Gå til innhold

Votteproblem i barnehagen

Anbefalte innlegg

Gjest Lille Solstråle
Skrevet

Det begynner å bli såpass kaldt at vi vil at barna skal ha votter på hendene når vi går ut i 9-tiden i barnehagen. Jeg jobber i en familiebarnehage, med åtte barn fra ni måneder til to år, så barna er ganske små. Problemet er at de hater vottene. ReimaTec-vottene med snor rundt halsen er de mest brukte, men barna klarer jo ikke å bevege hendene sine, leke i sandkassen eller noenting. Det blir til at de største barna tar av seg vottene og de små bare skriker når vi tar dem på...

Hva gjør dere med problemet? Finnes det andre løsninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var lita hadde jeg sånne "klyper" mellom vottene og dressen/jakken. Jeg vet ikke hvor mye det ville hjelpe, men det blir vel kanskje litt vanskeligere å ta dem av da?

Ellers vet jeg at jeg likte hansker bedre enn votter, for da kan man liksom gjøre litt mer, og bevege fingrene mer.

Skrevet

-Strikkevåtter er myke og lette å bevege fingrene inni.

-De yngste barna kan godt å våtter uten tommel, finnes i forskjellige myke varianter. Men neppe varme nok når sprengkulden kommer

-Tykke polvåtter er håpløse.

-Hansker passer best til eldre barn som kan styre fingrene inn på rett sted. Hansker tar lang tid å ta på.

-Vanntettevåtter regntøy-stoff kan strammes rundt håndleddet og trekkes opp til albuen utenpå dressen, disse er tynne og behagelige. Kan også fås med fôr.

Heller flere par enn bare ett så kan de skiftes når de er våte. Strikkevåtter og tynnere vanter er altså behagelige, og har ofte snor bak nakken slik at de ikke kan miste de. Noen våtter kan festes på dressen med borrelås. Klyper i vått og dress hadde vi også da vi var små. Slike som er i bukseseler.

Men, de som er håpløse er iallefall de tykke, klumsete våttene. Disse er håpløse å få på, og de er håpløse å bruke for barna. Ofte så er våttene også for lange fra håndleddet til fingertuppene, så de kunne passet på mye eldre barn- da er de også vonde å ha på, og å leke med og barna protesterer. Så for STORE våtter er ikke bra.

Det er bare å innse det - våtter er noe merakkels, de mistes og forsvinner, de blir våte, må tas på og på og på igjen, og ungene hyler som stukkne griser :roll: . Foreldre klager over at den ene bor borte..Sukk - jeg lengter etter sommeren jeg !!!

:wink:

Skrevet
-Strikkevåtter er myke og lette å bevege fingrene inni.

-De yngste barna kan godt å våtter uten tommel, finnes i forskjellige myke varianter. Men neppe varme nok når sprengkulden kommer

Datteren min er snart 9 måneder og jeg bruker myke ullvotter til henne. De er ganske lange så de trekkes litt utenpå jakken. Merkelig nok hverken protesterer hun eller forsøker å dra dem av seg. (Men nå er hun så liten at hun foreløpig bare ligger i vogn når vi er ute).

Det viktige når man kjøper ullvotter til barna synes jeg er å forsikre seg om at det virkelig er lammeull (eventuelt kombinert med angora). Akryl-blandinger kan se varme ut, men det verner ingenting mot kulda. Ta ikke feil!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...