Gjest wright Skrevet 16. oktober 2004 #1 Skrevet 16. oktober 2004 Heisann! Hadde en diskusjon her med et par andre angående hvilket skatteår desemberlønna havner på. I bedriften der jeg jobbet før, vet jeg at de regnet skatteåret fra januar-desember. Nå har jeg da altså snakket med to andre, som påstår at hos dem regner bedriften det fra desember-november, slik at desemberlønna da kommer på neste års ligningsoppgjør. Kan dette stemme? Synes det høres merkelig ut, selv om det kanskje kan være praktisk ifht å få ut opplysningene til ligningsmyndighetene raskest mulig. Grunnen til at jeg må finne ut av dette (skal begynne i ny jobb snart), er at jeg må være forsiktig med hva jeg tjener i år da jeg er student, og er snart over den veldig lave inntektsgrensa der man ikke lengre får omgjort lån til stipend...
Gjest lilletroll Skrevet 16. oktober 2004 #2 Skrevet 16. oktober 2004 Jeg ville da tro at det var januar til desember??? :o
Frodo Skrevet 16. oktober 2004 #3 Skrevet 16. oktober 2004 Dersom desemberlønna først blir utbetalt i januar kommer inntekten på skatteåret 2005. Dette kan vel være tilfelle dersom du er timesbetalt og får lønna etterskuddsvis. Datoen for utbetaling er avgjørende, man skatter for pengene det året de er utbetalt.
Gjest Anonymous Skrevet 16. oktober 2004 #4 Skrevet 16. oktober 2004 Dersom desemberlønna først blir utbetalt i januar kommer inntekten på skatteåret 2005. Dette kan vel være tilfelle dersom du er timesbetalt og får lønna etterskuddsvis. Datoen for utbetaling er avgjørende, man skatter for pengene det året de er utbetalt. Er dette en fast regel som du er sikker på gjelder alle? For alle får vel lønna etterskuddsvis, ikke bare de som får timebetalt?
Frodo Skrevet 16. oktober 2004 #5 Skrevet 16. oktober 2004 De som har fast månedslønn får vanligvis lønna midt i den måneden som lønna gjelder for. Kommunalt og statlig ansatte får lønna den 12. i hver måned. Der jeg jobber får vi lønna den 20. Oktoberlønna kommer den 20. oktober, osv.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #6 Skrevet 16. oktober 2004 Dersom du skriver timelister, vil lønnen som oftes komme måneden etterpå. Du skal likevel ha hav skatt på desemberlønnen. Når man får lønn på denne måten, regnes skatteåret likevel fra januar til desember. Du får jo lønn i alle månedene, selv om den kommer etterskuddsvis.
Gjest Tallinn Skrevet 16. oktober 2004 #7 Skrevet 16. oktober 2004 Dersom du skriver timelister, vil lønnen som oftes komme måneden etterpå. Du skal likevel ha hav skatt på desemberlønnen. Når man får lønn på denne måten, regnes skatteåret likevel fra januar til desember. Du får jo lønn i alle månedene, selv om den kommer etterskuddsvis. Hmmm... Dette var jo det motsatte av hva Frodo sier. Noen som faktisk VET? Er vel det som er bakdelen med forum, man får ulike svar, og må egentlig ende opp med å gå et annet sted for å få være sikker på å få riktig svar...
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #8 Skrevet 16. oktober 2004 Altså; skriver du timelister, vil det du skrev på timelisten for november bli utbetalt i desember. Det du skriver timelister på i desember vil bli utbetalt i januar. Et skatteår er uansett fra 1. januar til 31. desember. (Det som er forskjellen er når du jobbet inn pengene.) Og, ja jeg VET dette.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #9 Skrevet 16. oktober 2004 For deg, vil det være viktig å vite hvorvidt det du skriver på timelisten blir utbetalt. Skatteåret flytter ikke på seg, selv om du får betalt lønnen etterskuddsvis. Dessuten sier ikke jeg og Frodo forskjellige ting? Vi bare sier det på litt forskjellig måte og sånn for ordens skyld; desemberlønnen kan kun komme i desember. Det er derfor det heter desemberlønn. *Kverulantglis*
Gjest Tallinn Skrevet 16. oktober 2004 #10 Skrevet 16. oktober 2004 Altså; skriver du timelister, vil det du skrev på timelisten for november bli utbetalt i desember. Det du skriver timelister på i desember vil bli utbetalt i januar. Et skatteår er uansett fra 1. januar til 31. desember. (Det som er forskjellen er når du jobbet inn pengene.) Og, ja jeg VET dette. Så da, var ikke meningen å fornærme noen! :oops: Så bare for at min tydeligvis trege hjerne skal forstå dette ordentelig: Du sier altså også at lønn som blir utbetalt i januar (eller juni eller hva det nå måtte være) uansett kommer på det skatteåret den blir utbetalt, samme når den ble inntjent?
Gjest Monsa Skrevet 16. oktober 2004 #11 Skrevet 16. oktober 2004 sånn for ordens skyld; desemberlønnen kan kun komme i desember. Det er derfor det heter desemberlønn. *Kverulantglis* Vel, her vil jeg også være med og kverulere; Sånn som jeg har oppfattet det i folks flests dagligtale, vil faktisk desemberlønna være opptjent i desember, og ikke nødvendigvis utbetalt da. Fant dessverre ikke noe frem eller tilbake om dette i ordboka!
Frodo Skrevet 16. oktober 2004 #12 Skrevet 16. oktober 2004 Som tidligere sagt: Datoen for utbetaling er avgjørende, man skatter for pengene det året de er utbetalt.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. oktober 2004 #13 Skrevet 16. oktober 2004 Frodo sa det så fint i siste innlegg. Du sier altså også at lønn som blir utbetalt i januar (eller juni eller hva det nå måtte være) uansett kommer på det skatteåret den blir utbetalt, samme når den ble inntjent? Svaret her er ja. Ja. Da er vi kanskje alle enige. Til slutt.
Gjest Chanda Skrevet 17. oktober 2004 #14 Skrevet 17. oktober 2004 Gjest skrev: Er dette en fast regel som du er sikker på gjelder alle? For alle får vel lønna etterskuddsvis, ikke bare de som får timebetalt? Nei, alle får ikke lønnen etterskuddsvis. Min lønn som utbetales midt i måneden er halvt på etterskudd og halvt på forskudd. Event. overtid eller reisegodtgjørelse som man vil ha med på dette året, må innberettes innen en viss dato i desember for å bli tatt med på riktig skatteår.
Gjest gjesta Skrevet 17. oktober 2004 #15 Skrevet 17. oktober 2004 Som tidligere sagt: Datoen for utbetaling er avgjørende, man skatter for pengene det året de er utbetalt. Helt riktig. Mange som får lønn utbetalt etterskuddsvis får gjerne desemberlønnen utbetalt tidligere siden det er jul. Men lover og regler sier altså at lønn regnes som tjent det året de utbetales.
monja Skrevet 17. oktober 2004 #16 Skrevet 17. oktober 2004 I bedriften jeg jobber får vi lønna på etterskudd. Vi jobber fra den første til den siste hver måned og får lønna utbetalt den 15. måneden etter. Det vil si at det vi tjener i november er det vi får utbetalt i desember (med halv skatt), og det vi tjener i desember får vi utbetalt i januar året etter, men det regnes likevel på dette årets ligning. Altså begynner ikke vi å tjene opp noe for 2005 ligninga før i februar - når vi får utbetalt det vi tjener i januar. Mannen min har det litt annerledes. Der teller det de får utbetalt i januar på 2005 ligninga. Han jobber kommunalt og jeg privat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå