AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Kjenner at det begynner å tære på med kamelsvelging og stryking med hårene nå. Jeg og eks har vært fra hverandre størsteparten av barnets liv, og det er nå mange år siden vi gikk fra hverandre. Opp gjennom årene har det kommet drittslenging og stikk med jevne mellomrom, og hvis jeg ikke veier ordene mine på gullvekt, blir det helvete med kjeftbruk og utallige sms med ukvemsord. Det siste året har barnet motsatt seg samvær i sterkere og sterkere grad, og nå er det kun fordi jeg presser barnet til å reise på en overnatting i uka at barnet er der i det hele tatt. Allikevel blir jeg stadig beskyldt, både direkte og indirekte, for å lyve om situasjonen, sabotere samvær og rett og slett sette barnet opp mot eks. Etter nok en slik sms i dag kjenner jeg at begeret nå er fullt, og jeg vet snart ikke hvordan jeg skal takle dette. Noen "overlevelsesstrategier" der ute? Jeg har så klart sagt i fra utallige ganger, men det preller av som vann på gåsa. Anonymkode: 2d870...f2c
Zienna Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Ta kontakt med Familievernkontoret og avtal møte med barnefaren der. Ta opp problemet med ham der. Om ikke det nytter, så kan du kanskje skaffe deg en "mellommann" for meldinger mellom dere? Min sønn gjorde det, fikk faren sin til å ta i mot hennes henvendelser om henting, bringing, praktiske spørsmål etc. Dette fungerer nå veldig fint. 2
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #3 Skrevet 23. februar 2016 Hvorfor i alle dager presser du barnet ditt til overnatting? La far ha dagsamvær, hvis barnet ikke vil sove der. Du har ansvar for at barnet ditt har det bra. Og for å endre sånt så kontakter du selvsagt familievernkontoret. Barnet kan også snakke med de uten dere foreldre tilstede om nødvendig. Anonymkode: 4adc0...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #4 Skrevet 23. februar 2016 Barnet skal komme først. Hvis barnet ikke vil være med faren må du ikke presse det mer en absolutt nødvendig. Hvis du har meldinger og mailer, alt som er skriftelig er det fint. Da har du hvert fall bevis på hvordan han er. Jeg vet ikke om du kan vise slike private samtaler på Familievernkontoret, men hvis det skulle skje noe så har du hvert fall noe å slå i bordet med. Jeg ville prøvd å ha minst mulig med han å gjøre, når han sier dritt må du prøve å distansere deg fra det. Prøv å tenk at her er den en mann med store problemer. Du skal bare ha fokus på barnet, og prøv så godt du klarer å ikke ta deg nær av alt han sier. Vanskelig å gi konkrete råd når jeg ikke vet hva han sier. Om det er trusler,?Går dritten på deg? Går det på barnet ditt? Er det noe spesielt som får han til å bli sint? Anonymkode: be007...3cd
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #5 Skrevet 23. februar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Barnet skal komme først. Hvis barnet ikke vil være med faren må du ikke presse det mer en absolutt nødvendig. Hvis du har meldinger og mailer, alt som er skriftelig er det fint. Da har du hvert fall bevis på hvordan han er. Jeg vet ikke om du kan vise slike private samtaler på Familievernkontoret, men hvis det skulle skje noe så har du hvert fall noe å slå i bordet med. Jeg ville prøvd å ha minst mulig med han å gjøre, når han sier dritt må du prøve å distansere deg fra det. Prøv å tenk at her er den en mann med store problemer. Du skal bare ha fokus på barnet, og prøv så godt du klarer å ikke ta deg nær av alt han sier. Vanskelig å gi konkrete råd når jeg ikke vet hva han sier. Om det er trusler,?Går dritten på deg? Går det på barnet ditt? Er det noe spesielt som får han til å bli sint? Anonymkode: be007...3cd Nei, ikke trusler, er beskyldninger om at jeg lyver om hvordan vi har det her hjemme, at jeg gjør/ikke gjør ting som gjør at barnet ønsker samvær osv. Både familievernkontor og helsestasjon er forsøkt for å få en stopp på dette, men det skjer ikke. Ting vi har blitt enige om på disse møtene blir plutselig protestert på fordi eks "ikke husker" at det var slik det blir sagt. Selv tekstmeldinger har blitt benektet, selv om screen shot har blitt framvist. Det er ikke til å tro til tider. Forslaget om en mellommann var bra, tror det får bli sånn. Det er ikke så store ting alltid, men årevis med samme greiene gjør at begeret nå er fullt. TS Anonymkode: 2d870...f2c
MapleSirup Skrevet 23. februar 2016 #6 Skrevet 23. februar 2016 Mitt råd til mine venninner vedr deres ekser er at de ignorerer alt som ikke er relevant for samarbeid. Feks ALDRI svarer på en dritt-sms. Aldri sender en selv. Ser rett igjennom de når de sier noe stygt, gir blikk eller annet. La de evt tømme seg - ha stoneface eller kjed deg litt. Som regel øker frustrasjonen en veldig, veldig kort periode og så opphører dritten. Det er veldig får mennesker som krangler når de ikke får noe oppmerksomhet på det. Men de finnes.... Men jeg må også si at de venninner jeg har hatt i lignende situasjon har holdt iveren hans i live. Det er menneskelig å reagere - jeg sier ikke noe annet enn at det er veldig lurt å la vær. Det samme gjelder ens eget prat til andre om eksen. What goes around comes around 3
