AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #1 Skrevet 22. februar 2016 Er det flere som sliter med dette? Jeg vet ikke om det kan sitte igjen etter barndommen, eller om det er det at jeg er hekta på sparing eller at jeg får dårlig samvittighet overfor de som nesten ikke penger.. Jeg shopper nesten aldri. Jeg må virkelig like plaggene jeg kjøper for å kjøpe de. Og det ee ofte på tilbud. Har vært en del ute og spist, men skiftet til å be venner hjem til meg i stedet, og gå litt sjeldnere ut. Jeg har to vesker fra før, av et billigere merke, type 500 kr. Hatt dem i 4-5 år. Ville kjøpe meg en litt dyrere veske i forrige uke, og den var på tilbud til litt over 1000,-. Ville tenke på det, og ville egentlig kjøpe den et par dager etter, men da vartilbudet irriterende nok vekk og den er oppå full pris. Nå er jeg usikker igjen. Kjøpte en liten veske på tilbud for en mnd siden, til litt under 1000. Jeg vet om en som ligner veldig på den jeg vil ha som er litt billigere. Men den er bare nesten like fin, og jeg tenker at når du skal bruke såpass med penger på noe bør det være perfekt. Kjøper nesten ikke mat, og omtrent bare billig mat. Som sagt nesten ingen shopping. Men jeg får ofte en litt sånn vond følelse etter at jeg har kjøpt noe. Da jeg var liten kunne jeg høre en del av foreldrene ; "har du brukt så mye penger på dette?!" "er bedre å spare de pengene". Mamma ble sammen med en mann som kjørteøkonomien våres i grøfta. Anonymkode: 8f4cf...323
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #2 Skrevet 22. februar 2016 Jeg kjenner meg litt igjen. Min kjøreste og jeg hadde noen virkelig magre år som studenter og det sitter igjen enda vi nå har god økonomi og faste jobber begge to. Det er nesten litt hemmende i enkelte sosiale situasjoner, og jeg har faktisk jobbet litt med meg selv. Jeg er blitt flinkere til å gå ut å spise og drikke vin, før valgte jeg alltid det ene eller det andre. Og jeg har begynt å bruke mer penger på en hobby som betyr mye for meg. Før var jeg aldri med på helgeturer og slikt, nå er jeg alltid med og betaler gjerne ekstra for enerom. Det ble lettere å gjøre når jeg så at selv om jeg spanderte på meg dette så vokser sparekontoen og jeg er helt sluttet å kjøpe den billigste maten bare fordi det er billig og jeg kjøper oftere nye klær. Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt veska og kost meg med den. I alle fall hvis du faktisk har råd og ikke må ofre noe som busskort eller strømregninga for den. Anonymkode: 66c88...ca8
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #3 Skrevet 22. februar 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det flere som sliter med dette? Jeg vet ikke om det kan sitte igjen etter barndommen, eller om det er det at jeg er hekta på sparing eller at jeg får dårlig samvittighet overfor de som nesten ikke penger.. Jeg shopper nesten aldri. Jeg må virkelig like plaggene jeg kjøper for å kjøpe de. Og det ee ofte på tilbud. Har vært en del ute og spist, men skiftet til å be venner hjem til meg i stedet, og gå litt sjeldnere ut. Jeg har to vesker fra før, av et billigere merke, type 500 kr. Hatt dem i 4-5 år. Ville kjøpe meg en litt dyrere veske i forrige uke, og den var på tilbud til litt over 1000,-. Ville tenke på det, og ville egentlig kjøpe den et par dager etter, men da vartilbudet irriterende nok vekk og den er oppå full pris. Nå er jeg usikker igjen. Kjøpte en liten veske på tilbud for en mnd siden, til litt under 1000. Jeg vet om en som ligner veldig på den jeg vil ha som er litt billigere. Men den er bare nesten like fin, og jeg tenker at når du skal bruke såpass med penger på noe bør det være perfekt. Kjøper nesten ikke mat, og omtrent bare billig mat. Som sagt nesten ingen shopping. Men jeg får ofte en litt sånn vond følelse etter at jeg har kjøpt noe. Da jeg var liten kunne jeg høre en del av foreldrene ; "har du brukt så mye penger på dette?!" "er bedre å spare de pengene". Mamma ble sammen med en mann som kjørteøkonomien våres i grøfta. Anonymkode: 8f4cf...323 Hva er problemet? Det høres ut som at du har en veldig fornuftig holdning i forhold til penger. Problemet i dagens samfunn er heller det at mange bruker penger de ikke har, for så å få inkasso. Anonymkode: a7842...026 1
Gjest Lunasama Skrevet 22. februar 2016 #4 Skrevet 22. februar 2016 Ja jeg har alltid vært svært sparsommelig. Får vondt hver gang jeg bruker penger på noe. Sparer 85 % av alt jeg har etter leie+internett. Betaler alltid med kredittkort for å få ulike bonuser. Da får jeg bl.a en gratis flytur i året + cashback som rekker til et par uke-handler ved Februar. Når jeg har kjøpt min første bolig i år, skal jeg lære meg mer om fond og aksjer for langsiktig sparing. Til nå har jeg bare brukt vanlig sparekonto og BSU. Kommer garantert til å ville spare mer også i fremtiden, og nå går man vel så og si i minus av å ha penger stående på en vanlig sparebank.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #5 Skrevet 22. februar 2016 Jeg er/var sånn. Det var verre før. Jeg har alltid vært sånn. Som barn elsket jeg å telle pengene i sparegrisen, og følge med på kontoen min. Så begynte jeg å spare til bolig, og det ble enda viktigere for meg å følge med på kontoen vokse og vokse. Da jeg hadde kjøpt meg bolig var det å betale ned lånet så fort som mulig som ble målet, og etter 7 år var jeg helt gjeldfri. Jeg var sånn at jeg ikke kunne kjøpe meg et nytt plagg med mindre jeg MÅTTE ha det fordi de andre klærene mine gikk i stykker. Jeg spiste aldri ute, unnet meg aldri gøyale saker & ting jeg bare hadde lyst på men som ikke var livsnødvendige. Nå har jeg blitt adskillig flinkere. Litt på grunn av venner. Før hadde jeg omtrent ikke venner, så det var ikke noen som pushet meg til å bruke penger på kino, kafe, etc. Det er bare dumt å spare seg til fant, og gå glipp av moro som man har råd til, bare fordi man skal se kontoen vokse. Jeg bruker fremdeles veldig mye tid på å veie frem og tilbake om jeg skal kjøpe noe. Jeg bruker evigheter på å kjøpe selv helt enkle ting, for jeg må være sikker på at det er verdt pengene. Men jeg kan spise ute uten kvaler, og gå på kino, og gjøre sosiale ting sammen med andre. Ting som er bare til meg er fremdeles ganske vanskelig, når jeg ikke absolutt trenger det. Anonymkode: 1377a...03f
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2016 #6 Skrevet 22. februar 2016 Jeg var slik før også, men så kom jeg over den kneika med at jeg ikke sparte på 6 mnd. Men nå har jeg begynte å spare igjen, men jeg greier og leve litt nå. Veldig deilig. Samme er det med trening.. Spiste jeg ikke riktig hele tiden så ble jeg helt syk i hodet. Samvittigheten gikk rett i dass. Den også har jeg slappet mer av på. Utrolig deilig. Men jeg sparte opp til 500.000kr, og har hus så jeg slapper mer av. Anonymkode: 4f531...7c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå