AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Jeg jobbet ca 100 % fra 1.1.15-10.8.15, og deretter 36% ut året. Når jeg ser på ferieregnskapet mitt står det at jeg har 64,7 timer å ta ut. Men det må da være altfor lite! Noen som har en formel på hvordan man regner det ut? Anonymkode: 1572d...8b7
Dr. A. Kula Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Du har uansett krav på ferie. Men du har bare opptjente feriepenger fra 2015 til å dekke inn lønnstapet under ferieuttaket. Noen utbetaler feriepenger i stedet for lønn når ferien avvikles, mens andre trekker lønnen i juni og betaler ut feriepenger i stedet (Samler alle feriedager til juni, selv om du faktisk tar ut ferien andre tider). Da trekkes du også normalt 3 dager i lønn av feriepengene ettersom en måned har 22 arbeidsdager. Du kan be om å få utbetalt feriepenger allerede nå, men da vil du trekkes i lønn når du tar ut feriedager, så blir det opp til deg selv hvor mange feriedager uten lønnserstatning du klarer. 1
petterm Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet ca 100 % fra 1.1.15-10.8.15, og deretter 36% ut året. Når jeg ser på ferieregnskapet mitt står det at jeg har 64,7 timer å ta ut. Men det må da være altfor lite! Noen som har en formel på hvordan man regner det ut? Anonymkode: 1572d...8b7 Du jobber i snitt 13,5 timer i uka. 64,7/13.5 blir 4.8 uker, og det høres ikke så galt ut, Har ingen erfaring med deltidsstillinger og ferie, desverre. Tror ikke antall ferieuker påvirkes av stillings % din. Hør med lønningsavdelingen hvordan det er regnet ut.
TøydukkeAnna Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Du har krav på alle ukene med ferie, men du har nok ikke krav på lønn for alle sammen. 1
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Takk for svar! Det må vel bli feriedager til overs hvis jeg tar ut fem uker der jeg har ca en vakt i uka? I 36 % min jobber jeg hver onsdag og hver fjerde fredag, lørdag og søndag (fri en onsdag på tolv uker) Blir 7-8 arbeidsdager totalt på fem uker. Og jeg tror at jeg har krav på mer enn 7-8 dager når jeg jobbet fullt ca halve fjoråret. Lurer på om jeg da kan ta ut de ekstra dagene som enkeltdager selv om jeg har avviklet fem ukers ferie? Får dessverre kun lov til å ta ut en helg med ferie i året. Så de resterende ukene må tas når jeg kun jobber onsdag den uken. Anonymkode: 1572d...8b7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Glemte kanskje å si at jeg jobber 36 % fortsatt Har tatt permisjon pga studier, så jeg har 36 % nå i tre år. Anonymkode: 1572d...8b7
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #7 Skrevet 22. februar 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Det må vel bli feriedager til overs hvis jeg tar ut fem uker der jeg har ca en vakt i uka? I 36 % min jobber jeg hver onsdag og hver fjerde fredag, lørdag og søndag (fri en onsdag på tolv uker) Blir 7-8 arbeidsdager totalt på fem uker. Og jeg tror at jeg har krav på mer enn 7-8 dager når jeg jobbet fullt ca halve fjoråret. Lurer på om jeg da kan ta ut de ekstra dagene som enkeltdager selv om jeg har avviklet fem ukers ferie? Får dessverre kun lov til å ta ut en helg med ferie i året. Så de resterende ukene må tas når jeg kun jobber onsdag den uken. Anonymkode: 1572d...8b7 Nei. Ferien telles ikke ut fra hvor mange dager du skulle ha jobbet. Har du avviklet 5 uker ferie, har du ikke igjen mer. Selv om du bare skulle vært på jobb en dag i uka, hvis du ikke hadde hatt feire. Anonymkode: 1b710...719
DobbelX Skrevet 22. februar 2016 #8 Skrevet 22. februar 2016 (endret) Antall timer med ferie som du kan ta ut (64,7) er regnet ut fra at du går i en 36% stilling. Det vil si at når du jobber i fem uker, så jobber du i snitt 64,7 timer over disse fem ukene, og kan dermed ta ferie i 64,7 timer (ca). Det har ikke noe å si hvor mye du jobbet i fjor, for ferien din er fem uker uansett. Sett at du jobber 100% stilling (35,5 timer per uke) i 2016, da vil ferien din over fem uker bli 177,5 timer. Jobber du 50% i 2016 blir antall "ferietimer" halvert til 88,75 timer, og din 36 komma noe% betyr altså 64,7 timer. Feriepengene du får utbetalt i juni derimot, er beregnet ut fra hvor mye du jobbet i fjor, så du vil få ganske mye mer utbetalt i feriepenger enn du blir trukket i lønn for ferien i år. Edit: Altså, antall feriedager du skal ha er uansett 30 (5 uker á 6 dager, søndag er ikke feriedag), uansett hvor stor stillings% du har. Inkludert i disse 30 dagene er 8-9 arbeidsdager (64,7 timer) og resten av feriedagene tas av fridagene dine. Endret 22. februar 2016 av Lydia D
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #9 Skrevet 22. februar 2016 Det skal stå på lønnslippen din eller intranett under dine sider, MinTid eller annet.. Anonymkode: 2149d...478
MapleSirup Skrevet 22. februar 2016 #10 Skrevet 22. februar 2016 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ferien telles ikke ut fra hvor mange dager du skulle ha jobbet. Har du avviklet 5 uker ferie, har du ikke igjen mer. Selv om du bare skulle vært på jobb en dag i uka, hvis du ikke hadde hatt feire. Anonymkode: 1b710...719 Stemmer. Ferie innebærer også et visst antall lørdager. Folk i deltidsstilling har ikke mer ferie enn andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå