Gå til innhold

Fått penger som ikke er mine, MEN...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått overført et hyggelig men ikke svimlende beløp til min konto fra et MLM-selskap (type tupperware o.l.) jeg jobber i. Problemet er at jeg ikke skulle hatt de - de har rett og slett returnert summen jeg handlet for i januar. Jeg tok kontakt med selskapet men en eneste gang for å få vite hvilket kontonr jeg skulle føre pengene tilbake på, såpass ærlig er jeg.

Jeg fikk som svar et standardbrev (med PERSONLIG hilsen fra direktøren himself) om at det var "kontokortsleverandøren" (banken?) deres som hadde gjort en feil, slik at mange hadde blitt trukket dobbelt for det de hadde handlet for, men da firmaet betalte tilbake til disse så var det altså en del som hadde fått for mye penger :P Ved flere spørsmål skulle man ringe kontokortselskapet stod det. Og de beklaget seg fryktelig mye osv.

Joda, vel og bra å vite, men jeg lurte jo på hva jeg skulle gjøre! Jeg svarte på mailen igjen; med spørsmål om hva jeg skulle gjøre, hvilket kontonr jeg skulle overføre penger til. Får atter en gang standardbrevet som svar, med PERSONLIG hilsen! :fart2: Ja jøss.

Da blir jeg litt irritert, jeg synes det minste de kan gjøre er å informere MEG DIREKTE om hva jeg skal gjøre, det kan da ikke være stort vanskeligere enn å hoste opp et kontonr? Skal JEG ringe et utenlandsk kortfirma og styre og ordne med å fikse opp i dette rotet? det vil koste meg både tid og penger! Burde ikke det være deres ansvar å enkelt fortelle hvor jeg skal gjøre av pengene, i stedet for å sende meg intetsigende standardbrev?

Er fristet til å sette pengene til side og se hvor lang tid det tar, eller om de i det hele tatt kommer til å kreve de tilbake. For øvrig er ikke beløpet større enn at jeg skulle klare å hoste det opp på relativt kort varsel, men vil jo nødig gjøre meg til "skurk" -selv om det frister ettersom jeg synes de dytter problemet over på meg...

Anonymkode: b7d85...182

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...ettersom de tydeligvis sender standardbrev som svar i denne saken uansett kan jeg jo sende en mail om at hvis jeg får et standardbrev uten nyttig info som svar atter en gang så tar jeg det som en bekreftelse på at jeg kan beholde pengene selv, he he :P

• Liker 1
Skrevet

All sannsynlig vil pengene bli trukket av kontoen din igjen når de får fiksa opp i det. Så bare la pengene stå der du.

• Liker 2
Skrevet

Det tror jeg ikke de har mulighet til annet enn første døgnet, slik ser det i hvert fall ut når jeg har googlet temaet. dette er allerede en uke siden ca, oppdaget ikke pengene med en gang...

Skrevet

Det er nok ikke mulig for de å trekke pengene igjen siden du ikke har godkjent en ny betaling. Jeg ville satt pengene til side og venta til de tok initiativ. De kommer nok til å ta tak i det før eller siden, og tror de kan kreve betaling i opp til tre(?) år etter, så ikke sikkert de har noe hastverk.

Anonymkode: 6ae63...7d6

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke de har mulighet til annet enn første døgnet, slik ser det i hvert fall ut når jeg har googlet temaet. dette er allerede en uke siden ca, oppdaget ikke pengene med en gang...

Tre dager er fasiten hvis det er bankens feil, men her høres det jo ut som det er MLM-selskapet sin feil, og da kan de ikke trekke dette automatisk tilbake på noen måte, men må be deg pent om å overføre pengene..

Anonymkode: 59892...e6e

Skrevet

Du venter. Sett pengene pent og pyntelig til side og vent. Om de er frekke nok til å "kreve" tilbakebetalt noensinne: de har ikke noe formelt krav på pengene, men i og med at du er tilknyttet dem er det sikkert greit å levere dem tilbake for goodwill.

Sånn bortsett fra det: å sende en e-post om dette er mye mer enn jeg hadde orket, for å si det slik. Deres feil - deres problem. Du skal altså ikke foreta deg en ting. Krever de det - krev timesbetalt. ;) 

Anonymkode: f6ecf...3bb

Skrevet

Jeg har vært borti noe lignende.

Jeg var på en bensinstasjon og etter at jeg hadde fylt bensin fant jeg ut at jeg ikke hadde penger. Fikk regning og betalte den. Den skulle ikke betales direkte til bensinstasjonen men til et firma som  ordnet slike saker for dem.

Etter en måned ble pengene tilbakeført til meg. Ringte dem og prøvde å forklare det, men de fant ikke navnet mitt i registeret sitt, så da kunne de ikke få pengene.

Jeg beholdt dem.

Skrevet

Du har gitt beskjed om at du har fått penger som ikke er dine og spurt hvordan du skal tilbakeføre dem, siden de ikke har gjort en skit for å hjelpe deg med tilbakeføringen av penger, så synes jeg du kan se på de her pengene som dine.

Husk å ta vare på all korrespondanse i den her sak sånn at du kan vise dem at det er deres egen feil og at du gjorde alt du kunne for å rette opp i det hvis de skulle begynne å bråke senere.

Skrevet

Hva med meg da som fikk feilbetalt fra NAV masse penger. Møtte opp der og forklarte. Sendte skriftlig og på tlf angående dette. Men pengene ble på kontoen. Etter flere mnd ble jeg kontaktet av dem angående at jeg urettmesdig hadde mottat penger og måtte betale tilbake. Så da har NAV andre regler !

Anonymkode: f1d65...530

Skrevet
Den 23.2.2016 at 17.15, AnonymBruker skrev:

Hva med meg da som fikk feilbetalt fra NAV masse penger. Møtte opp der og forklarte. Sendte skriftlig og på tlf angående dette. Men pengene ble på kontoen. Etter flere mnd ble jeg kontaktet av dem angående at jeg urettmesdig hadde mottat penger og måtte betale tilbake. Så da har NAV andre regler !

Anonymkode: f1d65...530

Har lest at det er andre regler for det offentlige enn for privatpersoner/firma som roter det til.  Husker dessverre ikke hvor jeg leste det.

Anonymkode: 76c5f...e21

Skrevet

Eu har fått et mangesidig dokument når kontoen din ble åpnet. Der står det noe om at du er ansvarlig for å ordne opp i uriktige penger på din konto. (Husker ikke ordlyden.) Du får få hjelp hos banken når de er så rotete de som burde ordnet opp.

Anonymkode: c4601...94f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...