Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisveis! 

(Førstegangskjøper, usikker og kanskje ikke helt oppdatert på hvordan banker fungerer. Ikke døm meg :fnise:)

Jeg og min samboer er midt i jakten på bolig. Vi hadde et møte i banken forrige uke og snakket om boliglån. Da spurte han om vi hadde noe spesiell bolig i tankene og vi viste han annonsen på finn.no. Et par dager senere fikk vi en SMS om at banken var med på å finansiere boligen i *adresse* og vi avtalte et nytt møte denne uken.

Så dro vi på visning på huset vi hadde sett på, og det falt ikke i smak i det hele tatt. Huset var ikke i nærheten av hvordan det ble beskrevet i annonsen, og vi bestemte oss fort for å heller satse på en leilighet som slipper oppussing de nærmeste årene. Vi dro da på visning til leiligheten og forelsket oss. 

Leiligheten ligger 100.000,- under taksten på huset vi først så på. Ingen fellesgjeld og lave fellesutgifter. 

Er det slik at vi har fått lånet som i kr? Eller gjelder det KUN det aktuelle huset? 
(Altså, hvis huset kostet 2m og leiligheten kostet 1,9m, vil vi da ha fått lån på leiligheten hvis de sa ja til huset?)

(Vi har nok EK, kausjonist, inntekt og alt i orden, lurer bare på om det er en sjanse for at vi går slukøret fra møtet i banken om et par dager)

Anonymkode: f5d5c...1dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere får lån på det dere kjøper. Så godt verdi vurdering er bra og dere ikke gir masse over takst. For gir dere over takst så gir dere beløpet dere føler leiligheten er verdt, men den er ikke verdt det til banken. 

Anonymkode: 73298...fbc

• Liker 2
Skrevet

Det er vel endel banker som vil gjøre sin egen verdivurdering før de gir tilslag om lån. Kjenner flere som ikke har fått lån av banke fordi banken ikke aksepterte verdivurderingen på boligen de ønsket å kjøpe. Ville hørt med banken jeg..

• Liker 1
Skrevet

Du må spørre banken om dere har fått et generelt finansieringsbevis (som da også kan benyttes på leiligheten) eller om de ga deg et lånetilbud kun på det aktuelle huset. Det er det kun banken som kan svare deg sikkert på og det du trenger er et sikkert svar.

Anonymkode: 9d5de...31a

• Liker 1
Skrevet

Siden du er usikker TS:

1. GÅ TIL BANKEN

2. HVIS DEM PROSPEKTET

3. FÅ SVAR PÅ LÅNESØKNADEN

Det er enkelt ikke sant?

Anonymkode: 5d124...4dc

Skrevet

Det er veldig viktig at dere får et offisielt finansieringsbevis av banken. Dette er også et dokument på at dere har penger til å faktisk kunne by på boligen dere ønsker dere. 

Anonymkode: 10a4b...fe2

Skrevet

Siden tilbudet konkret spesifiserer en adresse hadde jeg ikke regnet med at dette tilbudet gjelder for andre objekter.

Det dere ønsker er et finansieringsbevis. Det gjelder generelt og forteller dere hvor mye dere kan kjøpe for.

Anonymkode: 76a45...ce4

• Liker 1
Skrevet

Hvis dere leser HI så får dere sikkert med dere at vi har et møte med banken denne uken, men jeg lurte på hvordan vi lå ann.

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Siden du er usikker TS:

1. GÅ TIL BANKEN

2. HVIS DEM PROSPEKTET

3. FÅ SVAR PÅ LÅNESØKNADEN

Det er enkelt ikke sant?

Anonymkode: 5d124...4dc

Kanskje du kan lese HI før du blir så ufin. Vi har jo møte med dem denne uken :) 

Lurte på om det på en måte "var i boks" eller om det fremdeles er litt vuggete... 

Anonymkode: f5d5c...1dc

Skrevet

Veldig merkelig å spørre på KG om du har fått banklån. Finnes det ikke telefon til denne banken? Eller mail?

Anonymkode: 8aa08...4fd

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig merkelig å spørre på KG om du har fått banklån. Finnes det ikke telefon til denne banken? Eller mail?

Anonymkode: 8aa08...4fd

Kan ikke folk få spørre om hva de vil? Hva er poenget med din kommentar?

TS skriver jo at de har møte i banken, så da får de sikkert svar da. Står godt beskrevet i HI om at h*n har et møte, men lurer på om de på en måte har fått lånet. Klart det er lov å spørre om det og kanskje hva vi tror. De kan jo ikke by uten finansieringsbevis uansett så hva er det du gnåler om?

Veldig merkelig å komme med sånne kommentarer. Har du ikke så mye annet å gjøre? Har du ikke noen å sosialisere med så du må komme med hovne kommentarer?

Anonymkode: 6154a...7f3

• Liker 1
Skrevet

Alt tyder på at dere får lån tilsvarende den leiligheten dere ikke ville ha.

Mer spesifikt enn det kan man jo ikke svare deg :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...