Gå til innhold

Er det normalt å bli flau av dette...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg sett på YouTube videoer hvor nordmenn promoterer Norge. De lager videoer hvor de forklarer hva som er "typisk norsk", de snakker om vårt politiske system, og de forklarer tradisjoner osv. 

Jeg kjenner at jeg blir skikkelig flau av dette. Hvis folk fra utlandet lager videoer av deres opplevelse i Norge så syntes jeg det er helt greit fordi de har en god grunn til å lage slike videoer. De er i en annen kultur og de vil forklare det til venner, familie og landsmenn. Men nordmenn som sitter på soverommet sitt og driver å forklare alt norskt er skikkelig flaut. :P Jeg vet ikke helt hvorfor.
Hvis engelsken deres er skikkelig gebrokken så høres det rart ut, hvis engelsken deres er bra så høres de ut som de viser seg fram, og uansett så virker det som at de fremstiller nordmenn som hyper patriotiske som syntes de er aller best. 

Jeg vet at jeg ikke burde tenke så mye over det og bare ignorere det, men det er faktisk noe jeg har blitt flau over. Er jeg den eneste? :flau:

Jeg kan også si at jeg har bodd i England og studert engelsk lingvistikk i mange år. Jeg er super pirkete på språket til folk. Jeg hører når folk sliter med uttale og jeg hører når folk er flink men overdriver så sinnsykt for å høre britisk ut. :klaske: 

Kanskje det ikke er innholdet i det hele tatt. Kanskje det er en unskyldning jeg bruker fordi jeg er pirkete. 

PS. Kan være skrivefeil, så ikke nødvendig å si "du studerer i alle fall ikke norsk!"  ;) 

Anonymkode: 72f84...49f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er du som er litt for stiv. Trekk pusten og slapp av, livet trenger ikke være seriøst og hundre prosent riktig hele tiden. Det er for øvrig ganske vanlig å lage den type videoer av/ fra egen kultur.

Anonymkode: 5bd4e...6b3

• Liker 4
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor det er greit at du er pirkete på språket til folk, men det er ikke tillatt å kommentere alle dine skrivefeil?

Anonymkode: d5c51...db2

• Liker 6
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er du som er litt for stiv. Trekk pusten og slapp av, livet trenger ikke være seriøst og hundre prosent riktig hele tiden. Det er for øvrig ganske vanlig å lage den type videoer av/ fra egen kultur.

Anonymkode: 5bd4e...6b3

Jeg er helt enig i det. :) 

Jeg prøver ikke å fremstille meg selv som "bedre". Jeg skjønner jo selvfølgelig at de er teit å bli flau av slikt. :P

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke hvorfor det er greit at du er pirkete på språket til folk, men det er ikke tillatt å kommentere alle dine skrivefeil?

1. Jeg sier aldri til folk at jeg pirker på språket deres. Denne prosessen skjer i mitt hode. 

2. Jeg erkjenner at man ikke bør pirke på andres språk nettopp fordi de fleste bruker sine tidligere erfaringer og tar det med til et nytt språk selv om de ikke mener det. Dessuten finnes det ikke en "korrekt" måte å snakke engelsk på da det er så mange variasjoner av språket. Litt som at vi i Norge har mange dialekter som vi bruker selv om vi har to skriftspråk som man skal forsøke å holde seg til uten for mye variasjon. 

3. Jeg la bare til den kommentaren fordi det ikke er relevant til denne saken. Hvis man kan innrømme at man har et par skriveleifer i blant så er det ikke alle som ser seg nødt til å rette på det du skriver eller kommentere det. Det er ikke det at jeg ikke tillater det, jeg bare ser ikke hvordan det er relevant til denne tråden. 

• Liker 2
Skrevet

Hehe, hvis innholdet i videoen er direkte feil eller personen fremstiller seg selv som den erketypiske nordmann (når vi bor i et multikulturelt land) så kan det hende jeg rynker på nesen. Men ikke fordi jeg blir flau av engelsk eller noe, men mer at jeg ikke forstår hvordan folk tørr å legge ut filmer av seg selv på youtube uten god nok research :fnise:

Syns gebrokkent engelsk eller hvertfall engelsk med aksant kan være litt sjarmerende jeg da.. Men siden du har bodd i england osv, syns du ikke det kan være litt rart når feks nordmenn snakker engelsk med overdreven engelsk aksant? Litt interessant å høre

Skrevet

Synes nordmenn på kanaler som youtube og lignende har en tendens til å være ekstremt patriotiske og dra Norge fram hvor det måtte være. Kommentarer som "Norge<3<3<3" "Stolt av å være norsk!" på norske filmer som kommer fram, slik som da The fox ble stor. Regner med det kommentarfeltet har roet seg, men jeg husker jeg var flau.

Skrevet
7 timer siden, Tamsi skrev:

Synes nordmenn på kanaler som youtube og lignende har en tendens til å være ekstremt patriotiske og dra Norge fram hvor det måtte være. Kommentarer som "Norge<3<3<3" "Stolt av å være norsk!" på norske filmer som kommer fram, slik som da The fox ble stor. Regner med det kommentarfeltet har roet seg, men jeg husker jeg var flau.

Hva forteller det om nordmenns behov for å skryte? Er det en kortslutning her en plass?

Anonymkode: 2e91e...621

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skrivefeil har TS?

Anonymkode: d7e6e...259

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke skrivefeil har TS?

Anonymkode: d7e6e...259

Er du seriøs? Syntes og norskt er feil. Gadd ikke å lese så nøye.

• Liker 1
Skrevet

...men Norge er jo best :vetikke:

Skrevet
14 timer siden, Plexus skrev:

Syns gebrokkent engelsk eller hvertfall engelsk med aksant kan være litt sjarmerende jeg da.. Men siden du har bodd i england osv, syns du ikke det kan være litt rart når feks nordmenn snakker engelsk med overdreven engelsk aksant? Litt interessant å høre

Jo absolutt. :P

Jeg snakker jo britisk selv og kjenner andre nordmenn som mestrer dette, men for oss konmer det naturlig. Man hører det om noen høres ut som en brite eller om noen prøver veldig hardt å høre britisk ut. 

Det høres mindre rart ut med gebrokken engelsk fordi bare lar det komme ut slik som er naturlig for dem. Folk som overdriver og presser seg selv til å høre hyper britisk ut høres ikke britisk ut. Har en kamerat som gjør dette. Han pleide å snakke engelsk som var mer naturlig for han, men etter jeg flytta til England begynte han med den britiske aksenten og det høres veldig surt ut. Jeg har selvfølgelig ikke sagt dette til han, men jeg syns den gamle aksenten hans var mer sjarmerende. ;)

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Syntes og norskt er feil. Gadd ikke å lese så nøye.

Jeg beklager på det sterkeste. :rolleyes:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...