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #7 Skrevet 23. februar 2016 11 minutter siden, MapleSirup skrev: Mitt råd til mine venninner vedr deres ekser er at de ignorerer alt som ikke er relevant for samarbeid. Feks ALDRI svarer på en dritt-sms. Aldri sender en selv. Ser rett igjennom de når de sier noe stygt, gir blikk eller annet. La de evt tømme seg - ha stoneface eller kjed deg litt. Som regel øker frustrasjonen en veldig, veldig kort periode og så opphører dritten. Det er veldig får mennesker som krangler når de ikke får noe oppmerksomhet på det. Men de finnes.... Men jeg må også si at de venninner jeg har hatt i lignende situasjon har holdt iveren hans i live. Det er menneskelig å reagere - jeg sier ikke noe annet enn at det er veldig lurt å la vær. Det samme gjelder ens eget prat til andre om eksen. What goes around comes around Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å holde sin sti ren, absolutt. Det har skjedd at jeg har blåst meg opp over disse stikkene, og det fører på ingen måte noe godt med seg. Men en ting er å ignorere meldinger om at jeg er et søplemenneske, noe annet er de evige spørsmålene om troverdigheten min, motivene mine, benektelse av tidligere avtaler osv. TS Anonymkode: 2d870...f2c
MapleSirup Skrevet 23. februar 2016 #8 Skrevet 23. februar 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt enig med deg i at det er viktig å holde sin sti ren, absolutt. Det har skjedd at jeg har blåst meg opp over disse stikkene, og det fører på ingen måte noe godt med seg. Men en ting er å ignorere meldinger om at jeg er et søplemenneske, noe annet er de evige spørsmålene om troverdigheten min, motivene mine, benektelse av tidligere avtaler osv. TS Anonymkode: 2d870...f2c Jeg skjønner godt at det er vanskelig å forholde seg "sterk og fornuftig" til at noen rakker ned på deg uansett.... Men ikke forsvar deg. Ikke svar han på spm om troverdighet. Evt ett kort svar og så ferdig. Som med vanskelige ungdommer så påfører jeg logikken:"Hvor mange ganger har du prøvd det og hvor mange ganger har det fungert?" For å få ungdom til å endre seg så endrer man sin egen adferd. Eksen din er kanskje litt som en vanskelig ungdom: litt dum, sint, arrogant , usikker og selvgod på en gang Klarer du å endre reaksjonsmønsteret ditt så vil det hjelpe, tror jeg. Du får jo ikke endret ham ved å være slik du er nå. NB: Jeg legger ikke skyld på deg; det er ikke derfor du skal endre adferd.. 2
xinnia Skrevet 23. februar 2016 #9 Skrevet 23. februar 2016 4 timer siden, MapleSirup skrev: Mitt råd til mine venninner vedr deres ekser er at de ignorerer alt som ikke er relevant for samarbeid. Feks ALDRI svarer på en dritt-sms. Aldri sender en selv. Ser rett igjennom de når de sier noe stygt, gir blikk eller annet. La de evt tømme seg - ha stoneface eller kjed deg litt. Som regel øker frustrasjonen en veldig, veldig kort periode og så opphører dritten. Det er veldig får mennesker som krangler når de ikke får noe oppmerksomhet på det. Men de finnes.... Men jeg må også si at de venninner jeg har hatt i lignende situasjon har holdt iveren hans i live. Det er menneskelig å reagere - jeg sier ikke noe annet enn at det er veldig lurt å la vær. Det samme gjelder ens eget prat til andre om eksen. What goes around comes around Helt enig- eneste måten man får slutt på sånn tull er å ignorere.. been there done that som det så fint heter ;-) 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #10 Skrevet 23. februar 2016 52 minutter siden, xinnia skrev: Helt enig- eneste måten man får slutt på sånn tull er å ignorere.. been there done that som det så fint heter ;-) Jeg har også vært der... Jeg måtte be all kontakt skje via e-post siden det kom bare en tirade med alle mulige beskyldninger, både om at jeg presset barna, manipulerte både de og han, drittslenging som i at jeg var blitt for tynn, hadde klipt meg for kort, så sliten ut osv. Etter et år med kun kontakt via e-post sluttet han helt å samarbeide. Ingen informasjon eller spørsmål om noe, alt skulle gå gjennom barna, og det var nettopp dette barna IKKE ønsket. Vi forsøkte Familievernkontoret, senere BUP, men alle forsøk (også møter uten meg) ble møtt med at jeg manipulerte alle og han aldri gjorde noe galt. Foreslo Familievernkontoret noen enkle kjøreregler i forhold til samvær, manipulerte jeg Familievernkontoert. Foreslo Familievernkontoret at han skulle sette enkle kjøreregler, ble han manipulert til å styre osv. Har egentlig ingen andre råd enn å ta vare på alle utskrifter, skjermbump av sms osv. Om dere ikke har forsøkt samtaler på Familievernkontoret, så prøv det, det kan jo være at det kan hjelpe! Jeg forsøkte alt fra a til å, la meg langflat og tok på meg skyld for å starte krangler, bare slik vi skulle få til et samarbeid, ingenting funket her. Håper du har bedre sjans til dette, ønsker deg lykke til Anonymkode: defac...383 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2016 #11 Skrevet 23. februar 2016 Ignorer hele mannen. Svar kun på det som er konstruktivt ang barnet. Lat som du ikke registrerer resten og ikke engang gidd å forsvar deg. Ta all kommunikasjon pr mail eller sms. På den måten står du utrolig mye sterkere i en evt rettsak. Anonymkode: f0fd3...fd8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå