesestund. Eldstemann er A-menneske og sovner umiddelbart. Minstemann vil gjerne leke/lese litt alene først. Han kan sitte på gulvet og bygge lego, men slukker lyset selv og legger seg i senga og sovner. Vi har regler på at det ikke skal bråkes. De skal være på rommene sine, og de skal ikke drive med noe som kan vekke den andre. Minstemann har hatt perioder med "får ikke sove", og kan/kunne stå opp for å fortelle at han var så sliten at han ikke fikk sove. Jeg oppdaget at slike episoder med styring om kveldene, hadde sammenheng med hvor lang tid jeg brukte på å si god natt. Dersom jeg bare sa god natt og gikk, så varte det ikke lenge før han sto opp og fant på en eller annen unnskyldning. Han fant liksom ikke roen. Men når jeg begynte å bruke to minutter ekstra på å si god natt, litt ekstra klemming og småprating på sengekanten, pakke inn i dyna og stryke på hodet og sånt, så fant han roen og sto ikke opp igjen. Det var vel verdt å bruke to minutter ekstra på legginga!
MapleSirup Skrevet 23. februar 2016 #14 Skrevet 23. februar 2016 (endret) Jeg tenker at Pappaen kan være litt mer tilstede under leggingen? Feks bruke tid på å lese, synge.... Berolige henne godt og få kvalitetstid sammen. Det blir jo en belønning i seg selv om hun vet at leggetiden er kosetid med Pappa. Jeg tenker dette basert på setningen: " Når vi går ut av rommet ..." Endret 23. februar 2016 av MapleSirup skrivefeil 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #15 Skrevet 23. februar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for et flott og hjelpsomt svar. Jo, at det ligger i underbevisstheten gjør det nok, og da er det ekstra godt med mange klemmer. Men systemet deres virker veldig greit. Hun her har nok for mange leker tilgjengelig, og satt og 'leste' bok i går kveld i mangel på leker i nærheten, hehe. Så alt for ikke å sove. Noen ganger har hun grått fordi hun ikke fåer sove, men da er gjerne klokken elleve og hun FÅR ikke sove. Men dette er kun kvelden før hun skal tilbake til mor. Tenker det er greit å stramme inn, for etter samtale med mor viser det seg at det kun er her det skjer. Kunne skyldt på mangel på trygghet og at det er vanskelig i en seng man sover sjeldent i, men det handler ikke om det. Hun sier selv at hun ikke er trøtt. Tenker også at aktivitetsnivået burde avta i løpet av kvelden. Nå ser hun en episode på programmet hun liker, og så er det stell og sove. Så vi får se hvordan det går i kveld. Det har kommet et par gjesp, så vi får se Igjen, takk for tips. Anonymkode: ec87f...96a Hyggelig å kunne være til hjelp Hvordan gikk det i kveld? Anonymkode: 19ac4...997
Gjest blåbærpike Skrevet 23. februar 2016 #16 Skrevet 23. februar 2016 Døtrene mine på 4 og 7 år har leggetid 19:30. Minstejenta sovner med en gang hodet treffer puten, mens den eldste av og til ligger våken litt. Da hender det at hun leser i en bok, eller så bare ligger hun og hviler. Før vi innførte skjermforbud fra 18:30 brukte forøvrig eldste mye lengre tid på å sovne, og hun var veldig urolig på kvelden. Jeg har tro på at det er noe i at lyset fra TV, nettbrett og lignende vekker opp barna.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #17 Skrevet 24. februar 2016 Her gikk innsovingstiden drastisk med når vi først gikk ut av rommet når barnet var sovnet eller nesten sovnet. Nå leser vi, snakker om alt barnet har på hjertet og til slutt koser til barnet sovner. Noen dager går det kjapt, andre dager lengre tid, men det er alltid veldig koselig. Anonymkode: f2cc5...fd2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #18 Skrevet 24. februar 2016 11 timer siden, MapleSirup skrev: Jeg tenker at Pappaen kan være litt mer tilstede under leggingen? Feks bruke tid på å lese, synge.... Berolige henne godt og få kvalitetstid sammen. Det blir jo en belønning i seg selv om hun vet at leggetiden er kosetid med Pappa. Jeg tenker dette basert på setningen: " Når vi går ut av rommet ..." Takk for innsyn. Han leser for henne hver kveld, og jeg kommer inn og sier god natt i senga. Så de pleier å ha kosetid hver kveld. Men kan alltids prøve at han kanskje bruker litt mer tid på legging. Kanskje synge som du sier eller snakke litt om dagen. Kan selv huske hvor koselig det var med leggetid med mamma, fordi hun tok seg god tid med meg. ts Anonymkode: ec87f...96a 1
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #19 Skrevet 24. februar 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hyggelig å kunne være til hjelp Hvordan gikk det i kveld? Anonymkode: 19ac4...997 Utsetting ble det før senga som vanlig, så hun var i seng klokka ni, men etter hun la seg, sovnet hun innen halv ti. Har tatt vekk lekene ved senga, bortsett fra bamsene, så hun lekte litt med de før hun sovnet. Snakket med henne før leggetid over at søvn var viktig og at vi skulle prøve noe nytt. Og det siste hun gjorde var å gå på do, for å si at det da er lettere å sove, med ikke å måtte opp etter en viss tid igjen. Hun pleier å våkne klokka 7 (gjerne før), men i dag måtte hun vekkes kvart over 8, så er veldig glad for at hun har fått sovet ut tiden hun trengte. Skal prøve igjen i kveld og se hvordan det går. TS Anonymkode: ec87f...96a
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2016 #20 Skrevet 24. februar 2016 Det var godt å høre ☺ Første kvelden pleier å være tøffest, så nå bør det gå enda lettere i kveld ☺ Dere bør kanskje fortsette å jobbe med å stramme inn uthalingen før hun faktisk kommer seg i seng, med tanke på at hun skal tidlig opp på mandager. Men du verden, fra 1-2 timer til 30 minutter på første kvelden er kjempeflott ☺ Anonymkode: 19ac4...997
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå